Gå til innhold

Er billig festdrakt på 17 mai skam?

AnonymBruker

Er festdrakt skam?   

187 stemmer

1. 1. Er festdrakt skam?

• Ja
      16
    • Nei
      171

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Disse som etterligner bunader men er fra Sparkjøp eller andre billige kjeder. Er det skam? Reagerer du på det? 

Er ikke alle som har råd til bunad.. 

Anonymkode: c69e1...342

Nei, det finnes ikke noe skammelig i gå i en festdrakt fra et billig merke! Bær den med verdighet, vær stolt over drakten og drit i andres meninger!

Anonymkode: bed3c...169

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser de selger festdrakt fra Coop Obs tiL mann for 2500 kr. Synes det er flaut, om noen spør mannen min hvor «bunaden» er fra, og han svarer Coop Obs. 

Anonymkode: 2b5c6...7c3

Hadde ikke reagert med annet enn, obs det ble stor handel på deg, om en hadde fortalt det  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såklart du ikke skal skamme deg!! Bær festdrakten med stolthet, og ha en kjekk 17 mai! Ingen vil tenke over det. Noen har bunader, noen har pen- klær og noen har festdrakter. Selv har jeg vokst ut av min bunad i år, så her blir det kjole 😊

Anonymkode: 5808f...2b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg synes ikke noe om de draktene siden de er etterligninger, er mye bedre med kjole eller noe annet enn de greiene der.

Anonymkode: 5c91f...442

Alle bunader er jo etterligninger og fantasi.

Anonymkode: c6f99...f20

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser de selger festdrakt fra Coop Obs tiL mann for 2500 kr. Synes det er flaut, om noen spør mannen min hvor «bunaden» er fra, og han svarer Coop Obs. 

Anonymkode: 2b5c6...7c3

Har den situasjonen skjedd da? Og hvorfor blir du flau? Vil du foretrukket at han løy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

greit med fæstdrakt, dvs om du syr den selv.

Anonymkode: 1d1b7...017

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt ærlig ser jeg ikke hva som regnes som festdrakt og hva som regnes som bunad. Synes de er fine uansett

Anonymkode: b5f5c...25b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville heller tatt på en kjole fra HM  eller Cubus enn en festdrakt av billigste merke.

Anonymkode: 3ec4a...312

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge i et nøtteskall 😂 Festdrakter er fine de! Man ser skikkelig pyntet og staselig ut! Jeg syns de ser ut som bunad jeg 😊 Vurderer selv å ha vanlig penkjole på 17. mai i år fremfor bunaden da det er så forferdelig mye styr med skjorte, søljer osv (skal ha ansvar for en klasse i barnetoget). Det eneste antrekket som jeg syns er skikkelig stusselig på 17. mai, er de som ikke har pyntet seg i det hele tatt (typ joggebukse). DET er stusselig......

Anonymkode: 657a3...9ea

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke greia med festdrakt. Bunad skjønner jeg pga historie og tradisjon. 
Men snittet på en bunad er ikke pent eller på noen som helst slags måte kledelig for kvinnekroppen. Dermed er verdien knyttet til at det er en bunad med en historikk samt eksklusive stoffer. Dermed blir en festdrakt helt uten poeng. Her får du nemlig bare stygg passform, og ingen bonus i form av kvalitet og historie. Kjøp heller el kledelig penkjole i kvalitet! 

Anonymkode: 894a0...e1c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor respekt for bunaden, men jeg tenker at en fin festdrakt er et godt alternativ om man ikke har råd til bunad. 

Så vil kalle det langt ifra skam, men et pluss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke skam. Både festdrakter og fantasidrakter er fine. Bær dem med stolthet.

Hadde det ikke vært for at jeg har bunad, så kunne jeg fint ha kjøpt meg festdrakt hos Sparkjøp. Jeg syns de er fine og et godt alternativ. 

Endret av Bøtteballetten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ingen skam! :) Bær festdrakten din med stolthet! Jeg ser ikke forskjell på festdrakt og bunad en gang, med mindre det er en bunad jeg kjenner igjen. Jeg legger heller ikke merke til om festdrakten er av billig utgave med mindre jeg står helt oppå personen og virkelig studerer stoffet og det gjør jeg aldri. Hvem gjør vel det? 

Selv har jeg aldri hatt interesse av eller lyst på bunad, så det blir penkjole på meg. Skal bare være hjemme, men pynter meg likevel.

