Gjest Urias Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Det norske rettsystemet fornekter seg ikke. Her er det altså en voksen mann på over 40 år som brekker fingeren på en 12-åring fordi han og hans kompisgjeng viste fingeren til hans familie som en del av en rampestrek-utfordring. Mannen er nå dømt, og det er ingen formildende omstendigheter, og retten mener han gjorde det med vilje (han selv mener det var et uhell). Straffen? 4 måneders ubetinget fengsel. Dvs. at han slipper ut før 3 måneder er gått, når 2/3 av dommen er sonet. Er det slik vi vil ha det i Norge? Et system som klart og tydelig viser at det å jage et barn med bil, for deretter å knekke fingeren hans, er en mild forbrytelse (alle straffbare handlinger som gir under 6 måneders fengsel anses som mindre alvorlige forbrytelser). Det er i mine øyne helt feil. Her mener jeg 2 år bør være et minimum. Jeg mener ikke at løsningen er at man skal straffe folk hardest mulig, men man er nødt til å reagerer hardere på denne typen voldsbruk. Det er jo klart skjerpende at dette er et mindreårig barn som blir utsatt for grov vold fra en voksen person. I tillegg jager mannen disse barna med bil for å få tak i dem. Altså en soleklar overlagt handling. Strafferammen for denne forbrytelsen er ubetinget fengsel inntil 6 år, så ender de altså opp med 4 måneder. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/viste-fingeren-til-barnefamilie-_-endte-opp-med-brukket-langfinger-_-1.16397806
- Brian Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Dette synes også jeg var merkelig, men vi kan vel gjette oss til bakgrunnen for denne historien, og hvorfor vedkommende ikke fikk høyere straff; når man føler at ens egen og familiens ære blir krenket, reagerer folk forskjellig - noen tar dette med et smil, mens andre tar bilen, og knekker fingeren til en guttunge ... Endret 5. mai 2023 av - Brian 2
Hareena Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Guttene har forhåpentligvis lært at det går ustabile folk rundt mellom oss. Disse ser vanlige ut, men kan klikke og da må du oppføre deg. Jeg synes straffen står i forhold til forbrytelsen. Man får jo bare et drøyt år i fengsel for å ha kjørt ned og invalidisert et menneske og. Men jeg blir litt bekymret for mannens barn hvis en så ubetydelig provokasjon utløser slike reaksjoner. 3
Majer Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 Ungen viste fingeren i en alder han burde forstått bedre. Jeg hadde aldri gjort det i den alderen. Dolk går med våpen etc. Man må tenke at omtrent alle man møter på er gale til det motsatte er bevist. 4 1
Siljes_tanker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Synes gutten fortjente det jeg. Frekke lille drittunge 7
Sommer2464 Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 (endret) Gutten fikk som fortjent for sin ugjerning. Man viser ikke fingeren til en barnefamilie. Endret 6. mai 2023 av Sommer2464 3
mingus Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Siljes_tanker skrev (17 minutter siden): Synes gutten fortjente det jeg. Frekke lille drittunge Sommer2464 skrev (11 minutter siden): Gutten fikk som fortjent for sin ugjerning. Man viser ikke fingeren til en barnefamilie. Så derfor knekker man fingeren på noek som bare er et barn selv? Hva er galt med dere to hobbypsykopater? Har to barn selv under 5 år, så er vel en småbarnsfamilie selv. Så klart hadde det vært provoserende, men å knekke fingeren på et barn, hva faen? 😳 1
Koko-Koko Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Lang straff det da, i forhold til hvordan gruppevoldtekt o.l. straffes. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå