Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i en bedrift i noen år. 
Har en ekstremt urettferdig lønn i forhold til andre roller i bedriften. Har mastergrad og flere års erfaring, og tjener mindre enn nyutdannede. 

jeg mannet meg opp for møtet, hadde tatt ut statistikker og gode argumenter/spørsmål hvorfor det er slik. 

Sum sumarum fikk jeg beskjed om at det var min markedsverdi. Jeg er for lett å bytte ut. Det er for mange andre som har lyst på jobben min. 

Vondt... 

Anonymkode: 0b64c...a54

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da begynner du å se deg om etter ny jobb. 

Anonymkode: 05765...37f

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres useriøst ut. Ville ha startet å utforsket nye muligheter.

Anonymkode: 0d69a...e3a

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jobbet i en bedrift i noen år. 
Har en ekstremt urettferdig lønn i forhold til andre roller i bedriften. Har mastergrad og flere års erfaring, og tjener mindre enn nyutdannede. 

jeg mannet meg opp for møtet, hadde tatt ut statistikker og gode argumenter/spørsmål hvorfor det er slik. 

Sum sumarum fikk jeg beskjed om at det var min markedsverdi. Jeg er for lett å bytte ut. Det er for mange andre som har lyst på jobben min. 

Vondt... 

What? 

Har du snakka med fagforeningen?

Anonymkode: a695a...856

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har mastergrad og flere års erfaring, og tjener mindre enn nyutdannede

Hvordan har du klart det? Er det en relevant mastergrad? 

Om du jobber som elektrikerassistent og har mastergrad i sosiologi skjønner jeg godt at du tjener dårligere enn en nyutdannet elektriker. Utover det bør man kanskje se seg om etter ny jobb? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste mastere i dag er jo bare tull, så med mindre den er direkte relevant for stillingen er ikke det rart.

Anonymkode: 2cee0...ce6

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Hvordan har du klart det? Er det en relevant mastergrad? 

Om du jobber som elektrikerassistent og har mastergrad i sosiologi skjønner jeg godt at du tjener dårligere enn en nyutdannet elektriker. Utover det bør man kanskje se seg om etter ny jobb? 

Masteren er direkte relevant ja.

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg ha byttet jobb. Ikke nødvendigvis for å få mer lønn, men for å jobbe et sted hvor en blir satt pris på.

Jeg ba om mer lønn på en tidligere arbeidsplass. Hadde akkurat minstelønn man kunne ha i foreningen. Forklarte bl.a. at jeg hadde regninger å betale, og at det ikke strakk til. "Det er strengt tatt ikke vårt problem", sa sjefen. Så begynte jeg å søke andre jobber. Da fikk jeg plutselig lønnsforhøyelse. Men da var det for sent, og jeg takket ja til et jobbtilbud på en veldig kjekk plass. Leverte inn oppsigelse til sjefen. Uheldigvis for han hadde jeg kun 1 mnd oppsigelsestid, og sjefen skulle ut i ferie noen dager etter oppsigelsen. "Strengt tatt ikke mitt problem" kunne jeg jo sagt da 😂😂😂

Anonymkode: 4df9d...bab

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her ville jeg ha byttet jobb. Ikke nødvendigvis for å få mer lønn, men for å jobbe et sted hvor en blir satt pris på.

Jeg ba om mer lønn på en tidligere arbeidsplass. Hadde akkurat minstelønn man kunne ha i foreningen. Forklarte bl.a. at jeg hadde regninger å betale, og at det ikke strakk til. "Det er strengt tatt ikke vårt problem", sa sjefen. Så begynte jeg å søke andre jobber. Da fikk jeg plutselig lønnsforhøyelse. Men da var det for sent, og jeg takket ja til et jobbtilbud på en veldig kjekk plass. Leverte inn oppsigelse til sjefen. Uheldigvis for han hadde jeg kun 1 mnd oppsigelsestid, og sjefen skulle ut i ferie noen dager etter oppsigelsen. "Strengt tatt ikke mitt problem" kunne jeg jo sagt da 😂😂😂

Kunne? Skulle ha sakt! 🤣

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker som de andre som kommenterer at det bare er å søke seg over i annen jobb.
Om du ikke får en annen stilling med en gang, så tar du dette opp med fagforeningen din. Ikke ha slike samtaler uten tillitsvalgt. Jeg vet ikke om du er i en bransje som skal ha lokale forhandlinger i sommer / høst, eller om du har en avtale der alt er sentralt fordelt i mellomoppgjøret. Det bestemmer en del for når du har din neste sjanse.
Sørg i alle fall for å være fagorganisert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen din, TS. Er saksbehandler i det offentlige, med mastergrad og 16 års ansiennitet. Nyansatte, som kommer inn uten ansiennitet, tjener mer enn vi som har jobbet her lenge! De har også høyere stillingstittel. Det er temmelig lite motiverende, kan du si...

Vi har jo snakket MASSE med sjefen om dette. Men det er ikke penger å hente, de få kronene som er tilgjengelige som lønnsmidler må visstnok gå til å gjøre nye stillinger tiltrekkende, for at vi skal få mange gode kandidater når vi lyser ut.

Sist utlysningsrunde var det en av oss "gamle" som søkte på en nyutlyst stilling, bare for at det var eneste måten å komme seg opp i lønn på. Og det fungerte, selv om hun fikk en temmelig iskald behandling av sjefen.....

Anonymkode: eec82...167

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man misforøyd med lønna må man bytte jobb.

Får man ikke jobb med høyere lønn så har man lønn som markedsverdien tilsier.

Sånn er det bare 

Anonymkode: 752a5...745

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er man misforøyd med lønna må man bytte jobb.

Får man ikke jobb med høyere lønn så har man lønn som markedsverdien tilsier.

Sånn er det bare 

Anonymkode: 752a5...745

Dette er (en bitter) sannhet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er saksbehandler i det offentlige, med mastergrad og 16 års ansiennitet. Nyansatte, som kommer inn uten ansiennitet, tjener mer enn vi som har jobbet her lenge! De har også høyere stillingstittel. Det er temmelig lite motiverende, kan du si...

Da tenker jeg at dere må ta en runde med fagforeningene deres, for dette går ikke. Det er jo regler og tariffer for lønnsfastsettelse. Har dere ikke bra nok tillitsvalgte, så må dere velge nye.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (8 minutter siden):

Da tenker jeg at dere må ta en runde med fagforeningene deres, for dette går ikke. Det er jo regler og tariffer for lønnsfastsettelse. Har dere ikke bra nok tillitsvalgte, så må dere velge nye.

Nja…Det er jo ofte sånn at en lønner for å få inn folk og så er tanken att en da kan bruke dette for å jekke opp lønna til de som allerede er ansatt. Det funker «så der». Det er jo en grunn til at en ofte bytter jobb for å endre lønn vesentlig

Anonymkode: 2fe97...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har ikke noen fagforening og har ingen tilitsvalgt.

Det er ingen forening som matcher min bakgrunn her jeg jobber. Jeg er ikke typisk nito, tekna, flt,Lo, hk osv..

jeg har en merkantil stilling

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med sjefen din der, du skal ha høyere lønn fordi du har regninger å betale !?

Du søkte på feil grunnlag kjære deg.

Som han på jobben min, skal ha høyere lønn fordi han har 3 barn. Vel bruk kondom kjære deg. 

Han fikk ikke høyere lønn.

Anonymkode: 7b77d...53e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Jeg har ikke noen fagforening og har ingen tilitsvalgt.

Det er ingen forening som matcher min bakgrunn her jeg jobber. Jeg er ikke typisk nito, tekna, flt,Lo, hk osv..

jeg har en merkantil stilling

Om du jobber i staten, bør du melde deg inn i NTL. De har alle slags typer medlemmer, alle stillingskategorier, utdannelser osv. De kan sjekke om lønna di er riktig. Antagelig får du ikke lønnsopprykk fordi du er uorganisert. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da du bytter jobb. Også ofte slik man klatrer på lønnsstigen.

Anonymkode: ee838...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (27 minutter siden):

Om du jobber i staten, bør du melde deg inn i NTL. De har alle slags typer medlemmer, alle stillingskategorier, utdannelser osv. De kan sjekke om lønna di er riktig. Antagelig får du ikke lønnsopprykk fordi du er uorganisert. 

Jobber i det private. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...