AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Hei, spør på vegne av min samboer. Han har et barn som fyller 18 i januar 2024. Han betaler nå Max bidrag og null samvær/kontakt. Opphører bare bidraget eller får man beskjed? Jeg kjenner jeg er veldig bekymret fordi barnemor er medlem i en sånn syk Facebook-gruppe der hun kommer med «gode triks og råd» for å forlenge bidraget. Hun har regelrett skrevet at det er svært lønnsomt hvis barna utsetter skolegangen litt og ikke går ordinært løp 😵💫 Vi har tatt høyde for at det blir noen runder meg bytte av skole, friår osv før bidraget helt opphører.. Hvordan fungerer dette? Hvor lenge i forkant får man evnt beskjed om bidrag utover normaltid? Er det sånn at man kan være ferdig å betale bidrag, for så etter 1 år få beskjed om å betale igjen hvis barnet plutselig vil bytte linje eller begynne på vgs igjen..? Anonymkode: f5cca...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Han må betale bidrag til de er ferdig med vgs (ungdomsrett). Man har forsørgeransvar ut vgs, men barnet må søke på egne vegne etter fylte 18 år. Anonymkode: 2363d...3b0 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Foreldre forsørger barna sine. Uansett om man bor sammen med barna eller ikke. Tror dere at foreldre med hjemmeboende barn over 18 år ikke gidder å forsørge dem? Tror dere at de foreldrene ber barna betale for husleie, strøm, internett osv. selv? Jeg blir helt svett av foreldre som driter i ungene sine Anonymkode: e616f...52a 8 2
Ariam Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Når barnet blir 18 søker det om barnebidrag selv, så lenge barnet er i vgs løp kan det ha krav på bidrag. Dog maks til 23/24 års aldrer(husker ikke nøyaktig alder). Endret 5. mai 2023 av Ariam 3
Veggdyret Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 Men - når barnet er fylt 18 år så kan han betale bidrag rett til barnet, istedenfor til mor. Så selv om det fremdeles blir like mye å betale, så får iallefall ikke mor dem direkte, og det virker som om det er en stor del av problemet ditt. 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 man blir vel nødt til å betale for barnet, så lenge barnet går på videregående i alle fall. Dersom barnet fyller atten år i januar, men den videregående skolen ikke er ferdig før uti juni eller noe, så må faren selvfølgelig betale til juni i alle fall. eller om tenåringen har tatt seg ett fri år rett etter ungdomsskolen, og så går det tre år før man endelig er ferdig med videregående også. Da kan det selvfølgelig ta enda lenger tid, før man faktisk har betalt ferdig. Anonymkode: 89c13...74a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, spør på vegne av min samboer. Han har et barn som fyller 18 i januar 2024. Han betaler nå Max bidrag og null samvær/kontakt. Opphører bare bidraget eller får man beskjed? Jeg kjenner jeg er veldig bekymret fordi barnemor er medlem i en sånn syk Facebook-gruppe der hun kommer med «gode triks og råd» for å forlenge bidraget. Hun har regelrett skrevet at det er svært lønnsomt hvis barna utsetter skolegangen litt og ikke går ordinært løp 😵💫 Vi har tatt høyde for at det blir noen runder meg bytte av skole, friår osv før bidraget helt opphører.. Hvordan fungerer dette? Hvor lenge i forkant får man evnt beskjed om bidrag utover normaltid? Er det sånn at man kan være ferdig å betale bidrag, for så etter 1 år få beskjed om å betale igjen hvis barnet plutselig vil bytte linje eller begynne på vgs igjen..? Anonymkode: f5cca...d5f Han har forsørgerrett for barnet til det går ut av VGS, men i normalt løp. Må ikke tro barnet på 18 kommer til å bytte og flytte skole etc. Det er ikke bare å komme inn på det man vil sånn når det passer. Men etter fylte 18 skal barnet selv søke bidrag og pengene skal utbetales direkte til barnet og ikke den voskne Anonymkode: 12a55...aa8 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldre forsørger barna sine. Uansett om man bor sammen med barna eller ikke. Tror dere at foreldre med hjemmeboende barn over 18 år ikke gidder å forsørge dem? Tror dere at de foreldrene ber barna betale for husleie, strøm, internett osv. selv? Jeg blir helt svett av foreldre som driter i ungene sine Anonymkode: e616f...52a Nå vet du ingenting om situasjonen, så dine personlige meninger om saken er helt irrelevante ts Anonymkode: f5cca...d5f 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 Takk for svar alle! ts Anonymkode: f5cca...d5f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Hvor mye betaler han i bidrag i mnd? Anonymkode: 309d5...48d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye betaler han i bidrag i mnd? Anonymkode: 309d5...48d 6900 med en inntekt på 510 000 Anonymkode: f5cca...d5f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 6900 med en inntekt