Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt kjent med ei fra utlandet som jeg hjelper en gang i uken med barnepass. Hun sliter litt mentalt og har lite nettverk da hun flytter til Norge for ett år siden. Nå har hun en sønn og sønnen har ingen kontakt med far. Sønnen virker litt tilbakeholden, og blir fort skremt. I tillegg har han lite utstyr og klær, og jeg blir litt bekymret. Har gitt henne masse klær og annet. Det lukter røyk av han fordi moren røyker, og hun virker ikke så veldig tilstede.

Hun går i veldig spesielle klær, har masse piercinger og tatoveringer så mange kan bli litt «skremt» av stilen hennes men jeg har valgt å hjelpe henne samt bli hennes venn uansett. Jeg møtte henne på barselgruppe i Bergen. De andre i gruppen synes hun er rar og merkelig grunnet stilen hennes, og de vil ikke ha noe med henne å gjøre. 

Jeg er godt bemidlet og har eget firma og er utdannet sykepleier. Denne personen er utdannnet lege men mangler turnus, og hele tiden snakker hun om utdannelsen sin og jeg føler hun snakker meg ned fordi jeg er «sykepleier». Jeg tar en master og hun snakker hele tiden om at hun ikke visste at sykepleiere kan ta master, og hun forstår ikke hvorfor. Så snakker hun om at hun skal kjøpe seg hus, bli lege, og få fast jobb å alt. Jeg støtter henne i alt men først må hun lære seg språket. Jeg har mange kontakter og kan skaffe henne jobb, men føler ikke at hun har så gode verdier når hun ser ned på alle.. Føler også hun lever i en slags fantasiverden fordi hun tror at alle vil ansatte henne så lenge hun blir utdannet lege. Hun snakker om seg selv hele tiden og aldri om sønnen..

Hun forventer også at jeg skal passe sønnen hennes en gang i uken slik at hun kan gå på norskkurs, men så enkelt er det ikke da jeg har barn selv. Har også hjulpet henne med å skaffe henne homestart.. Virker på meg som om hun bare tenker på egen karriere og ingenting på sønnen.. Får veldig vondt av sønnen hennes, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre her. 

Anonymkode: 587fe...2ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med flyktningtjenesten i kommunen. Det er de som primært har ansvar for å følge opp familien. Blandt annet legge til rette slik at hun kan gå på norskkurs, hjelpe med barnehageplass etc. 

Anonymkode: 37c76...4ae

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med flyktningtjenesten i kommunen. Det er de som primært har ansvar for å følge opp familien. Blandt annet legge til rette slik at hun kan gå på norskkurs, hjelpe med barnehageplass etc. 

Hun får hjelp av kommunen, men de kan ikke hjelpe henne mer. 

En del av meg er bekymret for sønnen hennes, en annen del av meg er ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun ser ut som en «narkoman» mener noen i barselgruppen men jeg velger ikke å tenke slikt. Jeg synes hun har en annen stil enn oss for å være helt ærlig. Hun går veldig spesielt kledd men kan misforstås av andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun har norsk kurs, og hun får barnehage. Men hun har ingen andre og bare meg. 

Føler ikke at hun tar vare på sønnen sin dessverre, men synes det er vanskelig 

AnonymBruker
Skrevet

Sende bekymringsmelding til barnevernet? 

Anonymkode: ce356...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sende bekymringsmelding til barnevernet? 

Anonymkode: ce356...c7b

Fordi hun har piercinger, kommer fra et annet land og røyker sigaretter? 

Håper ikke du gjør det TS - det vil jeg si er det motsatte av å hjelpe. Hun vil nok iallfall ikke betrakte det som hverken vennskap eller hjelp - forståelig nok. 

Anonymkode: d7457...d1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi hun har piercinger, kommer fra et annet land og røyker sigaretter? 

Håper ikke du gjør det TS - det vil jeg si er det motsatte av å hjelpe. Hun vil nok iallfall ikke betrakte det som hverken vennskap eller hjelp - forståelig nok. 

Anonymkode: d7457...d1b

Var det bare dette du fikk med deg?

Det var jo ikke derfor ts reagerer. Men fordi ungen lukter røyk, fordi hun føler at hun ikke er tilstedeværende og ikke tar vare på sønnen sin. Fordi hun er selvsentrert og lever i en "fantasiverden". 

Anonymkode: fa526...7ce

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fint av deg å være den eneste voksne som ikke dømmer folk etter utseende! Tenk at folk som dømmer så mye etter utseende faktisk får barn og sprer dette videre. Jeg tror du har et godt hjerte TSm, men du må lære deg grenser. Det er fint å hjelpe, men om noen drar deg ned, snakker ned om deg og forventer at du skal bidra mer enn det du allerede gjør(og ikke gir deg noe tilbake i form av vennskap) så bør du trekke deg. Hun får ta opp med kommunen at tidspunkt for norskkurs ikke passer med timeplanen til sønnen. 

Anonymkode: b8904...08b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at denne personen virkelig er utdannet lege? Folk lyver om mye rart, og personligheten hennes later ikke til å ha vært kompatibel med et hardt legestudie. De andre på barselgruppen holder seg unna, vil jeg anta, pga væremåten hennes og ikke stilen.

Anonymkode: 31bbc...5a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.politico.eu/article/trading-bribes-for-diplomas-in-ukraines-universities-taxes-transparency-education-corruption/
Om du går med tanker om å ansette henne, og hun skal jobbe med pasienter, håper jeg du går henne i sømmene og sjekker alt som sjekkes kan. Jeg vil helst slippe å ha helsepersonell rundt meg som ikke gidder lære seg språket, lever i en fantasiverden, neppe gidder legge en innsats i å utvikle seg faglig og som ikke nødvendigvis har utdanning i bunn heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Var det bare dette du fikk med deg?

Det var jo ikke derfor ts reagerer. Men fordi ungen lukter røyk, fordi hun føler at hun ikke er tilstedeværende og ikke tar vare på sønnen sin. Fordi hun er selvsentrert og lever i en "fantasiverden". 

Anonymkode: fa526...7ce

Hun skal ha mottatt ICDP-kurs - det ligger i introduksjonsprogrammet.

TS: Om hun ikke har fått det. Ta kontakt så hun kan få tilbudet og selv om hun har fått hjelp og bistand fra flyktningtjenesten så kan du ta kontakt for å formidle at hun kanskje trenger mer hjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre gangen du skriver dette innlegget.

Fikk du ikke nok svar sist? 

Anonymkode: f72b4...6c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Jeg har ringt å sagt ifra til kommunen idag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at denne personen virkelig er utdannet lege? Folk lyver om mye rart, og personligheten hennes later ikke til å ha vært kompatibel med et hardt legestudie. De andre på barselgruppen holder seg unna, vil jeg anta, pga væremåten hennes og ikke stilen.

Har tenkt samme tanke.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil henne alt godt men mye med henne som skurrer. 

Hun sier hun er utdannet lege, men hun ser så «herjet» ut. I tillegg røyker hun og er direkte usunn. I tillegg er hun veldig opptatt av døden og elsker alt som har med dette temaet å gjøre. Jeg får ofte en følelse av at sønnen hennes ikke har det så «bra». Har passet sønnen hennes noen ganger å jeg opplever sønnen som veldig redd og skremt. Han skrek uten stopp sist jeg hadde han, og det her akkurat som om han var utrygg eller noe. Det kan godt hende at sjef overdriver og at jeg tar feil. Hun er nok en veldig flink mamma men jeg synes hun er litt umoden.. Hun snakker veldig mye om alt hun skal gjøre og alt hun har planer om, og lite om sønnen. Hun virker mest opptatt av at noen skal komme å passe sønnen for henne. 

Jeg vet at du elsker barnet sitt, men jeg tror hun sliter med å ta vare på seg selv og sønnen. I dag ringte jeg kommunen å fortalte det jeg hadde på hjertet og de satte stor pris på at jeg ringte. 

Jeg tror de vil ringe henne å snakke med henne og kanskje tilby henne mer avlastning, fordi jeg tror de vet at hun sliter. Hun som tok telefonen til meg virket nærmest glad for at jeg ringte, så samtalen ble veldig godt tatt imot. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk jente fra det landet altså. Tror du skal begrense hvor mye energi du legger i henne.

Anonymkode: 777ab...52e

Skrevet

Fantastisk det du gjør for henne. 

Så er det nok vanskelig å forstå hverandres kultur. Hun er kanskje mer opptatt av sønnen enn andre fra hennes land? 

AnonymBruker
Skrevet

Hun har flyktet fra et land i krig, hun er alene her uten nettverk, og har nettopp fått et barn.

Det kan jo tære på psyken til hvem som helst.

Alenemødre uten nettverk er gjerne veldig gira på å få avlasting og hjelp med barnepass, sånn uten å være flyktning fra krig også. Ikke noe uvanlig i det.

Er en litt nedfor og føler seg ikke helt hjemme, utilpass i rollen å måtte motta hjelp, være prisgitt fremmede - så er det menneskelig å maskere, ikke vise hvor greit en egentlug har det, men heller snakke mye om de få positive tingene en har gående. Som for henne vil være at hun er nesten lege. Ville tolket det mer som om at hun prøver å vise at hun egentlig fikser ting og er ressurssterk, og ikke helt synes situasjonen hun har havnet i er grei.

Det kan vel de fleste av oss leve oss inn i?

Synes du høres vel så dømmende ut som de som tar avstand fordi hun kler seg annerledes.

Du har ikke tenkt på at jobb og bli mer naturlig integrert i samfunnet kan være nettopp det hun trenger for å fungere bedre? Både for seg selv og sønnen

Anonymkode: e1b2f...5f3

Skrevet

Det viktigste på kort sikt er nivået hennes på norsk språk, men også samfunnskunnskap.
Det er ikke sikkert at hun har noen realistisk forståelse av legeyrket i Norge, og hvordan helsepersonell sin kompetanse er her kontra det hun er vant med hjemmefra. En realitysjekk er å hjelpe henne å sjekke ut autorisasjonskrav for leger i Norge, og særlig om hun har utdanning fra et land utenfor EØS-området. 
https://www.helsedirektoratet.no/tema/autorisasjon-og-spesialistutdanning/autorisasjon-og-lisens

Det er godt å høre at du har empati, bekymrer deg for barnet og informerer dem som kan sjekke mer.
All ære til din ikke-dømmende holdning og gode inkludering.

Jeg tror at det du opplever som arroganse gjerne er kulturelt betinget, og mer en kommunikasjonsmåte enn egentlig selvtillit. Andre land har ingen jantelov...

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...