AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Min datter er gravid og det er selvsagt en stor glede! Men det kommer også med en bekymring. Ønsker ikke å kaste noen av dem under bussen, altså datter og svigersønn.. men en av dem (la oss si X) har ikke jobb, de har kun én inntekt. X mottar ikke lenger AAP, X har fått avsluttet dette uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg tipper selv at det er enkelte krav som ikke oppfylles, men det er vanskelig å invitere til åpen dialog når de ikke ønsker å utdype.. forstår at det kan være flaut å fortelle mamma/svigermor. Hvordan er dette? Vil NAV gi støtte nå som det kommer barn og de kun har én inntekt. Vil vel anta at de søker sosial stønad. Om ikke X, men begge. Jeg er jo bekymret for at de vil få det trangt økonomisk med et barn på vei selv om jeg ønsker å bidra litt til kommende barnebarn. Anonymkode: 801fb...609
BobbySocks Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Spørs om det er mor eller far som ikke jobber. Dersom mor ikke jobber har hun krav på engangsstønad. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Aap gir opptjent rett til foreldrepenger. Anonymkode: 1b84e...71d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Gled deg heller over at du skal bli bestemor , at noen faktisk føder barna som trengs i fremtiden. Så lenge barnet er ønsket betyr ikke litt mindre kjøpekraft så mye. Anonymkode: 992a9...710 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Snart sitter den nybakte mor her på KG og sutrer over at mamma ikke gir dem nok penger, ikke passer barnet ofte nok, ikke gir dyre nok gaver, er egoistisk fordi hun bruker egne penger på seg selv… Anonymkode: 3e28a...a6e 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 De får vel uansett foreldrepenger i permisjonstiden. Som gift har de forsørgeransvag for hverandre. Dersom en av dem senere ikke er i jobb får de kontantstøtte. Anonymkode: 22915...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Jeg skjønner du er bekymret, men pengene må de faktisk finne ut av det selv. Er de veldig unge? Er du bekymret for om de klarer omsorgen og det praktiske ansvaret med et barn? Det er i tilfelle et mye større problem enn penger. Anonymkode: ec19f...f84 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gled deg heller over at du skal bli bestemor , at noen faktisk føder barna som trengs i fremtiden. Så lenge barnet er ønsket betyr ikke litt mindre kjøpekraft så mye. Anonymkode: 992a9...710 Tja, jeg tenker at det er helt ok å å bekymre seg litt over økonomien også. Min søster har gått på minstesats AAP i flere omganger, og da også hatt et års opphold mellom periodene. Mannen hennes tjener litt bedre nå, men da de fikk barn så hadde han under medianlønnen på den tiden. Barn MÅ ikke være dyrt, men min søster og mann er helt ræva med penger. Pengene brenner i lomma, og brukes på trivielle ting først, og de viktige tingene til slutt. Siden mormor og morfar selvfølgelig ønsker det beste for barnebarnet så følte de et ansvar for å dekke opp når pengene ikke strakk til klær, sko og yttertøy. Eller husleie. Så jeg forstår TS godt. Mine foreldre har råd til å støtte opp slikt, men man ønsker jo ikke at noen skal grave seg lenger ned økonomisk. For å svare på spørsmålet så er det vesentlig om det er mor eller far som ikke har jobb eller AAP. Anonymkode: 5dcdb...d73 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner du er bekymret, men pengene må de faktisk finne ut av det selv. Er de veldig unge? Er du bekymret for om de klarer omsorgen og det praktiske ansvaret med et barn? Det er i tilfelle et mye større problem enn penger. Anonymkode: ec19f...f84 De er i slutten av 20-årene. Jeg er ikke i tvil om at de klarer det praktiske og at de blir flotte foreldre, det er kun en bekymring ved det økonomiske. De har ikke bil og eier ingenting selv. Av og til kommer det en forespørsel om lån av penger til husleien. Så det er nok bare mammahjertet som engster seg, kanskje naturlig tanke men.. jeg prøver samtidig å hjelpe der jeg kan, om det er informasjon om hva de potensielt kan få støtte til. X har ikke jobbet på 2 år og mottatt AAP inntil 4 måneder siden - da avsluttet NAV dette av en eller annen grunn jeg ikke vet om. Anonymkode: 801fb...609
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er i slutten av 20-årene. Jeg er ikke i tvil om at de klarer det praktiske og at de blir flotte foreldre, det er kun en bekymring ved det økonomiske. De har ikke bil og eier ingenting selv. Av og til kommer det en forespørsel om lån av penger til husleien. Så det er nok bare mammahjertet som engster seg, kanskje naturlig tanke men.. jeg prøver samtidig å hjelpe der jeg kan, om det er informasjon om hva de potensielt kan få støtte til. X har ikke jobbet på 2 år og mottatt AAP inntil 4 måneder siden - da avsluttet NAV dette av en eller annen grunn jeg ikke vet om. Anonymkode: 801fb...609 Det er helt tragisk at voksne mennesker som av og til ikke engang har penger til husleia skal stifte familie. Ts, nå er jeg redd du får hendende fulle av indirekte forsørgeransvar. Forstår godt din bekymring, tror du må stille krav og ikke la mammahjerte smelte ved enhver anledning, da vil de aldri lære å forsørge seg selv. Hvis de har tilbakebetalt det de har lånt, er det håp, hvis du har ettergitt lån, har du skapt økonomisk uansvarlighet. Det er ikke NAV som skal forsørge dem. Anonymkode: 3e28a...a6e 10 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt tragisk at voksne mennesker som av og til ikke engang har penger til husleia skal stifte familie. Ts, nå er jeg redd du får hendende fulle av indirekte forsørgeransvar. Forstår godt din bekymring, tror du må stille krav og ikke la mammahjerte smelte ved enhver anledning, da vil de aldri lære å forsørge seg selv. Hvis de har tilbakebetalt det de har lånt, er det håp, hvis du har ettergitt lån, har du skapt økonomisk uansvarlighet. Det er ikke NAV som skal forsørge dem. Anonymkode: 3e28a...a6e Ikke vær redd, det vil bli stilt visse krav ja så absolutt. Husleie har blitt tilbakebetalt innen rimelighetens tid og det er ikke ofte det kommer slike forespørsler.. men at det har hendt, ja. Jeg er nok av den gamle skolen og mener at er man gammel nok til å få barn, så er man gammel nok til å vite ansvaret og hva som følger herunder det økonomiske. Jeg har selv tjent meg opp til dit jeg er i dag ved knallhardt arbeid, så forventer jo at de tar følgende selv. Men så klart, jeg blir jo bekymret og er ikke der hvor jeg ønsker å dele min økonomi på potensielt flere enn meg selv og mannen… ikke misforstå meg, jeg vil naturligvis bidra der jeg kan når jeg har mulighet og ønsker.. er jo ingen tvil om at det er stas med barnebarn, det kan nok mange relatere til 🙂 Men det er en hard tid i samfunnet om dagen med prisvekst her og der…. derfor er nok bekymringen for dem veldig til stedet. Men hvem vet, kan jo endre seg om X får seg jobb om det er gjennomførbart. Anonymkode: 801fb...609 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 Med en så klok og arbeidsom bestemor og mor i lønnet arbeid etterhvert for økte inntekter, så går dette godt. Å satse framtida på stønader er ei fattigdomsfelle. Anonymkode: 3e28a...a6e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Med en så klok og arbeidsom bestemor og mor i lønnet arbeid etterhvert for økte inntekter, så går dette godt. Å satse framtida på stønader er ei fattigdomsfelle. Anonymkode: 3e28a...a6e Å da tenker du at bestemor skal forsørge dem? Anonymkode: 0c2ad...071
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å da tenker du at bestemor skal forsørge dem? Anonymkode: 0c2ad...071 Nei, at hun er klok som krever tilbake lån, at hun har vært en god rollemodell ved selv å arbeide hardt, at hun beskriver at hun kommer til å stille krav, at hun ikke har tenkt å forsørge andre enn egen husstand. I tillegg skriver jeg at mor (den unge) må komme seg i lønnet arbeid etter hvert og ikke satse på å livnære seg av (NAV) stønader. Ble det klarere for deg nå? Anonymkode: 3e28a...a6e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: De får vel uansett foreldrepenger i permisjonstiden. Som gift har de forsørgeransvag for hverandre. Dersom en av dem senere ikke er i jobb får de kontantstøtte. Anonymkode: 22915...ef9 Kontantstøtte har ingenting med om man er i jobb eller ikke. Kun alder på barn og om det har plass i barnehage. Anonymkode: dbd5c...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå