AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Hei, jeg bor alene og i det siste har jeg hatt svært dårlig tid så skikkelige middager er blitt nedprioritert. Det har blitt mye raske løsninger med lite proteiner, og det passer ikke med mine treningsmål. Vurderer å lage noen burritos nå på søndag og fryse ned enkeltvis, så jeg kan ta opp en og en de dagene jeg trenger noe mettende, sunt (proteinrikt og passe magert) og godt. Noen her som har tips til andre retter? Hva lager dere selv? Anonymkode: 172d7...02b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Diverse lammegryter og kyllinggryter i passe porsjoner. Aichas mat har mange gode. Wok også, men med mye kjøtt sammen med grønnsakene. Anonymkode: 2d3e5...d77 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Linsegryte 1 stk gul løk 3 stk hvitløksfedd 3 ts rød curry paste 1 boks hermetiske tomater 2,5 dl kokosmelk 1 stk grønnsaksbuljong 2 boks linser 2 never frisk spinat (kan sløyfes) Til steking 2 ss nøytral olje Varm oljen vi en kjele, og stek løk og hvitløk på medium varme i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn. Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen, og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til. Skyll linsene i en sil, og tilsett dem sammen med spinaten. Rør til spinaten faller sammen Chana masala 1 stk gul løk 2 fedd hvitløk 2 cm ingefær 1 stk grønn chili 2 ts malt koriander(kan sløyfes) 1 ts malt spisskummen 1/2 ts gurkemeie 1 boks hermetiske cherrytomater 2-3 bokser kikerter Vann 1 ts garam masala Salt Sitronsaft Finhakk løk, hvitløk og ingefær. Surr løken i litt olje til den har blitt blank og myk, tilsett hvitløk, ingefær og grønn chili, og surr ytterligere et par minutter. Lag en liten grop midt i pannen som du har krydderet i (koriander, spisskummen, gurkemeie). Du kan også riste krydderet i en panne ved siden av. Krydderet rister du på medium varme til det begynner å lukte skikkelig. Bland krydderet med den ferdigsurrete løken, tilsett hakkede tomater og la koke noen minutter. Hell av væsken av kikertene og ha de oppi gryten. Tilsett litt vann til du får en passende konsistens. La de stå å trekke i minst 10 minutter, men gjerne lengre om du har tid. Tilsett garam masala, litt sitronsaft, og smak til med salt Quinoa mexikanskgryte 1 liten rødløk, hakket 1 stor grønn paprika, hakket 3 hvitløksfedd, finhakket 5 dl grønnsaksbuljong 1 boks hermetiske tomater 2 små bokser mais (ca. 4 dl) 200 g sorte bønner, ferdigkokte 2,5 dl quinoa 1 ss paprikapulver 2 ts spisskummen 1 ts salt 0,5 ts pepper Stek løken til den er blank, ca. 5 min tilsett så hvitløk og paprika, og stek i ytterligere 3 min. Ha i resten av ingrediensene og la gryta småkoke uten lokk til væsken er absorbert, ca. 25-30 min. (Rør godt innimellom for å unngå at det svis i bunn) Søtpotetgryte 1 ss olje 1 ss fersk ingefær, revet 2 fedd hvitløk, finhakket 2 ss thai red curry 1 ss tahini 2 stk søte poteter, i terninger 1 boks linser 1 boks kikerter 1 boks kokosmelk 2 dl vann 1 ts salt 1/2 ts pepper 1 pose babyspinat 1 lime, saften av Rens og kutt det grønne. Varm olje opp til middels varme,tilsett ingefær, hvitløk og rør i ca. 1 minutt. Tilsett currypaste og kok videre i ca. 1 minutt. Så tilsetter du søtpoteter, kikerter, kokosmelk, tahini,vann, salt og pepper. Rør godt sammen og la det småputre under lokk til søtpotetene er møre. Når søtpotetene er møre blander du inn spinaten og linsene og lar det småputre i noen minutter til den faller sammen, smak til med lime. Anonymkode: af407...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Linsegryter, gul ertesuppe, chili con carne og andre bønnegryter med eller uten kjøtt. Lager store porsjoner og fryser ned i porsjonsbokser. Tar ut av fryseren før jeg går på jobb, varmer opp i mikrobølgeovn på kvelden. Anonymkode: d45ff...651
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 13.16): Linsegryte 1 stk gul løk 3 stk hvitløksfedd 3 ts rød curry paste 1 boks hermetiske tomater 2,5 dl kokosmelk 1 stk grønnsaksbuljong 2 boks linser 2 never frisk spinat (kan sløyfes) Til steking 2 ss nøytral olje Anonymkode: af407...ccb Jeg sjekket denne av disse vegetariske "proteinrike" rettene som har blitt foreslått i tråden og i alle fall denne her var langt fra proteinrik. Jeg ser at det er mange som ikke har peiling på protein. Man kan ikke bare se på den totale proteinmengden, særlig ikke når det er snakk om en dårlig proteinkilde som linser og alle andre planter er. Dere må se på aminosyrene. Man må ha aminosyrene i rett forhold. Får man lite av én så klarer man ikke å nyttiggjøre seg av de andre. Man kan bare nyttiggjøre seg av så mye protein som den aminosyren man får i seg minst av. Dette kalles begrensende aminosyre. Denne oppskriften er ca 4000 kcal og den begrensende aminosyren er metionin, Spiser du halve denne (2000 kcal) så vil du få i deg ynkelige 64 gram protein når man sjekker aminosyrene. Det er knapt nok til å dekke minimumsbehovet for en gjennomsnittsperson. Til sammenligning vil 2000 kcal med biff gi deg ca 160 gram protein. 2000 kcal med egg vil gi deg 176 gram protein. 2000 kcal med lettmelk vil gi deg 198g protein. Så man ser jo ganske fort at linser er en dårlig kilde til protein. For å svare på HI. Må det være i fryseren? Jeg har lite erfaring med å fryse ned rester. Men jeg har god erfaring med å lage store porsjoner og ha rester i kjøleskapet. En av mine favoritter er å lage tykk omelett i ildfast form. 20 egg + det fyllet du ønsker og ost på toppen. Stekes i ovn på 150ºC i ca to timer. Eventuelt kan du lage i muffinsformer og steke i ca 30 minutter. Det tar ikke lang tid å lage, og den lager seg selv i ovnen. Omeletten holder seg ca en uke i kjøleskapet. Anonymkode: b4e23...84c 3 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sjekket denne av disse vegetariske "proteinrike" rettene som har blitt foreslått i tråden og i alle fall denne her var langt fra proteinrik. Jeg ser at det er mange som ikke har peiling på protein. Man kan ikke bare se på den totale proteinmengden, særlig ikke når det er snakk om en dårlig proteinkilde som linser og alle andre planter er. Dere må se på aminosyrene. Man må ha aminosyrene i rett forhold. Får man lite av én så klarer man ikke å nyttiggjøre seg av de andre. Man kan bare nyttiggjøre seg av så mye protein som den aminosyren man får i seg minst av. Dette kalles begrensende aminosyre. Denne oppskriften er ca 4000 kcal og den begrensende aminosyren er metionin, Spiser du halve denne (2000 kcal) så vil du få i deg ynkelige 64 gram protein når man sjekker aminosyrene. Det er knapt nok til å dekke minimumsbehovet for en gjennomsnittsperson. Til sammenligning vil 2000 kcal med biff gi deg ca 160 gram protein. 2000 kcal med egg vil gi deg 176 gram protein. 2000 kcal med lettmelk vil gi deg 198g protein. Så man ser jo ganske fort at linser er en dårlig kilde til protein. For å svare på HI. Må det være i fryseren? Jeg har lite erfaring med å fryse ned rester. Men jeg har god erfaring med å lage store porsjoner og ha rester i kjøleskapet. En av mine favoritter er å lage tykk omelett i ildfast form. 20 egg + det fyllet du ønsker og ost på toppen. Stekes i ovn på 150ºC i ca to timer. Eventuelt kan du lage i muffinsformer og steke i ca 30 minutter. Det tar ikke lang tid å lage, og den lager seg selv i ovnen. Omeletten holder seg ca en uke i kjøleskapet. Anonymkode: b4e23...84c Dette et helt riktig. Planter mangler flere næringsstoffer og vil aldri kunne anses som fullverdig protein. Dette er hardt for veganere å innse, men det er dessverre sånn at animalsk har den mest biotilgjengelige næringen, og er beste kilde til protein. Ingenting i veien for å spise plantemat også, men det vil aldri være fullverdig. Hilsen x veganer som heldigvis våknet. Anonymkode: 00d2f...5de 1 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Jeg pleier å steke ørret i ovnen. Kokte poteter og kokte gulrøtter og brokkoli til. Og en klatt drømmelett og pepper. Holder seg hvertfall greit i kjøleskapet noen dager. Ikke prøvd å fryse. Ellers er omelett veldig greit og enkelt. Holder seg fint i kjøleskapet. Pleier å ha egg, litt mager cottage cheese, skinke, spinat, tomat/paprika/rødløk. Anonymkode: bae05...ffb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå