ukjentjente Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Hei! Jeg skal bake en sjokoladekake i morgen fredag og den skal serveres lørdag. Skal ha på en glasur som har smeltet smør, melis, bakekakao og evt egg i seg. Altså en vanlig sjokoladekakeglasur.. kan jeg pynte kaka ferdig dagen før og oppbevare kake med glasur på benken til dagen etterpå eller bør jeg vente med å ta på glasur like før den skal serveres? Skal også ha bringebær på. Spørsmålet mitt er om denne glasuren tåler å stå i romtemperatur på kaka eller om jeg bør oppbevare den for seg i en lufttett boks til den skal på kaka? Bør jeg da oppbevare glasuren i kjøleskap eller vil den da bli helt hard? Vil den tåle å stå på benken i en boks hvis jeg ikke bør pynte den dagen før? Takk på forhånd
Brunhilde Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Jeg ville laget glasuren, tatt den på kaka og oppbevart kaka i kjøleskapet over natten. Bringebærene ville jeg lagt på rett før servering. 1
ukjentjente Skrevet 4. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2023 Har pleid å oppbevare kaka på benken, redd den skal bli tørr i kjøleskapet… ?
Taluno Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Kaken bør ikke bli tørr av å stå i kjøleskap, så lenge den romtempereres før den serveres. Kalde sjokoladekaker kan virke tørr. Men jeg hadde ikke latt en glasur med egg stå i romtemperatur over natten. Glasur ville jeg hatt på dagen før og så satt i kjøleskap, slik at den får satt seg litt. Bær ville jeg ikke hatt på dagen før. Og iallefall ikke om den skal stå ute over natten.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 ukjentjente skrev (8 minutter siden): Har pleid å oppbevare kaka på benken, redd den skal bli tørr i kjøleskapet… ? Du dekker den jo til? Hvorfor skulle den bli tørrere når den står kjølig, enn i romtemperatur? Fuktighet fordamper jo fortere og lettere jo varmere det er, så sånt sett blir den vel tørrest av å stå på benken ute i romtemperatur, skulle jeg tro. Anonymkode: e944a...ce9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå