Gå til innhold

Sår i nesen som kommer tilbake hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har opplevd at gule stafylokokker etablerer seg i nesen og lager infeksjon gang på gang?  

Anonymkode: d78d2...97f

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått testet at det faktisk er det det er?

Anonymkode: f7064...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i sikkert 1 år. Alltid sår med skorpe. Fikk en krem hos øre nese hals, tror det var antibiotika i den, og det forsvant nesten med en gang!

Anonymkode: f4f4f...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Flere som har opplevd at gule stafylokokker etablerer seg i nesen og lager infeksjon gang på gang?  

Anonymkode: d78d2...97f

Har ikke tenkt over om det kan være stafylokokker, men ja, jeg får jevnlig et sår med skorpe på innsiden av kun det ene neseboret. Det kommer som regel ifm forkjølelser eller litt lavt immunforsvar i perioder. På samme måte som det kan komme forkjølelses sår rundt munnpartiet.

Jeg har ikke gått til legen med det enda fordi det sjeldent plager meg nevneverdig. Det går som regel over av seg selv i løpet av noen dager-til en uke. Men har jo vært nysgjerrig på hva det kan være. Selv har jeg vært inne på tanken om herpes, siden det kommer ifm lavt immunforsvar og jevnlig på samme måte som herpesutbrudd.

Anonymkode: 31134...fb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke tenkt over om det kan være stafylokokker, men ja, jeg får jevnlig et sår med skorpe på innsiden av kun det ene neseboret. Det kommer som regel ifm forkjølelser eller litt lavt immunforsvar i perioder. På samme måte som det kan komme forkjølelses sår rundt munnpartiet.

Jeg har ikke gått til legen med det enda fordi det sjeldent plager meg nevneverdig. Det går som regel over av seg selv i løpet av noen dager-til en uke. Men har jo vært nysgjerrig på hva det kan være. Selv har jeg vært inne på tanken om herpes, siden det kommer ifm lavt immunforsvar og jevnlig på samme måte som herpesutbrudd.

Anonymkode: 31134...fb3

Stafylokokker i nese eller øre er potensielt farlig. Sprer det seg går det rett til hjernen. Få en sjekk og riktig behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Sår som ikke gror skal alltid følges opp av lege.

Anonymkode: 4f220...c8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har det i perioder på vinteren. Bruker å pirke bort skorpe for å få følelsen av å puste bedre. Leste at det var feil. For hver gang jeg pirket bort skorpen så laget det irritasjon og såret ble verre . Når det er så sårt at det er ømt smører jeg på lypsyl. Det hjelper faktisk. Tror ikke det skal brukes i nesen. Men det demper vonde sår i nesen.

Anonymkode: 4c226...7ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du fått testet at det faktisk er det det er?

Anonymkode: f7064...a1b

Ja, har tatt dyrkningsprøve flere ganger, og behandlet med antibiotika som skal treffe godt, men det kommer likevel tilbake. Også vært gjennom sanering med kroppsvask morgen og kveld, vask av sengetøy etc. 

Skrevet
Duff skrev (5 timer siden):

Stafylokokker i nese eller øre er potensielt farlig. Sprer det seg går det rett til hjernen. Få en sjekk og riktig behandling.

Jeg har fått beskjed om (lege) at omtrent en tredjedel av oss har stafylokokker «kolonisert» i nesen, og blir omtalt som «bærer», og at det svært sjelden går over i alvorlige infeksjoner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pysa123 skrev (50 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om (lege) at omtrent en tredjedel av oss har stafylokokker «kolonisert» i nesen, og blir omtalt som «bærer», og at det svært sjelden går over i alvorlige infeksjoner. 

Men det finnes mange typer staffolykokker, noen ufarlige og noen farlige.

Anonymkode: bc5c1...44c

AnonymBruker
Skrevet

Har du testet såret? Jeg har det samme, og hos meg er det herpes-sår. Kommer hver gang jeg er litt forkjøla, og spesielt på vinteren.

Anonymkode: 941d4...097

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt dette jevnlig etter første covidinfeksjon i 2020. Kanske forkjølelsessår på grunn av lavt immunforsvar? Tror ikke det er herpes hos meg siden jeg har herpes i underlivet. 

Anonymkode: be965...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har du testet såret? Jeg har det samme, og hos meg er det herpes-sår. Kommer hver gang jeg er litt forkjøla, og spesielt på vinteren.

Anonymkode: 941d4...097

Ja, og det er gule stafylokokker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sår som ikke gror skal alltid følges opp av lege.

Anonymkode: 4f220...c8e

Såret gror, men kommer tilbake etter en stund. Er oppfulgt av lege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde det i sikkert 1 år. Alltid sår med skorpe. Fikk en krem hos øre nese hals, tror det var antibiotika i den, og det forsvant nesten med en gang!

Så bra du fikk det vekk, her kommer det likevel bare tilbake. Husker du hva den kremen het? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tenk å være plaget i 1 år :( Hvorfor oppstår slike sår? Er det dårlig immunforsvar? Forsvinner de med en gang man tar på krem eller kan det komme tilbake igjen? Hadde du noen bivirkninger av kremen og hvor lang tid tok det før det gikk over?

Anonymkode: 2d526...257

AnonymBruker
Skrevet

Oi, er dette faktisk en reell greie? Jeg får alltid sånne fæle sår på vinteren. Bruker myyyye nesespray og trodde det hadde sammenheng med det så har ikke turt gå til lege da jeg har skammet meg fordi det er «selvpåført». 

Anonymkode: f0236...067

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...