Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg prøvde meg på gravid, men fikk svært lite respons, så da prøver jeg her inne.

Det jeg lurer på da er: hvor mye lønner det seg å kjøpe til den lille?? Har termin 21.mai, så det blir ikke noe vinterbarn.

OG hvilke str lønner det seg å kjøpe. Har kjøpt noe (en joggedressmed tilhørende langermet body) i str 2 måneder.

Regner med å få noe, men vil ikke basere meg på det...

Takker for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at www.barnimagen.no har en liste over hva man trenger.

Lurt å handle inn litt nå som det er salg hvertfall. Du kan jo selv regne deg til størrelsene ut ifra termin.

Det du sikkert kan regne med er at du sikkert får en del av venner og familie i gaver.

Ene søstern min kjøpte nesten ingenting selv de første månedene. Arvet en hel del klær og fikk resten i gaver.

Skrevet

Kjøpte det meste i 56 jeg. De vokser så fort, så man trenger ikke så mye i hver størrelse til å begynne med.

Kjøpte en del bodyer og sparkebukser, så ble det et par gensere og joggebukser. Fikk mye klær i gaver også.

Gjest nybaktmamma
Skrevet

Jeg fikk ikke tid til å kjøpe klær siden jeg plutselig måtte føde.. og ble liggende på sykehuset i 3 uker. Brukte klærne der, så kjøpte vi så smått bodyer og sokker og småbukser og lue...det var det vi trengte helt helt i begynnelsen. Babyen ligger og sover for det meste så body småbukse og sokker inntyllet i tepper og dyne var lurest..

Etterhvert så kjøpte vi dresser og sånn til babyen. Fikk enormt mye av familie og venner i forskjellige størrelser og klarte vi oss med i månedsvis.

Skrevet

Ha noen bodyer og bukser i de minste str. Så ser du hva du trenger etter hvert når barnet kommer. Du kommer helt sikkert til å få masse klær. Selv kjøpte jeg nesten ingenting etter at barnet ble født, til det ble ca 1 år.

Skrevet

Kommer jo veldig an på hvor stort barnet er ved fødselen hvilken størrelse dere må starte med. Men ville for min del ikke kjøpt str 50 uansett. Minsten vår er 7 uker nå og har allerede vokst ut av str. 62...

Gjest Gjesta
Skrevet

Om babyen din er bare 50 cm trenger du klær i str 50 også. Jeg hadde bare klær i 56 for "alle" sa at de vokste så fort. Men datteren min var bare 49 cm og drukten i de klærne.....

Skrevet

Min gulpus av en sønn måtte skifte antrekk minst 4-5 ganger om dagen, så heldigvis fikk og arvet vi mye, så det kommer helt an på ungen hvor mye dere trenger.

Skrevet

Sjekk hvor lang du og din mann var når dere ble født. Dersom dere er høye i dag er det også et målepunkt. Hvis dere begge er relativt høye, og barnet ikke fødes for tidlig - kan jeg ikke se at dere trenger klær i 50. Jeg kjøpte bare i 56. Våre barn var begge 53 cm. Da ville det vært bortkastet med klær i str 50.. Våre barn vokste fort ut av 56 (bare tre uker - tror jeg).. (jeg er 1,72 og mannen 1,82)..

Er dere mindre av vekst kan det være lurt å ha et par bodyer og småbukser i str 50. Ville ikke kjøpt full garderobe. Du kan kjøpe endel etterat barnet er født. Da ser du hva dere trenger..

Selv om det ikke er et vinterbarn ville jeg satset på langarmet body i begynnelsen. Babyer liker å ha det lunt. Husk at det er greit å ha skinnfell og helsetepper.

Lykke til!

Gjest en mor på besøk
Skrevet

En skikkelig ullbodu eller to, minst en av dem i str 50/56. Så ullstrømpebukse eller strikket bukse. Uljakke og lue. Ullpysj eller ullbody til nattebruk. Det er det du trenger den første tiden - eller: Det er det alle mine fire har brukt de første ukene. Bomull er tull.

Skrevet

Jeg har maibarn, og opplevde at den første tiden var det ganske kaldt selv om det var vår.

Da brukte vi ikke kortermet body, så mye av det vi fikk ble rett og slett ikke brukt.

Da det endelig ble varm, ble det så varmt at vi ikke kunne bruke mange av de settene vi fikk (f.eks. t-skjorte og seleshorts/kjole), for da ble det flere lag rundt magen, men nakne armer og ben (fryktelig upraktisk når man har en smått med kalde føtter og hender).

Jeg kjøpte en del bodyer og trøyer og slikt, men angret på det egentlig. Vår baby skrek nemlig som en gal hver gang vi skulle bytte klær på henne, så det var greit at det gikk fort.

