Gå til innhold

Blir alle autister mobbet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til utredning da alle piler peker mot Asperger (HFA). Voksensymptomene mine er «helt etter boka» så blir overrasket om jeg ikke får diagnosen,

men, en ting jeg stever med å forstå er at det fremkommer overalt at Aspergere og autister nesten alltid er tidligere mobbeoffer? Stemmer dette?

Jeg har aldri blitt mobbet. Aldri følt at jeg hørte til, men er alltid blitt akseptert. Jeg er forsåvidt over snittet pen å se på, så har kanskje kommet gratis unna på en del måter på grunn av det? I tillegg tror jeg at jeg lærte meg å begynne maskingen allerede i bhg da vi flyttet fra en landsdel til en annen. De andre barna begynte å mobbe meg for dialekten og jeg la om tvert - der begynte det.

Andre autister som ikke har blitt utsatt for mobbing?

Anonymkode: 68dd8...ff4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for oss her inne å svare på. Da må du nesten søke informasjon om forskning. Hva enkelte opplever og tror er ikke relevant. 

Anonymkode: a4aa0...11f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle autister blir ikke mobbet. På samme måte som alle med rødt hår blir ikke mobbet. Eller alle neurotypiske blir ikke mobbet. 

Jeg har autisme, men ble aldri mobbet før jeg skulle ut i voksenlivet som 19-åring. Jeg hadde levd et trygt liv i et trygt miljø, og plutselig skulle jeg ut i verden der ingen kjente meg og ingen forstod meg. 

Det er lett å bli mobbet om man er annerledes og man møter mennesker som ikke forstår eller ikke liker annerledeshet. 

Anonymkode: 365d8...ace

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Voksensymptomene mine er «helt etter boka» så blir overrasket om jeg ikke får diagnosen,

Kan du fortelle hvilke symptomer det er? 

Når det gjelder mobbing, så kommer det veldig an på hvor man bor, familiebakgrunn og miljø. Enkelte steder blir man mobbet for å skille seg ut, andre steder er mer inkluderende. 

Anonymkode: 09236...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, noen av de blir de verste mobberne også. De eier jo ofte ikke evnen til empati.

Anonymkode: d534c...049

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 16 år med Asperger, og han har aldri blitt mobbet. Alltid vært godt likt av de andre, selv om han bare har hatt noen få venner. Og han har de samme 4 vennene, som han har hatt siden 1. klasse. Ene vennen hans har og Asperger, og har heller aldri blitt mobbet. 

Anonymkode: d17da...a71

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du fortelle hvilke symptomer det er? 

Når det gjelder mobbing, så kommer det veldig an på hvor man bor, familiebakgrunn og miljø. Enkelte steder blir man mobbet for å skille seg ut, andre steder er mer inkluderende. 

Anonymkode: 09236...fa2

Ekstremt repetitiv, snevre altoppslukende interesser, stort behov for rutiner, lydsensitiv, sensitiv for tekstil, ute av stand til å vedlikeholde vennskap, stimming og masking.

Har allerede komorbide diagnoser i form av angst og ocd.

———

Interessant å se så mange andre erfaringer! Til deg med en sønn med Asperger, omtrent sånn hadde jeg det også i oppveksten. Hadde noen få venner og var generelt godt likt.

Er vel som fler nevner at det har med oppvekstmiljø å gjøre. Jeg er oppvokst på et lite sted hvor foreldrene var flinke til å sørge for at alle barna var inkludert samt rask opprydning i konflikter.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, noen av de blir de verste mobberne også. De eier jo ofte ikke evnen til empati.

Anonymkode: d534c...049

Herregud 🫠

De eier evnen til empati jo. 

Anonymkode: 3f1c7...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri blitt mobbet, men er som deg over snittet pen. 

Det har alltid vært noen som har ønsket å være venn med meg.

Og jeg har ikke hatt noen problemer med å finne kjærligheten.

Anonymkode: a3fac...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Herregud 🫠

De eier evnen til empati jo. 

Anonymkode: 3f1c7...9ea

Det er en av mytene som legger tabu over diagnosen dessverre :( 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har heller aldri blitt mobbet, men er som deg over snittet pen. 

Det har alltid vært noen som har ønsket å være venn med meg.

Og jeg har ikke hatt noen problemer med å finne kjærligheten.

Anonymkode: a3fac...a4a

Pene mennesker kommer jo unna med en god del ekstra. Jeg tråkker ofte i salaten og sier mye rart, men folk ser ikke ut til å henge seg opp i det.

Kjærligheten har heldigvis jeg funnet også, selv om jeg skal innrømme at de 10 årene jeg bodde alene gjorde meg veldig godt. Der kunne jeg repetere og holde på med rutinene mine helt uforstyrret 😂

ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...