Gå til innhold

Dere over 30 som drev med drugs (sjeldent eller ofte) i deres ungdom… Hvordan er livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor alvorlig var bruken? Har dere fortsatt å ta (om så bare i blant), eller er dere avholds nå? Hva tok dere mest av? Har dere klart utdannelser, jobber, voksenliv generelt? Angrer dere, eller kom dere fra det med mest gode minner?

Hva tenker dere om dagens ruspolitikk, og hva burde evt. endres?

Takk for alle svar!

Anonymkode: 3c9f7...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kvinne, 40 år. Røyka mye hasj fra jeg vas 17 til ca 21, mest egentlig fra 17-19 ble tatt av foreldre og måtte ta urinprøver etter det, til og med etter jeg ble myndig gikk jeg med på å ta prøver. 
Jeg er glad foreldrene mine var såpass strenge, flere fra miljøet jeg var i døde, fikk store rusproblemer, noen havnet på gata.

I dag er jeg høyt utdannet med en god jobb som mellomleder. Har flotte friske barn og er godt gift. Jeg driver ikke med noen typer ulovlig rus men drikker nok alkohol alt for ofte (rødvin hver kveld) Prøver å beherske meg og klarer det egentlig helt fint, har kutta alkohol helt i perioder uten abstinenser, men synes livet er bedre med litt promille. Savner av og til å røyke en joint/flaske, kan også drømme tidvis om det, tolker det som at underbevisstheten «savner» den rusen.

Har ingen tanker eller ønsker om å prøve annen type rus, men hadde noen tilbudt meg en tjall hadde jeg nok sagt ja.

Synes egentlig en streng rusreform er bra, vil virkelig ikke at mine barn skal rote seg bort i rus. Jeg hadde ikke noen andre aktiviteter etter skoletid da jeg var ungdom og søkte nok etter tilhørighet og spenning. 

Anonymkode: acc67...d39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt miljø, var det endel rus, i perioder av 20 årene røyket jeg cannabis hver dag, andre rusmidler ble inntatt på fest, men ikke så ofte. Har prøvd cannabis, kokain, amfetamin, ketamin, div psykedelika, og MDMA, men bruken gikk ikke ut over livet ellers, og var null problem å slutte når jeg bestemte meg for å roe ned den livsstilen 

I dag går det bra, flott dame, og god jobb, og savner ikke rusen, men angrer heller ikke på noen måte, beste opplevelsene var med LSD (prøvde bare en gang), og MDMA

Av de i vennegjengen var det veldig få som fikk noe problem, nesten samtlige har barn, hus og familie, og klarer seg utmerket, og ikke rusmisbrukere. For en ting mange glemmer, eller ikke vet, så er det bare en liten prosent av de som prøver som blir misbrukere 

Realistisk sett skulle jeg gjerne sett cannabis ble legalisert, noe det er store sjanser for at skjer i fremtiden, og ideelt sett, men mindre realistisk, alle rusmidler regulert av staten, for slik som produksjon er, og antall ledd det går gjennom før det kommer til Norge gjør at det blir blandet ut med masse skit, som ofte er mye farligere enn stoffet i seg selv. Se til USA feks, der er det en epedemi av overdoser pga ting blir blandet ut med fentanyl, som gjør at en normal dosering ofte blir dødelig 

Anonymkode: 7220e...97f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eksperimenterte med mye i alderen 21-24. Nysgjerrigheten var sikkert en konsekvens av en religiøs oppvekst med strenge krav til oppførsel. Smakte ikke alkohol før jeg var 21, og likte det ikke, men MDMA likte jeg. Kom inn i en festgjeng og i starten var det ekstremt befriende. Det var en aksept for å bare være den du var, og det var godt nok. Elsket den friheten jeg kjente på da. Og har mange gode minner fra den tiden. Var hele tiden klar over at denne perioden skulle være avgrenset. 

Sluttet med alt da jeg begynte å studere. Da var det på tide å bli seriøs igjen, og definere egne mål uten dømming. Da hadde jeg kuttet alle bånd til menigheten. De så på meg som en tapt sjel. 

Men det var jeg ikke. Den friheten som "rusmiljøet" var for meg personlig ga meg faktisk mye selvtillit. Tok mastergrad og valgte "streitinglivet", og nå har jeg en jobb hvor jeg tjener veldig bra, og har startet familie. 

Mange av de jeg kjenner fra festmiljøet har havnet skikkelig bakpå, da, og en av kompisene mine fra den tiden døde ung😓

Jeg angrer ingenting. Det var min frihetsreise. Klart jeg kunne gjort den uten dop, men sånn ble det for meg. 

Jeg er for legalisering av cannabis. 

Anonymkode: 4a67b...181

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 40 år, god jobb og tre barn. Jeg hadde noen år i ungdommen hvor jeg prøvde alt. Etterhvert begynte noen av vennene mine med sprøyter, og da bakket jeg ut. Jeg flyttet vekk fra alle vennene mine, og sluttet med alt på dagen. Har aldri angret på det valget. Bestevenninnen min endte opp som narkoman og døde når hun var 30 år. Det er en stor sorg for meg enda. Jeg er livredd for at barna mine skal komme borti noe sånn, men jeg har i alle fall erfaring og vil kunne prate med dem om disse tingene på en god måte (tror jeg) Jeg drikker ekstremt sjeldent, og ville aldri tatt i noe sånn igjen. Jeg syns det er skremmende at det er så mange unge som flørter med de her tingene. En leker med livet ❤️

Anonymkode: 1ab92...da3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg angrer ingenting. Det var min frihetsreise. Klart jeg kunne gjort den uten dop, men sånn ble det for meg. 

Jeg er for legalisering av cannabis. 

Anonymkode: 4a67b...181

Kjenner meg igjen i dette. Angrer ikke på den tida i livet mitt. Men er usikker på om jeg er for eller mot legalisering av cannabis. Har egentlig vært pro lenge, men har bekjente som jobber innenfor politi som har hevdet at i land hvor det er legalisert er det flere som sliter med psykisk avhengighet og en del angst. Fikk også selv en del angst i perioder etter jeg hadde ruset meg mye og tror ikke store mengder rus er bra for nervesystemet, selv om det «bare» er hasj/cannabis.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Av de i vennegjengen var det veldig få som fikk noe problem, nesten samtlige har barn, hus og familie, og klarer seg utmerket, og ikke rusmisbrukere. For en ting mange glemmer, eller ikke vet, så er det bare en liten prosent av de som prøver som blir misbrukere 

Anonymkode: 7220e...97f

Dette er også tilfellet for meg: majoriteten av de som rusa seg gikk det (tilsynelatende) veldig bra med. Det er et fåtall av de som det ikke gikk bra med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I slutten av tenårene / begynnelsen av 20årene var jeg i et miljø der vi testa ut mye. Hasj, kokain, amfetamin mm. 

I dag har jeg barn, masterutdannelse, fast jobb, hus, bil og hele pakka. 

Anonymkode: f6e33...8bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min prøvde mye, men aldri sprøyter (fullstendig sprøyteskrekk, kan ikke engang se sprøyter uten å få panikk). Ga seg med alt i starten av 30-årene. Om det gikk bra med ham... han er gift, har barn, og god helse. Men han brukte jo studietiden (og noen år til) på å feste og eksperimentere istedenfor å studere og få seg en bra jobb, og angrer veldig på det i dag.

Romkameraten hans i den perioden, som fikk seg jobb i en bar og fortsatte med diverse rusmidler, døde i vinter i en alder av 45, da orket ikke kroppen hans mer. 

Anonymkode: 6c2b2...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt ungdomsmiljø var det mye hasjbruk, mange røkte hver helg og noen daglig. Jeg prøvde tre ganger, det var ikke noe for meg men jeg hang med gjengen i helgene. Jeg har barn og er gift, er ufør men det har ikke noe med tenårene å gjøre. Faktisk hadde jeg ekstremt dårlig selvtillit som barn, var først når jeg fikk venner i den hasj gjengen at jeg fikk litt mere tro på meg selv, jeg fikk respekt for at jeg ikke røkte. Og hvordan det gikk med gjengen i ettertid? De som røk helt utpå hadde ikke foreldre som tok tak i dem, de fleste hadde veldig dårlige kår hjemme. De som hadde normale foreldre sluttet å røyke når de kom ut i lære eller startet på studier.