på 510 000 Anonymkode: f5cca...d5f Sånn til informasjon så er ikke det Max bidrag. Han kunne ha betalt enda om inntektsforskjellen mellom han og mor hadde vært enda større. Max bidrag er 83,3% av hva nav sine sjablonger sier et barn koster. Jeg får maks bidrag for et barn som er i aldergruppen under barnet til din samboer, og det er 7490 i måneden. Anonymkode: 64032...188 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn til informasjon så er ikke det Max bidrag. Han kunne ha betalt enda om inntektsforskjellen mellom han og mor hadde vært enda større. Max bidrag er 83,3% av hva nav sine sjablonger sier et barn koster. Jeg får maks bidrag for et barn som er i aldergruppen under barnet til din samboer, og det er 7490 i måneden. Anonymkode: 64032...188 Takk for info, hørte bare på nav at det var maks bidrag, men det er sikkert maks bidrag ut fra hans inntekt? Barnemor jobber ikke så da blir det høyere enn normalt har jeg forstått Anonymkode: f5cca...d5f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #14 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn til informasjon så er ikke det Max bidrag. Han kunne ha betalt enda om inntektsforskjellen mellom han og mor hadde vært enda større. Max bidrag er 83,3% av hva nav sine sjablonger sier et barn koster. Jeg får maks bidrag for et barn som er i aldergruppen under barnet til din samboer, og det er 7490 i måneden. Anonymkode: 64032...188 Har du ikke egen inntekt? Eller lever du bare på stønader? Jeg lurer oppriktig. Anonymkode: 0fa76...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 Hva hvis barnet (ungdommen) ikke søker om bidrag etter fylte 18? Skal den bidragspliktige da bare slutte å betale den måneden barnet fyller 18? Får man noe beskjed/brev fra noe sted om at bidragsplikten har opphørt? Og hvordan får man beskjed om at ungdommen evt har søkt om bidrag videre? Anonymkode: 8d794...a99
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 Dette er for en del år tilbake men husker det sto på "slippen" jeg fikk i posten at det var siste bidrag. Det står kanskje noe om det på mine sider nav hvis man sjekker. Ellers så vet jeg ikke regler på det det her blir spurt om. Anonymkode: 1cc0a...555
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #17 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva hvis barnet (ungdommen) ikke søker om bidrag etter fylte 18? Skal den bidragspliktige da bare slutte å betale den måneden barnet fyller 18? Får man noe beskjed/brev fra noe sted om at bidragsplikten har opphørt? Og hvordan får man beskjed om at ungdommen evt har søkt om bidrag videre? Anonymkode: 8d794...a99 Kan dere ikke bare ringe nav på mandag og spørre? Anonymkode: 2363d...3b0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 Dersom bidraget kreves inn via NAV vil jeg tro det opphører automatisk, og så må barnet selv søke. Barnet kan søke om bidrag fra begge foreldrene. Ang facebook-gruppen, så ville jeg tatt screenshot av alle innleggene hennes hvis det kommer frem at hun bevisst prøver å utnytte ex mannen. Kan være nyttig å ha om det skulle ende i retten av en eller annen grunn. Anonymkode: ad009...ed3 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #19 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå vet du ingenting om situasjonen, så dine personlige meninger om saken er helt irrelevante ts Anonymkode: f5cca...d5f Det skinner jo godt igjennom 😄 Anonymkode: 4a49b...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #20 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skinner jo godt igjennom 😄 Anonymkode: 4a49b...9b8 Jeg er ikke ts. Men jeg er i en lignende situasjon så jeg tror jeg forstår henne. Min mann har et barn han ikke har samvær med. Ikke fordi han ikke vil, men fordi barnemor ikke vil. Hun vil ha penger. Han betaler en god del i bidrag, deler på større utgifter og vippser når barnet vil ha penger. Han sier ingenting men jeg ser det er vondt Vi vet heller ikke når bidraget opphører. Det betyr ikke at vi ikke vil betale. Det vi vil ha er forutsigbarhet. Vi har begge lave inntekter og har gitt avkall på større leilighet (vi bor på 40 kvadrat), bil og ferier. Vi må bare vente. Barnemor sitter med all makt og alle fradrag. Hun bor også i tiltakssonen slik at hun får lavere skatt enn oss. Pluss de andre økonomiske goder en alenemor får. Så hun holder barnet tilbake, hun får de pengene hun skal ha og mer til. Det hadde vært fair av henne å gitt oss forutsigbarhet. Jeg regner ts lurer på det samme. Og å ringe nav kan det være hun unngår fordi de ansatt damene på nav legger ikke følelsene til side og de har det samme svart-hvittsynet som en del her inne. Det er svært ubehagelig å få kjeft hos en offentlig instans. Anonymkode: 0fa76...fdd 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå