Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inflasjonen er ute av kontroll og kronekursen er i fritt fall. Da kan vi ikke tulle rundt med alt for lav styringsrente.

Nå er det på tide at Norges Bank gjør jobben sin!

Anonymkode: 5b4dc...41c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Renta må opp litt til, 1-2 hevinger. Men jeg har oppriktig vondt av de som sliter nå. Ha litt empati.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (Akkurat nå):

Renta må opp litt til, 1-2 hevinger. Men jeg har oppriktig vondt av de som sliter nå. Ha litt empati.

De som har nå problemer med lånerente burde enten aldri fått lån eller bundet den. Boliglånrente på rundt 5% er faktisk lav. De som trodde de var smartere ("rente stiger ikke på leeeenge" eller "det lønner seg aaaldri med fastrente") enn de i realiteten er må tåle å kjenne hvordan økonomien fungerer. Og ja, noen vil miste sitt hus og muligens sitte igjen med tap.

Anonymkode: 4f68b...c22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

De som har nå problemer med lånerente burde enten aldri fått lån eller bundet den. Boliglånrente på rundt 5% er faktisk lav. De som trodde de var smartere ("rente stiger ikke på leeeenge" eller "det lønner seg aaaldri med fastrente") enn de i realiteten er må tåle å kjenne hvordan økonomien fungerer. Og ja, noen vil miste sitt hus og muligens sitte igjen med tap.

Over tid lønner det seg aldri å binde renten 

Anonymkode: def76...0bd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (17 timer siden):

Tror du 1-2 små rentehevinger vil redde kronekursen? 🤣😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du 1-2 små rentehevinger vil redde kronekursen? 🤣😂

Hva tenker du bør gjøres?

Anonymkode: b15c8...38a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi fikk lån fordi vi var nødt til å bygge om huset for rullestolbruker. Livet er ganske jævlig fra før, og renta gjør det ikke noe bedre. Vi ble anbefalt å ikke binde renta. 

Anonymkode: f44be...402

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Dette er krise for det norske folk. De kunne vært et rikt, fritt folk, men er narret til å tro at de må avspises ved at alt skal gå til økte boligpriser. I Oslo er det vannmangel. Mange betaler dyre dommer for å bo i en kommune hvor det ikke er nok vanntilførsel og man må gå på sparebluss. Hva tror de disse boligene kommer til å være verdt om noen år i slummen de har skapt? Den norske krone er ikke verdt stort, den norske familien har ikke lenger råd til å dra på ferie til Danmark. Hvem gliser og ler av dette? Vel, det er eiendomsmeglere og eiendomsinvestorer, så råder nordmannen til å la pengene vokse i fond og på konto slik at de til slutt kan ende i lommene til boligprofitørene.  Når alt du kan kjøpe for penger er bolig, hva er du da? En hval. En hval uten framtidig pleiehjemsplass og pensjon. Du er strandet i ditt hjem fram til den dag du ikke kan stå i jobb.

• Liker 1
Skrevet

Hva er innskuddsrenten på de tingene valutaspekulanter setter pengene sine i?

Det er vel i tillegg til handel det som skaper etterspørsel etter kroner og dermed høy kurs?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva tenker du bør gjøres?

Anonymkode: b15c8...38a

Renta må settes opp skikkelig. En fin start hadde vært å skru styringsrenta rett opp til 5%. Det bør alle tåle (bankene stresstester alle kundene sine)

• Liker 1
Gjest T-AA
Skrevet

Renten bør opp på amerikansk nivå, rundt 5%. Da får vi bukt med inflasjonen vi i praksis importerer via svak kronekurs.

Skrevet
T-AA skrev (5 minutter siden):

Renten bør opp på amerikansk nivå, rundt 5%. Da får vi bukt med inflasjonen vi i praksis importerer via svak kronekurs.

Forklar hvordan dette vil fungere. 

Den typen rentenivå vil øke kostnivået på norsk jord separat med minimum 2 prosent,som  i tillegg til import kosten, vil øke forentningsgraden ytterligere, samtidig som det svekker verdiskapningen  i Norge enda mer. 

Hvilke mekanismer her har noen som helst positiv påvirkning på kronekurs og inflasjon?

Skrevet (endret)

Velgerne og politikerne har latt bolig bli et investeringsobjekt. Det gjør at vi har store lån. Kombinerer vi det med at vi er en råvareeksportør blir det rett og slett uforsvarlig. Det ironiske er at det ikke er de som har skapt denne situasjonen (de som eier boliger som er godt nedbetalte) som blir straffet, men resten. Samtidig er jeg dessverre enig i at vi må ha en noe rente. Problemet er at det ikke ble tatt i et jafs. Det er og andre mekanismer som kan være lurere å se på enn renta.

Endret av Majer
Skrevet
T-AA skrev (17 minutter siden):

Vi er avhengig av å ha høyere rente enn i USA for å ikke tape for mye i kurs. Vi må opp på minst 6%. Helst 10. Og det farlig fort.

• Liker 2
Gjest T-AA
Skrevet
9 minutter siden, Druid said:

Forklar hvordan dette vil fungere. 

Den typen rentenivå vil øke kostnivået på norsk jord separat med minimum 2 prosent,som  i tillegg til import kosten, vil øke forentningsgraden ytterligere, samtidig som det svekker verdiskapningen  i Norge enda mer. 

Hvilke mekanismer her har noen som helst positiv påvirkning på kronekurs og inflasjon?

Jepp. Når renten øker relativt til ECB/Fed sin vil kronekursen styrke seg (elementær udekket renteparitet).

Det gir dobbel gevinst: Vi får ned aktiviteten i økonomien (2.2% ledighet er veldig lavt) og får dempet lønsspiralen. Samtidig blir billigere importvarene billigere i norske kroner (som direkte demper prisstigningen).

Skrevet
T-AA skrev (1 minutt siden):

Jepp. Når renten øker relativt til ECB/Fed sin vil kronekursen styrke seg (elementær udekket renteparitet).

Det gir dobbel gevinst: Vi får ned aktiviteten i økonomien (2.2% ledighet er veldig lavt) og får dempet lønsspiralen. Samtidig blir billigere importvarene billigere i norske kroner (som direkte demper prisstigningen).

1. renteparitet er en nesten irrelevant for Norsk økonomi og valuta i historisk perspektiv. Vi har hatt større fluktuasjoner basert på valutaspekulasjon.

2. Vi har høy aktivitet i økonomien, men vi har lavere verdiskapning. Grunnen er at vi har mistet mye importert arbeidskraft, og har måttet hente det nasjonalt : det fører til lønnspress som ikke gir verdiskapning. En evt svekking av aktiviteten i økonomien i dette tilfellet gir ytterligere svekkelser av valutaen.

Dette betyr også at vi ikke får kontroll over lønnsspiralen noe mer enn vi har klart gjennom treparts samarbeidet.

Selv med 5,4 % oppgjør kan man snakke om at vi enda ikke har inflasjon; mesteparten av lønnsøkningene har havnet i bunn.

3. Kronekursen har betydning for kosten på import, men øker vi renten  for å styrke kronekursen, vil vi øke alle kostfaktorer på Norsk side. Siden  vi faktisk klarer dempe inflasjonsimpulsen i forhold til resten av Europa nettopp ved å holde det finansielle kostbildet lavere, betyr det at vi i større grad vil importere europeisk prisvekst.

Gjest T-AA
Skrevet
1 minutt siden, Druid said:

1. renteparitet er en nesten irrelevant for Norsk økonomi og valuta i historisk perspektiv. Vi har hatt større fluktuasjoner basert på valutaspekulasjon.

2. Vi har høy aktivitet i økonomien, men vi har lavere verdiskapning. Grunnen er at vi har mistet mye importert arbeidskraft, og har måttet hente det nasjonalt : det fører til lønnspress som ikke gir verdiskapning. En evt svekking av aktiviteten i økonomien i dette tilfellet gir ytterligere svekkelser av valutaen.

Dette betyr også at vi ikke får kontroll over lønnsspiralen noe mer enn vi har klart gjennom treparts samarbeidet.

Selv med 5,4 % oppgjør kan man snakke om at vi enda ikke har inflasjon; mesteparten av lønnsøkningene har havnet i bunn.

3. Kronekursen har betydning for kosten på import, men øker vi renten  for å styrke kronekursen, vil vi øke alle kostfaktorer på Norsk side. Siden  vi faktisk klarer dempe inflasjonsimpulsen i forhold til resten av Europa nettopp ved å holde det finansielle kostbildet lavere, betyr det at vi i større grad vil importere europeisk prisvekst.

Så... 

1. Du mener renten ikke påvirker kronekursen? 

2. "En evt svekking av aktiviteten i økonomien i dette tilfellet gir ytterligere svekkelser av valutaen."

Dette stemmer ikke. Dersom aktiviteten faller vil lønnspresset bli mindre.

3. Målet bør være å dempe aktiviteten i økonomien.

Skrevet
T-AA skrev (3 minutter siden):

1. Du mener renten ikke påvirker kronekursen?

I utgangspunktet , på overordnet nivå, skal den det. Problemet er at på samme nivå skulle NOK vært steinhard nå: det finnes ingen makrotall som forklarer den svake krona. Det er litt derfor rådene er så sprikende og så lite argumenterte: ingen vet hva som skjer, så la oss lete i boka. 

Vi har litt dårlig erfaring med den typen løsninger.

T-AA skrev (9 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Dersom aktiviteten faller vil lønnspresset bli mindre.

Nei, og dette er litt sær-norskt, så det tilgir jeg at folk sliter med. Den store delen av lønnsutviklingen vi ser nå er 100% koblet til prisvekst og rente.

T-AA skrev (15 minutter siden):

. Målet bør være å dempe aktiviteten i økonomien

Her er jeg litt blandet. Jeg ser litt av poenget, men jeg er ikke sikker på at det universelt er optimalt.

Spørsmålet er mye: Kommer den  globalistiske økonomien tilbake? Og akkurat nå ser det mørkt ut. Jeg tror ikke det er sannsynlig på de neste 10 årene. Da er vi bare nødt til å spise disse kostnadene og leve med svak valuta. 

Den kan komme tilbake til neste år, og da står vi helt feil posisjonert hvis vi ikke justerer ned aktiviteten.

Det er litt derfor jeg liker Ida; hun er PÅ, og hun er hele tiden ute og justerer og skrur der hun kan. Og det virker. Det er ikke ofte NB sjefen får diktere ett lønnsoppgjør 🙂

Gjest T-AA
Skrevet
2 minutter siden, Druid said:

I utgangspunktet , på overordnet nivå, skal den det. Problemet er at på samme nivå skulle NOK vært steinhard nå: det finnes ingen makrotall som forklarer den svake krona. Det er litt derfor rådene er så sprikende og så lite argumenterte: ingen vet hva som skjer, så la oss lete i boka. 

Vi har litt dårlig erfaring med den typen løsninger.

Nei, og dette er litt sær-norskt, så det tilgir jeg at folk sliter med. Den store delen av lønnsutviklingen vi ser nå er 100% koblet til prisvekst og rente.

Her er jeg litt blandet. Jeg ser litt av poenget, men jeg er ikke sikker på at det universelt er optimalt.

Spørsmålet er mye: Kommer den  globalistiske økonomien tilbake? Og akkurat nå ser det mørkt ut. Jeg tror ikke det er sannsynlig på de neste 10 årene. Da er vi bare nødt til å spise disse kostnadene og leve med svak valuta. 

Den kan komme tilbake til neste år, og da står vi helt feil posisjonert hvis vi ikke justerer ned aktiviteten.

Det er litt derfor jeg liker Ida; hun er PÅ, og hun er hele tiden ute og justerer og skrur der hun kan. Og det virker. Det er ikke ofte NB sjefen får diktere ett lønnsoppgjør 🙂

Makrotallene viser vel egentlig at svakere norsk rente relativt til ECB/FED gir svakere kronekurs. Det er bare å sammenligne 2000-2010 med 2011-2022. Den norske renten har relativt sett vært betydelig svakere sammenlignet med FED/ECB i den første perioden.

At den store delen av lønnsoppgjøret avgjøres av inflasjon nå er jeg enig i, men fabforeningene ville hatt betydelig mindre forhandlingsmakt dersom ledigheten var høyere.

Vedrørende den globale økonomien så er vel beste gjett at det gjenstår å se? Vi vil uansett kun merke konsekvensene relativt tregt på lang sikt ettersom vår desidert største handelspartner er EU og det er vanskelig å se at EØS-avtalen avsluttes med det første.

Når det gjelder Ida er jeg helt enig etter å ha sett henne i går. Det er jo også illustrerende at kronekursen har gått fra 11.90 til 11.685 i dag fra hun var ferdig med å snakke. Og det etter en seanse der hun sa at dersom kronekursen forble svak så ville det være naturlig å gjøre noe med renten for å få bukt med importert inflasjon (parafrasert, naturligvis).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...