Gå til innhold

Var det flaut å vokse opp med en alkoholisert forelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hevet meg over det, men nå tillater jeg meg å kjenne litt på den følelsen.

Det var flaut, og jeg skammet meg 😔

Anonymkode: 5e9ae...9f3

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Flaut , ekkelt og ødeleggende. 

Anonymkode: b72bd...eec

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt.

Var blandingsmisbruk hos oss - men ja. Flaut dekker ikke følelsen, det var jo mer skam. 

Anonymkode: b897f...733

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Veldig skamfullt

Anonymkode: 93956...f3e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Var flaut, men heldigvis var foreldrene mine skilt, så vennene mine møtte sjelden faren min. Vi var hos han kun en hverdag i uka og annenhver helg.

Anonymkode: a8591...b87

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke følt skam eller flauhet. 

Vokste jo opp sånn og var jo "normalen" for oss. 

Nå var jo det misbruket ingenting i forhold til alt det andre vi måtte oppleve. 

Anonymkode: 46067...61f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to som har vokst opp med alkoholiserte fedre. De er ikke flaue over det. Begge var veldig glade i fedrene sine. Nå drakk begge disse fedrene i skjul, og var i jobb. Ikke var de "slemme" heller. Mer sånne som ville drikke alene.

Anonymkode: f9ac7...d38

AnonymBruker
Skrevet

Flaut og jeg skammet meg. Alltid redd for at andre skulle oppdage det (alle visste det, men det visste ikke jeg), redd for at hun skulle si noe dumt eller rave rundt i nabolaget, jeg ville aldri ha venner med hjem og jeg brukte mye energi på å lyve og å dekke over. 

Anonymkode: 97a12...54b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok aldri venninner med hjem uten å "skjekke"først.Alle visste og det var mye erting på skolen."Har mora di drukket i dag?"

Anonymkode: b5e23...c1d

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke flauhet eller skam, her også blandingsmisbruk, men regelen innad var, At dette snakker vi ikke om! Jeg kom fra en veldig rik familie, vet ikke om det kan ha noe å si for mangelen på skam og flauhet. Var nok av beundrere av mine foreldre. Kom frem i sin helhet tilslutt men selv da kjente jeg ikke på noen skam. 

Anonymkode: 1b7a3...579

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Var flaut, men heldigvis var foreldrene mine skilt, så vennene mine møtte sjelden faren min. Vi var hos han kun en hverdag i uka og annenhver helg.

Samme her. Jeg var også en dag i uken og annenhver helg. Men han ravet jo rundt i området, og alle visste nok om det.

Synes i retrospekt det er veldig rart at jeg ble sendt til ham. Det var på ingen måte ordnede forhold. Skikkelig rotete og han hadde aldri penger. Pluss at han har personlighetsforstyrrelse og var veldig rar.

Men de var vel ikke så harde på sånt på den tiden. Og moren min trengte vel litt fri...

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Samme her. Jeg var også en dag i uken og annenhver helg. Men han ravet jo rundt i området, og alle visste nok om det.

Synes i retrospekt det er veldig rart at jeg ble sendt til ham. Det var på ingen måte ordnede forhold. Skikkelig rotete og han hadde aldri penger. Pluss at han har personlighetsforstyrrelse og var veldig rar.

Men de var vel ikke så harde på sånt på den tiden. Og moren min trengte vel litt fri...

Min far bodde såpass langt unna at ingen av vennene mine visste noen ting om han. Ikke en gang moren min gjorde det, for vi fortalte henne jo ikke noe før vi ble voksne . Hun har jo sagt i ettertid at hvis hun hadde visst hvordan han var, så hadde hun nektet han å se oss.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Flaut var det ikke, for ingen visste om det, men det var en sabla jobb å holde det hemmelig. 

Anonymkode: 2e02e...d97

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skammet meg veldig. Hadde ikke mange venner, så var bare et par som var med meg hjem. Men en vanlig onsdagsmiddag der han satt full og fjaset med venninnen min...ikke gøy! 

Anonymkode: d231b...840

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske at jeg var flau. Men nå snakket jeg ikke om det heller, så mine venner visste ikke noe. Faren min gikk frivillig til rehab i fjor og er nå over et år nykter. Veldig stolt ^^

Anonymkode: d726e...8fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkolen i seg selv reflekterte jeg egentlig aldri over, men oppførselen - absolutt. Skrikingen, sinne, kasting i vegger etc, gjorde at jeg syntes det var flaut, vanskelig å ha besøk osv.

Anonymkode: 5fd77...85f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk i bølger. På den ene siden var min far kul og vennene mine likte ham stort sett godt. Men så var jeg alltid i forkant og på alerten og tok ingen hjem i de verste periodene. Den følelsen når du kommer hjem fra skolen og allerede i det du åpner ytterdøren og ser hvilke jakker som er der, festgjengen hadde mye nordsjøjakker i den tid.... 

Skam når det var veldig åpenlyst for andre, skam når vi ikke hadde råd til å delta siden hele lønnen var brukt på alkohol og tull. Uff

Anonymkode: 7827f...c40

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det var dritflaut, kunne ikke ha venner på besøk, og en gang kom moren min dinglende inn i bursdagsfeiringen min (var tenåring). Nå i ettertid bryr jeg meg ikke, og kan le av situasjonen med venner som husker. Har ikke kontakt med foreldrene mine idag.

Anonymkode: 1ba96...17a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skikkelig ubehagelig!

Toleransen for andres alkoholbruk er også blitt påvirket i voksen alder.

Anonymkode: 0620b...cda

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, skikkelig ubehagelig!

Toleransen for andres alkoholbruk er også blitt påvirket i voksen alder.

Anonymkode: 0620b...cda

Min også. Og jeg er helt avholds selv og har vært det i snart 20 år.

Klarer ikke engang å gå på Vinmonopolet og kjøpe vin til matlaging. 

Og reagerer på visse lyder, som nøkler som leter etter nøkkelhullet og klirring i glass. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...