Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! 
Jenta mi er 13 uker gammel, og fullammes.

Hun var 3350 gram når hun ble født, og i dag veier hun 6600gram. Hun har gått godt opp i vekt hele veien, men de siste 2 ukene har hun bare gått opp 200 gram. Hun virker til tider misfornøyd og jeg føler jeg fortsatt ammer heeeele tiden. Når hun er våken er det mye sutring, men hun sover relativt bra. Hun sover 4-5 timer i strekk fra kl 22-02/03, pluss at hun har 4 lurer på 1-1,5 time på dagen. Hun har våte bleier og 1 stor bleie med mye avføring pr dag.

Begynner derfor å bekymre meg for om jeg har nok melk. Skal på 3 mnd kontroll på mandag, så jeg skal til helsestasjonen, ville bare høre om noen har erfaring / råd :) 

Anonymkode: 140af...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun basert på vekt er det jo veeeeldig god vektoppgang! Min veide 500 gram mindre enn din ved fødsel, men veier 6800 gram nå. Han er 6 mnd og følger kurven sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel over kurven sin med den vekta? At det går litt i rykk og napp er vel vanlig

Anonymkode: 1e660...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helsesykepleier som bør vurdere akkurat din baby. Fint at dere skal på kontroll snart. :) Når det er sagt, er det vanlig at det går litt i rykk og napp. Det er også vanlig at de i perioder dier mye. Normalt sett bidrar det til å øke produksjonen, tilpasset babyens behov.

Babyen min hadde ikke nok vektoppgang på tre mnd kontroll. Men hun startet lavere ved fødsel (2600 gram) og på tre mnd kontroll (som vi fikk først da hun var 3,5 mnd gammel) var hun 4700 gram og lå under trepercentilen. Hun kunne ligge og die i evigheter, men var også mye frustrert ved puppen og viste tydelige tegn på sult. Jeg prøvde å få opp melkeproduksjonen i en ukes tid, men endte med å gi tilskudd av mme. Føltes litt som et nederlag der og da, men nå i ettertid er jeg glad for at det ble slik. Babyen ble mett og fornøyd og la på seg, og det å delamme var helt fantastisk. Jeg fikk litt mer frihet til å ikke ha baby hos meg 24/7 og mannen min fikk være mer deltakende. Det var virkelig vinn/vinn for oss.

Anonymkode: f8822...ec3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde ca samme vektøkning som din, og hun klatret opp minst en kurve, om jeg husker rett. Du kan jo bruke skjemaet i linken, ut fra det jeg klarer se på mobilskjermen har hun økt godt i vekt og det virker som du har mer enn nok av melk😊

https://www.vekststudien.no/kurver/jenter01.pdf

Anonymkode: 09057...301

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hun er vel over kurven sin med den vekta? At det går litt i rykk og napp er vel vanlig

Anonymkode: 1e660...900

Ja hun er godt over gjennomsnittet, men syntes bare det var rart at hun har begynt å flate ut. Men det kan være normalt i den alderen også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er helsesykepleier som bør vurdere akkurat din baby. Fint at dere skal på kontroll snart. :) Når det er sagt, er det vanlig at det går litt i rykk og napp. Det er også vanlig at de i perioder dier mye. Normalt sett bidrar det til å øke produksjonen, tilpasset babyens behov.

Babyen min hadde ikke nok vektoppgang på tre mnd kontroll. Men hun startet lavere ved fødsel (2600 gram) og på tre mnd kontroll (som vi fikk først da hun var 3,5 mnd gammel) var hun 4700 gram og lå under trepercentilen. Hun kunne ligge og die i evigheter, men var også mye frustrert ved puppen og viste tydelige tegn på sult. Jeg prøvde å få opp melkeproduksjonen i en ukes tid, men endte med å gi tilskudd av mme. Føltes litt som et nederlag der og da, men nå i ettertid er jeg glad for at det ble slik. Babyen ble mett og fornøyd og la på seg, og det å delamme var helt fantastisk. Jeg fikk litt mer frihet til å ikke ha baby hos meg 24/7 og mannen min fikk være mer deltakende. Det var virkelig vinn/vinn for oss.

Anonymkode: f8822...ec3

Ja det er nok sant :)

Jeg fikk ikke til ammingen med førstemann, så jeg delammet han. For min del kunne hun gjerne fått mme i tillegg, men hun nekter å ta flaske. 😑 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...