AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Etter kostholdrådene hvor det anbefales mye mindre kjøtt så blir jeg oppriktig nysgjerrig på hva vegetarianere med barn spiser til middag? Gir dere barna kjøtt og i såtilfelle hva slags kjøtt? Anonymkode: 41075...a44 1
Andro Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Hva vi spiser? Vi spiser mat... Jeg er veggis, far ikke så konsekvent - barna spiser det de får. Som alle andres barn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Etter kostholdrådene hvor det anbefales mye mindre kjøtt så blir jeg oppriktig nysgjerrig på hva vegetarianere med barn spiser til middag? Gir dere barna kjøtt og i såtilfelle hva slags kjøtt? Anonymkode: 41075...a44 Bare jeg som er vegetarianer i familien, så ja, barna spiser kjøtt. Helst rent kjøtt, men hender det blir pølser og kjøttboller også. Ellers spiser de kikerter, linser, bønner og tofu, når jeg lager middagen. Anonymkode: e56ef...d96
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Min søster og mann er veggis. Barna spiser hovedsaklig veggis-mat, eventuelt fisk ved siden av. Noen ganger blir det svinestrimler, kylling, eller lam. Anonymkode: 8f0ef...aa8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Jeg er vegetarianer. Jeg lager kjøtt middag til barnet mitt. Anonymkode: 88137...11b 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 Vi er veganere og barna spiser det samme som oss voksne Anonymkode: 35276...817 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 11.55): Vi er veganere og barna spiser det samme som oss voksne Anonymkode: 35276...817 Hva kan en typisk hverdagsmiddag være da? Anonymkode: 41075...a44
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Hele familien spiser samme mat. Mye belgvekster og kål i ulike varianter, samt proteiner fra egg og melkeprodukter. Anonymkode: 17427...dce 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Andro skrev (På 4.5.2023 den 14.16): Hva vi spiser? Vi spiser mat... Jeg er veggis, far ikke så konsekvent - barna spiser det de får. Som alle andres barn. Jeg bare syns det er litt interessant hva man evt. erstatter den proteinkilden med til barn? Jeg tenker at jeg ønsker å spiser litt mindre kjøtt i uken og tenker på måltider jeg kan lage som barna vil spise. Det jeg kommer på er typiske pastaretter hvor jeg kan mose grønnsaker i sausen, pizza, pannekaker, omelett, tomatsuppe. Men da blir det jo lite proteinrik mat. Hvis jeg skal gi de kjøtt og ikke spise det selv så ønsker jeg selvfølgelig ikke å gi de farseprodukter og fiskepinner liksom. Ikke ønsker jeg disse ultraprossesserte vegetarproduktene heller. Så dermed så må det jo bli mye grønnsaker og belgfrukter for å erstatte kjøttet, men det er de ikke noe særlig glad i. De ønsker helst råe grønnsaker bortsett fra rotgrønnsaker som går fint. Så derfor lurer jeg på hvordan dere vegetarianere løser det? Anonymkode: 41075...a44
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 Her er hele familien veganere. En vanlig middag hos oss kan være grønnsakssuppe (i alle mulige varianter), pastaretter med grønnsaker, lasagne, gryteretter osvosv. Vi spiser ikke så mye bønner (barna liker det ikke), men mye linser og kikerter. I helgene eller ved grilling på skolen osv blir det iblant erstatningsprodukter for å gjøre det enkelt. Vi spiser også mye indisk og thai, veldig ofte wok og mye tofu. Barna spesielt ELSKER at vi lager tofurøre til frokost, og da er vi sikret at de får i seg nok proteiner. Anonymkode: 76c79...33a 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 De jeg kjenner som spiser vegetar og har barn bruker egg, melk, ost og andre melkeprodukter. Noen spiser også litt fisk. Quinoa er også en god proteinkilde, erter, linser, bønner. Anonymkode: da26b...102 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Uten å bli vegetarianer kan man enkelt endre forholdet mellom ulike matvarer på tallerkenen. 350 g rødt kjøtt er et vanlig, lite kjøttstykke til middag 3 ganger i uka. Med litt mindre kjøtt, og økt mengde poteter og grønnsaker går man mer enn nok proteiner. Retter som kikertboller og grønnsakkaker (f.eks finrevne grønnsaker og egg som bindemiddel) går fungerer greit også når vi har barn som gjester til middag. Riktig krydring er viktig for at det skal smake godt. Anonymkode: 17427...dce
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De jeg kjenner som spiser vegetar og har barn bruker egg, melk, ost og andre melkeprodukter. Noen spiser også litt fisk. Quinoa er også en god proteinkilde, erter, linser, bønner. Anonymkode: da26b...102 hvis man spiser fisk er man ikke vegetarianer. Det er ingen forskjell på det og å spise litt biff i blant - da er man ikke vegetarianer, men spiser hovedsaklig vegetarisk. Anonymkode: b6630...4b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er hele familien veganere. En vanlig middag hos oss kan være grønnsakssuppe (i alle mulige varianter), pastaretter med grønnsaker, lasagne, gryteretter osvosv. Vi spiser ikke så mye bønner (barna liker det ikke), men mye linser og kikerter. I helgene eller ved grilling på skolen osv blir det iblant erstatningsprodukter for å gjøre det enkelt. Vi spiser også mye indisk og thai, veldig ofte wok og mye tofu. Barna spesielt ELSKER at vi lager tofurøre til frokost, og da er vi sikret at de får i seg nok proteiner. Anonymkode: 76c79...33a Men hva gjør dere med B12 i forhold til barna? jeg ønsker ikke å bli vegetarianer, men vil redusere kjøttinntaket og tenker jo at å sende med barna økologiske pølser er bedre enn erstatningsprodukter som har 50 ingredienser og tilsetninger. Veldig greit at de liker linser. Mine er ikke så vant til det eller tofu så kunne nok aldri fått til at vi skulle blitt vegetarianere uten at det ble et svært dårlig kosthold med mye karbohydrater. Da måtte det ha kommet fra de selv og at de var inneforstått med å spise mye grønnsaker, linser og tofu. Anonymkode: 41075...a44
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva kan en typisk hverdagsmiddag være da? Anonymkode: 41075...a44 For å nevene noen Linsegryte Chili sin carne Tomatsuppe med linsepannekaker Falafler,potet,grønnsaker og saus Linsebolognese Tofu i hvit saus med karri,råkost og poteter Søtpotetcurry Anonymkode: 35276...817 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg bare syns det er litt interessant hva man evt. erstatter den proteinkilden med til barn? Jeg tenker at jeg ønsker å spiser litt mindre kjøtt i uken og tenker på måltider jeg kan lage som barna vil spise. Det jeg kommer på er typiske pastaretter hvor jeg kan mose grønnsaker i sausen, pizza, pannekaker, omelett, tomatsuppe. Men da blir det jo lite proteinrik mat. Hvis jeg skal gi de kjøtt og ikke spise det selv så ønsker jeg selvfølgelig ikke å gi de farseprodukter og fiskepinner liksom. Ikke ønsker jeg disse ultraprossesserte vegetarproduktene heller. Så dermed så må det jo bli mye grønnsaker og belgfrukter for å erstatte kjøttet, men det er de ikke noe særlig glad i. De ønsker helst råe grønnsaker bortsett fra rotgrønnsaker som går fint. Så derfor lurer jeg på hvordan dere vegetarianere løser det? Anonymkode: 41075...a44 Linsebolognese Linsepannekaker http://www.veganmisjonen.com/2018/01/oppskrift-linsepannekaker-vegansk.html?m=1 Linser kan du kjøre glatt i tomatsuppe Anonymkode: 35276...817 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 14.14): Etter kostholdrådene hvor det anbefales mye mindre kjøtt så blir jeg oppriktig nysgjerrig på hva vegetarianere med barn spiser til middag? Gir dere barna kjøtt og i såtilfelle hva slags kjøtt? Anonymkode: 41075...a44 Jeg var veganer i mange år, og kan si så mye som at planter ikke er fullverdig proteinkilde. Fant det ut på den harde måten, men det tok mange mange år før problemene ble store nok og jeg innså det. B-12 rett fra dyret er langt lettere for kroppen å ta opp og bruke enn tilskudd. Jeg hadde masse b-12 relaterte problemer som veganer, selv med mye tilskudd. Løste seg tvert da jeg begynte å spise kjøtt igjen. Nå er det også godt med b-12 i fet fisk, og jeg ser ikke for meg at dere skal få noen utfordringer med b-12 ved å kutte ned på verken kjøtt eller fisk. Egg har også b12, men opptaket fra egg er heller dårlig. Kjøtt er ikke farlig, så lenge det er god kvalitet. Jeg kjøper ikke kjøtt på butikken, men av lokale bønder som har 100% økologisk drift, med gressforede dyr. Det er det prosesserte kjøttet som er farlig, likedan som den ultraprosesserte maten generelt. Spis gjerne plantebasert også, en kombinasjon er fint. Quinoa f.eks er fint å ha i salater/blande med grønnsaker. Anonymkode: 9f0ad...63e 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #18 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 23.30): Men hva gjør dere med B12 i forhold til barna? jeg ønsker ikke å bli vegetarianer, men vil redusere kjøttinntaket og tenker jo at å sende med barna økologiske pølser er bedre enn erstatningsprodukter som har 50 ingredienser og tilsetninger. Veldig greit at de liker linser. Mine er ikke så vant til det eller tofu så kunne nok aldri fått til at vi skulle blitt vegetarianere uten at det ble et svært dårlig kosthold med mye karbohydrater. Da måtte det ha kommet fra de selv og at de var inneforstått med å spise mye grønnsaker, linser og tofu. Anonymkode: 41075...a44 At de ikke er vant til det betyr jo ikke at de ikke liker det! Du trenger jo ikke fortelle dem at «nå skal vi spise noe nytt og skummelt!!». Bare lag plantemat og server og ferdig med det. Barna dine er vel allerede vant til å bli introdusert for forskjellig mat? Anonymkode: 76c79...33a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 23.30): Men hva gjør dere med B12 i forhold til barna? jeg ønsker ikke å bli vegetarianer, men vil redusere kjøttinntaket og tenker jo at å sende med barna økologiske pølser er bedre enn erstatningsprodukter som har 50 ingredienser og tilsetninger. Veldig greit at de liker linser. Mine er ikke så vant til det eller tofu så kunne nok aldri fått til at vi skulle blitt vegetarianere uten at det ble et svært dårlig kosthold med mye karbohydrater. Da måtte det ha kommet fra de selv og at de var inneforstått med å spise mye grønnsaker, linser og tofu. Anonymkode: 41075...a44 B12 er ikke et problem så lenge man spiser animalske produkter (ikke er veganer), finnes i egg og melkeprodukter. Anonymkode: 17427...dce 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At de ikke er vant til det betyr jo ikke at de ikke liker det! Du trenger jo ikke fortelle dem at «nå skal vi spise noe nytt og skummelt!!». Bare lag plantemat og server og ferdig med det. Barna dine er vel allerede vant til å bli introdusert for forskjellig mat? Anonymkode: 76c79...33a Dette! Vi la om til plantebasert når barna var 5,7 og 11 og vi startet med å lage plantebaserte varianter av mat de allerede var vant med uten å lage noe stort nummer ut av det. Dette er når 7 år siden Anonymkode: 35276...817
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå