AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Er 54 år, barn har flyttet ut og jeg skal flytte fra samboer fordi jeg ønsker å være særboer, og vi fungerer bedre når vi ikke går oppå hverandre og diskuterer husarbeid eller matpriser. Det blir for mye pes med hans barn i tenåringsfasen, og jeg trenger mitt eget. Ønsker å bo sentralt siden jeg ikke har bil, og ønsker gåavstand til det meste. Problemet er at jeg taper i alle budrunder, eller så har nesten alle boligene jeg har råd til bad som må total rehabiliteres. Har oppdaget 50+ leiligheter som er mye billigere og har ikke alle studentene som byr over meg, men de ligger utenfor bykjernen og i sånne bygninger fra 1990 som ser ut som sykehjem, med felles oppholdsrom og selskapslokaler. Veldig lite sjarmerende og alle jeg har sett der er fra 70 år til over 90. Utenfor mange av leilighetene stod det rullatorer eller stokker . Jeg er 54 år men føler meg som 32, har piercinger og tatoveringer, liker tekno/industriell musikk og lever ikke som en rolig pensjonist. Lurer på hvordan det blir å bo der bortsett fra at det ligger utenfor sentrum, men er desperat etter å komme inn på boligmarkedet igjen. Har noen av dere som er rundt 50 år erfaringer med å bo på sånne steder? Anonymkode: f3a50...209
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Jeg ville absolutt ikke flyttet til et sånt sted før jeg tippet 65-70. Jeg har jobbet i sånne boliger (hjemmesykepleie), og aldri om jeg hadde ønsket å bo sånn før jeg kjente at alderdommen virkelig nærmet seg. Jeg frykter du vil vantrives veldig. Anonymkode: 48b12...33d 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Jeg kan legge til at beliggenhet er det eneste du ikke kan gjøre noe med! Kjøp heller en bolig med bad som må totalrenoveres, lev med stygt bad i noen år mens du sparer, og så fikser du det senere. Anonymkode: 48b12...33d 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 Eh, 7 år siden kjøpte vi hus hvor bad må også total renoveres, pga alderen. Ifølge takstmann da. Helt ok bad, fra 80-tallet med hvite fliser på vegger og gulvet, Ingen fukt eller lekasjer. Vi satt in dusjkabinett, bytta baderomsmøbler og spol fram til i dag, badet fortsatt lever i beste velgående. Anonymkode: 67066...22d 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 Mtp bad så er det ofte gamle kobberrør, mangel på membran eller det at sluket ikke har klemring, som gjør at takstmann mener at badet må skiftes. Har ikke peiling på bad og tror at alt er krise når det får tg3. Ts Anonymkode: f3a50...209 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mtp bad så er det ofte gamle kobberrør, mangel på membran eller det at sluket ikke har klemring, som gjør at takstmann mener at badet må skiftes. Har ikke peiling på bad og tror at alt er krise når det får tg3. Ts Anonymkode: f3a50...209 Heller det enn seniorbolig når du selv ikke er «senior». Anonymkode: 48b12...33d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 Vi kjøpte et hus fra 70-tallet med orginalt bad og har ikke noen planer om å gjøre noe med det, det fungerer helt greit for våre behov og alt av rør er jo synlig uansett, så eventuelle lekkasjer ville vi sett umiddelbart. Ville bekymret meg mer for beliggenhet enn for et eldre bad. Anonymkode: aa76b...7b4 4 2
Leo Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Huset mitt ble kjøpt i 2006 med et bad som ved første øyekast så ut til å trenge totalrenovering (Det mente takstmannen også...), meeen etter å ha sjekket alt (Mannen jobbet den gangen som rørlegger) fant vi ut at det bare var usedvanlig stygt. Siden badet var tett og tørt lot vi det derfor få en "bluffshine" med noen strøk maling på veggene (Var turkise baderomsplater...), ny innredning (Bl.a. et oppusset, gammelt klesskap fra loppemarked som er malt med baderomsmaling), nytt toalett (Strengt tatt ikke nødvendig) og dusjkabinett. Og gjett hva! 17 år senere er badet fremdeles ikke rehabilitert! (Og mannen, fremdeles også den samme, er nå prosjektleder i et av landets største firmaer i bransjen ) Jeg ville med andre ord ikke latt et eldre bad stoppe meg. TS og jeg er omtrent på samme alder og jeg ville ha valgt et gammelt bad bad over "eldrebolig" sju dager i uken! Bare husk å finne ut hva annet enn alder det er som evt. gjør at badet får TG3 i takstrapporten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 Seniorboligene her jeg bor er like dyre som vanlige boliger, de er nedslitt og har høye fellesutgifter. Hadde det ikke vært for det kunne jeg vurdert det. De har en grei beliggenhet. Anonymkode: d472f...5db
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Beliggenheten på seniorboligene er like utenfor sentrum så det er ikke det at det er så himla langt, men leiligheten ligger som sagt i et hus som ser ut som et sykehjem og lukter også litt som det når man kommer inn i bygningen. Nå er det 2 leiligheter der som er ute til salgs, og leilighetene er fine, med grei standard, flott utsikt og til en liten million billigere enn 2-roms leiligheter på rundt 50 kvadrat, men det er noe med å bo i et borettslag der alle er 15 til 30 år eldre enn deg. Det er ikke veranda på disse leilighetene, men mange fellesarealer med bord og benker, men ser ikke for meg at jeg kan legge meg ut og sole meg der i bikini. Jeg er kanskje idiot som lar denne muligheten gå fra meg, men det er noe med at det det ser ut som et sykehjem. Jeg går som oftest på visninger alene, og kjenner ingen rørleggere eller tømrere jeg kan ta med meg som kan hjelpe meg å vurdere om et tg3 bad er kaputt eller brukbart, men kanskje jeg kan leie med meg noen. Ts Anonymkode: f3a50...209
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 Litt uklart hvorfor du ønsker 50+ bolig. Er selv over 60 og på jakt etter ny bolig. Må være sentralt, Oslo innenfor ring 2. Jeg har satt opp andre krav som størrelse og heis, balkong etc slik at dette er en bolig jeg kan bo resten av livet. Alder på naboer har jeg ikke vurdert. Anonymkode: b7701...c27
Snok1 Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 Jeg synes mer synd på de som skal ha sin første bolig enn jeg synes synd på deg. Skaff deg en bedre betalt jobb, eller senk kravene dine. Det er ikke vanskeligere for deg enn for andre.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 Helt absurd tanke at jeg om under 10 år skulle flyttet inn i en seniorbolig… Anonymkode: ab53c...133 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #14 Skrevet 5. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Litt uklart hvorfor du ønsker 50+ bolig. Er selv over 60 og på jakt etter ny bolig. Må være sentralt, Oslo innenfor ring 2. Jeg har satt opp andre krav som størrelse og heis, balkong etc slik at dette er en bolig jeg kan bo resten av livet. Alder på naboer har jeg ikke vurdert. Anonymkode: b7701...c27 Har du lest første post? Hele poenget er jo at hun ikke vil ha en 50+ bolig, men at hun sliter med å kjøpe boligene som ikke er det. Anonymkode: 72c32...798
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 Er dette samme person som har laget flere tråder og som leter etter leiligheter svært sentralt i Bergen? Anonymkode: d6fb5...48c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 Ta med deg en liten ball (sprettball, katteleke e.l.) på visning og sjekk helningen på badegulvet ved å legge ballen på gulvet og se om/hvor den triller. Hvis gulvet mangler helning eller heller feil vei (ikke mot en sluk) så er det big no-no. I tillegg er det bare å bruke øyne og nese, og sjekke om det lukter rart på badet (fukt, kloakk/råttent e.l.) eller om du ser tegn til mugg eller andre rare flekker på gulv eller vegg. Og les tilstandsrapporten og still masse spørsmål til megler. Mange bad trenger renovering mest fordi de er fullstendig utdaterte og ser stygge ut, og det er jo egentlig ikke noe problem. Man klarer fint å leve med et stygt bad i noen år. Det er også mulig å pynte litt opp med maling på både vegger, tak og innredning. Er innredningen helt krise, finner man mye fint på bruktmarkedet. Beliggenhet er viktigst av alt, for den kan du ikke gjøre noe med. Anonymkode: a2b3b...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #17 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt uklart hvorfor du ønsker 50+ bolig. Er selv over 60 og på jakt etter ny bolig. Må være sentralt, Oslo innenfor ring 2. Jeg har satt opp andre krav som størrelse og heis, balkong etc slik at dette er en bolig jeg kan bo resten av livet. Alder på naboer har jeg ikke vurdert. Anonymkode: b7701...c27 Jeg kjøper for å muligens kunne bo der resten av livet, men føler meg ikke helt hjemme i 50+ borettslag selv om det er rimelig å kjøpe der. Ts Anonymkode: f3a50...209
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 Leo skrev (7 timer siden): Huset mitt ble kjøpt i 2006 med et bad som ved første øyekast så ut til å trenge totalrenovering (Det mente takstmannen også...), meeen etter å ha sjekket alt (Mannen jobbet den gangen som rørlegger) fant vi ut at det bare var usedvanlig stygt. Siden badet var tett og tørt lot vi det derfor få en "bluffshine" med noen strøk maling på veggene (Var turkise baderomsplater...), ny innredning (Bl.a. et oppusset, gammelt klesskap fra loppemarked som er malt med baderomsmaling), nytt toalett (Strengt tatt ikke nødvendig) og dusjkabinett. Og gjett hva! 17 år senere er badet fremdeles ikke rehabilitert! (Og mannen, fremdeles også den samme, er nå prosjektleder i et av landets største firmaer i bransjen ) Jeg ville med andre ord ikke latt et eldre bad stoppe meg. TS og jeg er omtrent på samme alder og jeg ville ha valgt et gammelt bad bad over "eldrebolig" sju dager i uken! Bare husk å finne ut hva annet enn alder det er som evt. gjør at badet får TG3 i takstrapporten. Hva malte dere platene med? Jeg har et 25 år gammelt bad på hytta med rosa plater. Det dusjes rett på gulv og vegg, men siden det er hytte er det nok ca max 30 dusj runder i året. Alt virker fint på badet. Kan jeg male veggplatene, også der det dusjes? Belegg på gulvet, kan det males, også der det dusjes? Anonymkode: e0f54...b50
Leo Skrevet 5. mai 2023 #19 Skrevet 5. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva malte dere platene med? Jeg har et 25 år gammelt bad på hytta med rosa plater. Det dusjes rett på gulv og vegg, men siden det er hytte er det nok ca max 30 dusj runder i året. Alt virker fint på badet. Kan jeg male veggplatene, også der det dusjes? Belegg på gulvet, kan det males, også der det dusjes? Anonymkode: e0f54...b50 Malte med veldig fin rull og flere tynne strøk med heftgrunn. Platene trekker (Naturlig nok...) ikke til seg noe som helst så malingen renner lett. Derfor heller flere tynne, enn et tykkere strøk. Etterpå ble de malt med våtromsmaling (fra Jotun) på samme måten. Har skiftet farge en gang, men da malte jeg bare oppå igjen. Malingen i seg selv var like fin, så det var kun for å endre på fargen jeg malte. Gulvet er det eneste som ikke er gjort noe med fordi det var og er flislagt. Jeg synes sjelden malte gulv blir vellykket så jeg tilpasset i stedet ved å velge farger på innredning etc. som passer til, men som duser ned inntrykket av de relativt stygge flisene. Endret 5. mai 2023 av Leo
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #20 Skrevet 5. mai 2023 Badet mitt er fra byggåret 1990. Fæle baderomsplater ble grunnet med jotun superheft og malt med lady Aquamaling, og så satt jeg inn nye skap, toalett og vaskemaskinopplegg. Dusjkabinettet får leve videre. Det kosta totalt 25.000,- rørleggeren tok ca halvparten. Anonymkode: 8e6cf...ef0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå