Gå til innhold

Enkeltmannsforetak eller A/S?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et NUF? da må man også sette seg inn i skattesystemet i det landet. Hvilke land er vanligst å bruke til NUF?☺️Her i Norge.

Anonymkode: cd225...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må man ikke betale for etableringshjelp i det landet man oppretter NUF i? og foholde seg til to lands skattesystemer? Er veldig usikker på om besparelsen er god nok, til det «styret» ved en litt ukjent selskapsform. Jeg vet ikke; bare synser litt😄Hadde ikke giddet det for en chat tjeneste basert næring med kort levetid😁1-2 år skrev vel ts(?).

Anonymkode: cd225...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan da bare registrere tilsvarende AS i utlandet, så slipper du svindelavgiftene her til lands. 

Anonymkode: 0d595...bd2

Det høres komplisert ut for en som ikke har ekspertise på området, eks. skatteadvokat/jurist. Er mange fallgruver.

Anonymkode: b0c3d...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tusen takk dette var enkel og hjelpsom oversikt! 

Tror kanskje AS lønner seg for meg? Sideinntekten er ikke langvarig, så jeg tror ikke det har mye uttelling for pensjonspoeng når det totalt er snakk om kanskje 250.000 kroner. Totalt altså, ikke årlig. Er en sideinntekt med nettchatting med menn og det er ikke et yrke jeg vil bli gammel i, men bare skuffe inn det jeg kan på nå et års tid eller to når jeg har fått erfare at det er mulig å tjene en sånn sum om jeg går inn for det. 

Da vil det vil ikke gi særlig med pensjonspoeng sånn at alt de trekker fra uføretrygden ved ENK da vil uansett bli mer enn de eventuelle pensjonspoengene? 

Min hensikt er å få bygget meg en liten sparekonto så for meg spiller det ingen rolle om pengene står låst i AS  i noen år og ikke kommer på brukskonto. Man vil vel også få igjen de 30.000 det koster å opprette AS når man avslutter AS'et eller går de pengene tapt? 

Er veldig takknemlig for alle svar og hjelp! 🙏

Anonymkode: 7488f...b7f

Du kommer til å gå lei lenge før du når 250k.

Anonymkode: 0a675...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis man får seg en sideinntekt på 50-150.000 kr i året og er ufør, er det best å opprette ENK eller AS? Hva er fordelene og ulempene med hver?

AS er best fordi da har du rettigheter angående nav. Du setter ikke privat livet i fare hvis det går dårlig. ENK kan banken ta verdi i huset ditt hvis du får noe gjeld angående konkurs og du har ingen rettigheter angående hjelp i fra nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AS for noen år siden, og det er mulig en del har endret seg, men det som jeg ville merket meg er regnskapsbiten. Som sagt må du sjekke om dette gjelder fortsatt, men det krevde en del ekstra i forhold til regnskapsfører, spesielt i forhold til innsendelse av sevangivelse. På 50 000,- kan 5000,- ekstra til regnskapsfører være en del …

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får man pensjonspoeng som ufør av inntekter i ENK? 

Grunnen til at jeg snuser litt på AS er fordi jeg er redd for å få redusert trygd og lite gevinst til overs pga både skatt på sideinntekt Òg trekk i trygd, og såvidt jeg forstår så fører ikke inntekt i AS til redusert trygd eller skatt men kun skattepliktig den dagen man velger å ta ut utbytte? Usikker på om det utbyttet går utover trygden? 

Kan man føre opp utgifter i begge type foretak og få trekk fra skatten på utgifter? 

Du må sette av penger på en konto i regnskapet for pensjon. Du må betale skatt tre ganger i året tror jeg på forskudd. Hvis du skal drive et lite firma kanskje du kan prøve fiken eller visma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...