Gå til innhold

Hvordan tror dere boligmarkedet er om 3 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Umulig for noen å si selvfølgelig, men har noen noen tanker om det? Skal kjøpe rekkehus/tomannsbolig 40 min utenfor Oslo om tre år. Ser allerede at boligprisene har steget 6% i år, det er mye når folk spådde roligere tider. Har sett at det tar lengre tid for boligene i området å selges, men de går fortsatt til over prisantydning stort sett

Anonymkode: 14602...dda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Umulig for noen å si selvfølgelig, men har noen noen tanker om det? Skal kjøpe rekkehus/tomannsbolig 40 min utenfor Oslo om tre år. Ser allerede at boligprisene har steget 6% i år, det er mye når folk spådde roligere tider. Har sett at det tar lengre tid for boligene i området å selges, men de går fortsatt til over prisantydning stort sett

Det vil gå opp, opp og enda mer opp. Om 3 år vil en ettroms i Oslo koste 5-6 millioner. Og da kan du jo se for deg resten 🙂 Boligprisene har forresten gått opp 6,8 %. Det vil si nesten 7 prosent i løpet av 4 måneder.

Anonymkode: 9937c...6d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor vil det nok fortsette å øke. Høyere rente gjør at nybygg blir utsatt. Utbudet av boliger er ikke nok til å dempe presset på tross av høy rente.

Dette er min spådom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil komme en korrigering før den tid.

Anonymkode: f576a...05e

AnonymBruker
Skrevet

Flere må ha bolig. Det er derfor prisveksten i boligmarkedet fortsetter å øke, til tross for at det tar lenger tid å selge boliger og renta er høy. Det er fortsatt større etterspørsel etter bolig enn hva det er boliger på markedet. Så det tar i gjennomsnitt 40 dager å selge en bolig i dag. Det er dobbelt så lang tid som på samme tid i fjor, men prisveksten i forrige måned var 1 % i de fleste byer. Så mao; det fortsetter å øke.

Det er vel egentlig ingen sjokkerende nyhet. Nybygg blir dyrere på grunn av at materialprisen er gått opp, men også pga. det er stor mangel på tomter å bygge på i de største byene. Så med færre nybygg så øker boligprisen på eldre boliger også.

Jeg tror ikke vi vil se noe "krakk" i boligmarkedet om 3 år. 

Anonymkode: 8c975...631

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Årasken til prisveksten på boliger at det bygges veldi lite nye boliger i Norge idag.  De som bygger nye boliger idag bygger med tap gr. høy prisvekst, og høy  inflasjonen, og mange vil oppleve at budsjettet vil sprekke.  Det er bruktmarkedet som dominerer boligprisene / boligmarkedet idag, og slik blir det helt fremtil rentene , og inflasjonen har stagnert. 

På 70-80  blei  det bygd mange nye boliger i norge ,og dei flest var husbankfinansiert, og det var husbanken som satte vilkårene for standarden.

Frislepp av boligstandard / arealstr. .  har ført  igjennomgående  høyere standard, og  gjeldsvekst,

Bankenes prioritering har ført til  sosialt klasseskille. innen  boligbyggingen. 

Miljøkrav, og  økt byråkrati, og gjitt  færre muigheter til  egeninnsats.

Anonymkode: 5f62b...da4

• Nyttig 1
Skrevet

I attraktive strøk (som jo Oslo-området) stort sett er, vil det nok bare stige. Det er vel bare spørsmål om hvor mye.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må nok regne med at boligprisene generelt vil stige når renta kommer ned. I de mest attraktive delene av Oslo og andre storbyer vil prisene antakeligvis eksplodere dersom et fall i renten sammenfaller med at stadig færre nyboliger ferdigstilles. 

Anonymkode: d8bca...792

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (4 minutter siden):

I attraktive strøk (som jo Oslo-området) stort sett er, vil det nok bare stige. Det er vel bare spørsmål om hvor mye.. 

Boligprisene i byene vil fortsette å øke som følge av økt  sentralisering,og ferre nye boliger blir bygde. 

Følgende forslag til å få prisveksten på boliger ned og fart i boligbyggingen.

-Standardisering av boligerstr. innenfor gjitt lånetilsagn. 

-Arealstr, miljø- og klimakravene, og myndighetskrav må endres.