Den bunaden jeg syns er aller finest er den lilla beltestakken, men jeg har ikke så mye som en tippoldemor fra Telemark en gang, så føler det hadde blitt litt feil å kjøpe den om jeg skulle hatt bunad. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunaden er jo et plagg fra tidlig 1900-tallet som er inspirert av "folkedrakten". Alle tror at bunaden er skikkelig gammel og tradisjonell, men det er den jo ikke.. Før bunaden pyntet folkene seg med de fineste stoffene og klærne de hadde, å laget sin egen festdrakt/folkedrakt. 

Så tilbake til spørsmålet ditt, en festdrakt fra sparkjøp er like "unik" som en bunad. Det er ingen grunn for at du skal føle deg noe mindre verdt enn de i bunad, da begge deler er kopi av det samme plagget. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

snittet på en bunad er ikke pent eller på noen som helst slags måte kledelig for kvinnekroppen. . Kjøp heller el kledelig penkjole i kvalitet! 

Anonymkode: 894a0...e1c

Blir litt oppgitt når jeg leser sånt da... Kvinner trenger ikke å kle seg sexy til enhver tid. Om du ikke syns bunad er flatterende for kvinnekroppen bryr oss kvinner midt i smørøyet :) Jeg er hvertfall ikke opptatt av å fremheve kvinnekroppen i alt jeg kler på meg 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes ikke "en billig" festdrakt, slik som de som selges på Sparkjøp eller de som ble solgt i Idar Vollvik sin butikk, husker ikke hva den het, ja, jeg synes ikke det er noe verre enn selvsydde drakter. Festdrakt er en festdrakt liksom. Jeg har selv sydd meg en festdrakt, og er veldig fornøyd med å ha fått den billig, og også med å kunne bruke den til 17 mai med hvilke som helst skjorter og sjal jeg føler for. Og ikke minst, med joggesko. 😭 

men det er jo ikke alle som kan sy, eller har symaskiner og tid, for en slik arbeid. Jeg føler det blir helt feil å gatekeep'e festdrakt på den måten også, "bare den festdrakten som er selvsydd og selvdesignet, som ER NOE". Neida, festdrakt er festdrakt. 

Men igjen, hvis du TS, har lyst å sette din egen preg på en festdrakt, til lite penger og med lite innsats, så kan du gjøre samme som jeg gjør med barnas festdrakter (de vokser jo ut av de hvert år omtrent). Jeg kjøper billige brukte og helst gamle og "simple" festdrakter, og pynter de med fine bånd. StoffogStil/Selfmade selger mange fine bånd til festdrakter https://www.selfmade.com/nb-no/ De selger også mange fine stoffer til blomstrete- eller silkeskorter til fesdrakter. :) 

Anonymkode: ae444...f8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vill aldri gjort det selv, Mange ser veldig billige ut, men det finnes noen fine. Men både jeg og døtrene mine har bunad, så det har jo aldri vært aktuelt uansett

Anonymkode: 629ae...528

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Disse som etterligner bunader men er fra Sparkjøp eller andre billige kjeder. Er det skam? Reagerer du på det? 

Er ikke alle som har råd til bunad.. 

Min reaksjon på det: De er veldig fine og jeg kunne tenkt meg en! Har også planer om å lage meg en egen fæstdrakt med oppskrift fra Fæbrik. Har en bunad også, men tviler på at den passer. Til den hadde jeg uansett brukt de bunad-joggeskoene fra Sparkjøp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bunad er mer skam. Nesten så mange som eier bunad tror de er mer verdt en andre. Jeg kan faktisk ikke komme på et styggere plagg som eksisterer enn bunad, kle dere idet dere vil. Bunad er verdens mest uflatterende plagg. Man ser jo 10 kg tyngre ut man er 😄 Happy 17. Mai.

Anonymkode: 53524...64b

Ikke nødvendigvis. Jeg arvet den som i gamle dager kaltes nasjonalen. Det er en hardangerbunad, men mye enklere og har kun perlebroderi på bringeduken.

Denne ble sydd av min oldemor under krigen. Da var det mangel på det meste, men hun klarte allikevel å lage en fin bunad, som har gått i arv til min mormor, videre til min mor og så jeg.

Det er ingen annen dekor på beltet enn noe smale gullbånd oppe og nede. I tillegg er det søljer fra flere tidsepoker, som hører til hardangerbunad.

Jeg kunne aldri tenke meg å piffe den opp med støler, veske, fangbånd og hva annet det måtte være. Jeg har alltid båret min billige bunad med stolthet.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...