Kitty Odis Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Fikk sperret kortet og venter nå på nytt kort. Jeg handler mest på norske nettbutikker, men det var i mars at jeg handlet på Iherb. Er nå usikker om den er trygg...? Vet ikke om det var fordi jeg hadde handlet hos iHerb så var det noen som prøvde å misbruke kortet mitt. Noen som har opplevd noe slikt? Jeg liker iHerb. Masse spennende varer jeg ikke får tak i i Norge.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Vet du med sikkerhet at smsen kom fra banken? Anonymkode: 87863...b82 5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet du med sikkerhet at smsen kom fra banken? Anonymkode: 87863...b82 Ja, har ALDRI hørt at banken har sendt sms om sånt. Anonymkode: 2ce7a...dbe 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Vet ikke om bankene sender ut sms sånn... Anonymkode: 46ada...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 Banken ville nok ringt deg hvis dette var reelt. Anonymkode: 1c252...a80 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 Tips: Bruk PayPal om mulig ved netthandel. Anonymkode: 7efd8...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 Banken sender ikke sms, de ringer. Høres veldig rart ut. Derfor er det viktig å bruke kredittkort til netthandel. Hvis kortet ble sperret og du fikk nytt hvordan tenker du at det er utrygt nå? Anonymkode: 174c7...052 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Klikket du på noen linker da du fikk den meldingen? Jeg opplevde det en gang. Da ringte banken meg. De oppdaget at kortet ble brukt i New York, og jeg hadde handlet på Kiwi noen timer før det. Da har de system som fanger dette opp. Da sperret de kortet og sendte nytt. Anonymkode: 174c7...052 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 DnB sendte meg melding da kortet mitt hadde kommet på avveie. Jeg bare ringte det vanlige nummeret til DnB og fikk da bekreftet at det var blitt bruk i New Zealand, som det også stod i historikken min. Ekkelt, men fikk tilbake pengene og nytt kort senere. Anonymkode: fead8...16d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Hvis bankene sender melding om sånt så håper jeg ikke de har linker i smsen. Anonymkode: 46ada...3a9 2
Million Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 Bruk alltid kredittkort på nett. Det er tryggest, og du står mye tryggere i det når ingen uvedkommende kan få et sugerør rett ned i bankkontoen din (som når du betaler med ditt vanlige bankkort). Skaff deg et kredittkort til netthandel. Spør din vanlige bank om Mastercard.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 Jeg fikk lignende melding fra Dnb for noen år siden. Det var et kort jeg vanligvis ikke bruker på netthandel. Men hadde tilfeldigvis brukt det når jeg handlet på Boozt noen uker tidligere. De hadde oppdaget at kortet var forsøkt brukt i Usa og hadde sperret det. Anonymkode: 973b0...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 Ved mistanke om misbruk av kort, sender banken sms. Denne inneholder aldri link man skal klikke på. Meldingen inneholder et saksnummer og et telefonnummer man skal ringe. Du blir aldri bedt om å oppgi kortnummer, koder fra BankID osv. Heller ikke når du ringer til nummeret som er oppgitt Du blir spurt om kjennskap til en eller flere transaksjoner. Er dette ukjent, sperres kortet. Er transaksjonene kjent, åpnes den midlertidige sperren som ligger på kortet. Anonymkode: 71014...da7 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #14 Skrevet 5. mai 2023 Kitty Odis skrev (10 timer siden): Fikk sperret kortet og venter nå på nytt kort. Jeg handler mest på norske nettbutikker, men det var i mars at jeg handlet på Iherb. Er nå usikker om den er trygg...? Vet ikke om det var fordi jeg hadde handlet hos iHerb så var det noen som prøvde å misbruke kortet mitt. Noen som har opplevd noe slikt? Jeg liker iHerb. Masse spennende varer jeg ikke får tak i i Norge. Jeg handler regelmessig fra Iherb og det har aldri vert noe tull. Anonymkode: e88b3...723
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ved mistanke om misbruk av kort, sender banken sms. Min bank ringte. Anonymkode: ac348...7d8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min bank ringte. Anonymkode: ac348...7d8 Ville hvert skeptisk til det. Jeg fikk tlf fra banken da mitt kortnr. ble stjålet. Ga ingen info men ringte banken tilbake, ikke fra nr de ringte, for og bekrefte at det var de. Svindlere bruker og banken sitt nr. bare så folk er klar over det. Anonymkode: 8ca51...93a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #17 Skrevet 5. mai 2023 Nettopp derfor kan det være greit å bruke for eksempel kredittkort når man skal bestille noe over Internett! Dersom en eller annen nettbutikk blir utsatt for hacking eller noe, så er det selvfølgelig LAAANGT større sannsynlighet for å få refundert alle pengene hvis det er snakk om kredittkort. I tillegg slipper du problemer med at ditt eget bank-kort blir sperret, og du ikke kan gjøre noe som helst før du får noen nye sånne kort. Anonymkode: aadfe...0de
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 Iherb er retygg. Hvis du klikket på en lenke i smsen er det den som var svindelen. Håper virkelig ikke du la inn noe opplysninger eller logget inn med bankbrikke i noe lenke for å "få nytt kort"!!! Isåfall sperre alle kontoer med en gang hvis det ikke er for sent allerede!!! Anonymkode: 93a13...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå