Gå til innhold

Dere over 30 som drev med drugs (sjeldent eller ofte) i deres ungdom… Hvordan er livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Røyket cannabis daglig fra rundt 17 til 28. Kombinerte det med utdanning og jobb uten problemer, men så begynte det å ploppe ut unger og er nå derfor langt fra daglig :fnise: Bortsett fra en del diskusjoner med mannen i starten av forholdet har det ikke bydd på noen utfordringer, men han så fort at det var forskjell på å kose seg på kvelden og å ligge gatelangs. Har en fin familie, noen gode venner og tjener godt. Fornøyd med livet. Grunnen til at det ble cannabis på meg er at jeg liker rusfølelsen bedre enn alkohol og at jeg ikke føler meg uvel etterpå, men viktigst er det at jeg fortsatt er til stede og har kontroll over meg selv. Bortsett fra sopp et par ganger har jeg aldri prøvd noe annet og kommer ikke til å gjøre det. 

Er ingen stor pådriver for rusreform, men støtter det og ser ingen grunn til at voksne mennesker ikke kan ha et Vinmonopol for cannabis. Hadde vært fint å kunne innta trygg og regulert cannabis. Det hadde nok vært fint for statsbudsjettet også. 

Anonymkode: a648d...6d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var rusa på et eller annet fra jeg var 16 til 30. Går fint nå. Ligget mange år etter jevnaldrende både pga rus men også pga traumer. Ikke tatt skade av det. 

Anonymkode: 6152d...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg røyket hasj daglig i 2 år etter et større ms-attak. Beina mine klødde voldsom da lammelsen slapp taket og ingenting annet hjalp. Dette var lenge før sativex. 

Jeg sluttet da jeg utviklet angst og starta å rote med ordene. Tykk ble jeg også på grunn av cravingen etter noe søtt. 

Jeg bruker ingen annen rus. Ikke alkohol heller. 

Jeg er ressurssterk og har alt på stell. Jeg er kvinne. 

Anonymkode: 60a02...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nå 31. Tok mye av alt mulig rart i tenårene. Gikk fra å ta amfetamin og kokain på fest til å ta kokain hjemme alene flere ganger i uka i noen måneder. Droppa ut av videregående flere ganger.

Slutta helt en dag jeg var 19 og bestemte meg for å endelig begynne på videregående og ta det på alvor. Så tok jeg bachelor, så master, i dag er jeg i full jobb, eier hus, normalt liv. Har ikke rørt dop siden, og de siste to årene har jeg heller ikke drukket alkohol.

Det er en del av livet mitt, så jeg angrer ikke, men det er ikke noe jeg synes folk bør drive med. Jeg opplevde mye jævlige greier som jeg bare må unngå å tenke på, så jeg kan virke ganske kynisk til tider selv i dag. Synes heller folk bør få hjelp enn å bli straffet når de blir tatt.

Anonymkode: b30fd...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 18.08):

og i en tid som nå hvor harde stoffer som kokain er mere normalt blandt ungdom enn hasj så er det signalet det siste samfunnet trenger. 

Det er jo ikke det, om du har lest statistikken. Ubetydelig liten % ungdom som har prøvd kokain mer enn en gang. 

Anonymkode: 505ea...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 16.50):

TS her! Takk som svarte så fint, alle sammen. Kan jo nevne min egen erfaring, siden dere delte deres. 

Jeg festet en stund ganske hardt, for rundt ti år siden. Prøvde alle stoffene nevnt i tidligere kommentarer her, og noen til. Opplevde aldri avhengighet og klarte å balansere mellom hverdag og fest. Etterhvert fikk jeg samboer og livet ble mer seriøst, men det jeg har med meg etter det livet jeg levde før, er en enorm respekt for alkohol. Mener oppriktig at alkohol er det verste rusmiddelet jeg har prøvd - så jeg drikker ikke. Til gjengjeld tar jeg og samboeren min MDMA sammen en gang i blant, og ved store festanledninger (bryllup, spesielt) sier jeg ikke nei til litt kokain om det tilbys. Da kan jeg være med på å spleise, men jeg tar ikke initiativ til kokain selv. 

Jeg inntar altså drugs høyst et par ganger i året, og har ikke (verken før eller nå) lidd noen som helst skade av dette på noe vis. Kan dessverre ikke si det samme for noen av vennene mine. Har heldigvis ingen overdoser i vennekretsen, men en del folk som rett og slett ble gærne. Litt sånn Nesodden, krystaller og Ayahuasca-gærne, som legger ut merkelige statusoppdateringer og sånt. Har lite kontakt med disse. 

Hva angår ruspolitikk, mener jeg alt bør reguleres. De tyngre stoffene fås på apoteket for de avhengige som da ellers kan leve et normalt liv, og de lettere fås i trygge kvoter med undervisningsmateriell på Polet. Skatteintekter fra dette bør gå til skoler, sykehus, psykiatri - spesielt behandling av rusavhengighet. 

Politiet skal ikke stoles på når det gjelder kunnskap om rus. Om forekomst av angst har økt grunnet bruk av cannabis, bør kilden være internasjonalt anerkjente og upartiske forskningsinstitusjoner. Uansett er dette ikke i seg selv et argument for å holde det ulovlig, da regulering vil føre til kontroll på strains, slik at man vet hva man røyker og kan unngå det man ikke tåler. Litt som at noen ikke tåler whiskey, men kan tåle øl. 

Anonymkode: 3c9f7...c1c

For 4 uker siden døde ei jente på 18 år her i bygda. Hun begynte å hasje som 14/15 åring. Hun som mange andre falt ut på hardere rus stoffer. Nå var hun akkurat på vei til sin slutt på rus reise. Hun sprakk, hun tok ikke overdose, hun fikk dårlig stoffer. Og døde pga en dose som var feil.

I en liten bygd, med svært få brukere av narkotika,  så er det ikke mange av de som lever i dag, om jeg ser 30år tilbake i tid. Noen rusa seg ihjel. Noen ble drept av andres rusbruk. Noen holdt på  å bli drept, og lever med traumene. 

Så det er sykt trist, å se at mange unge folk nå begynner og tenker det er ikke farlig. To barn av mitt søskenbarn, sliter sterkt med rus , nå unge voksne.  Ene holdt på å drepe noen i rus psykose.

Anonymkode: 2331b...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hasj og MDMA gjennom studuetiden. Hasj og alkohol daglig i denne perioden. Gikk fint, ble ferdig med master og slutta da jeg begynte å jobbe siden det er vanskelig å komme seg opp tidlig om morgenen hvis jeg røyker mye hasj. 

Anonymkode: c6461...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye angst som følge av mye hasj.

har også til tider vært mye paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For 4 uker siden døde ei jente på 18 år her i bygda. Hun begynte å hasje som 14/15 åring. Hun som mange andre falt ut på hardere rus stoffer. Nå var hun akkurat på vei til sin slutt på rus reise. Hun sprakk, hun tok ikke overdose, hun fikk dårlig stoffer. Og døde pga en dose som var feil.

I en liten bygd, med svært få brukere av narkotika,  så er det ikke mange av de som lever i dag, om jeg ser 30år tilbake i tid. Noen rusa seg ihjel. Noen ble drept av andres rusbruk. Noen holdt på  å bli drept, og lever med traumene. 

Så det er sykt trist, å se at mange unge folk nå begynner og tenker det er ikke farlig. To barn av mitt søskenbarn, sliter sterkt med rus , nå unge voksne.  Ene holdt på å drepe noen i rus psykose.

Anonymkode: 2331b...f1f

De som ruser seg hardest, er som oftest de med størst bagasje.  Spør heller hvorfor folk ruser seg. 

