AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Hei, fikk en telefon av skolen om at barnet mitt i første klasse hadde tatt med noe ulovlig på skolen. ønsker ikke å straffe barnet, men samtidig kan vi ikke la det gå usnakket. hvordan reagerer man på dette? vet at konsekvens skal stå til handling, men hva passer seg når det er snakk om noe som er forbudt å ha med. det er faktisk snakk om noe alvorlig, men barnet går bare i første klasse og vet ikke helt hva hen har tatt med utenom at det sikkert er kult/skaper oppmerksomhet. kan en mulig konsekvens være utebli fra trening som hen gleder seg veldig til? Eller er det ikke relevant/for mildt? skolen så ikke så alvorlig på det, fikk egentlig bare en melding, men spurte om en telefonsamtale i stedet. Anonymkode: c2735...186
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Ikke hold ungen hjemme fra trening ihvertfall. Anonymkode: f8dc1...349 5
Rotemor Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Man snakker om å ikke ha med ting på skolen. Også om hvor alvorlig tingen var. Ferdig. Når du må spørre om noe så utrolig opplagt så synes jeg du skal søke foreldreråd hos helesesykepleier e.l Straff, liksom. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 En 6åring hadde jeg bare tatt en prat med og prøvd å få han til å reflektere over hvorfor det ikke var bra. Anonymkode: 5a3f1...95f 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Ikke gi unaturlige konsekvenser i form av straff. Med mindre treningen var direkte korrelert til den ulovlige tingen har det ingen effekt. Snakk med han, få han til å forstå alvoret og de potensielle farlige uheldige konsekvensene som kunne blitt. Anonymkode: 636e2...3ee 2
Snok1 Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Hvorfor må det ha en konsekvens? Snakk rolig om hvorfor det er forbudt og at h*n ikke skal ta med ting som ikke skal være på skolen. Barn vokser på å lære ansvar for seg selv. Å blande trening inn i dette tjener ingenting. 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Hvorfor må det ha en konsekvens? Snakk rolig om hvorfor det er forbudt og at h*n ikke skal ta med ting som ikke skal være på skolen. Barn vokser på å lære ansvar for seg selv. Å blande trening inn i dette tjener ingenting. Eller snakk om den naturlige konsekvensen. La oss si det var en kniv, snakk om hvor farlig det kunne vært og hva som kunne skjedd. Anonymkode: 636e2...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Hadde han tatt med noe ULOVLIG på skolen? Altså narkotika, våpen, eller noe i den duren? Eller hadde han tatt med noe som var mot skolens regler - mobiltelefon, Pokemon-kort eller noe sånt? Hvis det virkelig var førstnevnte kategori så synes jeg du tar altfor lett på dette, han burde ikke engang ha tilgang til sånne ting! Anonymkode: db608...4f5 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Det er vel da man tar praten om hva som skjedde. Hvorfor tok barnet den ulovlige tingen med på skolen? Hva var tanken bak? Visste barnet at dette var ulovlig? Og så må du som forelder inn og forklare hvorfor dette er ulovlig. Hva kunne skjedd? Hva er et krise-maksimert scenario. Og så kan dere jo snakke litt om hvilke andre ting som heller ikke er lovlig, og hvorfor ikke det. Reflekter litt sammen, så lærer kanskje barnet noe av dette, og kan vurdere bedre ved neste korsvei. Anonymkode: 4b87a...3fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Du mener straff? Konsekvens er noe annet. Jeg syns det bør holde å snakke med barnet og la barnet forstå hvor galt det var å ta med denne tingen og hvorfor det ikek er lov (fordi det er farlig?) Ikke straff barn. Snakk med dem. Anonymkode: b006a...71b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde han tatt med noe ULOVLIG på skolen? Altså narkotika, våpen, eller noe i den duren? Eller hadde han tatt med noe som var mot skolens regler - mobiltelefon, Pokemon-kort eller noe sånt? Hvis det virkelig var førstnevnte kategori så synes jeg du tar altfor lett på dette, han burde ikke engang ha tilgang til sånne ting! Anonymkode: db608...4f5 Men barnet er jo maks 7 år, og skjønner neppe fulle og hele konsekvensen av det. Det kan jo være så enkelt som at barnet har gått i kjøkkenskuffer og tatt med brødkniven. Anonymkode: 636e2...3ee 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 Hva tok barnet med da? Hvorfor vil du ikke nevne dette? Anonymkode: 1fcf2...c56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel da man tar praten om hva som skjedde. Hvorfor tok barnet den ulovlige tingen med på skolen? Hva var tanken bak? Visste barnet at dette var ulovlig? Og så må du som forelder inn og forklare hvorfor dette er ulovlig. Hva kunne skjedd? Hva er et krise-maksimert scenario. Og så kan dere jo snakke litt om hvilke andre ting som heller ikke er lovlig, og hvorfor ikke det. Reflekter litt sammen, så lærer kanskje barnet noe av dette, og kan vurdere bedre ved neste korsvei. Anonymkode: 4b87a...3fd Og trening ville jeg ikke brukt som konsekvens. Det har jo tilsynelatende ingen sammenheng med verken skole eller tingen som ble tatt med. Jeg er enig med flere. Det trengs da ingen konsekvens/straff, ut over denne samtalen. (Med mindre dette er noe som er en fortsettelse av noe som har skjedd før, og dere allerede har hatt samtalen. Og at barnet bevisst har gjort noe det VISSTE GODT at det ikke hadde lov til, men gjorde uansett. Da ville jeg nok funnet en konsekvens som sto i stil til tillitsbruddet.) Anonymkode: 4b87a...3fd 1
Snok1 Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller snakk om den naturlige konsekvensen. La oss si det var en kniv, snakk om hvor farlig det kunne vært og hva som kunne skjedd. Anonymkode: 636e2...3ee Det er slike samtaler jeg sikter til. Lav, rolig stemme, god blikkontakt. Alvor, men ingen forsømmelse. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 Straff fungerer ikke Anonymkode: 01eb7...a56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Førsteklassingen din har tatt med seg 'noe ulovlig' på skolen og det er 'alvorlig', men skolen 'tok ikke så alvorlig på det' og du har vært i telefonsamtale med lærer og du fikk ikke vite hva det var? Dette henger ikke på greip. Anonymkode: 4cf28...6c5 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 Spinner kom meg i forkjøpet, ser jeg. 😅 Anonymkode: b8f47...8bf
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Når barn gjør noe galt så må det jo få en konsekvens i form av straff som står i stil med handlingen, det kalles oppdragelse. Koseprating fungerer sjeldent og det fører bare til at barn blir veldig skjøre når de virkelig møter motgang i livet. Anonymkode: e86b8...b3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå