Monicka Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg lurer på om det er en rett jeg har som pasient.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Det er et godt spørsmålet. Tror egentlig ikke man kan det. Lurer på det selv. Anonymkode: 235a3...157
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Nei, i hovedsak ikke. Du kan lese pasientjournalforskriften og arkivloven. Helsepersonell er pliktig til å føre journal og oppbevare den trygt. Du har rett til å ble om sletting av noe informasjon, men ikke destruksjon av journalen. Anonymkode: 1c22b...a16 5 2
Hulderen Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 Du kan starte med blanke ark hos en ny fastlege. Journalen din blir ikke overført automatisk, du må selv be om det. Så om du ikke ber om at journalen overføres, så vil ikke en ny fastlege vite noe om din medisinske historie. 1
Monicka Skrevet 5. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2023 Hulderen skrev (5 timer siden): Du kan starte med blanke ark hos en ny fastlege. Journalen din blir ikke overført automatisk, du må selv be om det. Så om du ikke ber om at journalen overføres, så vil ikke en ny fastlege vite noe om din medisinske historie. Ikke akkurat fastlege. Tenkte mer på psykolog. Jeg har noen pinlige tvangsinnleggelser.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 Ett raskt googlesøk: https://www.ung.no/oss/442098 https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/dokumentasjonsplikt/-43.sletting-av-journalopplysninger https://tidsskriftet.no/2003/11/rett-og-urett/retting-og-sletting-i-pasientjournaler Den enkle forklaringen er: NEI. Du skal ha sterk bevisførsel for at opplysningene er feilaktige, eller at de ikke er nødvendige for å gi helsehjelp. Anonymkode: cfdb9...b43 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 Monicka skrev (9 minutter siden): Ikke akkurat fastlege. Tenkte mer på psykolog. Jeg har noen pinlige tvangsinnleggelser. Man får dessverre ikke slettet journaler helsepersonell er lovpålagt å føre, spesielt ikke når grunnen bare er at det som står der er "pinlig". Skjedd er skjedd, move on. Det er fortid. Anonymkode: 8b44d...61f 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Det er ekstremt vanskelig, en lege ved sykehuset hadde løyet og skrevet feil i min journal, sykehuset nektet, tross etter at statsforvalteren påpekte feil og lovbrudd i deres behandling av klagen. De nektet selv om statsforvalteren mente den aktuelle delen kunne fjernes og begrunnet det med at de måtte kunne yte nødvendig helsehjelp i fremtiden..... Hahaha.... Anonymkode: a97f3...c04
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 Hulderen skrev (6 timer siden): Du kan starte med blanke ark hos en ny fastlege. Journalen din blir ikke overført automatisk, du må selv be om det. Så om du ikke ber om at journalen overføres, så vil ikke en ny fastlege vite noe om din medisinske historie. Dette er bare tull. For om du plutselig må på legevakt pga av ett eller annet, ser fastlegen dèt etterpå. Og om du bytter fastlege, ja så følger journalen deg til den. Vi er tross alt i 2023, og journalen er elektronisk. Anonymkode: 14284...6fd
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er bare tull. For om du plutselig må på legevakt pga av ett eller annet, ser fastlegen dèt etterpå. Og om du bytter fastlege, ja så følger journalen deg til den. Vi er tross alt i 2023, og journalen er elektronisk. Anonymkode: 14284...6fd Det stemmer ikke nei. DU er den som er ansvarlig for at din nye lege, får journalen din. Ja, vi er i 2023, men IT-systemene som leger bruker, er gammeldags. Velkommen til Norge. https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/#pasientjournal-fra-fastlegen Anonymkode: cfdb9...b43 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er bare tull. For om du plutselig må på legevakt pga av ett eller annet, ser fastlegen dèt etterpå. Og om du bytter fastlege, ja så følger journalen deg til den. Vi er tross alt i 2023, og journalen er elektronisk. Anonymkode: 14284...6fd Nei, min er ei fysisk mappe som ligger igjen til en fastlege for to fastleger siden. Orket aldri å flytte den, så den ble aldri med til han jeg har nå. Anonymkode: 675da...3f7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 Hulderen skrev (7 timer siden): Du kan starte med blanke ark hos en ny fastlege. Journalen din blir ikke overført automatisk, du må selv be om det. Så om du ikke ber om at journalen overføres, så vil ikke en ny fastlege vite noe om din medisinske historie. Mange fastleger ønsker journalen fra forrige fastlege, så det er ikke alltid en mulighet. Om du nekter å levere den så kan det gå konsekvenser mtp utredninger som er gjort, medisiner ol. Anonymkode: b9e2a...503
