Gå til innhold

Enkeltmannsforetak eller A/S?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man får seg en sideinntekt på 50-150.000 kr i året og er ufør, er det best å opprette ENK eller AS? Hva er fordelene og ulempene med hver?

Anonymkode: 7488f...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inntekten skal hovedsakelig brukes til sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ulempene ved AS er at du må betale arbeidsgiveravgift på 14.1% ved utbetaling av lønn til deg selv. Fordelen er at du ikke er personlig ansvarlig ved konkurs, og at du får trygderettigheter som en vanlig ansatt. Det siste punktet er nok irrelevant for deg som er ufør.

Er dette en bedrift med lite eller ingen økonomisk risiko er nok enkeltmannsforetak å foretrekke.

Anonymkode: 84c88...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I et AS kan du velge å ta utbytte, som ikke vil påvirke uføretrygden. Men du får ikke pensjonspoeng av utbytte. Hvis det blir opp mot 150k kan du jo vurdere det? Hvis det bare er 50k i året er det enklest og rimeligst med epf. Du slipper også å betale inn aksjekapitalen.

Anonymkode: cd225...b84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I et AS kan du velge å ta utbytte, som ikke vil påvirke uføretrygden. Men du får ikke pensjonspoeng av utbytte. Hvis det blir opp mot 150k kan du jo vurdere det? Hvis det bare er 50k i året er det enklest og rimeligst med epf. Du slipper også å betale inn aksjekapitalen.

Får man pensjonspoeng som ufør av inntekter i ENK? 

Grunnen til at jeg snuser litt på AS er fordi jeg er redd for å få redusert trygd og lite gevinst til overs pga både skatt på sideinntekt Òg trekk i trygd, og såvidt jeg forstår så fører ikke inntekt i AS til redusert trygd eller skatt men kun skattepliktig den dagen man velger å ta ut utbytte? Usikker på om det utbyttet går utover trygden? 

Kan man føre opp utgifter i begge type foretak og få trekk fra skatten på utgifter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ulempene ved AS er at du må betale arbeidsgiveravgift på 14.1% ved utbetaling av lønn til deg selv. Fordelen er at du ikke er personlig ansvarlig ved konkurs, og at du får trygderettigheter som en vanlig ansatt. Det siste punktet er nok irrelevant for deg som er ufør.

Er dette en bedrift med lite eller ingen økonomisk risiko er nok enkeltmannsforetak å foretrekke.

Hvorfor skal hen betale arbeidsgiveravgift når hen kun tar ut utbytte? 

Utbytte er kapitalinntekt og ikke personinntekt, og vil derfor ikke berøre trygden 

Anonymkode: d511e...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utbytte er kapitalinntekt og går ikke utover uføretrygd. På enk vil det gå utover uføretrygden over et visst beløp.

Anonymkode: f7d00...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I et epf er du og bedriften din en «juridisk enhet», og overskuddet blir lønn-pensjonsgivende inntekt.

Utbytte=kapitalinntekt. Påvirker ikke trygd,  og man får ikke pensjonspoeng.

Utgifter får du fradrag for uavhengig av selskapsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Utbytte er kapitalinntekt og går ikke utover uføretrygd. På enk vil det gå utover uføretrygden over et visst beløp.

Anonymkode: f7d00...1fb

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I et epf er du og bedriften din en «juridisk enhet», og overskuddet blir lønn-pensjonsgivende inntekt.

Utbytte=kapitalinntekt. Påvirker ikke trygd,  og man får ikke pensjonspoeng.

Utgifter får du fradrag for uavhengig av selskapsform.

Tusen takk dette var enkel og hjelpsom oversikt! 

Tror kanskje AS lønner seg for meg? Sideinntekten er ikke langvarig, så jeg tror ikke det har mye uttelling for pensjonspoeng når det totalt er snakk om kanskje 250.000 kroner. Totalt altså, ikke årlig. Er en sideinntekt med nettchatting med menn og det er ikke et yrke jeg vil bli gammel i, men bare skuffe inn det jeg kan på nå et års tid eller to når jeg har fått erfare at det er mulig å tjene en sånn sum om jeg går inn for det. 

Da vil det vil ikke gi særlig med pensjonspoeng sånn at alt de trekker fra uføretrygden ved ENK da vil uansett bli mer enn de eventuelle pensjonspoengene? 

Min hensikt er å få bygget meg en liten sparekonto så for meg spiller det ingen rolle om pengene står låst i AS  i noen år og ikke kommer på brukskonto. Man vil vel også få igjen de 30.000 det koster å opprette AS når man avslutter AS'et eller går de pengene tapt? 

Er veldig takknemlig for alle svar og hjelp! 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De 30 000kr får du igjen ja☺️men det går rundt 6000kr til brønnøysund. Og hvis du må ha regnskapsfører er det litt mer administrasjon ved AS enn det andre. Jeg ville laget meg et regnestykke på alt. Bare å sende aksjonærreg.oppg kan en regnskapsfører kreve 1500kr for. Hvis «vinningen går opp i spinningen» er det kanskje best med epf. 250 000 er ikke mye penger, sånn sett. Hva tenker du å fradragsføre? kan du redusere overskuddet mye? Tar du regnskapet selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler på at as lønner seg for deg. Det er mye skatt på utbytte! Først må du betale 22% på overskuddet i firmaet, deretter 38% skatt på utbyttet, så du sitter ikke igjen med mer enn 40% av inntekten i et as. 

Anonymkode: f5692...d74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man får seg en sideinntekt på 50-150.000 kr i året og er ufør, er det best å opprette ENK eller AS? Hva er fordelene og ulempene med hver?

Ulempene med ENK er at du er personlig ansvarlig for alt 

Anonymkode: facf1...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tviler på at as lønner seg for deg. Det er mye skatt på utbytte! Først må du betale 22% på overskuddet i firmaet, deretter 38% skatt på utbyttet, så du sitter ikke igjen med mer enn 40% av inntekten i et as. 

Anonymkode: f5692...d74

Men hva om det tas utbytte lik overskudd inneværende år. Blir ikke det da kun 38% skatt på utbytte mens AS har ingen overskudd igjen som kan skattes?

Anonymkode: ccd2c...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke ta ut lønn fra AS istedetfor utbytte? Ja du må betale egen skatt og arbeidsgiveravgift, men du opptjener jo til pensjon når du tar ut lønn. I tillegg vil det ikke bli overskudd i AS som du vil måtte skatte på om du går sånn ca i null hvert år. Og ja, ikke personlig ansvar er også et stort pluss. 

Svaret er med bakgrunn i at jeg tror du kan tjene litt på siden som uføre? Evnt kan du få redusert uføregraden..?

Anonymkode: 17558...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva om det tas utbytte lik overskudd inneværende år. Blir ikke det da kun 38% skatt på utbytte mens AS har ingen overskudd igjen som kan skattes?

Utbytte tar du av overskuddet. 

Du må skille mellom kontanter og regnskap - det er to vidt forskjellige ting. 

Si at du har en omsetning på 100 000 kroner et år

Du får fradrag for alt innkjøp knyttet til driften av selskapet. Dette inkluderer kjøp av tjenester fra autoriserte regnskapsfører, mobilregning, mobil, pc og programvare. La oss si at driftskostnadene din første år er 25 000 

Omsetning - kostnader = 75 000 kroner (overskudd før skatt)

Av de 75 tusen kronene må du betale 22% skatt = 16 500.

Du sitter da igjen med 58 500 kroner i utbytte. Av dette utbyttet må du betale nærmere 38% i skatt = 22 230

Når alle skatter er betalt så sitter du igjen med 36 270.. 

Men, vær obs på at det er regler for uttak av utbytte. I eksempelet ovenfor tømmer vi saldoen i regnskapet helt. Det er ikke lov. 

Hvis du lar overskuddet blir stående igjen i selskapet og ikke tar ut utbytte annet enn for å betale skatt så vil du også omfavnes av et annet regelverk og det er skatt på overskudd i bedrifter du er eier eller medeier av.. 

Når alt kommer til alt, det tryggeste for de som ikke har kunnskap eller kompetanse og driften er tenkt å være relativt lav så vil det enkleste og beste alternativet være å bli en arbeidstaker.. Mange har virkelig ødelagt for seg selv ved å opprette selskap mtp alt det merarbeidet det medfører. 

Anonymkode: d511e...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Husk at du må betale moms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var jo spennende. Gitt at en ansetter seg selv i et AS, går det då an å betale seg en lån kun en gang i året? Hvordan påvirker det eventuelt arbeidsgiveravgift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det første du gjør e å informere nav om inntekten. småforetak er personforetak det beste, mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan da bare registrere tilsvarende AS i utlandet, så slipper du svindelavgiftene her til lands. 

Anonymkode: 0d595...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...