AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg ble frivillig lagt inn etter anbefaling av legen, og jeg grudde meg veldig. Likevel opplevde jeg det som de beste 14 dagene i mitt liv. Hadde enerom med egen tv, maten var ok, og kunne gå rett ut i naturen på tur hver dag. Fikk behandling nesten hver dag og fikk en ro jeg aldri har opplevd før. Er det mulig å flytte inn på en institusjon for alltid? Jeg ønsker virkelig ikke å gifte meg eller få barn. Ønsker heller ikke å studere eller å jobbe. Jeg har virkelig prøvd, men livet er ikke for meg. Jeg får det ikke til. Har nylig fått vite at jeg har autisme, så jeg vet hvorfor jeg har slitt hele livet. Hvorfor alt oppleves så stressende og overveldende. Jeg har også nylig blitt uføretrygdet. Anonymkode: d1512...14c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 tvilsomt at du får det dekt av staten vil jeg tro. Kanskje det finnes noen "hjem" av noe samme greie? Snakk med legen din om det. Skjønner fristelsen, selv om jeg er motsatt. Jeg er selv uføretrygded med tung psykisk sykdom, men jeg trives best hjemme hvor jeg har mitt, vært innlagt ført og det var en god pause der og da, men ikke noe jeg kunne tenkt meg langsiktig. Synes livet alltid har vært vanskelig så føler med deg. Anonymkode: d486a...2c8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Hva med kommunal bolig og oda apoen? Anonymkode: 56df2...6be 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): tvilsomt at du får det dekt av staten vil jeg tro. Kanskje det finnes noen "hjem" av noe samme greie? Snakk med legen din om det. Skjønner fristelsen, selv om jeg er motsatt. Jeg er selv uføretrygded med tung psykisk sykdom, men jeg trives best hjemme hvor jeg har mitt, vært innlagt ført og det var en god pause der og da, men ikke noe jeg kunne tenkt meg langsiktig. Synes livet alltid har vært vanskelig så føler med deg. Anonymkode: d486a...2c8 Det høres fint ut å ha noe eget, men jeg fortsatte å bo hjemme etter jeg ble ferdig med vgs, og har alltid slitt med tanken på å bo helt alene. Ja, livet blir veldig vanskelig om man sliter... Anonymkode: d1512...14c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med kommunal bolig og oda apoen? Anonymkode: 56df2...6be Hva er oda apoen? Anonymkode: d1512...14c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble frivillig lagt inn etter anbefaling av legen, og jeg grudde meg veldig. Likevel opplevde jeg det som de beste 14 dagene i mitt liv. Hadde enerom med egen tv, maten var ok, og kunne gå rett ut i naturen på tur hver dag. Fikk behandling nesten hver dag og fikk en ro jeg aldri har opplevd før. Er det mulig å flytte inn på en institusjon for alltid? Jeg ønsker virkelig ikke å gifte meg eller få barn. Ønsker heller ikke å studere eller å jobbe. Jeg har virkelig prøvd, men livet er ikke for meg. Jeg får det ikke til. Har nylig fått vite at jeg har autisme, så jeg vet hvorfor jeg har slitt hele livet. Hvorfor alt oppleves så stressende og overveldende. Jeg har også nylig blitt uføretrygdet. Anonymkode: d1512...14c Du kan få denne følelsen i hverdagslivet ditt. Men det vil ta tid og krever mye arbeid med prøving og feiling. Anonymkode: cdecc...478 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 Flytte i et slags bofellesskap for psykisk syke? Søke via kommunen Anonymkode: 75b1f...3a1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Nei men du kan alltids kjøpe deg gård eller hus i naturen Anonymkode: 73c19...12e
Purple_Pixiedust Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 Her har sykehuset "bestemt" at jeg skal i bemannet bolig, men det er mange års venting. Det er nok ikke bare å flytte inn på institusjon, og for å få plass i bemannet bolig må man vel ha en viss grad av funksjonssvikt over tid. Hvis du har det kan du søke om et bemannet botilbud. Men der får du ikke behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Det du beskriver her er jo grunnen til at de prøver å unngå at folk er innlagt for lenge. Tillært hjelpeløshet. Målet for helsevesenet er jo at folk skal bli selvstendige og klare seg selv i størst mulig grad. Har ikke foreldrene dine lært deg det grunnleggende du trenger for å takle hverdagen siden du fortsatt bor hjemme? En form for botrening kunne kanskje vært aktuelt. Anonymkode: f44fa...ddf 1
Wilma89 Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 Så lenge du fungerer på egenhånd kommer du ikke til å få plass på institusjon. Institusjonsplasser er svindyre. Har fulgt opp pasienter som har rasert kommunal bolig etter kommunal bolig pga psykisk lidelse og lavt funksjonsnivå. Langtidsplass på institusjon er likevel uaktuelt. Unntaket er hvis man har en lett psykisk utviklingshemming. Det åpner en annen pengesekk og man har krav på en del mer.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 Omsorgsbolig? Bemannet bolig? Anonymkode: d5cd7...a47
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Flytte i et slags bofellesskap for psykisk syke? Søke via kommunen Anonymkode: 75b1f...3a1 AnonymBruker skrev (1 time siden): Omsorgsbolig? Bemannet bolig? Anonymkode: d5cd7...a47 Utifra hi forstår man at dette var ts første innleggelse og i tillegg var den kort og frivillig noe som indikerte at ts aldri vil oppfylle kriteriene for å i det bli satt på venteliste for de allerede knappe boligene det finnes for psykisk syke. Anonymkode: e10bf...806
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva er oda apoen? Anonymkode: d1512...14c Oda appen. Få mat levert hjem. De rutinene du beskrev kan du lage for deg selv. Lei noe nær naturen, få mat levert og hjemme får du en tv for deg selv. Regelmessig Behandling har du krav på dersom du du har behov for helsehjelp så muligebs fastlegen kan henvise deg til noe. Daglig behandling får du neppe. Anonymkode: b4eb2...5f2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 Takket være regjeringen så er antall sengeplasser bygget ned og folk skal bo hjemme og få tjenester der. Har du flaks kan du til nød få plass i et bemannet bofellesskap men da er det lang ventetid og du risikerer å måtte bo ilag med veldig dårlige personer som kan bryte seg inn hos deg og gjøre livet ditt miserabelt. Å få varig innleggelse på en institusjon som ligner en åpen døgnavdeling er så og si umulig. Anonymkode: 87a13...d7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå