Gå til innhold

Glasur på sjokoladekake i morgen eller selve dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal bake en sjokoladekake i morgen fredag og den skal serveres lørdag. Skal ha på en glasur som har smeltet smør, melis, bakekakao og evt egg i seg. Altså en vanlig sjokoladekakeglasur.. kan jeg pynte kaka ferdig dagen før og oppbevare kake med glasur på benken til dagen etterpå eller bør jeg vente med å ta på glasur like før den skal serveres? Skal også ha bringebær på. Spørsmålet mitt er om denne glasuren tåler å stå i romtemperatur på kaka eller om jeg bør oppbevare den for seg i en lufttett boks til den skal på kaka? Bør jeg da oppbevare glasuren i kjøleskap eller vil den da bli helt hard? Vil den tåle å stå på benken i en boks hvis jeg ikke bør pynte den dagen før? Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville laget glasuren, tatt den på kaka og oppbevart kaka i kjøleskapet over natten. Bringebærene ville jeg lagt på rett før servering.

• Nyttig 1
Skrevet

Har pleid å oppbevare kaka på benken, redd den skal bli tørr i kjøleskapet… ? 

Skrevet

Kaken bør ikke bli tørr av å stå i kjøleskap, så lenge den romtempereres før den serveres. Kalde sjokoladekaker kan virke tørr.

Men jeg hadde ikke latt en glasur med egg stå i romtemperatur over natten. Glasur ville jeg hatt på dagen før og så satt i kjøleskap, slik at den får satt seg litt. Bær ville jeg ikke hatt på dagen før. Og iallefall ikke om den skal stå ute over natten.

AnonymBruker
Skrevet
ukjentjente skrev (8 minutter siden):

Har pleid å oppbevare kaka på benken, redd den skal bli tørr i kjøleskapet… ? 

Du dekker den jo til? Hvorfor skulle den bli tørrere når den står kjølig, enn i romtemperatur? Fuktighet fordamper jo fortere og lettere jo varmere det er, så sånt sett blir den vel tørrest av å stå på benken ute i romtemperatur, skulle jeg tro.

Anonymkode: e944a...ce9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...