Gå til innhold

Stemmer det at 14 åringer kan få p piller på resept av helsesøster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste her inne for en stund siden at 14 år gamle jenter kan gå til helsesøster på skolen og få p-piller på resept, uten at foreldrene er involverte.

Sykepleiere kan jo ikke skrive ut resepter, så da må det gå via en lege, men det er jo hårreisende at små tenåringer kan få p-piller for å bli seksuelt aktive.

Jeg vet at mange unge jenter bruker p-piller på grunn av store blødninger og menstruasjonssmerter, men da er det jo foreldrene som er involverte.

Stemmer dette?

Anonymkode: c0a3d...41b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

De får ikke p-piller for å bli seksuelt aktive, de får p-piller for ikke å bli gravide fordi de er seksuelt aktive. Jeg synes det er en fin ting

Det ene slår ikke hjel det andre her.

Anonymkode: e527a...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vil vel 14 åringen være seksuelt aktiv, samme om den får p-piller eller ikke. Og da er det vel mye bedre at de kan få p-piller, og i det minste slippe å bli gravide.

Anonymkode: 8def9...9fd

• Liker 28
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det at 14 åringer er seksuelt aktive?

Jeg tenker at hvis man skal være seksuelt aktiv når man er så ung/et barn vil mange påpeke, så bør man bruke kondom og hvis man er i et fast forhold som 14 åring må jo foreldrene vite om det og hjelpe datteren med prevensjon.

Hvis datteren er en jente som ligger rundt når hun er 14 år, så synes jeg at foreldrene skal ta en alvorsprat med henne. Kunstige hormoner i kroppen er det mange som ikke tåler, og jeg synes at 14 år er altfor ungt for å få disse inn i blodbanen og nervesystemet.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man skal være seksuelt aktiv når man er så ung/et barn vil mange påpeke, så bør man bruke kondom og hvis man er i et fast forhold som 14 åring må jo foreldrene vite om det og hjelpe datteren med prevensjon.

Hvis datteren er en jente som ligger rundt når hun er 14 år, så synes jeg at foreldrene skal ta en alvorsprat med henne. Kunstige hormoner i kroppen er det mange som ikke tåler, og jeg synes at 14 år er altfor ungt for å få disse inn i blodbanen og nervesystemet.

Ts

Langt vanligere enn man ønsker strengt tatt.

Men hva har du størst problemer med? At yngre tenåringer er seksuelt aktive eller p-pillene og deres "kunstige hormoner"?

Anonymkode: e43f9...3c6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (20 minutter siden):

https://www.ung.no/oss/cErYPm8jN2l5u8Gxal3bNc

Hadde det ikke vært bedre om hun fikk p-piller?

Hva hjeper det å vise til enkeltsaker? Skal jeg vise deg en som omhandler død av de ppiller?

• Liker 1
Skrevet

Nå er det 20 år siden jeg var 14, men jeg fikk prøve p-piller den gang mot sterke menssmerter og kraftige blødninger, noe som ikke gav resultater på meg, tror det ofte skjer også. Jeg var ikke seksuelt aktiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Graviditet er den største hormonpåvirkningen hun vil oppleve. 

Hva tenker du er verst av de to? 

Eller vil du foreslå spiral?

Voksne menn klarer ikke å bruke kondom, tenker du da at en kåt tenåring gjør det? 

Anonymkode: 0d46e...4d8

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg var under 14 år når jeg begynte på p-pillen. Jeg fikk det i hovedsak for å unngå store menstrasjonssmerter. Jeg var seksuelt aktiv når jeg begynte på p-pillen. 

Anonymkode: 1b7e0...857

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva hjeper det å vise til enkeltsaker? Skal jeg vise deg en som omhandler død av de ppiller?

Hva det hjelper å vise til enkeltsaker? Hele poenget med å gi unge under 16 år p-piller er å unngå saker som dette. Graviditet øker forøvrig risikoen for blodpropp også. Jeg fatter ikke at noen er imot at 14-åringer skal kunne beskytte seg mot graviditet,  selv om man er redd for å fortelle mor og far.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Langt vanligere enn man ønsker strengt tatt.

Men hva har du størst problemer med? At yngre tenåringer er seksuelt aktive eller p-pillene og deres "kunstige hormoner"?

Anonymkode: e43f9...3c6

Det er jo som å velge mellom pest og kolera.

Hvis min datter skulle fått blodpropp av feks yasmin p-piller de leverer ut i dag, så hadde jeg faktisk heller ønsket at hun ble gravid og fikk barnet.

Jeg kjenner ei jente på 16 år som fikk blodpropp av p-piller  hun hadde fått utskrevet av helsesøster på skolen, uten at de sjekket blodtrykket hennes eller at hun ble spurt om hun hadde en blodpropp sykdom i familien.

Hun må leve resten av livet med støttestrømper, ikke drikke alkohol, ta  medisiner resten av livet osv

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet er den største hormonpåvirkningen hun vil oppleve. 

Hva tenker du er verst av de to? 

Eller vil du foreslå spiral?

Voksne menn klarer ikke å bruke kondom, tenker du da at en kåt tenåring gjør det? 

Spiral er bedre ja

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiral er bedre ja

Ts

Tenker 14 åringen er klar for en tur opp i gynekologstolen....not.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Har du utdanning i dette feltet, eller synser du bare ut ifra egne følelser?

Anonymkode: 46fe9...e27

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Uff ja. Verden går til helvete. Det er bare å HPV-vaksinere alle, sette dem på p-piller og håpe at de ikke blir skadet eller voldtatt.

Anonymkode: e5ac5...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du utdanning i dette feltet, eller synser du bare ut ifra egne følelser?

Anonymkode: 46fe9...e27

Ser du ingen betenkeligheter med å medisinere bort menstruasjonssyklusen fra ung alder (gjerne fra før puberteten er ferdig) og til langt oppi åra når de er omsider klare for å bli gravide?

Anonymkode: e5ac5...6b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg leste her inne for en stund siden at 14 år gamle jenter kan gå til helsesøster på skolen og få p-piller på resept, uten at foreldrene er involverte.

Sykepleiere kan jo ikke skrive ut resepter, så da må det gå via en lege, men det er jo hårreisende at små tenåringer kan få p-piller for å bli seksuelt aktive.

Jeg vet at mange unge jenter bruker p-piller på grunn av store blødninger og menstruasjonssmerter, men da er det jo foreldrene som er involverte.

Stemmer dette?

Helsesøster kan skrive ut resept på prevensjon. Gratis for alle jenter under 22 år

Anonymkode: bc02f...a86

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...