-Større utnyttelse -grad  av upløyd mark til boligbygging utenfor bykjærnen pressområder.

-Husbanken må i større grad inn å finansiere boliger til enslige, ungdomer i etableringsfasen.

-Diffrensiert rentenivå  på husbank eller  privatlån slik det var på  60-70-80 talet.

Anonymkode: 5f62b...da4

Gjest Acer
Skrevet

I nærmiljøet vårt bygges det fortiden flere nye boliger, men også standard og strørrelsen variere i langt større grad en tidligere.  Noen bygger hus  bygges i   flere etasjer medan andre bygger på eit plan, og som utvilsamt er fordelaktig med tanke på  de skal bo der også  når de blir eldre, og kanskje får behov få rullator, gåstol etc.  Dei fleste boliger bygde tidligere hadde hovudinngangen i 1 etasje, og hovudetasje m/ trapper i 2 etasjer.  Høl i hue med tanke på at de skulle bo der til de blir 80 år.

De eneboligen som bygges idag m/  2  etasjer  har selvsagt ingen heis, men trapper mellom 1 og 2 etasje, og byggherren er kanskje i midten av 20 eller 30 årene, og tenker selvsagt  ikkje på at også de blir gamle en dag.  Idag velger stadig flere eldre å selge sine boliger, og flytte sentrumnsnert i leiligheter m/ heis.  Følgen er blitt at det er blitt eit press på sentrumsnære leiligheter av den eldre genrasjon som ikkje lenger kan bo i sin enebolig hjemme.  

AnonymBruker
Skrevet

Et regnestykke på leie vs eie, viser med all tydelighet hvor lite attraktivt det er å kjøpe bolig med den pris og renteutviklingen vi har hatt de siste årene --

Hvis du kjøper en bolig til 4 millioner og har ca 1 million i egenkapital.

Så får du 18000 kr i utgifter pr. måned. 13,000 av de er renter.

Du får også fellesutgifter, eventuelt kommunale utgifter på toppen hvis du har en enebolig, som lett gjør at du når ca 25,000 eller mer i månedlige bokostnader.

Du har da maks lån, all egenkapital bundet opp til boligen - boligprisfall gir deg direkte tap på flere hundretusen -  du må belage deg på å betale ca 120,000 kr i meglerhonorar når du skal selge, oppussingskostander, nye miljøkrav som trer i kraft, og du bærer risikoen for endringer når det gjelder skatt på gevinst ved boligsalg.

Men du får ca 25,000 lavere skatt årlig på grunn av gjeldsrentene, så la oss si 22,250 i reelle boutgifter.

Alternativt -

Du setter egenkapitalen din i banken og mottar 4000 kr i rente pr. måned , du har null risiko, ingen kommunale utgifter, ingen utgifter til oppusning osv. Leier du en bolig til 16000 kr alt inkludert uten strøm,  så kan du trekke fra 4000 (rentene du får)  så er du nede i 12000 kr i boligutgifter pr. måned.

Dvs. at du kan spare 11,500 kr månedelig på høyrente konto når du leier , altså langt over 130,000 kr årlig for å være på likt nivå med utgifter som om du skulle eid bolig med maks lån. På 10 år har du da spart langt over 1,300,000 (blir mye mer grunnet rentene som hele tiden tiker avgårde på pengene du setter inn).  

Så for at det skal lønne seg å eie så forutsetter du at boligprisene de neste 10 årene skal stige  minst 2 millioner - for å dekke megler på 120,000, dekke inn alt du har brukt de 10 årene på oppusning etc. og dekke inn for de langt over 1,3 millionene du kunne spart parallelt som du leide.

Boligen din må altså selges for langt over 6 millioner for at du skal komme likt ut av det som ved leie, og trolig over 7 millioner for at du skal ha tjent en 100,000 kr årlig på å eie kontra leie. 

Så blir jo regnestykket og risikoen bare enda verre hvis du kjøper nå og  prisen du gir er mange hundretusen eller flere millioner over hva boligen kostet i 2018 eller 2021.

Jeg fatter ikke at folk tør. Intet tre vokser inn i himmelen. Nordmenn er verdens mest belåne folkeslag - vi har nådd gjeldstaket,  stresstesten kan ikke reduserers til 0 % og egenkapitalkravet kan ikke settes til 0 %.