Neste gang jeg får baby skal jeg kun kjøpe en enorm haug med bobullsdrakter av den typen man kan kneppe helt opp, legge babyen på og kneppe igjen. De er lune og gode med hele føtter og tett bråt på ermene, og var det jeg likte best å kle jenten min i. Dessverre hadde vi alt for få, for når det ble bæsjet til hvert måltid, så ble det mye klesskift i starten. Ofte var klærne ikke på i mer enn ti minutter...

Har du drakter, noen små luer (gjerne slike som trekkes over hodet, da stikker ikke ørene ut når de snur på hodet) og en eller annen form for utenpåplagg (pose eller dress), da kommer du langt. Er det kjølig der du bor er ull flott. Hos oss var det over 30 grader i leiligheten, så det hadde ikke kommet til nytte der. Nå bruker vi ikke annet.

Ett tips er å ha klær, kluter og håndklær i samme farge. Da får du vasket mye oftere enn hvis du skal sortere alt i ulike hauger. Vi hadde mye hvitt, og da kunne vi slenge alt i maskinen etter hvert som det ble skittent, og så bare vaske det hele på 60 når den var full. Veldig greit! Alt som var i andre farger ble for lite før det endelig ble vasket og kom på plass i skapet igjen...

Ellers hadde vi skinn i sengen med helseteppe og ullstrikketeppe (og flanell under hodet).

I vognen hadde jeg en slik liten pose med ermer og hette, og den brukte vi mye selv når det ble varmere.

Skrevet

Til vår førstefødte hadde jeg:

I str 56:

3 pysjamaser

3-4 langermede bodyer

3 kortermede bodyer

3 sparkebukser

1 jakke

1 lue

2 hele bomullsdresser

2 hettehåndklær

3 helsetepper

haugevis av flanellbleier (til å ha som stelleunderlag)

en mengde gassbindkluter (både store og små til amming og vask)

Det holdt i massevis - de første gavene fikk vi dagen etter fødselen og etter det strømmet det bare på. Mye fikk vi ikke engang brukt, enda vi hadde en gulpebaby som krevde mange skift. Behøvde ikke å kjøpe klær før frøkenen begynte med str 74 (rundt 6 mnd). Mitt råd er derfor å starte med veldig lite (som f.eks. som listen overfor) og heller handle inn det du trenger etterhvert.

Skrevet
Min gulpus av en sønn måtte skifte antrekk minst 4-5 ganger om dagen, så heldigvis fikk og arvet vi mye, så det kommer helt an på ungen hvor mye dere trenger.

Jeg ser for meg en gul katt-aktig unge! :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Om babyen din er bare 50 cm trenger du klær i str 50 også. Jeg hadde bare klær i 56 for "alle" sa at de vokste så fort. Men datteren min var bare 49 cm og druknet i de klærne.....

Sjekk hvor lang du og din mann var når dere ble født. Dersom dere er høye i dag er det også et målepunkt. Hvis dere begge er relativt høye, og barnet ikke fødes for tidlig - kan jeg ikke se at dere trenger klær i 50. Jeg kjøpte bare i 56. Våre barn var begge 53 cm. Da ville det vært bortkastet med klær i str 50.. Våre barn vokste fort ut av 56 (bare tre uker - tror jeg).. (jeg er 1,72 og mannen 1,82)..

Jeg er 174 og min datters far er over 185, og hun ble født til termin ;)

Skrevet

Jeg ville kjøpt minst mulig før barnet var født.Vi kjøpte masse klær i str 56 fordi vi regnet med at de vokste fort.Lite ante vi om at hjan skulle melde sin ankomst 5 uker før termin og var "bare" 48 cm lang

Skrevet

Til min datter brukte vi nesten bare pysj den aller første tiden, men da var det midtvinter og veldig kaldt, så vi gikk nesten ikke ut de første ukene. Uansett tror jeg pysjer er bra å ha kjøpt på forhånd.Dessuten må man som regel bære barnet det meste av tiden og da er det fint å ha noen myke gode babytepper å tulle rundt den lille.

Andre ting du trenger (som ikke er klær, men veldig kjekt å ha ordnet) er sengetøy (3-4 sett, mye gulp i begynnelsen), gasskluter (til å tørke med etter vask og bad, håndklær er altfor grovt for nyfødte, og gulpekluter (dem er det best å ha mange av så du slipper å kjøre maskiner med veldig lite i).

Andre viktige ting er hodeplagg tilpasset årstiden. Små babyer bør ikke gå barhodet. De trenger ikke bare beskyttelse mot kulde, men også mot varme og sol. For sommer anbefales luftig myk solhatt med knyting.

Det jeg ikke ville kjøpt var små søte antrekk ala matrosdresser, rosa kjoler, små sko etc. Sånnt fikk vi masse av av besteforeldre og andre slektninger. Folk liker å gi bort søte pene ting. Det du ikke får er det som jeg har nevnt over, myke hverdagspysjer, gulpekluter, gasskluter, sengetøy og babytepper (bortsett fra de veldig pene håndstrikkede som egentlig ikke egner seg til å pakke små babyer i).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...