Gå til innhold

Farger på tak, lister og dører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha hvitt kjøkken. Fargekoden på det er S 0503-G90Y, men jeg finner ikke den fargen på noe kart. Vi lurer på om vi skal male tak og lister i denne fargen for å matche skapdørene. Men så skal vi ha hvite dører i hele huset, og de er jo også ferdigmalte i en hvitfarge. Hvis disse to hvitfargene ikke er den samme, bør vi vel følge hvitfargen på dørene på listverk og tak, men jeg er redd det skjærer mye da vi skal ha kjøkkenskapene helt opp til taket.

Hva tror dere? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Standard fargekode på hvite dører er visst 0502. Er det veldig synlig forskjell på 0502 og 0503, mon tro?

Skrevet

Ingen som har erfaring med dette?

Gjest gjesta
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg så veldig mye, men fargen som er på ferdigmalte dører heter eggehvit. Dersom du har fargeprøve av din farge, kan du jo sammenlikne den med en prøve på eggehvit?

Forøvrig var det ganske vanskelig problemstilling du hadde.. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort jeg. Kanskje ha samme farge på listene i taket som på skapdørene, og dørkarmene i eggehvitt?

Skrevet

Har du vært innom en maleforretning med koden? Om de har muligheten til å blande?

Skrevet
Har du vært innom en maleforretning med koden?  Om de har muligheten til å blande?

Alle malerforretninger kan blande, det er ikke noe problem. Problemet er at ingen har fargekart med fargen på skapdørene, så jeg vet ikke hvordan de to fargene er ved siden av hverandre. Og hvis de er synlig forskjellige, hvilken farge skal jeg bruke på listene? Karmene er jo inntil døra, så de må ha samme farge som den. Gulvlistene er jo også inntil karmen, så de må også ha lik farge. Og jeg kan jo ikke ha forskjellig farge på gulv- og taklist? Men taklisten kommer jo inntil listen over skapene, så de bør jo være i samme farge. :forvirret:

Skrevet
Kan ikke hjelpe deg så veldig mye, men fargen som er på ferdigmalte dører heter eggehvit. Dersom du har fargeprøve av din farge, kan du jo sammenlikne den med en prøve på eggehvit?

Forøvrig var det ganske vanskelig problemstilling du hadde.. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort jeg. Kanskje ha samme farge på listene i taket som på skapdørene, og dørkarmene i eggehvitt?

Eggehvit er altså det samme som 0502. Da vet jeg det. ;)

Jeg kommer også frem til det samme som deg, men tenker at det blir rart med forskjellige farger på gulv- og taklister. Jaja, jeg får bare håpe de er veldig like. For ikke pokker om jeg maler om en ferdigmalt dør.

Skrevet (endret)
Eggehvit er altså det samme som 0502. Da vet jeg det.  ;)

Jeg kommer også frem til det samme som deg, men tenker at det blir rart med forskjellige farger på gulv- og taklister. Jaja, jeg får bare håpe de er veldig like. For ikke pokker om jeg maler om en ferdigmalt dør.

Jeg tror linck kanskje refererte til malte dører, altså ikke skapdører til kjøkkenet? Analyse da? Av en skapdør, og komme frem til en farge da? Jeg gjorde det med kjøkkenet, men det var blått den gang, så det var kanskje enklere... Fargen ble i alle fall helt lik..

Forøvrig, jeg har ikke samme farge på tak og gulvlister i noen av mine rom. Gulvlisten følger dørkarmer og vinduskarmer, og taklisten er lik taket, altså hvit.

Endret av vimselims
Skrevet

hadde det vært kun 0502-y (egghvit) og bare 0503-y hadde de vært ganske like (ser ikke det med det blotte øye)

men siden du har S 0503-G90Y så blir det litt forskjell

det er også forskjell på s0502-y og bare 0502-y

jeg ville ha malt listverk i samme farge som døra jeg

Skrevet

Hjelpes. Kanskje jeg bare må kjøpe en skuffefront og ta med i butikken og sammenlikne med dørene.

Skrevet

Dritt :frustrert: Nå hadde jeg skrevet masse her og så trykker jeg på feil knapp og alt blir borte....

