Gjest ikke innlogget Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 Jeg føler selv at jeg kunne ha bruk for en psykolog, men har inntrykk av at man må ha alvorlige problemer før man kan gå til en. Grunnen til at jeg føler jeg kunne trengt en psykolog er fordi jeg har blitt brukt av en mann (som forøvrig er sønnen til mine foreldres beste venner og noen år eldre enn meg) og som etter ett år fortalte meg at han bare hadde lekt med meg og innrømte at han hadde lygd hele tiden (før han ba meg om å ikke gå rundt og snakke stygt om han til folk). Dette er en mann som er godt likt av de fleste og som jeg trodde jeg kunne stole på, og nå sliter jeg med en selvtillit som nærmer seg faretruende nullet (mest fordi jeg er så skuffet over min egen svakhet og naivitet), og følelsen av at jeg aldri kan stole på noen igjen. (Dette har ikke blitt bedre av at jeg har blitt fortalt noen utrolige historier om andre menn jeg trodde jeg kunne stole på) Selv om dette er langt ifra å miste noen man er glad i o.l. føler jeg at jeg trenger profsjonell hjelp for å komme meg videre i livet og for å få tilbake selvtilliten og troen på menn og livet generelt. Men så leser jeg om psykologer som krever henvisning fra leger og sånn, og da er det vel ikke nok å "bare" ha kjærlighetssorg og føle seg brukt og verdiløs? (Er forøvrig 19 år)
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 Du får helt sikkert psykolog, det går jo på hva DU føler, ikke legen... Jeg fikk henvisning til psykolog, men mamma valgte å betale timer hos en privat en så jeg slapp ventetid. Da gjalt jo ikke henvisningen, men jeg kom fortere i gang Lykke til
Gjest Ananas Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Det du må begynne med med mindre du vil betale for psykologtimene selv er å gå til fastlegen og fortelle hvordan du har det. Det er mulig å gjøre mye på egenhånd også, for eksempel ved å lese selvhjelpsbøker eller finne diskusjonsforum på nettet for folk med lignende problemer.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 Hvordan funker det da? Er det bare å bestille en legetime og fortelle hvordan du har det og si at du ønsker en psykolog? Jeg kunne nok hjulpet meg selv gjennom dette, men jeg føler at jeg trenger svar på en del spørsmål om meg selv som jeg ikke helt forstår, og hjelp til å bli sterk nok til å unngå at noe lignende skjer igjen.
lillesky Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 Du tar kontakt med fastlegen din og sier at du har behov for å gå til psykolog. Han/hun vil sikkert spørre hvorfor også.
Gjest Ananas Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 Slik det er ment å fungere, er det fastlegen om er inngangsporten til alt av offentlig helsestell. Fastlegen gjør vurderinger på hva pasientene trenger av behandling, og hvorvidt det er behov for spesialist-henvisning. Samtaleterapi mot depresjon er noe mange fastleger driver med. Selv om du går til fastlege og ber om henvisning til psykolog, er det ikke sikkert du får det. Kansje vil fastlegen prøve å hjelpe deg direkte.
Gjest Tigresa Skrevet 7. januar 2006 #8 Skrevet 7. januar 2006 Du kan også ta direkte kontakt med universitetsklinikker uten henvisning fra lege. Disse er gratis men det er nok litt ventetid der også. Det går raskest når man selv henvender seg til ein privat psykolog, men dette er ein del dyrere. Viss du har et problem som påvirker fungeringa di i dagliglivet så kan det vera lurt å få profesjonell hjelp. lykke til! mvh jente som snart er ferdig utdanna psykolog
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #9 Skrevet 7. januar 2006 Tror ikke vi har noe universitetsklinikk her i området. Hvor mye betaler man egentlig for privat psykolog? Og hvor lang ventetid (sånn ca) er det snakk om ved henvisning fra lege? Er det noen som vet hva som må til for å få en henvisning? Hvordan vil legen vurdere om du har behov for det?
Gjest Ananas Skrevet 7. januar 2006 #10 Skrevet 7. januar 2006 Ventetid hos psykologer du kan gå til med henvisning er opptil et år - men det varierer sikkert mye, og det går an å ha flaks. Jeg kan tenke meg at privat betalte timer koster rundt 900 kr. Hvordan legen din vil tenke er vanskelig å spå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå