Gå til innhold

Ødelegger kronekurs og stigende renter ferieplanene?

Ødelegger kronekurs og renteheving ferien din?  

44 stemmer

1. 1. Blir det feriereise på deg i år?

• Ja, den er kjøpt og betalt, så det blir tur
      32
    • Nei, det blir familiehytta/telttur eller hjemmeferie
      12

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir det hytta, telt eller hjemmeferie i år? Eller opplever du å ha trygg, oversiktlig økonomi og kan bruke penger på ferie-reise?

Anonymkode: 2e759...73c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir det feil å svare. Vi bruker ikke penger på ferie. Vi har god inntekt, gode jobber, og god økonomi, men prioriterer veldig sjeldent ferie. Vi har ikke et svært stort behov for å reise. Vi gjør det innimellom, men svært sjeldent at vi bruker mye penger på det - da hopper vi på en billigtur. Foretrekker å legge pengene i hus eller på sparing. 

Ferie er i mine øyne svært luksusforbruk - og jeg syns det kan være like så fint å dra på hytta, feriere i Norge, bo hos kjente eller i telt. Norge er en utrolig fin plass.

Anonymkode: f66c0...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Vi drar til familie i utlandet. Budsjettet økes, og shoppingen ryker. Men for oss er det viktig å reise. Det gir oss mye. Vi har prioritert bort hus for å kunne reise. Og når vi reiser er vi flinke til å finne gratis opplevelser.

Anonymkode: b14d2...d04

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Familieferien (Middelhavet er allerede kjøpt, det aller meste er forhåndsbetalt. Vi leier leilighet, og lager nok en god del mat selv. 
I tillegg skal jeg til USA - jobb, men legger inn noen feriedager på et dyyyrt sted i tillegg. Det blir dyrt, men vi har råd til det. Men det er enormt stor forskjell fra da jeg var i USA sist - da krona var på 7 eller noe. 
Krona må knyttes til euroen. Vi kan ikke ha en valuta som er så svak og ustabil.

Anonymkode: 7debf...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har familie i utlandet og reiser dit fast hver sommer. Blir dyrt!

Anonymkode: d4d1b...f3d

AnonymBruker
Skrevet

Det blir reise som normalt. Hotellene har blitt dyrere, men bruker ikke mye på shopping uansett. 

Anonymkode: 16164...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Blir hjemmeferie som alltid. Sørlandet er nydelig på sommeren, føler ikke jeg går glipp av noe der. Jeg har heller ikke helse til å reise, så vi betaler heller ned ekstra på boliglånet enn å dra noe sted.

Skulle heller så gjerne ha reist et sted på vinteren.

Anonymkode: cce55...2bd

Skrevet (endret)

2,5 uker i syd europa. 
Gleder oss

Er i gang med å spare til ferien 2024

Endret av Rucula
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal koooose meg på hytta i hele sommer.🥳🥳🥳🥳. Det er derfor jeg har den. Det skal fiskes, fylles, sykles, turer i fjellet, båt på fjorden og slappes aaaaaav.

Ser sannsynligvis ikke mer enn 10 personer på 8 uker🥳🥳🥳🥳🥳🥳

Anonymkode: 6e841...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Skal være fire uker i Italia og Kroatia, både airbnb og hotell, skal bo flere plasser. Fly og opphold er betalt, så feriepengene går til mat og shopping osv. Ferie er høyeste prioritet til oss, så vi reiser koste hva det koste vil(selv om jeg er i kategorien lavtlønnet). Vi bor heller i leilighet enn enebolig, har valgt bort barn, og bruker ikke penger på oppussing, interiør osv. Og vi har tvungen ferie midt i fellesferien, så har ikke mulighet til å reise på annet tidspunkt.

Kan hende det blir så vi lager enkel lunsj hjemme de dagene vi ikke bor på hotell, og velger ikke de mest fancy restaurantene, takeaway-pizza er gull det. 

Anonymkode: 9cef7...7a9

• Liker 2
Skrevet

Reiser på ferie nå ja, men etter denne sommeren så tror jeg det blir lenge til neste ferie dersom kronen fortsetter å stupe. 

Ser for meg at dette blir siste utenlandsferien på en stund.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal feire en rund dag, så vi bestilte en ekstra lang ferie for lenge siden. Det hadde vi kanskje ikke gjort om vi hadde sett utviklingen. Nå er det jo litt for sent da, så nå får vi ta den kostnaden. Vi må gjerne spise litt mer hjemme. Vi har jo kjøpt leilighet, og pusser den opp. Det merker vi også siden prisene har steget en del der, og i tillegg kommer jo kronekursen og slår oss i hodet. :)

Det er ikke optimalt nei.. men det skal vel gå det også. Det blir nok ferie etter det også, men vi inviterer ikke hele familien med, for å si det slik. 

Anonymkode: 8f773...56c

AnonymBruker
Skrevet

Det blir noen uker på hytta, noen turer på 5-8 dager i Europa og noen uker i USA/Canada i september. Det blir vel også noen langhelger til å besøke venner og familie. Totalt blir det vel omtrent som vanlig.

Anonymkode: e1f10...ced

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skal utenlands i år. Men, det er kun fordi ferien er forhåndsbetalt og all inclusive. Kommer ikke til å bruke en krone utenfor det hotellet vi skal bo på. Heldigvis så ligger det langt unna andre restauranter og handlegater så det er ikke noe å bruke penger på akkurat der vi skal være. 

Anonymkode: ae8d0...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Blir ferie i Spania i år. Må få vist yngstemann syden palmer og varme før europa kollapser, det blir for dyrt å reise eller vi får en ny fake pandemi. Gripe sjansen når man har den. Dyrt ja. Men det går greit. 

Anonymkode: 81817...57c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal til Spania. Flybillettene er betalt og hotellet betales ved ankomst, fra vi bestilte i januar har selve hotelloppholdet blitt 1900kr dyrere pga svekket krone. Dyrt blir det, men det ble det alle de andre årene vi har reist også, men det er verdt det :) Vi regner med å bruke ca like mye som i fjor da vi kun spiser middag ute og frokost / lunsj på rommet. 

Anonymkode: 7d9df...bd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Familieferien (Middelhavet er allerede kjøpt, det aller meste er forhåndsbetalt. Vi leier leilighet, og lager nok en god del mat selv. 
I tillegg skal jeg til USA - jobb, men legger inn noen feriedager på et dyyyrt sted i tillegg. Det blir dyrt, men vi har råd til det. Men det er enormt stor forskjell fra da jeg var i USA sist - da krona var på 7 eller noe. 
Krona må knyttes til euroen. Vi kan ikke ha en valuta som er så svak og ustabil.

USA er helt krise nå!! Var i Miami i 2 uker når dollaren var på 5 i 2012 eller 2013. Samme hotellet kostet nå 270 000 for 2 uker 🙃

Anonymkode: 7d9df...bd4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jo ligget i kortene lenge, så de som har planlagt ferie i år har tatt høyde for det. 

Jeg prioriterer raskere nedbetaling av bolig, men hadde ferie vært en lidenskap så hadde jeg nok reist.

Anonymkode: b889b...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Er enslig og har aldri vært noe spesielt glad i å reise, men denne sommeren har jeg planlagt å reise mer innenlands i sommer. Reise til et sted jeg ikke har vært, bo på hotell og finne på noe spennende. Skal også på en "storby"tur innenlands med ei venninne samt leie hytte og gå i fjellet til høsten med noen andre venninner. 

Anonymkode: acb32...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan bare skrive under på det. Var i USA i fjor og før det, for 8 år siden. Fikk sjokk. Det er den dyreste ferien noensinne og HELT annen opplevelse enn for 8 siden. Da var det faktisk gøy å spise ute og regne på hvor mye du hadde spart. Joda du er forberedt i den forstand at du vet dollarkursen, men når du først er der merker du på kroppen hvor dyrt det EGENTLIG har blitt. Det var en fantastisk ferie i form av opplevelser, natur og gode måltider, men fra et økonomisk perspektiv: ikke verdt det i det hele tatt. Hadde en skikkelig bismak. Føltes som å være med i Luksusfellen selv om du vet at du har råd fordi du har spart lenge 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...