ellernoe Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Er gravid i uke 32 og går til helsestasjon på svangerskapskontroller. Hittil har ingen tatt en eneste hemoglobinmåling av meg på kontrollene. Ville derfor høre når dere hadde første måling og om dette var den eneste? Fikk standard råd en gang i første trimester om å begynne med jerntilskudd på 40 mg fra en eller annen uke i andre trimester, uten at jeg nøyaktig husker hvilken uke dette var. Jeg tar jerntilskudd, men synes det er veldig rart at jernnivåene mine ikke følges opp. Eller er det slik at så lenge jeg tar tilskudd så er det liksom greit?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Husker faktisk ikke men mener det var rundt da oul var at jeg tok blodprøve for jern også, forutenom standardprøve i uke 12. det er vertfall slik at det er målene som er rundt fra tiden oul er man sjekker hvor mye tilskudd man skal ta som gravid (20,40,60 mg osv) Anonymkode: 8b239...efd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Tok bare en gang på meg, tror det var på 24 ukerskontrollen. Pluss blodprøvene hos lege i starten av svangerskapet da. Anonymkode: 2e78a...30a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Jeg tok blodprøver rundt uke 12. Var lav på jern, så har tatt det siden. Ikke noe mer oppfølging rundt det. Du merker jo ofte selv om du mangler jern, men er du usikker kan du bare be om å få ta nye prøver ved neste svangerskapskontroll. Anonymkode: 466f7...22f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Ble sjekka med blodprøver i uke 12 første kontroll hos lege. Fikk aldri beskjed om at jeg hadde lav jern. Ikke før jordmor sjekket blodprøvesvarene i uke 24 og nesten spydig fortalte meg at jeg måtte jo ta jern siden jeg var lav. 🙂 JA KANSKJE NOEN BURDE FORTALT MEG DET DA. Anbefaler å forsøke å følge opp ting selv og passe på. Helsenorge er ikke bare flott. Anonymkode: 13fa5...940 1
WilhelmineAmalie Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 Hadde 12-ukers kontrollen hos legen min som var clueless. Måtte be om alt selv.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Kun en gang når jeg var hos legen for de «obligatoriske» 10-12 ukers prøvene. Vidt meg bekjent er det kun vanlig å ta kontroll målinger av det dersom man opplever symptomer som kan være knyttet opp mot det. Nesten rart du fikk anbefaling om det uten prøver, da det er like vanlig å få for høye verdier i den perioden😅 Anonymkode: 3e1d5...840
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 Tok blodprøver på første kontroll, tror den var i uke 11 for meg. Neste gang de sjekket jern og blodprosent osv var en gang rundt uke 20-24 ikke helt sikker på når, fordi jeg gikk til legen fordi jeg følte meg så dårlig. Fikk ikke inntrykk av at det var noe de skulle sjekke igjen uten at det var "grunn" altså at jeg hadde symptomer på noe (jeg var veldig svimmel, sliten osv). Jeg fikk aldri beskjed om å ta jern forebyggende. Begynte med det etter at jeg fikk påvist lav blodprosent. Men hadde ikke veldig lavt med jern da. Anonymkode: b9fed...b74
melatonin Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Tok vanlige venøse prøver i uke 12, og rutinekontroll av hb i uke 28.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 Tok blodprøve i arma på første kontroll, og målte blodprosent i fingeren enten i uke 24 eller 28 Anonymkode: 280c6...bae
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Jeg er i uke 37 nå. Fortsatt ingen som har målt 🤷♀️ førstegangsfødende så jeg vet liksom ikke hva jeg går glipp av heller. Sikkert mange andre ting som skulle vært sjekket også. Har sjekket urinen 3 ganger da. Og glukosetest. Men ikke noe mer tror jeg? Anonymkode: 8415a...5f4
Fame Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er i uke 37 nå. Fortsatt ingen som har målt 🤷♀️ førstegangsfødende så jeg vet liksom ikke hva jeg går glipp av heller. Sikkert mange andre ting som skulle vært sjekket også. Har sjekket urinen 3 ganger da. Og glukosetest. Men ikke noe mer tror jeg? Anonymkode: 8415a...5f4 Sikker på det? Jeg fikk skjema for blodprøver etter første samtale med jordmor. Hb var blant annet en av tingene man da testet for, samt hepatitt og HIV som jeg også ser for meg er ganske standard å sjekke
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er i uke 37 nå. Fortsatt ingen som har målt 🤷♀️ førstegangsfødende så jeg vet liksom ikke hva jeg går glipp av heller. Sikkert mange andre ting som skulle vært sjekket også. Har sjekket urinen 3 ganger da. Og glukosetest. Men ikke noe mer tror jeg? Anonymkode: 8415a...5f4 Har du ikke tatt blodprøve i armen ved første svangerskapskontroll hos lege? De må jo det for å ha klar blodtypen din til fødsel. De tar hb, jernstatus osv på den blodprøven Anonymkode: 47f34...d41
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Ganske sikker på at de bare målte blodsukker når jeg tok glukosetest? Utenom det har jeg ikke vært hos legen. Kun jordmor. Men tror hun er litt fjern for forrige gang var jeg hos en annen jordmor pga sykdom og denne etterlyste urinprøve. Som jeg ikke hadde fått noe beskjed om å ta med. Og heller ikke fått tidligere. Så da måtte jeg gå og forsøke å tisse litt slik at hun fikk tatt en urinstix. Men den vanlige jordmoren min nevner ikke sånne ting 🤷♀️ hun måler blodtrykket da. Det gjør hun. Anonymkode: 8415a...5f4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Målte Ferritin og Hb i uke 12. Manglet jern og lå i nedre normal på Hb og det ble derfor tatt ny Ferritin + Hb-måling rundt uke 20. Målte Hb på nytt rundt uke 30 og 36. Skulle egentlig ha en ny måling på kontroll på termindato, men jeg fødte før det. Jeg hadde to jordmødre (flyttet underveis i svangerskapet, heh) og begge sa det var vanlig å ikke måle noe mer utover den i uke 12 med mindre man har fått påvist mangel og/eller har symptomer på mangel. Anonymkode: 66e9e...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå