Gå til innhold

Er det bare meg som mener antirasister er de største rasistene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ganske så gjennomsnittlig person i slutten av tyveårene. Jeg bor i Oslo etter jeg studerte der og miljøet jeg er en del av er samfunnsengasjerte og libreale mennesker. Sist helg var vi en gjeng som skulle ut å kose oss med middag og barhopping. Den ene kompisen min ønsket å ta med søsteren sin som nettopp har flyttet til Oslo, noe som var helt greit for oss. Utover kvelden i lystig lag begynner kjæresten hans å spørre kompisen vår som er fra Sør Afrika om han blir ukomfortabel med at alle rundt bordet er hvite. Han ble helt perpleks å svarte et litt nøktern «nei». Hun ga seg ikke der og begynte å legge ut om skjult rasisme han garantert har blitt utsatt for og at alle svarte blir strukturert undertrykket. Jeg ble forbanna å sa at vi kan snakke om noe annet siden det ble dårlig stemning. Da gikk hun løs på meg å kalte meg «sovende og ignorant» som ikke ser all rasismen som utfolder seg i Norges land. Ikke misforstå, rasisme er høyst reelt og et problem for de det gjelder og samfunnet i sin helhet. Men det er faen med ingen som er så beviste på hudfarge og etnisitet som disse antirasistene… Får håpe hun ikke leser dette innlegget for da blir jeg vel cancelled. Har ikke dette gått helt over styr?

• Liker 21
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
300DPI skrev (22 timer siden):

Ikke misforstå, rasisme er høyst reelt og et problem for de det gjelder og samfunnet i sin helhet. Men det er faen med ingen som er så beviste på hudfarge og etnisitet som disse antirasistene…

Det er ikke bare deg.

Det er deg og fem til.

• Liker 4
Skrevet

Å reagere på urett er ikke rasisme. Det er bare deg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
300DPI skrev (På 4.5.2023 den 17.19):

Hei! Jeg er en ganske så gjennomsnittlig person i slutten av tyveårene. Jeg bor i Oslo etter jeg studerte der og miljøet jeg er en del av er samfunnsengasjerte og libreale mennesker. Sist helg var vi en gjeng som skulle ut å kose oss med middag og barhopping. Den ene kompisen min ønsket å ta med søsteren sin som nettopp har flyttet til Oslo, noe som var helt greit for oss. Utover kvelden i lystig lag begynner kjæresten hans å spørre kompisen vår som er fra Sør Afrika om han blir ukomfortabel med at alle rundt bordet er hvite. Han ble helt perpleks å svarte et litt nøktern «nei». Hun ga seg ikke der og begynte å legge ut om skjult rasisme han garantert har blitt utsatt for og at alle svarte blir strukturert undertrykket. Jeg ble forbanna å sa at vi kan snakke om noe annet siden det ble dårlig stemning. Da gikk hun løs på meg å kalte meg «sovende og ignorant» som ikke ser all rasismen som utfolder seg i Norges land. Ikke misforstå, rasisme er høyst reelt og et problem for de det gjelder og samfunnet i sin helhet. Men det er faen med ingen som er så beviste på hudfarge og etnisitet som disse antirasistene… Får håpe hun ikke leser dette innlegget for da blir jeg vel cancelled. Har ikke dette gått helt over styr?

Ja, man kan ikke la være å legge merke til at det er mange rasister blant de såkalte ''antirasistene''. De er svært opptatt av hudfarge og lirer av seg rasistiske bemerkninger mot den hvite rasen. Man er ikke antirasist hvis man er rasist mot en rase selv om man hevder man forsvarer de andre rasene. Er man antirasist, er man det mot all rasisme. Derfor skriver jeg ''antirasister'', fordi de jeg nevner her er rasister mot den hvite rasen og rasisme er galt uansett hvilken rase som angripes. 

Så det er ikke deg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du snakker om en person som womansplainer virkeligheten for en annen. En person som du ikke klarer å bestemme deg for om er søstera eller kjæresten til kompisen din. Og denne ene personen gjør du straks om til «de» og så er hun plutselig alle de fæle anti-rasistene. Det gikk fort, det må jeg si. Du tok jo et oppgjør med henne. Jeg hadde heller ikke giddet henne. Hun eier ikke timing og prøver å tvinge en person til å føle på rasisme uten at vedkommende har sagt noe om det selv. Kjenner en del som kaller seg anti-rasister, og ingen av dem oppfører seg sånn.

Endret av Lava Anne
  • Liker 10
Skrevet

Du mener folk som elsker å fortelle hvor onde hvite mennesker er og hvor stakkarslige ofre ikke-hvite er? Selvfølgelig er de ikke rasister, de kaller seg jo anti-rasister..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS: Er det galt å være rasist? Hvis du mener ja, det er galt, så er du jo en anti-rasist. I så tilfelle er du, basert på ditt eget premiss, en av de største rasistene.

Hvis du mener at nei, det er ikke galt å være rasist, hva er da galt med at anti-rasister er, slik du ser det, de største rasistene? Da er det jo ikke noe galt i det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Anti-rasisten lurer ikke det norske folk. Vokt dere for anti-rasistens tyrrani.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det blir litt mye noen ganger, hvis andre blir beskyldt for motiver de ikke har.

Skrevet
On 5/4/2023 at 5:19 PM, 300DPI said:

(...) Får håpe hun ikke leser dette innlegget for da blir jeg vel cancelled. Har ikke dette gått helt over styr?

Dette lukter troll.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror at uansett, som hvit (og priviligert), er det vanskelig å fri seg helt fra kulturelt innlærte strukturer. Selv om man anser seg selv som anti-rasist. Men ved å være bevisst på at det er slik kan man hjelpe seg selv til å ikke si eller gjøre noe som kan krenke noen. 

Hvorfor er det galt å være bevisst på hudfarge? Det er bare et faktum at mennesker har ulik hudfarge. Om man skal late som noe annet, eller som at man ikke ser det, faller en i den andre grøfta mener nå jeg. Men å mene at det ene er bedre, eller har mer verdi enn det andre - DET er rasistisk. Å være bevisst på strukturell rasisme er ikke å være rasist. 

Ts skriver at det var snakk om en person fra Sør Afrika, der apartheid ble avskaffet så sent som i 1994. Tross dette er samfunnet der fortsatt i stor grad preget av en "oss og dem"-tankegang mtp svarte/hvite mennesker. 

Dette er problemstillinger som i høyeste grad eksisterer, både i Norge og resten av verden. Ja - derfor kan det være ubehagelig å snakke om, og til og med skape klein stemning. Men det er jo nettopp derfor det er viktig at vi tør å ta disse samtalene! Vi kommer ingen steder om vi ikke tar debatten!

Når det er sagt. Den situasjonen ts beskriver vitner kanskje litt om mangel på sosiale antenner fra hun som tok opp temaet. En slik sosial setting kan jo gjøre at den personen som ble spurt kan føle seg ukomfortabel. Jeg ville kanskje heller stilt det spørsmålet til personen uten at alle hørte på, hvis jeg var oppriktig nysgjerrig på svaret. 

• Nyttig 2
Skrevet

Etter tidligere antirasistiske idealer er nok dagens "antirasister" relativt rasistiske, gitt at Martin Luther King Jr. sin visjon om å vurdere individet for hvem det er og ikke for hudfarge blant dagens "antirasister" i stor grad virker å være erstattet av en form for "rasebevisthet" vi tidligere forbant med ytre høyre. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er bare deg. 

Hvorfor er du redd for å bli "cancelled", er du en kjendis eller noe?

Skrevet

Jeg tenker ytterpunktene på begge sider gjerne er ille. De mest ekstreme antirasitene kanselerer og gjør dermed så flere faktisk blir rasister.

Nå vil jeg ta opp det mest kontroversielle temaet av de alle, gener. Noen steder i verden har opptil 80% genvarianter for vold mens det er 30% av skandinavere som har det. Disse genvariantene  deaktiveres om man får en trygg oppvekst. Det kunne altså blitt brukt som argument for å sørge for at ingen i Norge skal vokse opp i fattigdom, men neida. 

En annen ting er at enkelte folkegrupper er mer utsatt for schizofreni enn andre (nordmenn kommer ikke best ut her). Tenk om man kunne tilpasset psykiatrien etter det før ting går galt, men neida. Virker som de eneste som vil fjerne skiller er de som tier.

Gjest Lurven
Skrevet

Jeg tenker at hvis man snakker for mye om hudfarge og etnisitet kan man bli for opphengt i det, i stedet for å se personen bak.

Jeg har selv venner og bekjente fra mange forskjellige land, tenker aldri særlig mye på hvor de kommer fra

Skrevet
On 5/5/2023 at 6:12 PM, Drizzt said:

Ja, man kan ikke la være å legge merke til at det er mange rasister blant de såkalte ''antirasistene''. De er svært opptatt av hudfarge og lirer av seg rasistiske bemerkninger mot den hvite rasen.

Rase finnes ikke. Du snakker som om du levde på 30 tallet. 

Skrevet
4 hours ago, Majer said:

Jeg tenker ytterpunktene på begge sider gjerne er ille. De mest ekstreme antirasitene kanselerer og gjør dermed så flere faktisk blir rasister.

Jeg har aldri følt trangen til å gjøre forskjell på mennesker basert på hudfarge fordi jeg synes folk som går med palestinaskjerf kan være idioter. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (7 timer siden):

Etter tidligere antirasistiske idealer er nok dagens "antirasister" relativt rasistiske, gitt at Martin Luther King Jr. sin visjon om å vurdere individet for hvem det er og ikke for hudfarge blant dagens "antirasister" i stor grad virker å være erstattet av en form for "rasebevisthet" vi tidligere forbant med ytre høyre. 

Ja gruppetenkningen på ytre høyre er kopiert at deler av ytre venstre. Desverre

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Ja gruppetenkningen på ytre høyre er kopiert at deler av ytre venstre. Desverre

Ja dessverre, og foruroligende nok kan det virke som den har blitt noe mer "mainstream" der enn den "gode gamle" rasisme var. 

Skrevet
herzeleid skrev (12 timer siden):

Nettopp, nettopp.

Dagens ''antirasister'' har ikke noe særlig med antirasismen å gjøre. Å behandle alle likt uavhengig av hudfarge er noe helt annet enn å være rasist mot de hvite og lure seg selv i å tro at man kan klistre på seg den antirasistiske klistrelappen. Det er en gedigen avsporing i en helt feil retning enn det antirasismen egentlig handler om.

Det er slik man avslører ''antirasistene'' på venstresiden ganske lett. I det du ser rasisme mot den hvite rasen så ser du at du har med ''antirasister'' å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...