Anonymkode: cd1ef...092

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ruset meg periodevis mye i alderen 18-22. Endel hasj/marihuana, samt mye amfetamin, mdma, whatever jeg fikk tak i. Festet hardt flere ganger i uken. Røykte også heroin en gang, men tok aldri noe sprøyter. Våknet plutselig en dag og innså at dette ikke var det livet jeg ville ha og sluttet tvert.

i dag er jeg 35, med mastergrad, god jobb, god råd, mann, barn og et godt og givende liv.

Anonymkode: 28051...f7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte med hasj når jeg var 30 år. Hadde allerede fått meg ene utdannelse da, og nylig fått meg en sikker jobb. Måtte kutte ut hasjen da den gjorde meg trøtt og sløv dagen derpå. Men hasjen åpnet også opp for nysgjerrigheten til andre stoffer. 

I løpet av 10 år har jeg gått gjennom alt som finnes av narkotiske stoffer. Ble ikke hektet på heroin eller meth. Prøvd en gang. 

Har selv medisinert. Traume på traume opp gjennom 10 år. Det verste faenskapet har vært benzodiazepiner. Har likevel hatt høy arbeidsmoral, og har klart å fungere 100% i jobb. 

Har gradvis fått bearbeidet traumene. Endte med å ca. kutte ut alt, og selv medisinerte til slutt med alkohol.  Det har vist seg at alkohol har vært det verste. Innser det selv, og er nå i gang med å kutte det helt ut. Eller ha et veldig moderat forhold til det. Alkohol er gift. På alle mulige måter. 

Status per i dag er at jeg er på en god plass i livet, og målet nå er altså alkoholen. Har også blitt diagnostisert med Adhd, noe som i grunn forklarer mye av alt jeg har slitt med. Håper jeg blir medisinert, da jeg allerede har prøvd adhd medisiner som jeg fikk hos en veninne, og fungeringen min ble da så utrolig mye bedre. Natt/dag forskjell. Ønsker å fungere uten, da jeg er godt i gang med rutiner/trening som holder meg i sjakk. Men for en periode hadde nok adhd medisinering gjort meg godt. Så det gjenstår å se om jeg kommer til å bruke medisiner for en periode, eller om jeg vil klare meg uten. 

Har fortsatt et stykke arbeid foran meg. 

Min bruk opp gjennom årene har ført til tap av mange vennskap. Usikker på om jeg ønsker å ha kontakt med tidligere venner igjen. Har en liten nær sirkel som jeg trives med, og vanner. 

Fortsatt i full jobb, og livet uten rusmidler er å foretrekke. 

Anonymkode: 079ee...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 23.26):

Hvor alvorlig var bruken? Har dere fortsatt å ta (om så bare i blant), eller er dere avholds nå? Hva tok dere mest av? Har dere klart utdannelser, jobber, voksenliv generelt? Angrer dere, eller kom dere fra det med mest gode minner?

Hva tenker dere om dagens ruspolitikk, og hva burde evt. endres?

Takk for alle svar!

Liker ikke dagens ruspolitikk, ønsker legalisering av cannabis og avkriminalisering av brukerdoser. 
brukte partydop, stort sett i helgene , mest kokain, litt amfetamin, sjeldnere hasj. Har ett dårlig minne med noe dårlig amfetamin, ellers bare gode minner. Har sett det gå dårlig med andre så anbefaler ikke og begynne, men alle mine nærmeste har klart seg utmerket. Kan ikke påstå jeg angrer, men er jo heller ikke stolt. Har ikke tatt noen ting på 15 år. Lever et kjedelig voksenliv , men drikker alkohol noen ganger i året. Kunne tenkt meg og sprite opp med litt cannabis når jeg går av med pensjon. 
kvinne 48 år. 

Anonymkode: 029b5...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 16.57):

Se det jeg nettopp skrev om politiet rett over her :)

Politiet er grovt feilinformert av ræva ledelse med en agenda som først og fremst prioriterer oppklaringsprosent. Det ser fint ut på papiret. Selv unge og velmenende politifolk er ofte fanget av en ukultur der forsking ikke er viktigere enn hva sjefen mener. Og sjefen vil ikke innrømme at ruspolitikken er feilslått, for da må han også vedgå at det kanskje ble litt dumt å grave mindreårige i stumpen og gi dem rulleblad for en joint i parken. 

Hmm , en kompis av meg som jobber i politiet sier det er generasjonsgreie, han ( middelalderende ) og de fleste yngre er for legalisering, masse gode argumenter og det at politiet og tollere kan bruke tiden på viktige ting er et av dem. 

Anonymkode: 029b5...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er kvinne, 42. På høgskole havnet jeg i en gjeng som drev med mye fest, jobbet også i studentpub sammen med mange av de. For min del, begrenset det seg til litt hasjrøyking (i tillegg til alkohol) som jeg heldigvis ikke tålte, spydde hver gang. Jeg byttet studier og tok master en annen plass, brøyt med den gjengen. To døde av overdose, en prøvde å begå selvmord rett på studentpuben da jeg hadde vakt (ble reddet og lagt inn) og min ekskjæreste havnet i psykose og måtte til behandling, men det er sikkert også det som reddet ham, for etter det jeg vet, har det gått bra med ham etter det. Jeg fullførte master, har en familie, jobb, veldig A4 liv egentlig. Jeg drikker fortsatt alkohol men for det meste bare øl og vin i helgene. Jeg synes absolutt ikke at alkohol er verre. Alkohol er selvbegrensede for de alle fleste, da de spyr før de blir skikkelig forgiftet.

Jeg vet ikke hva jeg synes om legalisering av hasj. Jeg kjenner jo mange som det har gått helt fint med, som klarer seg bra nå som "voksne". Men jeg kjenner jo også noen som det ikke har gått bra med, og som var kjapt over på andre stoffer, og noen lever jo ikke lenger. Så vidt jeg vet, så tok ikke ekskjæresten min noe annet enn å røyke hasj.. Men jeg kan jo ikke vite hundre prosent.. Men han var ihvertfall helt fin, smart gutt, fra en bra familie, ingenting å utsette på annet enn feil gjeng.

Anonymkode: 27f5d...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å røyke hasj da jeg var 15 og med kokain, amfetamin, piller, sopp og LSD ila vgs. Har prøvd det meste av det som finnes av rus, men ikke sprøyter. Utenom en periode på vgs hvor det tok litt av, har jeg stort sett hatt et veldig kontrollert forbruk. Jeg har festa en del, men ofte vært edru eller nesten edru på fest. Rusmidler har i hovedsak vært en måte å justere formen litt på, jeg har aldri hatt noe trang til å overdrive eller ta ting veldig ofte. 

Særlig MDMA og psykadelia tror jeg har endra meg til det bedre. Jeg har blitt mer avslappet og omsorgsfull av det. 

Jeg har et par venner det ikke har gått så bra med, men min oppfatning er at de fleste som bruker ulovlige rusmidler klarer seg veldig fint. Selv har jeg gode karakterer, høy utdannelse og god jobb. Er snart 40. 

Slutta med all rus da jeg var 34 og møtte min nåværende mann, som er alkoholiker. Han har aldri prøvd andre rusmidler enn alkohol, men har allikevel fått store problemer. 

Jeg synes dagens ruspolitikk er helt på trynet, men tross alt har det blitt bedre enn da jeg var ung. Jeg tror god ruspolitikk handler om at folk er opplyst om risiko, at det finnes hjelp til dem som trenger det og at man fjerner tabuer. Jeg tror også at det er viktig at folk lærer seg å «slå ut håret» og å slappe av uten rus. Og at man lærer seg å sette ord på følelsene sine og at vi har et varmt samfunn der vi tar vare på hverandre. Skam, bøter og fengsel tror jeg ikke fører til noe som helst godt. 

Anonymkode: 8b0af...90f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...