Anonymkode: 64a8e...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her! Takk som svarte så fint, alle sammen. Kan jo nevne min egen erfaring, siden dere delte deres. 

Jeg festet en stund ganske hardt, for rundt ti år siden. Prøvde alle stoffene nevnt i tidligere kommentarer her, og noen til. Opplevde aldri avhengighet og klarte å balansere mellom hverdag og fest. Etterhvert fikk jeg samboer og livet ble mer seriøst, men det jeg har med meg etter det livet jeg levde før, er en enorm respekt for alkohol. Mener oppriktig at alkohol er det verste rusmiddelet jeg har prøvd - så jeg drikker ikke. Til gjengjeld tar jeg og samboeren min MDMA sammen en gang i blant, og ved store festanledninger (bryllup, spesielt) sier jeg ikke nei til litt kokain om det tilbys. Da kan jeg være med på å spleise, men jeg tar ikke initiativ til kokain selv. 

Jeg inntar altså drugs høyst et par ganger i året, og har ikke (verken før eller nå) lidd noen som helst skade av dette på noe vis. Kan dessverre ikke si det samme for noen av vennene mine. Har heldigvis ingen overdoser i vennekretsen, men en del folk som rett og slett ble gærne. Litt sånn Nesodden, krystaller og Ayahuasca-gærne, som legger ut merkelige statusoppdateringer og sånt. Har lite kontakt med disse. 

Hva angår ruspolitikk, mener jeg alt bør reguleres. De tyngre stoffene fås på apoteket for de avhengige som da ellers kan leve et normalt liv, og de lettere fås i trygge kvoter med undervisningsmateriell på Polet. Skatteintekter fra dette bør gå til skoler, sykehus, psykiatri - spesielt behandling av rusavhengighet. 

Politiet skal ikke stoles på når det gjelder kunnskap om rus. Om forekomst av angst har økt grunnet bruk av cannabis, bør kilden være internasjonalt anerkjente og upartiske forskningsinstitusjoner. Uansett er dette ikke i seg selv et argument for å holde det ulovlig, da regulering vil føre til kontroll på strains, slik at man vet hva man røyker og kan unngå det man ikke tåler. Litt som at noen ikke tåler whiskey, men kan tåle øl. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner meg igjen i dette. Angrer ikke på den tida i livet mitt. Men er usikker på om jeg er for eller mot legalisering av cannabis. Har egentlig vært pro lenge, men har bekjente som jobber innenfor politi som har hevdet at i land hvor det er legalisert er det flere som sliter med psykisk avhengighet og en del angst. Fikk også selv en del angst i perioder etter jeg hadde ruset meg mye og tror ikke store mengder rus er bra for nervesystemet, selv om det «bare» er hasj/cannabis.

Dette er også tilfellet for meg: majoriteten av de som rusa seg gikk det (tilsynelatende) veldig bra med. Det er et fåtall av de som det ikke gikk bra med.. 

Se det jeg nettopp skrev om politiet rett over her :)

Politiet er grovt feilinformert av ræva ledelse med en agenda som først og fremst prioriterer oppklaringsprosent. Det ser fint ut på papiret. Selv unge og velmenende politifolk er ofte fanget av en ukultur der forsking ikke er viktigere enn hva sjefen mener. Og sjefen vil ikke innrømme at ruspolitikken er feilslått, for da må han også vedgå at det kanskje ble litt dumt å grave mindreårige i stumpen og gi dem rulleblad for en joint i parken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke eksperimentert selv fordi jeg vokste opp med foreldre som gjorde det og det ikke gikk bra med.

Dvs: de sluttet og fikk seg utdanning/jobb osv- men våre oppvekst ble jo ødelagt.

Men anywho: de jeg kjenner som var bortpå ganske mye kan jeg vel ikke si det har gått bra med utenom et fåtall.

Noen fikk alvorlige psykiske lidelser i noen år, men andre permanent.

Andre døde av utilsiktet overdose (såvidt vi kunne forstå, vi vet jo ikke), og andre ble langt mer avhengige enn de selv innser. 

Jeg støtter ikke legalisering per se av noe som helst, men mener heller ikke alkohol er så fantastisk.

Jeg er veldig for helsebruken av det for alvorlige og langvarige lidelser av ulike sorter. 

Skjønner ikke hvorfor ikke CBDolje uten ruseffekt foreløpig er ulovlig, helt fjollete. Kunne fint vært tilgjengelig på resept. 

Hvorfor vanlige folk skal ha tilgang skjønner jeg ikke hensikten med. 

Anonymkode: 2dea2...538

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde hasj noen få ganger. Ble paranoid av det, trolig fordi det var penslet med et eller annet. Det var ikke noe for meg. Noen av vennene skled mer og mer utpå og begynte med diverse piller. Jeg tok avstand fra dem og gjorde det klart at hvis de ruset seg ville jeg ikke ha dem på fest hos meg og ikke henge med dem andre steder (men de var hjertelig velkommen uten dop). Noen av dem valgte rusen og med en av dem gikk det skikkelig, skikkelig ille. Et par av de andre har i dag store psykiske problemer som muligens er rusutløst.

Pga andre i familien som har røykt bort mer enn ti år av livet sitt og sløvet seg ned som et resultat, takler jeg ikke dop og spesielt ikke hasj i dag. Hater lukten av hasj og marihuana og blir fysisk kvalm av den. Synes det er ekstremt trashy med den livsstilen og håper aldri det blir legalisert. Opplever at folk som røyker jevnlig er mentalt nedsløvet. Beklager.

Har veldig høy utdanning og jobber med forskning og undervisning. Stabilt langvarig forhold og barn. God økonomi.

Anonymkode: 81d56...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Angrer som en rotte. Har ikke utdannelse, er fattig pga alle penger gikk til hasj og ikke bolig og sparing, var i et miljø alle røyka hasj og noen brukte andre ting og jeg trodde det var helt normalt fordi folk flest var tilsynelatende oppegående selvom en etter en forsvant fra miljøet pga innleggelser, psykoser og angst. Jeg opplevde å bli dopet ned en gang av noen i ytre omgangskrets på byen som har gitt meg traumer for livet. Trodde hasj var helt ufarlig og trøsten min som andre koste seg med potetgull på kvelden og trøst for at jeg hatet livet men når jeg sluttet ble jeg kvitt alle psykiske problemer og depresjon jeg hadde vært stuck i i mange år. Er 40 nå og sluttet som 29 åring og henger fortsatt ti år bak alle andre, vil aldri få råd til bolig eller hytte og båt og sånn som andre gjør. 

Er i mot rusreformen fordi det sender et signal om at narkotika ikke er farlig og i en tid som nå hvor harde stoffer som kokain er mere normalt blandt ungdom enn hasj så er det signalet det siste samfunnet trenger. 

Er for at heroinister og gatenarkomane ikke skal straffes med bøter eller fengsel pga det vil forverre livet dems men ikke at vanlige folk og ungdom ikke skal straffes. 

Anonymkode: 774e1...002

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare/mye hasj. Gikk bra og mye moro frem til jeg ble presentert for noe som kaltes `svart liban`(tror jeg..) Gikk rett i bakken, fikk totalt bad tripp. Angst, uro, paranoia osv. 😱 Dette satt seg dønn fast i meg. Tok jeg bare en joint, selv et par trekk, så fikk jeg tilbake den samme grusomme følelsen. Det var bare å slutte.

Mange år senere, på en forventningsfull lørdag, var jeg i gamle Christiania(Danmark) og ba om få den mildeste ferdigrullede jointen som fantes der inne. Jeg delte denne med en helt uerfaren kompis. Men så gikk det jammen helt galt dette også. Rett tilbake til hotellet, ligge å skjelve og stirre i taket. Og der gikk den lørdagen i dass.

Alt i alt, det var nok en mening med dette har jeg tenkt. Har det mer enn bra nok i dag, og er i hvert fall ikke fristet på noe røykandes ..

Anonymkode: 74b98...395

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 44, tok litt av hvert i mine yngre dager, angrer ingenting. Har vært totalt avholds (også fra alkohol) i over 10 år nå.

Anonymkode: da169...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 5/4/2023 at 11:26 PM, AnonymBruker said:

Hvor alvorlig var bruken? Har dere fortsatt å ta (om så bare i blant), eller er dere avholds nå? Hva tok dere mest av? Har dere klart utdannelser, jobber, voksenliv generelt? Angrer dere, eller kom dere fra det med mest gode minner?

Takk for alle svar!

Hadde rusproblemer i rundt ti år. Mest hasj, piller og alkohol. Forsto først senere at det ikke var rusmidlene i seg selv som hadde gitt meg problemer, de var jo tvert imot mitt forsøk på å løse problemene mine, som var traumer, angst og depresjon. Så nå jeg begynte å få orden på problemene forsvant også det voldsomme behovet for rus. Er voksen og etablert nå. Angrer ingenting, for jeg hadde realistisk sett ikke andre muligheter. Hadde jo også en del morsomme opplevelser.

Ruser meg på alkohol kanskje en gang i måneden. Bruker også psykedelika en til to ganger i året, men tenker ikke på det som rus. Hverken virkningen eller grunnen til at jeg bruker det har egentlig noen likhet med tiden da jeg ruset meg for å ha det gøy og/eller å flykte fra virkeligheten.

Dagens ruspolitikk har ikke fungert etter hensikten. Den reduserer ikke skadevirkningene av rus men gjør det tvert imot farligere. Rent prinsipielt kan det ikke være ulovlig, og i alle fall ikke straffbart, å innta alkohol, hasj, sukker, eller Zalo for den saks skyld. Rent praktisk har jo kriminaliseringen også vist seg å være et feilsteg. Jeg er for avkriminalisering av all rusbruk, og regulering av en del av de vanligste, modellert på hvordan vi har regulert tobakk og alkohol.

Anonymkode: a0ce2...ac3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røyka hasj i alderen 16-21. Prøvde et par andre stoff én gang hver. «Dessverre» var marihuana lite tilgjengelig i dalstroka innafor, det hadde vært å foretrekke framfor svart hasj. Er for legalisering av cannabis. Hadde ikke røyka på over førti år, da jeg fikk et trekk av karen ved siden av meg på en konsert i CA i fjor. Ville foretrukket en joint framfor de fire Jack Daniels drinkene jeg tyllet i meg. Jeg har hatt lederstillinger i tjuefem år, men nå har jeg roet ned med en spesialiststilling. Er glad i alkohol og må ha regler for meg selv for å unngå at det eskalerer, drikker derfor aldri i ukedagene. Hadde cannabis vært lovlig ville jeg byttet ut det med alkohol i helgene, men den dødsstreite mannen min ville nok steilet. Hilsen K62

Anonymkode: 15114...a2a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg 40 og har et ukentlig forbruk av cannabis. Jobber som ingeniør med høyere utdanninger. Somlet mye de første årene etter jeg begynte med hasj, men nå som jeg har rutine på å moderere meg, tenker jeg resultatene taler for seg selv.

Rusreform med endret reaksjonsform er en hjertesak for meg. Avkriminalisering, dekriminalisering, legalisering, regulering, eller hva man nå kaller det, er underordnet. Hensikten må være at reaksjonen ikke skaper større problem enn fravær av reaksjon.

Livet går faktisk bra for meg. Å bytte ut tobakk og antidepressiva med cannabis viste seg å være en god avgjørelse. Uheldigvis betyr det at jeg må være kriminell, ettersom det praktisk talt er umulig å få resept. Dessuten ville det vært alt for dyrt om jeg endelig fikk det, så det sorte markedet må nesten bestå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 23.26):

Takk for alle svar!

Tok litt kokain på fest og en joint på nach en gang i blant frem til jeg fikk barn. Altså d ajeg bar mellom ca 19-35 år. Da jeg fikk barn var det full stopp på alt illegalt og nesten ingen alkohol siste 5 årene. Null problem og savner det ikke. Viktigere ting i livet nå.

Anonymkode: 0230c...0da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...