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 Tror min fastlege var irritert fordi jeg ikke overførte journalen fra forrige, men det er litt styr å få tak i den forrige, og koster noe også. Hvorfor gidde når det ikke står noe spennende der? Anonymkode: 6079f...080
Michaelhe Skrevet 5. mai 2023 #14 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Monicka skrev (11 timer siden): Jeg lurer på om det er en rett jeg har som pasient. Som pasient kan man jo være 100% trygg på at journalens innhold aldri faller i hendene på uvedkommende eller blir brukt mot deg. Det som står i slike journaler er definert som sykdom av helsepersonel, og det er ikke slik her i verden at syke mennesker skal være redde for at sykdom, lidelse og død skal bli brukt mot dem. Da ville jo pasientombudet eller datatilsynet gripe inn? Så her kan du bare slappe av. Og pårørende til syke er også beskyttet av lovverket. Endret 5. mai 2023 av Michaelhe 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 Jeg henter inn mye medisinsk i jobben min hos NAV og lagrer også opplysningene hos oss, og vet at det skal foreligge veldig gode grunner for at det skal kunne slettes. Plikten til å arkivere etter arkivloven trumfer stort sett andre behov. Anonymkode: 329f8...f72 1
Muskath Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Tror min fastlege var irritert fordi jeg ikke overførte journalen fra forrige, men det er litt styr å få tak i den forrige, og koster noe også. Hvorfor gidde når det ikke står noe spennende der? Anonymkode: 6079f...080 Jeg fikk overført journalen fra forrige fastlege til den nye digitalt. Det var gjort på et øyeblikk og kostet meg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 Muskath skrev (2 minutter siden): Jeg fikk overført journalen fra forrige fastlege til den nye digitalt. Det var gjort på et øyeblikk og kostet meg ingenting. Jeg gjorde det i 2016 (overførte journalen fra gammel fastlege til den nye der jeg flyttet til) og den var på papir og kostet 70 kr å få utlevert kopi av. Merkelig at det ikke skal gå an i dag å bare trykke på noen taster på pc-en hos fastlegen og så sende det hele elektronisk til den nye fastlegen!? Man får jo navn og adresse til den nye fastlegen av pasienten, kunne sikkert søkt det opp på en lege-liste over norske leger, og så "klikk" var den sendt til riktig lege. Anonymkode: 8b44d...61f
Muskath Skrevet 5. mai 2023 #19 Skrevet 5. mai 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjorde det i 2016 (overførte journalen fra gammel fastlege til den nye der jeg flyttet til) og den var på papir og kostet 70 kr å få utlevert kopi av. Merkelig at det ikke skal gå an i dag å bare trykke på noen taster på pc-en hos fastlegen og så sende det hele elektronisk til den nye fastlegen!? Man får jo navn og adresse til den nye fastlegen av pasienten, kunne sikkert søkt det opp på en lege-liste over norske leger, og så "klikk" var den sendt til riktig lege. Anonymkode: 8b44d...61f Jo, det går nå. Det var det som ble gjort hos min forrige fastlege. Bare «klikk», så var det gjort. Jeg ringte dit og ba om det for noen uker siden. Kostet meg ingenting.
Hulderen Skrevet 5. mai 2023 #20 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mange fastleger ønsker journalen fra forrige fastlege, så det er ikke alltid en mulighet. Om du nekter å levere den så kan det gå konsekvenser mtp utredninger som er gjort, medisiner ol. Anonymkode: b9e2a...503 Jeg byttet fastlege for et par år siden. Min nye etterspurte ikke journalen min, så jeg lot være å ordne med overføring. Jeg bare informerte legen min om hvilke sykdommer jeg hadde der og da. Det var helt problemfritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå