Gå til innhold

Dere som har barn som har hatt dren i ørene, ble språket bedre etter innlagt dren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en som nettopp har fylt 3 år. Barnet sliter veldig med språk og uttale, ligger langt etter jevnaldrende. Han snakker enda ikke i setninger og kan få ord. Han greier bare å kombinere subjekt + verbal når han prater f.eks «Hente bil» og legger ikke sammen mer enn 2 ord når han prater. Han har lite verbalt språk. Vi oppdaget at det var mye veske i mellomøret, polypper i nesen og for store mandler for 3-4 måneder tilbake, da hadde vi ventet på time i 3 måneder før der igjen. Nå må vi vente i mange måneder på operasjon og vi har ikke lov til å operere han privat i Norge, har ringt rundt til alle private klinikker og ingen vil operere et så lite barn. Jeg har tatt en ringerunde til sykehuset andre steder i Norge og det virker som ventetiden er like lang der ellers så sier de at de ikke vil ta hak i mot uten at han har hatt hele utredningen sin ved deres sykehus. Vi vurderer nå å dra til utlandet og få han operert. Det koster skjorta, men hva gjør man ikke for barnet sitt.

Jeg lurer bare på om det bare er dårlig hørsel som er årsaken til at han ligger etter med språket eller om det kan være noe mer der. Jeg har vært redd for autisme. Vet det er vanskelig å si noe om før dren er innlagt og sjekke om det hjelper. Men synes bare det er veldig rart at han hører så dårlig, når vi hjemme opplever at han hører greit. 

hilsen bekymret mamma som er rådvill og redd for å ikke ha gjort nok for barnet sitt 

Anonymkode: 01c02...904

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Språket til vår gutt ble mye bedre i løpet av noen uker etter dren. 

Han gikk fra å snakke lite og med rar uttale bare vi foreldre forstod, til forståelig skravlebøtte. 

Anonymkode: 7468e...d8d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Språket til vår gutt ble mye bedre i løpet av noen uker etter dren. 

Han gikk fra å snakke lite og med rar uttale bare vi foreldre forstod, til forståelig skravlebøtte. 

Vår forstod også det vi sa til ham hjemme, men han slet i grupper eller steder med mye støy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han hadde allerede laget seg "egne ord" pga at han hørte dårlig da han skulle lære å snakke. Han måtte ha logoped for å lære å snakke så andre enn oss nærmeste forstod han.

Anonymkode: 7ac04...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en som nettopp har fylt 3 år. Barnet sliter veldig med språk og uttale, ligger langt etter jevnaldrende. Han snakker enda ikke i setninger og kan få ord. Han greier bare å kombinere subjekt + verbal når han prater f.eks «Hente bil» og legger ikke sammen mer enn 2 ord når han prater. Han har lite verbalt språk. Vi oppdaget at det var mye veske i mellomøret, polypper i nesen og for store mandler for 3-4 måneder tilbake, da hadde vi ventet på time i 3 måneder før der igjen. Nå må vi vente i mange måneder på operasjon og vi har ikke lov til å operere han privat i Norge, har ringt rundt til alle private klinikker og ingen vil operere et så lite barn. Jeg har tatt en ringerunde til sykehuset andre steder i Norge og det virker som ventetiden er like lang der ellers så sier de at de ikke vil ta hak i mot uten at han har hatt hele utredningen sin ved deres sykehus. Vi vurderer nå å dra til utlandet og få han operert. Det koster skjorta, men hva gjør man ikke for barnet sitt.

Jeg lurer bare på om det bare er dårlig hørsel som er årsaken til at han ligger etter med språket eller om det kan være noe mer der. Jeg har vært redd for autisme. Vet det er vanskelig å si noe om før dren er innlagt og sjekke om det hjelper. Men synes bare det er veldig rart at han hører så dårlig, når vi hjemme opplever at han hører greit. 

hilsen bekymret mamma som er rådvill og redd for å ikke ha gjort nok for barnet sitt 

Barnet vårt er noe mindre. 2 år og 7 mnd, og har akkurat fått konstantert de samme problemene som det deres barn på 3 år har. Vår er også blitt henvist til operasjon.

Vår snakker omtrent ikke i det hele tatt. Det er noen ord som kan tolkes som: mamma, pappa, bade, nei/no no, ja, hajæ (hadet), takk takk, gakk gakk, to, hei, is, æsj. Han har foreløbig ikke tatt to ord og satt sammen, og ordforråd er meget dårlig til å være i den alderen. Han forstår det vi sier, men er han opptatt med noe så er det ikke alltid Han hører.

Hvordan var deres barn rundt 2,5 års alder iht språket?  Noen andre som kan dele erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få henvisning til Harald Miljeteig på Nesttun utenfor Bergen. Han opererte vår jente på da 2,5 år, fjernet polypper og satte inn dren i begge ører. Hun ble markant bedre etter det og både R og S kom på plass i språket etter kort tid. Vi kunne ikke vært mer fornøyd. 

Anonymkode: 079af...88c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vårt barn fikk et bedre språk, før operasjon slet det med riktig uttalese på R bl.a . La inn dren og opererte falske polypper når det var ca 3-4. Opererte på Bogstadveien øre/nese/hals. Men barnet vårt slet veldig med ørebetennelse, hadde 8-10 ørebetennelser på et år

Anonymkode: b8070...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (14 timer siden):

Barnet vårt er noe mindre. 2 år og 7 mnd, og har akkurat fått konstantert de samme problemene som det deres barn på 3 år har. Vår er også blitt henvist til operasjon.

Vår snakker omtrent ikke i det hele tatt. Det er noen ord som kan tolkes som: mamma, pappa, bade, nei/no no, ja, hajæ (hadet), takk takk, gakk gakk, to, hei, is, æsj. Han har foreløbig ikke tatt to ord og satt sammen, og ordforråd er meget dårlig til å være i den alderen. Han forstår det vi sier, men er han opptatt med noe så er det ikke alltid Han hører.

Hvordan var deres barn rundt 2,5 års alder iht språket?  Noen andre som kan dele erfaringer? 

Vår var omtrent der forteller deres barn er når han var 2,5 år, han kunne en del enkeltord, men det var bare jeg som forstod han. Opplever også at han ikke er interessert i å høre når han er opptatt med noe. Har dere fått ppt til å observere i barnehagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår var omtrent der forteller deres barn er når han var 2,5 år, han kunne en del enkeltord, men det var bare jeg som forstod han. Opplever også at han ikke er interessert i å høre når han er opptatt med noe. Har dere fått ppt til å observere i barnehagen? 

Ja de driver og observerer, og har holdt på siden før påske. Regner med å få tilbakemelding snart. Det var egentlig bhg som tok tak i språk problemene først, og det er vi glad for. På helsestasjonen på 2 års kontroll ble vi bare møtt med det løsner nok snart, selv om vi ytret vår bekymring. Tror ikke vi har hørt mer enn 1-2 nye ord på et halvt år.

Jeg håper virkelig at det hjelper han soråkmessig etter operasjonen. Det er veldig frustrerende, fordi han sliter også med sosialt samspill pga de manglende språk ferdighetene (de andre barna prater jo). Han blir oppfattet som et yngre barn av de barna som er født I 2020.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjalp veldig men gikk først i rykk og napp siden vi var igjennom til sammen 5 dren opertasjoner da de falt ut og hulllene tettet seg. Til slutt tok de de falske mandlene og det ble det store vendepunktet.  

Anonymkode: 7ffe8...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår fikk dren når hun var rundt samme alder. Hun kunne ikke mange ord og når vi snakket til henne, så så hun ut som et spørsmåltegn fordi hun rett og slett ikke forstod hva vi sa. Språket hennes ble mye bedre kort tid etter at dren ble satt inn. Hun fikk satt inn dren 3 ganger, da drenet falt ut og hullet grodde igjen. 

PPT observerte henne også i barneparken pga det dårlige språket. Etter at hun fikk satt inn dren siste gangen, så gikk hun også til logoped for å bedre språket da hun skulle begynne på skolen seinere samme året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke barn med denne problematikken, men hadde det selv. Jeg kjenner ikke detaljene, men hadde veldig dårlig hørsel pga øreproblemene og måtte på et tidspunkt gå til logoped pga dårlig uttale. Jeg hadde dren i ørene og jeg er ganske sikker på at språkproblemene ble bra ganske raskt. Jeg hadde ikke disse problemene da jeg begynte på skolen og språket mitt har vært helt fint gjennom oppveksten og voksen alder. Ikke sikkert det hjelper deg siden jeg ikke vet detaljer om rekkefølge på hva som ble gjort, alder eller hvor raskt det ble bra, men jeg kan i alle fall fortelle deg at jeg verken er autist eller har hatt problemer på skolen selv om jeg hadde dårlig språk før jeg fikk dren. Jeg regner med at det samme gjelder sønnen din!

Anonymkode: 692a1...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja absolutt! I løpet av noen uker snakket han " bra"

Anonymkode: 4078c...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dren hjalp veldig mye! Hun hadde svært mye væske i ørene og hørte dårlig, så dårlig at de testet hørselsnerven under narkose. Dårlig språk, utydelig uttale og trakk seg tilbake i lek før operasjonen. Ble raskt bra etterpå. Fjernet også polypper. Måtte sette i dren flere ganger da, pga de falt ut. Hun var cirka 3 år, var lang ventetid på operasjon husker jeg. 

Anonymkode: c4f3b...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satt inn dren da barnet var 2 år. Før operasjonen så kunne barnet kun si korte ord som mamma,pappa,dadda osv.

Etter at drenet ble satt inn så gjekk det en liten uke bare før han ble en skikkelig skravlebøtte som snakket i hele setninger 🙂 så ja dren hjalp 👌

Anonymkode: 39c83...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk dette i den alderen. Husker mamma og pappa snakket om sent språk. Det bedret seg raskt og hun har i dag en jobb knyttet til språk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, språket eksploderte og han snakket rent fra han startet å snakke etter dren var innlagt. 

Anonymkode: 0bfda...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk dren som 4,5 år. Tok ca 38 uker fra jeg kontaktet helsestasjonen til operasjon var gjennomført.

Jeg ringte helsestasjonen for hørselstest- det tok 2 uker å få time.

Kontroll hørselstest på helsestasjonen etter 4 uker.

Henvist til ØNH med ventetid på 4 uker.

Kontroll av øret og bekreftelse på operasjon etter 20 uker.

Operasjon etter 8 uker.

Kunne ikke si R, tok en ukes tid med dren så var R-en perfekt😉 

Anonymkode: 6becb...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Hei TS! Vårt barn fikk dren da han var 2 år, er snart 3,5 og snakker kun i veldig utydelige enkeltord, såvidt begynt å sette sammen 2 ord. Han får hjelp av spesialpedagog i barnehagen. Hans språksforståelse var omtrent på null da han fikk dren så det har vært og er en lang reise.. Men det jeg skulle si er at sønnen til et vennepar fikk operert inn dren på Volvat i Oslo, han har ikke fylt 2 år enda. Så ta kontakt der! 

Anonymkode: 90e81...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn var 2 år og 3 mnd da han fikk dren og fjernet falske mandler. Han snakket mer og tydeligere  allerede samme dag.  Før det var det bare røverspråk. Samme dag kunne vi si : "Jonatan kan du si tante Siri? " det gjorde han uten problem.

Anonymkode: 68cfb...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...