Anonymkode: f9987...c38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte i 2021, november ca. Siden da har verdien økt med 500 000.jeg fikk den for 200 000 under markedsprisen. Hadde Ek på 500 000 så jeg har en mill i Ek nå. Om 3 år tenker jeg at jeg har 1,5 i Ek. 

Anonymkode: 09f33...9bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte i 2021, november ca. Siden da har verdien økt med 500 000.jeg fikk den for 200 000 under markedsprisen. Hadde Ek på 500 000 så jeg har en mill i Ek nå. Om 3 år tenker jeg at jeg har 1,5 i Ek. 

Ja, man kan alltids satse på at pyramidespillet fortsetter og det alltid kommer en enda større idiot (som får låne enda mer enn du fikk).

En prisøkning på 500,000 årlig , nesten en årslønn, fortsetter sikkert de neste 10 årene.  Rart du gidder å jobbe?  Du tjener jo over en halv mill skattefritt årlig bare på å sitte i leiligheten din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man kan alltids satse på at pyramidespillet fortsetter og det alltid kommer en enda større idiot (som får låne enda mer enn du fikk).

En prisøkning på 500,000 årlig , nesten en årslønn, fortsetter sikkert de neste 10 årene.  Rart du gidder å jobbe?  Du tjener jo over en halv mill skattefritt årlig bare på å sitte i leiligheten din.

Det er over 3 år den har økt med 500 000 her ute da. Beklager om jeg var uklar. Men jeg kjøpte den for under markedspris. 

Skrevet
Evnti skrev (1 time siden):

I nærmiljøet vårt bygges det fortiden flere nye boliger, men også standard og strørrelsen variere i langt større grad en tidligere.  Noen bygger hus  bygges i   flere etasjer medan andre bygger på eit plan, og som utvilsamt er fordelaktig med tanke på  de skal bo der også  når de blir eldre, og kanskje får behov få rullator, gåstol etc.  Dei fleste boliger bygde tidligere hadde hovudinngangen i 1 etasje, og hovudetasje m/ trapper i 2 etasjer.  Høl i hue med tanke på at de skulle bo der til de blir 80 år.

De eneboligen som bygges idag m/  2  etasjer  har selvsagt ingen heis, men trapper mellom 1 og 2 etasje, og byggherren er kanskje i midten av 20 eller 30 årene, og tenker selvsagt  ikkje på at også de blir gamle en dag.  Idag velger stadig flere eldre å selge sine boliger, og flytte sentrumnsnert i leiligheter m/ heis.  Følgen er blitt at det er blitt eit press på sentrumsnære leiligheter av den eldre genrasjon som ikkje lenger kan bo i sin enebolig hjemme.  

Tja

Vi skal straks begynne å bygge på en flermannsbolig, planen er å bo i største delen nå og flytte ned i første i leilighet som er rullestoltilpasset når vi blir gamle

AnonymBruker
Skrevet

Tror boligmarkedet vil være kraftig ned. Er jo mange som først nå oppfatter at rentene kan stige..

Renta kommer til å fortsette kraftig opp. Det er Norges bank fullstendig klar over, men de tør ikke si det høyt.

Inflasjonen er veldig høy, og renta lever sitt eget liv nå. Renta vår bør ligge høyere enn andre land vi sammenligner oss med, og nå er den jo lavere...

Anonymkode: 9a114...513

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror boligmarkedet vil være kraftig ned. Er jo mange som først nå oppfatter at rentene kan stige..

Renta kommer til å fortsette kraftig opp. Det er Norges bank fullstendig klar over, men de tør ikke si det høyt.

Inflasjonen er veldig høy, og renta lever sitt eget liv nå. Renta vår bør ligge høyere enn andre land vi sammenligner oss med, og nå er den jo lavere...

Tilogmed godt ut på bygda i midtnorge har det steget de 3 siste åra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge folk har jobber og trenger sted å bo, så vil prisene fortsette å stige. Det er for få boliger i forhold til etterspørsel, og derfor vil prisene fortsette å gå opp. 

Anonymkode: 10b05...9cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge etterspørsel er høyere enn tilbud så blir det opp, opp, opp! Boligprisveksten vil ikke stagnere før boligmangelen blir håndtert.

Anonymkode: ef315...e0c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I snitt vil vi nok være 15-20% ned fra der prisene er i dag. 

Anonymkode: 700ee...1ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...