Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Noen som har vært i samme båt som meg, som kan gi meg litt positivt innspill på å fortsette Venlafaxin oppstart.

Kort fortalt:

startet oppstart 30 april, samme dag som en ekstremt kvalme og magesmerter. Lå 3 døgn i sengen med kvalme, har nå mye kvalme og panikkanfall. 
Legen sier at dette er vanlig de 14 første dagene. Men jeg er redd dette varer mye lengre. Har gått på de her før, og da skjedde endring etter 14 dager. Men føler jeg må høre at andre har også hatt det tøft i oppstartsfasen.

Anonymkode: 1c23d...a1d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er svært vanlige bivirkninger. Legen sier at det gjelder de første 14 dagene fordi kroppen må vende seg til medisinen. Flere opplever disse svært vanlige bivirkningene over lengre tid. 

Anonymkode: f332b...ca8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver er svært vanlige bivirkninger. Legen sier at det gjelder de første 14 dagene fordi kroppen må vende seg til medisinen. Flere opplever disse svært vanlige bivirkningene over lengre tid. 

Off ja håper virkelig jeg slipper mer en 14 dager🙈

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig.

Startet du på aller laveste dose? Altså 37,5? 

Anonymkode: 451c9...3ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vanlig.

Startet du på aller laveste dose? Altså 37,5? 

Ja 37,5 mg 

AnonymBruker
Skrevet

De første 3-4 dagene var jeg i veldig dårlig form med sterk kvalme, svimmel og søvnig så lå i senga mesteparten av tiden. Men begynte gradvis å avta og etter en uke ca var alle bivirkninger borte. 

Hold ut, det går nok over for deg også!

Anonymkode: f0d84...9f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De første 3-4 dagene var jeg i veldig dårlig form med sterk kvalme, svimmel og søvnig så lå i senga mesteparten av tiden. Men begynte gradvis å avta og etter en uke ca var alle bivirkninger borte. 

Hold ut, det går nok over for deg også!

Hadde du også økt angst?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det trist at folk fortsatt godtar slike medikamenter selv om en lege/psykiater skriver det ut....de gjør deg bare avhengig.

Har selv vært igjennom pillebokser i årevis, til jeg møtte noen som tok meg av alt. Dette er ikke løsningen for deg...gjør alt du kan for å hjelpe deg selv på andre måter.

Anonymkode: a6ac7...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det trist at folk fortsatt godtar slike medikamenter selv om en lege/psykiater skriver det ut....de gjør deg bare avhengig.

Har selv vært igjennom pillebokser i årevis, til jeg møtte noen som tok meg av alt. Dette er ikke løsningen for deg...gjør alt du kan for å hjelpe deg selv på andre måter.

Heldigvis er vi alle forskjellige. Enkelte klarer dessverre seg ikke uten medisiner, å jeg er en av de. Har prøvd alt av behandling, men jeg sliter i hverdagen. Så bestemte meg for å gå på dette frem til jeg «klarer meg selv». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er vi alle forskjellige. Enkelte klarer dessverre seg ikke uten medisiner, å jeg er en av de. Har prøvd alt av behandling, men jeg sliter i hverdagen. Så bestemte meg for å gå på dette frem til jeg «klarer meg selv». 

Jeg forstår det, vært svingdørspasient i 10år selv.

Men problemet med dette er jo å komme videre, hva er behandlingen? Utenom en pilleboks og kanskje psykolog. Mange havner inn i en ond sirkel i årevis, som de aldri kommer ut av pga dette. Må kanskje gjøre STORE endringer i livet, noen vil heller ikke utfordre det de sliter med...

https://www.ark.no/boker/Ingvard-Wilhelmsen-Det-er-ikke-mer-synd-pa-deg-enn-andre-9788282161572#product-description

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår det, vært svingdørspasient i 10år selv.

Men problemet med dette er jo å komme videre, hva er behandlingen? Utenom en pilleboks og kanskje psykolog. Mange havner inn i en ond sirkel i årevis, som de aldri kommer ut av pga dette. Må kanskje gjøre STORE endringer i livet, noen vil heller ikke utfordre det de sliter med...

https://www.ark.no/boker/Ingvard-Wilhelmsen-Det-er-ikke-mer-synd-pa-deg-enn-andre-9788282161572#product-description

Jeg går til psykolog og psykomotorisk fysioterapi. Sliter mye med panikkanfall, så er heller et pillevrak en stund en å ikke ha det bra med familien:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde du også økt angst?

Fikk litt mer angst og problemer med å sove. Fikk beskjed på forhånd om at økt angst var en veldig vanlig bivirkning så var mentalt forberedt på det. Hvis det oppleves veldig vanskelig nå, ville jeg ringt legen for å få råd til hvordan håndtere det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fikk litt mer angst og problemer med å sove. Fikk beskjed på forhånd om at økt angst var en veldig vanlig bivirkning så var mentalt forberedt på det. Hvis det oppleves veldig vanskelig nå, ville jeg ringt legen for å få råd til hvordan håndtere det. 

Får atarax for å ta toppene, men føler allikevel en form for angst som jeg sliter med. Men det går vel over til slutt :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at ikke alt brukes bare til «enklere forbigående ting». 

Ssri og snri kan brukes til mer, som ekstrem PMS/forebyggende for vestibulær migrene osv.

Ikke anta at folk ikke har forsøkt alt annet, det er så ekstremt toxic og arrogant. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...