Gå til innhold

Hvordan reagere på telefon fra skolen? Konsekvens

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

fikk en telefon av skolen om at barnet mitt i første klasse hadde tatt med noe ulovlig på skolen. 

ønsker ikke å straffe barnet, men samtidig kan vi ikke la det gå usnakket. 
hvordan reagerer man på dette? 

vet at konsekvens skal stå til handling, men hva passer seg når det er snakk om noe som er forbudt å ha med.

det er faktisk snakk om noe alvorlig, men barnet går bare i første klasse og vet ikke helt hva hen har tatt med utenom at det sikkert er kult/skaper oppmerksomhet.

kan en mulig konsekvens være utebli fra trening som hen gleder seg veldig til? Eller er det ikke relevant/for mildt?

skolen så ikke så alvorlig på det, fikk egentlig bare en melding, men spurte om en telefonsamtale i stedet.

Anonymkode: c2735...186

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hold ungen hjemme fra trening ihvertfall. 

Anonymkode: f8dc1...349

• Liker 5
Skrevet

Man snakker om å ikke ha med ting på skolen. Også om hvor alvorlig tingen var. Ferdig.

Når du må spørre om noe så utrolig opplagt så synes jeg du skal søke foreldreråd hos helesesykepleier e.l

Straff, liksom.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En 6åring hadde jeg bare tatt en prat med og prøvd å få han til å reflektere over hvorfor det ikke var bra. 

Anonymkode: 5a3f1...95f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi unaturlige konsekvenser i form av straff. Med mindre treningen var direkte korrelert til den ulovlige tingen har det ingen effekt. Snakk med han, få han til å forstå alvoret og de potensielle farlige uheldige konsekvensene som kunne blitt. 

Anonymkode: 636e2...3ee

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må det ha en konsekvens?

Snakk rolig om hvorfor det er forbudt og at h*n ikke skal ta med ting som ikke skal være på skolen.

Barn vokser på å lære ansvar for seg selv. Å blande trening inn i dette tjener ingenting.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må det ha en konsekvens?

Snakk rolig om hvorfor det er forbudt og at h*n ikke skal ta med ting som ikke skal være på skolen.

Barn vokser på å lære ansvar for seg selv. Å blande trening inn i dette tjener ingenting.

Eller snakk om den naturlige konsekvensen. La oss si det var en kniv, snakk om hvor farlig det kunne vært og hva som kunne skjedd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde han tatt med noe ULOVLIG på skolen? Altså narkotika, våpen, eller noe i den duren?
Eller hadde han tatt med noe som var mot skolens regler - mobiltelefon, Pokemon-kort eller noe sånt?

Hvis det virkelig var førstnevnte kategori så synes jeg du tar altfor lett på dette, han burde ikke engang ha tilgang til sånne ting!

Anonymkode: db608...4f5

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel da man tar praten om hva som skjedde. 

Hvorfor tok barnet den ulovlige tingen med på skolen? 
Hva var tanken bak? Visste barnet at dette var ulovlig? 

Og så må du som forelder inn og forklare hvorfor dette er ulovlig. 
Hva kunne skjedd? Hva er et krise-maksimert scenario. 

Og så kan dere jo snakke litt om hvilke andre ting som heller ikke er lovlig, og hvorfor ikke det. 

Reflekter litt sammen, så lærer kanskje barnet noe av dette, og kan vurdere bedre ved neste korsvei. 

Anonymkode: 4b87a...3fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du mener straff?

Konsekvens er noe annet.

Jeg syns det bør holde å snakke med barnet og la barnet forstå hvor galt det var å ta med denne tingen og hvorfor det ikek er lov (fordi det er farlig?)

Ikke straff barn. Snakk med dem.

Anonymkode: b006a...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde han tatt med noe ULOVLIG på skolen? Altså narkotika, våpen, eller noe i den duren?
Eller hadde han tatt med noe som var mot skolens regler - mobiltelefon, Pokemon-kort eller noe sånt?

Hvis det virkelig var førstnevnte kategori så synes jeg du tar altfor lett på dette, han burde ikke engang ha tilgang til sånne ting!

Anonymkode: db608...4f5

Men barnet er jo maks 7 år, og skjønner neppe fulle og hele konsekvensen av det. Det kan jo være så enkelt som at barnet har gått i kjøkkenskuffer og tatt med brødkniven. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva tok barnet med da? Hvorfor vil du ikke nevne dette? 

Anonymkode: 1fcf2...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel da man tar praten om hva som skjedde. 

Hvorfor tok barnet den ulovlige tingen med på skolen? 
Hva var tanken bak? Visste barnet at dette var ulovlig? 

Og så må du som forelder inn og forklare hvorfor dette er ulovlig. 
Hva kunne skjedd? Hva er et krise-maksimert scenario. 

Og så kan dere jo snakke litt om hvilke andre ting som heller ikke er lovlig, og hvorfor ikke det. 

Reflekter litt sammen, så lærer kanskje barnet noe av dette, og kan vurdere bedre ved neste korsvei. 

Og trening ville jeg ikke brukt som konsekvens. Det har jo tilsynelatende ingen sammenheng med verken skole eller tingen som ble tatt med. 

Jeg er enig med flere. Det trengs da ingen konsekvens/straff, ut over denne samtalen. 

(Med mindre dette er noe som er en fortsettelse av noe som har skjedd før, og dere allerede har hatt samtalen. Og at barnet bevisst har gjort noe det VISSTE GODT at det ikke hadde lov til, men gjorde uansett. 
Da ville jeg nok funnet en konsekvens som sto i stil til tillitsbruddet.) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller snakk om den naturlige konsekvensen. La oss si det var en kniv, snakk om hvor farlig det kunne vært og hva som kunne skjedd. 

Det er slike samtaler jeg sikter til. Lav, rolig stemme, god blikkontakt. Alvor, men ingen forsømmelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Straff fungerer ikke

Anonymkode: 01eb7...a56

Skrevet

Snakk om det, det holder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Førsteklassingen din har tatt med seg 'noe ulovlig' på skolen og det er 'alvorlig', men skolen 'tok ikke så alvorlig på det' og du har vært i telefonsamtale med lærer og du fikk ikke vite hva det var?

Dette henger ikke på greip.

Anonymkode: 4cf28...6c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nok låse nattbordskuffen i fremtiden  : )

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spinner kom meg i forkjøpet, ser jeg. 😅

Anonymkode: b8f47...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Når barn gjør noe galt så må det jo få en konsekvens i form av straff som står i stil med handlingen, det kalles oppdragelse. Koseprating fungerer sjeldent og det fører bare til at barn blir veldig skjøre når de virkelig møter motgang i livet. 

Anonymkode: e86b8...b3a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...