Prøver igjen...

Koden for eggehvit er 0502-Y. Det betyr 5% svart og 2% av farge som er gul(yellow). Kjøkkenfargen 0503-G10Y består også av 5% svart, men 3% av farge. Det er jo ikke store forskjellen, men det er ikke helt samme farge. I eggehvit er fargen ren gul, mens den på kjøkkenet består av 10% grønn og 90% gul. Jeg tror likevel at disse kan passe sammen siden de begge har en varm tone, så personlig ville jeg valgt eggehvit på alt listverk.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Dritt :frustrert:  Nå hadde jeg skrevet masse her og så trykker jeg på feil knapp og alt blir borte....

Prøver igjen...

Koden for eggehvit er 0502-Y. Det betyr 5% svart og 2% av farge som er gul(yellow). Kjøkkenfargen 0503-G10Y består også av 5% svart, men 3% av farge. Det er jo ikke store forskjellen, men det er ikke helt samme farge. I eggehvit er fargen ren gul, mens den på kjøkkenet består av 10% grønn og 90% gul. Jeg tror likevel at disse kan passe sammen siden de begge har en varm tone, så personlig ville jeg valgt eggehvit på alt listverk.

Hilsen Lille meg

Tusen takk for grundig forklaring! Nå skjønte jeg plutselig hvordan hele fargesystemet er bygget opp, du er helt super! :mrgreen:

Gjest -eline-
Skrevet
Alle malerforretninger kan blande, det er ikke noe problem. Problemet er at ingen har fargekart med fargen på skapdørene, så jeg vet ikke hvordan de to fargene er ved siden av hverandre. Og hvis de er synlig forskjellige, hvilken farge skal jeg bruke på listene? Karmene er jo inntil døra, så de må ha samme farge som den. Gulvlistene er jo også inntil karmen, så de må også ha lik farge. Og jeg kan jo ikke ha forskjellig farge på gulv- og taklist? Men taklisten kommer jo inntil listen over skapene, så de bør jo være i samme farge.  :forvirret:

Har de ikke fargevifte fra NCS liggende? Du må gjerne spørre etter det, men jeg tror de alleraller fleste vil ha en slik vifte liggende...

Jeg tror jeg ville ha satsa på samme farge på gulv/tak/vegglister/dører i hele huset, det er penere det enn om du forsøker å tilnærme deg andre farger i de forskjellige rommene. Det er en nyanseforskjell på de to fargene, men ettersom det kun er oppe ved taket de er inntil hverandre så tror jeg ikke det vil bli så veldig synlig, det er ikke der man vanligvis hviler øyet...

Skrevet
Jeg tror linck kanskje refererte til malte dører, altså ikke skapdører til kjøkkenet?  Analyse da?  Av en skapdør, og komme frem til en farge da?  Jeg gjorde det med kjøkkenet, men det var blått den gang, så det var kanskje enklere...  Fargen ble i alle fall helt lik..

Forøvrig, jeg har ikke samme farge på tak og gulvlister i noen av mine rom.  Gulvlisten følger dørkarmer og vinduskarmer, og taklisten er lik taket, altså hvit.

Jeg vet jo fargen på både kjøkkeninnredningen og de andre dørene. Greia er at jeg ikke vet hvordan disse to fargene er i forhold til hverandre, fordi ingen har prøver på begge og kjøkkenet og dørene befinner seg i forskjellige butikker.

Skrevet
Har de ikke fargevifte fra NCS liggende? Du må gjerne spørre etter det, men jeg tror de alleraller fleste vil ha en slik vifte liggende...

Takk for tipset, jeg skal spørre etter det!

Jeg tror jeg ville ha satsa på samme farge på gulv/tak/vegglister/dører i hele huset, det er penere det enn om du forsøker å tilnærme deg andre farger i de forskjellige rommene. Det er en nyanseforskjell på de to fargene, men ettersom det kun er oppe ved taket de er inntil hverandre så tror jeg ikke det vil bli så veldig synlig, det er ikke der man vanligvis hviler øyet...

Ja, det blir nok sånn. Vil jo ha det likt i hele huset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...