Gå til innhold

Er billig festdrakt på 17 mai skam?

Er festdrakt skam?   

187 stemmer

1. 1. Er festdrakt skam?

• Ja
      16
    • Nei
      171

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Disse som etterligner bunader men er fra Sparkjøp eller andre billige kjeder. Er det skam? Reagerer du på det? 

Er ikke alle som har råd til bunad.. 

Anonymkode: c69e1...342

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er det virkelig ikke. En festdrakt er et fint alternativ til bunad. Så lenge de ikke bytter ut skjorten på bunaden med en mønstret skjorte, er alle festdraktene fine.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det en skam. Ikke alle har råd til bunad og da er festdrakt et fint alternativ. Selv ønsker jeg meg en fantasi drakt. 

Anonymkode: 1cb4d...238

• Liker 3
Skrevet

Nei. Jeg vil si at det er smartere å kjøpe en festdrakt til 2500, enn bunad til 60 000, når man bruker det så sjeldent. Festdraktene er oftere finere å se på også.

Vanlig kjole er også pent. Man kler seg i det man vil (unntatt jeans og joggebukse) 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men ser det ikke veldig billig ut? Som med mye tøy fra f eks Bikbok eller Nelly at det lyser billig stoff lang vei? 

Jeg har nettopp mottatt min festdrakt i posten og er skuffet over stoffkvaliteten og redd for at andre skal syns det er cheap og litt skoleteaterkostyme-aktig.. :(

• Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Sånne billige, masseproduserte festdrakter vil jo stort sett se mer eller mindre billige ut, det kommer man ikke utenom. Men det er jo helt greit å gå med for det.

Ellers får man jo skreddersydde festdrakter som er like dyre som bunader.

AnonymBruker
Skrevet

Mye bedre å pynte seg med en annen type kjole enn å kjøpe disse billige stygge festdraktene.

Anonymkode: 192ca...5a3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er stor forskjell på hvor pene jeg personlig synes de er, men det er jo ikke noe å skamme seg over. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har trykket på Ja i pollen kan dere utdype litt? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er helt greie og ikke noe skam forbundet med det, men jeg kaster heller beundrende blikk etter en unikt utformet bunad med interessante detaljer enn en helt vanlig festdrakt fra sparkjøp.

Anonymkode: 9ddcd...f9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som har trykket på Ja i pollen kan dere utdype litt? 

Jeg synes ikke noe om de draktene siden de er etterligninger, er mye bedre med kjole eller noe annet enn de greiene der.

Anonymkode: 5c91f...442

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye bedre å pynte seg med en annen type kjole enn å kjøpe disse billige stygge festdraktene.

Anonymkode: 192ca...5a3

Tar til meg det du sier. Grunnen til at jeg kjøpte festdrakt er fordi alle rundt meg er voksne og etablerte og har kjøpt eller arvet bunader. Jeg har pleid å føle meg så mislykket og "ung voksen" i forhold til de når jeg har kommet i vanlig kjole så derfor har jeg kjøpt festdrakt til i år.. Men kjenner veldig på det at jeg er redd for at de skal se på meg som enda mer mislykket som går med noe "billig ræl kopi av bunad og tror jeg skal passe bedre inn". Det er ikke nærmeste venner men venner og bekjente på festen og feiringen jeg stresser litt over siden alle er så suksessfulle og ikke jeg 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tar til meg det du sier. Grunnen til at jeg kjøpte festdrakt er fordi alle rundt meg er voksne og etablerte og har kjøpt eller arvet bunader. Jeg har pleid å føle meg så mislykket og "ung voksen" i forhold til de når jeg har kommet i vanlig kjole så derfor har jeg kjøpt festdrakt til i år.. Men kjenner veldig på det at jeg er redd for at de skal se på meg som enda mer mislykket som går med noe "billig ræl kopi av bunad og tror jeg skal passe bedre inn". Det er ikke nærmeste venner men venner og bekjente på festen og feiringen jeg stresser litt over siden alle er så suksessfulle og ikke jeg 

Men ønsker du egentlig bunad for bunadens grunn, eller fordi du ønsker å fremstå som suksessfull?

Jeg har bunad. Jeg har mønster på sjalet som bærer navnet til gården min familie kommer fra, og en festdrakt med fantasimønster kan for meg ikke erstatte historien et slikt plagg har. Dog skal det sies at jeg ofte har ønsket meg en enklere festdrakt ettersom bunad er dyrt å rense, vanskelig å ta på og det er altfor mye arbeid med søljene. Alle har sine grunner, og det som for meg henger høyest i kurs er egenbroderte fantasidrakter av typen Fæbrik har blitt kjent for. Denne her koster den nette sum av kr. 0,-

https://www.minmote.no/mote/kjendis/a/gWpBjB/anettes-fantasidrakt-koster-0-kroner

Hadde du og jeg vært på samme tilstelning og du hadde kommet med den, hadde nok blikket mitt vært limt på den resten av kvelden. Av beundring og også litt misunnelse, vel å merke. Det er noe med det å lage sitt eget plagg, med sin egen stil, som henger høyt i kurs hos meg. Jeg elsker bunader med historie, og festdrakter fra sparkjøp har ingen. Det har derimot egendesignede festdrakter i bøtter og spann.

• Liker 4
Skrevet

Syns de er fine. Ser ut som bunad også syns nå jeg, som ikke har peiling på sånnt 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om noen dømmer deg for det du har på deg, er det dem det er noe med, ikke deg. Men kan forstå skammen av å ikke ha bunad, har ikke jeg heller

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ønsker du egentlig bunad for bunadens grunn, eller fordi du ønsker å fremstå som suksessfull?

Jeg har bunad. Jeg har mønster på sjalet som bærer navnet til gården min familie kommer fra, og en festdrakt med fantasimønster kan for meg ikke erstatte historien et slikt plagg har. Dog skal det sies at jeg ofte har ønsket meg en enklere festdrakt ettersom bunad er dyrt å rense, vanskelig å ta på og det er altfor mye arbeid med søljene. Alle har sine grunner, og det som for meg henger høyest i kurs er egenbroderte fantasidrakter av typen Fæbrik har blitt kjent for. Denne her koster den nette sum av kr. 0,-

https://www.minmote.no/mote/kjendis/a/gWpBjB/anettes-fantasidrakt-koster-0-kroner

Hadde du og jeg vært på samme tilstelning og du hadde kommet med den, hadde nok blikket mitt vært limt på den resten av kvelden. Av beundring og også litt misunnelse, vel å merke. Det er noe med det å lage sitt eget plagg, med sin egen stil, som henger høyt i kurs hos meg. Jeg elsker bunader med historie, og festdrakter fra sparkjøp har ingen. Det har derimot egendesignede festdrakter i bøtter og spann.

Jeg har alltid ønsket meg bunad siden jeg var liten jente fordi jeg syns bunad er så flott. Jeg liker kulturarven og den gammeldagse looken, men kommer fra en familie med enslig trebarnsmor og dårlig råd så å få bunad var aldri mulig. Heller ikke av egne penger som voksen siden jeg desverre er ufør 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad, men orker ikke stresset med å sy den ut igjen. Har gått opp i vekt det siste året pga sykdom/medisiner, men er nå på vei ned igjen. Vurderer å kjøpe en festdrakt til konfirmasjon og 17. mai i år, og selge den når bunaden passer igjen.

Anonymkode: dd637...4b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Festdrakt kan være fint, så lenge den som har den på bærer den med stolthet.

Anonymkode: 340a7...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er mer skam. Nesten så mange som eier bunad tror de er mer verdt en andre. Jeg kan faktisk ikke komme på et styggere plagg som eksisterer enn bunad, kle dere idet dere vil. Bunad er verdens mest uflatterende plagg. Man ser jo 10 kg tyngre ut man er 😄 Happy 17. Mai.

Anonymkode: 53524...64b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser de selger festdrakt fra Coop Obs tiL mann for 2500 kr. Synes det er flaut, om noen spør mannen min hvor «bunaden» er fra, og han svarer Coop Obs. 

Anonymkode: 2b5c6...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...