AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Hei. Jeg skriver her i håp om å få noen råd. Jeg har ett barn. X-en er veldig vanskelig når det gjelder samvær og avtaler. Den ene uken følger han samværet sitt, uken etter gjør han ikke det. Jeg har nå fått bestilt time på familievernkontoret og har fått time der om ca 3 uker. Hovedproblemet her er at far ikke følger avtaler. Det andre problemet er at han nekter å kommunisere skriftlig. Fordi han er kalkulerende. Han vet at sms er bevis så han skal ta alt muntlig. For eksempel i dag er hans samværsdag. Han sendte meg en melding i går og skriver «ring meg, det er viktig» jeg ringte han og da begynner han å si » du må være med barnet i morgen fordi jeg må jobbe» jeg svarte med at det kan jeg ikke, det er hans samværsdag. Da begynte han å heve stemmen å si at han ikke bryr seg at det er mye å gjøre på jobb og vi begynte å diskutere frem og tilbake. Til slutt var jeg så irritert at jeg la på. Etter 1 times tid sendte jeg han en melding og skrev at jeg skal være med han i morgen. Jeg vet jo at han kommer til å gi fane uansett og dra på jobb. Han har gjort det før. Er ikke første gang for å si det sånn. I dag benyttet jeg anledningen til å ringe han da barnet var ute å leke med en venn. Prøver å kommunisere med han og fortelle han at han ikke bare kan forlange at jeg skal ta barnet når det ikke er min dag. Da begynner han å si at i dag ikke er hans dag. Nå er plutselig ikke torsdager hans dag bare fordi det ikke passet for han. Jeg svarte med å si «ok, så det betyr at neste torsdag skal du ikke ha samvær» Jo, det skulle han, men bare ikke denne torsdagen. Altså først sier han at torsdag ikke er hans dag, og så er der plutselig hans dag likevel. Jeg prøver å forklare han at han ikke kan ha samvær når det passer han. Og hvis torsdag ikke er din dag, hvorfor ringer du meg da og sier at jeg må være med han hvis jeg uansett skulle vært med han ? 😂 Han manipulerer, vrir og vender på alt. Jeg blir heeelt utslitt av dette. Og problemet er at jeg ikke får noe bevis på noe som helst fordi han tar ingenting skriftlig. Jeg blir gal av dette og vurderer å skaffe en advokat hvor all kommunikasjon går via advokaten. men hvordan fungerer dette i praksis? Blir det veldig dyrt ? Hvor finner jeg en advokat som gidder dette ? Anonymkode: b4070...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Det er lite en advokat kan gjøre, du kan ikke tvinge frem samvær når far ikke vil. Anonymkode: 2d29a...b62
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er lite en advokat kan gjøre, du kan ikke tvinge frem samvær når far ikke vil. Anonymkode: 2d29a...b62 Hei. Jeg prøver på ingen måte å tvinge far samvær. Problemet er at far vil ha samvær. Han er med på å lage en avtale men følger den ikke. Følger når det passer han og følger ikke når det ikke passer han. Det med advokaten tenkte jeg på grunn av at han ikke kommuniserer via sms. Han gjør meg syk av all manipuleringen rundt samværet. ts Anonymkode: b4070...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Bare si du ikke kam ringe og han får sende meld Anonymkode: b24c1...c40 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Det du burde gjøre er nr 1: Ikke ring han, bare si at han får sende sms hver eneste gang nr 2: Når far ikke vil ha samvær sier du bare «okei jeg kan gjerne ha barnet». Far gjør jo åpenbart dette for å trigge deg, og hvis du ikke lar deg provosere vil han sannsynligvis enten bare gi opp samvær, eller han vil følge samværsavtalen. Det er ikke noe gøy å irritere deg hvis du ikke lar deg irritere vet du. Anonymkode: a021c...d63 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei. Jeg prøver på ingen måte å tvinge far samvær. Problemet er at far vil ha samvær. Han er med på å lage en avtale men følger den ikke. Følger når det passer han og følger ikke når det ikke passer han. Det med advokaten tenkte jeg på grunn av at han ikke kommuniserer via sms. Han gjør meg syk av all manipuleringen rundt samværet. ts Anonymkode: b4070...523 Men hva tenker du å oppnå med det? Uansett hva dere avtaler og uansett hvor mye dere kommuniserer skriftlig kan han fortsatt droppe samvær akkurat som han vil. Anonymkode: 2d29a...b62
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Ta opp samtalene. Det er fullt lovlig når du selv deltar i dem. Anonymkode: 5ff66...df7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Hvis far ikke vil følge avtaler har han ingen rettigheter. Han kan takke seg selv når du bytter telefonnummer og flytter med ungen og det vil uansett være bedre for barnet å vokse opp med en stabil forelder enn en ustabil Anonymkode: e1172...65e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Last ned en sånn app som kan ta opp samtaler når du ringer eller blir ringt. Da får du spørsmål når du får anrop om du ønsker og ta opp eller ikke. Anonymkode: f893e...915 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva tenker du å oppnå med det? Uansett hva dere avtaler og uansett hvor mye dere kommuniserer skriftlig kan han fortsatt droppe samvær akkurat som han vil. Anonymkode: 2d29a...b62 Ja han kan det. Men da har jeg bevis på hvordan han er og at han ikke følger avtalene. Da kan jeg gå til retten og kreve foreldreretten. ts Anonymkode: b4070...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Last ned en sånn app som kan ta opp samtaler når du ringer eller blir ringt. Da får du spørsmål når du får anrop om du ønsker og ta opp eller ikke. Anonymkode: f893e...915 Hva heter en sånn app ? Har prøvd å finne en. Men de jeg lastet ned tror jeg var veldig dårlige. Fungerte ikke. Anonymkode: b4070...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg skriver her i håp om å få noen råd. Jeg har ett barn. X-en er veldig vanskelig når det gjelder samvær og avtaler. Den ene uken følger han samværet sitt, uken etter gjør han ikke det. Jeg har nå fått bestilt time på familievernkontoret og har fått time der om ca 3 uker. Hovedproblemet her er at far ikke følger avtaler. Det andre problemet er at han nekter å kommunisere skriftlig. Fordi han er kalkulerende. Han vet at sms er bevis så han skal ta alt muntlig. For eksempel i dag er hans samværsdag. Han sendte meg en melding i går og skriver «ring meg, det er viktig» jeg ringte han og da begynner han å si » du må være med barnet i morgen fordi jeg må jobbe» jeg svarte med at det kan jeg ikke, det er hans samværsdag. Da begynte han å heve stemmen å si at han ikke bryr seg at det er mye å gjøre på jobb og vi begynte å diskutere frem og tilbake. Til slutt var jeg så irritert at jeg la på. Etter 1 times tid sendte jeg han en melding og skrev at jeg skal være med han i morgen. Jeg vet jo at han kommer til å gi fane uansett og dra på jobb. Han har gjort det før. Er ikke første gang for å si det sånn. I dag benyttet jeg anledningen til å ringe han da barnet var ute å leke med en venn. Prøver å kommunisere med han og fortelle han at han ikke bare kan forlange at jeg skal ta barnet når det ikke er min dag. Da begynner han å si at i dag ikke er hans dag. Nå er plutselig ikke torsdager hans dag bare fordi det ikke passet for han. Jeg svarte med å si «ok, så det betyr at neste torsdag skal du ikke ha samvær» Jo, det skulle han, men bare ikke denne torsdagen. Altså først sier han at torsdag ikke er hans dag, og så er der plutselig hans dag likevel. Jeg prøver å forklare han at han ikke kan ha samvær når det passer han. Og hvis torsdag ikke er din dag, hvorfor ringer du meg da og sier at jeg må være med han hvis jeg uansett skulle vært med han ? 😂 Han manipulerer, vrir og vender på alt. Jeg blir heeelt utslitt av dette. Og problemet er at jeg ikke får noe bevis på noe som helst fordi han tar ingenting skriftlig. Jeg blir gal av dette og vurderer å skaffe en advokat hvor all kommunikasjon går via advokaten. men hvordan fungerer dette i praksis? Blir det veldig dyrt ? Hvor finner jeg en advokat som gidder dette ? Anonymkode: b4070...523 Du får la være å ta telefonen når han ringer da. Anonymkode: 99527...db8 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det du burde gjøre er nr 1: Ikke ring han, bare si at han får sende sms hver eneste gang nr 2: Når far ikke vil ha samvær sier du bare «okei jeg kan gjerne ha barnet». Far gjør jo åpenbart dette for å trigge deg, og hvis du ikke lar deg provosere vil han sannsynligvis enten bare gi opp samvær, eller han vil følge samværsavtalen. Det er ikke noe gøy å irritere deg hvis du ikke lar deg irritere vet du. Anonymkode: a021c...d63 Jeg har prøvd den metoden. Problemet da er at han plutselig vil ha barnet den ene torsdagen. Og da har jeg laget planer med barnet fordi jeg regner med at han ikke skal ha han. Og så lager han ett helvete fordi jeg da «nekter» han samvær på hans dag. Og at jeg ikke kan lage planer med ungen når det tross alt er hans dag. Så da betyr det at livet vårt må være på vent fordi vi skal danse rundt han ? Anonymkode: b4070...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja han kan det. Men da har jeg bevis på hvordan han er og at han ikke følger avtalene. Da kan jeg gå til retten og kreve foreldreretten. ts Anonymkode: b4070...523 Foreldrerett er det ikke noe som heter. Og uansett hvor lite han følger opp avtalt samvær, så er ikke det grunn til at en dommer vil si at far ikke får ha noe samvær. Foreldreansvaret tar heller ikke en dommer vekk. Husk at foreldreansvar og samvær ikke er avhengig av hverandre. Det er samværsforeldres privilegie å komme og gå som de selv ønsker. Anonymkode: 7902f...2db
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva heter en sånn app ? Har prøvd å finne en. Men de jeg lastet ned tror jeg var veldig dårlige. Fungerte ikke. Anonymkode: b4070...523 Hvilken telefon har du? Om du har iPhone kan du bruke den som følger med telefonen, bare sett samtalen på høytaler. Du kan også bruke en taleopptaker på iPad. Hvis ikke, gå på Google og spør. Anonymkode: 7902f...2db
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Foreldrerett er det ikke noe som heter. Og uansett hvor lite han følger opp avtalt samvær, så er ikke det grunn til at en dommer vil si at far ikke får ha noe samvær. Foreldreansvaret tar heller ikke en dommer vekk. Husk at foreldreansvar og samvær ikke er avhengig av hverandre. Det er samværsforeldres privilegie å komme og gå som de selv ønsker. Anonymkode: 7902f...2db La meg rette litt på meg and samværsretten. Når barna er små, har de lite å si ang samvær og terskelen er veldig høy for at den dommer vil si at den andre ikke får samvær så lenge den uttrykker ønske om samvær. Altså, selv foreldre som er dømt for vold og voldtekt mot egne barn får samvær (i starten med tilsyn). Men når de blir eldre er det barna selv som bestemmer samværet (i følge rettspraksis). Det som da kan skje er at samværsforeldre blir valgt bort om barnet opplever stadig skuffelser og drittsekkoppførsel. Anonymkode: 7902f...2db
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Ikke ring ham når han ber om det. Si at han kan sende melding om det er noe, ellers tar du utgangspunkt i avtalen dere har. Anonymkode: 6996e...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 Ikke ta telefonen når han ringer. Vent et par timer og send sms hvor du spør om det var noe viktig. Anonymkode: c8ad1...226 1 1
AprilLudgate Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei. Jeg prøver på ingen måte å tvinge far samvær. Problemet er at far vil ha samvær. Han er med på å lage en avtale men følger den ikke. Følger når det passer han og følger ikke når det ikke passer han. Det med advokaten tenkte jeg på grunn av at han ikke kommuniserer via sms. Han gjør meg syk av all manipuleringen rundt samværet. ts Anonymkode: b4070...523 Etter hver samtale skriver du logg, og du kan sende oppsummering feks månedlig. »Mars: X dag kl 16 ringte du og endret avtalt samvær A til B. Blablabla.» Så sender du kopi av telefonloggen Det er for bevis å regne. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Foreldrerett er det ikke noe som heter. Og uansett hvor lite han følger opp avtalt samvær, så er ikke det grunn til at en dommer vil si at far ikke får ha noe samvær. Foreldreansvaret tar heller ikke en dommer vekk. Husk at foreldreansvar og samvær ikke er avhengig av hverandre. Det er samværsforeldres privilegie å komme og gå som de selv ønsker. Anonymkode: 7902f...2db Så det du sier, er at samværsforelderen kan komme og gå som han vil. Samværsforelderne kan ha samvær akkuratt når det paser han og som det passer han. Mens mor som har hovedansvaret for barnet må bare leve med at hun i 10 år til ikke skal kunne lage noe som helst planer eller ha noe som helst annet liv en jobb, hjemme, husarbeid, oppdra og passe på unger fordi far er uforutsigbar noe som gjør at mor ikke har rett til å kunne gjøre noe etter jobb eller helger fordi far kan holde på som han vil? Anonymkode: b4070...523
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå