AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Jeg har en søster med Autisme, hun er 17 år og er i BV til hun blir 18. Ho bor før seg selv i en omsorgsbolig, hun er veldig selvstendig. Men hun trenger hjelp til å lage mat og andre forskjellige hygieniske tinger. Før hun flyttet til sin nye plass, så hadde hun en rutine der hun spiste 3 brødskiver om kvelden og morgenen, noe hun har gjort hele tiden. Nu på sin nye plass, så har ho fått nytt personell. Der personelet nekter henne og spise seg mett. Hun får ikke spise seg mett, og blir nektet å spise 3 brødskiver men får bare 2. Hun sier at magen rumler når hun skal legge seg og blir ikke mett. Dette synes jeg (bror) og min mamma er helt sykt å ikke på sin plass. Hun har alltid hatt fine rutiner og er veldig nøye med og følge dem, da dette også går på autismen sin. Hun går heller ikke på noen medesiner, hun er tynn(fin vekt) og er ganske aktiv og går mye turer om dagene. Jeg mener at dette er faktisk et brudd på menneskerettighetene da personalet/barnevernet ikke har noe grunn til å nekte henne å spise, fordi dem har faktisk ingen grunn til å begrense hennes måltider når hun ikke går på medesiner eller trenger å gå ned i vekt. Vi har også fått vite at Barnevernet og personalet har blitt enige om at hun bare får 2 om kveldene og morgenene. Jeg forstår at det kommer til å bli kommentarer her at dette er en bagatell, men vi synes faktisk ikke det. Anonymkode: e422a...771 1 30
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Glemte også og nevne at hun ringer til oss og gråter fordi hun ikke blir mett, og er redd for å være der og sier at hun vil dra. Anonymkode: e422a...771 13
BobbySocks Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Det er ingen bagatell å legge seg sulten. Send skriftlig klage, gå videre med saken om dere ikke får medhold. 17 1 30
Topsi Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Det der virker ganske sykt. 3 skiver til frokost er faktisk ikke så mye, og hvis hun ikke har vektproblemer heller så kan jeg ikke se at det er noe holdepunkt for å innføre slike restriksjoner. Dette høres ulovlig ut. Ville klaget det inn for statsforvalteren 17 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Herregud stakkars barn! Send skriftlig klage, dokumenter at det er sendt og mottatt. Kommer dere ingen vei ta kontakt med statsforvalteren. Er jo absolutt ingen grunn til at hun ikke skal få spise 3 brødskiver om hun er slank og aktiv. Anonymkode: 0dc60...618 7 6
Maskinfører Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Sånn var det på det barnehjemmet der jeg vokste opp også av hun ene kjærringa der fikk vi ikke lov til å ha ketchup hverken på spagetti egg og bacon eller på pizza smør på flesk kalte hun det hun bestemte også at de andre ansatte heller ikke fikk ha ketchup jeg våkner opp hver natt med mareritt etter dette oppholdet her som varte i 15 år ☹️ 1 25
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 8 minutter siden, BobbySocks said: Det er ingen bagatell å legge seg sulten. Send skriftlig klage, gå videre med saken om dere ikke får medhold. Moren min skal ta kontakt med dem igjen imorgen, og blir å ta dette videre med statsforvalteren. 2 minutter siden, Topsi said: Det der virker ganske sykt. 3 skiver til frokost er faktisk ikke så mye, og hvis hun ikke har vektproblemer heller så kan jeg ikke se at det er noe holdepunkt for å innføre slike restriksjoner. Dette høres ulovlig ut. Ville klaget det inn for statsforvalteren Det skal vi, tusen takk for svar! 2 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud stakkars barn! Send skriftlig klage, dokumenter at det er sendt og mottatt. Kommer dere ingen vei ta kontakt med statsforvalteren. Er jo absolutt ingen grunn til at hun ikke skal få spise 3 brødskiver om hun er slank og aktiv. Anonymkode: 0dc60...618 Tusen takk for svar, det skal vi gjøre imorgen. Og vi skal få alt dokumentert! Anonymkode: e422a...771 9 10
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Send en klage med en gang, dette er absolutt ikke en bagatell. Klagen kan sendes digitalt hos statsforvalteren. Jeg hadde sendt kopi til institusjonen. Anonymkode: df578...eaa 10 1
Gjest theTitanic Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Sånn var det på det barnehjemmet der jeg vokste opp også av hun ene kjærringa der fikk vi ikke lov til å ha ketchup hverken på spagetti egg og bacon eller på pizza smør på flesk kalte hun det hun bestemte også at de andre ansatte heller ikke fikk ha ketchup jeg våkner opp hver natt med mareritt etter dette oppholdet her som varte i 15 år ☹️ Å bestemme hva folk skal like av tilbehør er sykt. Ts: Hadde hun hatt helsefarlig overvekt kunne saken hvert en annen, men dette er bare sykelig maktmisbruk.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Maskinfører skrev (5 minutter siden): Sånn var det på det barnehjemmet der jeg vokste opp også av hun ene kjærringa der fikk vi ikke lov til å ha ketchup hverken på spagetti egg og bacon eller på pizza smør på flesk kalte hun det hun bestemte også at de andre ansatte heller ikke fikk ha ketchup jeg våkner opp hver natt med mareritt etter dette oppholdet her som varte i 15 år ☹️ Var dette i Norge? Anonymkode: a3061...367 2
Apis Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 (endret) De kan bare oppfordre, ikke tvinge, da trenger de et. Kap 9 vedtak. Tvang og makt Edit : absolutt ikke en bagatell Endret 4. mai 2023 av Apis 7 4
Topsi Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 Apis skrev (Akkurat nå): De kan bare oppfordre, ikke tvinge, da trenger de et. Kap 9 vedtak. Tvang og makt Der jeg jobber bruker vi 4A, men selv ved et kap 9-vedtak må det vel gå på liv og helse? Og de vedtakene skal vel sendes statsforvalteren til gjennomsyn? Kan ALDRI tenke meg de har et vedtak som nekter henne å spise 3 brødskiver til frokost og kvelds. 19
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 Det er saker som dette som gir barnevernet et dårlig rykte. De har ingen grunn til å verken nekte din søster 3 skiver til frokost/kvelds, eller for den saks skyld nekte Maskinfører å ha ketchup på maten. Det er ikke alle som egner seg for å jobbe med mennesker, og råtne epler finnes på enhver arbeidsplass. Er de ikke åpne for innspill fra verken kollegaer eller beboerne og deres pårørende, er tiden inne for en korreks ovenfra. Håper en klage vil føre til en holdningsendring hos de ansatte i tillegg til nok mat for din søster. Anonymkode: 25485...1f1 6 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 Jeg fikk vite nå at det var en mann som jobber der som hadde startet å nekte henne 3 brødskriver. Så det virker som det er en mann med stort kontrollbehov som jobber der. Som jeg nevnte nå et par tekster oppe så blir vi å ta kontakt med statsforlvateren. Hun har ikke Kap 9 vedtak. Hun er heller ikke umyndiggjort. Anonymkode: e422a...771 4 2 5
minister-mio Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 Hva sier de ansatte når dere tar det opp med dem? Dere har vel sagt i fra at hun gjerne vil ha tre skiver og at hun er sulten? 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 Så bra dere klager, og dette er virkelig ikke greit. Selv bodde jeg på ungdomshjem for 30 år siden, og jeg hadde det bra der, ble vegetarianer mens jeg bodde der, og de hjelp meg masse, med å lære meg å lage vegetar mat, tok meg med på helsekost butikker, så jeg skulle få tak i vegetar mat. Og jeg kunne lage meg det jeg ønsket, og spise så mye jeg ønsket. Anonymkode: 261ab...3fc 5 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Just now, minister-mio said: Hva sier de ansatte når dere tar det opp med dem? Dere har vel sagt i fra at hun gjerne vil ha tre skiver og at hun er sulten? Moren min tok kontakt med kontaktpersonen i barnevernet, før helgen som var. Og da sa kontaktpersonen at hun skulle ta kontakt med personalet for hun mente dette ikke var rett. Idag fikk vi beskjed fra barnevernet at dem hadde blitt enig med personalet at hun bare skulle ha 2 og ikke 3. Noe jeg synes er litt rart da hun virket som hun var enig med oss at dette ikke er bra. Jeg er enig med mange her at dette er maktbrukt på høyt nivå. Moren min skal kontakte statsforvalteren imorgen, så jeg blir å komme med oppdatering om hva som skjer videre imorgen. Anonymkode: e422a...771 5 4 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 Er selv oppvokst i barnevern, riktignok 20 år siden jeg sist hadde kontakt med dem, men opplevde selv til tider å ikke få nok mat. Også tvangsmedisinering var og vanlig, sovetabletter og beroligende.. Ikke noe forundrereg om hvordan barn og ungdom blir behandlet i det systemet der... Anonymkode: c9d50...911 2 6
minister-mio Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Moren min tok kontakt med kontaktpersonen i barnevernet, før helgen som var. Og da sa kontaktpersonen at hun skulle ta kontakt med personalet for hun mente dette ikke var rett. Idag fikk vi beskjed fra barnevernet at dem hadde blitt enig med personalet at hun bare skulle ha 2 og ikke 3. Noe jeg synes er litt rart da hun virket som hun var enig med oss at dette ikke er bra. Jeg er enig med mange her at dette er maktbrukt på høyt nivå. Moren min skal kontakte statsforvalteren imorgen, så jeg blir å komme med oppdatering om hva som skjer videre imorgen. Anonymkode: e422a...771 Så å snakke om saken har ikke hjulpet. Da er det på sin plass å kontakte statsforvalter. Fint dere står på for din søster. 5 1 3
RockyRose Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Går litt imot straumen her, men: Kan det hende ho har gått opp i vekt på kort tid? Tenkjer om dei veger ho med jamne mellomrom? Eller at ho er plaga med kvalme/oppkast etter matinntak, som gjer at dei mistenker overeting? Klara liksom ikkje forstå kvifor dei skal nekte ei tynn jente å ete 3 skjever framfor 2, utan noko grunn. Kva grunn oppgav dei når de snakka med dei? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå