Gå til innhold

Dere med allergi, eller som har barn med det!

Hvordan er samfunnet og folk mot dere? (de utover nær slekt)  

19 stemmer

1. 1. Hvordan er samfunnet og folk mot dere? (de utover nær slekt)

• Føler at folk forstår og respekterer det!
      5
    • Føler at folk prøver å forstå.
      4
    • Føler at folk er lite forståelsesfulle.
      0
    • Føler at folk tror jeg/vi bare overdriver.
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv allergi, og sønnen har. Noen er veldig forståelsesfulle og forstår alvoret, men de fleste anser meg som sær og vanskelig, og overbeskyttende. Jeg kan f.eks ikke la sønnen være alene i en bursdag, fordi jeg kan ikke stole på at foreldrene til bursdagsbarn passer på så han ikke får i seg ting han ikke tåler. Jeg opplever og til stadighet at "littegrann gjør vel ikke noe, ikke vær så vanskelig, ingen dør av litt ditt eller datt".

For enkelte er det samme hvor mye jeg forklarer så forstår de ikke at det er alvor. De respekterer og forstår jo diabetes, men allergi, nei, liker man ikke noe så kan man da bare si det.

Har opplevd å få servert mat jeg ikke tåler og som sønnen ikke tåler, hvor jeg/han etterpå har blitt syke. Og når jeg da i ettertid spør om de hadde det og det i, så sier de "ja, men herregud da, det var jo bare littegranne".

Dette gjelder også dyr. Når vi f.eks ikke kan gå inn til noen, men de sier at "en halvtime skader da ikke".

Det har kommet til det punktet at jeg unngår dra på besøk til folk hvor det serveres mat, så lenge det ikke er de jeg kan stole på.

Jeg håper jo at de fleste har mer positive opplevelser en dette, for det er slitsomt og leit.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver, ja :sur:

Går selv på diett pga en sykdom, og opplever ofte at folk bagatelliserer sånn som du skriver. Hadde vært litt greiere om de bare kunne holdt kjeft og latt meg styre det selv.

Datteren min har melkeintolleranse. Får hun i seg noe med laktose får hun garantert vondt i magen, av og til så ille at hun må legge seg ned. De verste til å drite i våre formaninger om hva hun ikke skal ha, er faktisk besteforeldrene! Helt utrolig, altså. Farfar er verst. Han er jo såååå snill når han serverer henne vaniljeis! Hun er flink til å passe på selv, så hun sier ifra, men når farfar insisterer og påstår at det vel ikke kan være farlig, så er det ikke lett for henne å holde på sitt, da. Også kommer hun hjem med magevondt og flyr på do med løs mage resten av dagen. Innmari snilt :frustrert:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen. Eller dvs, venner og familie forstår og respekterer. Men jeg har opplevd å spise ute hvor jeg sier klart i fra at jeg ikke skal ha nøtter f.eks. Da har jeg fått maten marinert i nøtter. :overrasket: Jeg ble syk og havna på legevakta. "Det var jo ikke hele nøtter." Folk i resaurantbransken burde hatt et kurs i allergi og intoleranse før de fikk jobb.

Skrevet
Folk i resaurantbransken burde hatt et kurs i allergi og intoleranse før de fikk jobb.

:Nikke:

Gjest Carmensita
Skrevet

Jeg tror det først og fremst er andre allergikere som forstår dette best. Har hatt allergi hele livet og har vært oppe i mange forskjellige situasjoner. Men de fleste prøver å forstå selv om jeg ofte blir lei av å forklare. I voksen alder har jeg også fått matallergi. Det er ikke så enkelt når jeg blir bedt på middag hos venner og familie. Erfaringene her er alt fra at jeg blir spurt på forhånd om jeg tåler det de skal servere til at det blir glemt at jeg har allergi. Og da snakker jeg om nære familiemedlemmer og nære venner. Og noen trur at jeg f.eks. bare kan ta vekk det jeg ikke tåler. Det er ikke lett hvis jeg f.eks. skal plukke ut løk, ikke hjelper det heller. Men det går jo på uvitenhet. Det er jeg som allergiker som må bli flinkere til å informere, noe jeg hater...

Skrevet

Jeg er heldigvis ikke lalergisk selv, men det er hensynsløst av folk å ikke "tro på" at allergi kan være svært alvorlig. Visse matallergier er jo svært alvorlige, og jeg kjenenr selv ei lita jente som er så allergisk mot dyr at familien måtte flytte da naboen skaffet seg hest. Det må bero på uvitenhet at noen tror det ikke er så nøye i slike tilfelle.

Skrevet (endret)

Jeg har ingen allergier når det gjelder mat, men jeg føler jeg prøver å være forståelsesfull ihvertfall...

Husker på gamle-jobben, der hadde datteren til kokka cøliaki, så hun hadde endel egen mat osv., som kokka jo passet på. Men så hadde vi to gutter fra Somalia på skolen også, som da var muslimer og ikke spiste kjøtt. Denne kokka heiv oppi deres kalkunpølser med pølsene til de andre barna :overrasket: Da er jo nesten poenget borte da jo :roll:

Så jeg gikk til sjfen og tok over ansvaret med maten til disse guttene. Jeg hentet den fra fryseren, jeg stekte/tilberedte. Sa aldri noe til guttene/foreldrene, men må si jeg synes det var litt latterlig at kokka brød seg så lite om andres mat når hun var så nøye på sin egen datters mat. Nå ville jo ikke guttene blitt syke av det, men de spiser jo ikke svinekjøtt og da skal jo ikke maten deres ligge innsauset i svinefett da...

Også har jeg en tante som går på diett og føler jeg er flink der og ;)

Da hun var hos oss sist, rett før jul, skulle jeg handle lunsj, og da spurte jeg hun om hva hun ville ha. Vi andre skulle spise brødmat etc., mens hun må spise annet brød osv., så da tok jeg med de fruktene hun ville ha. Så følte jeg var litt flink der gitt ;)

Mulig jeg er litt ekstra påpasselig fordi jeg ikke spiser kjøtt, at jeg blir mer oppmerksom på andre da

Edit: kom på en ting til, jeg sjekket også om eggerører var laget på vann i forkant av mors og fars sølvbryllup i sommer, så tante kunne spise den :)

Endret av Frysepulver
Skrevet

Kjenner meg igjen ang. f.eks. besteforeldre som ikke tror det er så farlig med bittelittegrann.... Helt til en gang vi måtte hurten og styrten til sjukehuset med eldstemann. Da ble bestefar blek, gitt!

Dyreallergi er heller ikke morsomt, føler det er vanskelig å bli tatt på alvor; en liten stund kan da ikke skade sier alle....

Eller når de vet ungene mine får astmaanfall av forkjølelse, likevel kommer gjestene med snørra hengende og hosten skraller i veggene. Det er omtrent bare å bestille sjukebilen med en gang. Blir fryktelig irritert av dette. De som har friske unger er verst, de tror ikke på oss føler jeg. Eldre folk er også ofte ubetenksomme, men tror ikke de egentlig vet så mye om allergi.

Mine unger har allergi for katt, hest, hund, egg, melk, gress, m.m. I tillegg blir de syke av forkjølelse. Har reist flere ganger til sjukehuset pga astmaanfall.

Gjest Bodillen
Skrevet
Men jeg har opplevd å spise ute hvor jeg sier klart i fra at jeg ikke skal ha nøtter f.eks. Da har jeg fått maten marinert i nøtter.  :overrasket: Jeg ble syk og havna på legevakta. "Det var jo ikke hele nøtter." Folk i resaurantbransken burde hatt et kurs i allergi og intoleranse før de fikk jobb.

Ja! Har opplevd å måtte få ny mat TO ganger på samme kveld! Har vært så frustrert at jeg har holdt på å reise meg og bare gå fra hele selskapet! Sånt er så innmari leit! :sur:

Skrevet
Ja! Har opplevd å måtte få ny mat TO ganger på samme kveld! Har vært så frustrert at jeg har holdt på å reise meg og bare gå fra hele selskapet! Sånt er så innmari leit!  :sur:

Jeg fikk pomfri med krydder på som jeg ikke kunne ete, og jeg sa ifra når jeg bestilte at det skulle være uten krydder.

Så jeg ga den tilbake og sa at jeg ba om uten krydder, så da tok han den med bak disken, børstet av kryderet og rista litt på pomfrien og kom tilbake med den! :overrasket:

Jeg forklarte da at jeg ikke tåler det og at jeg da ville bli veldig dårlig, og han himla litt med øya og tok den med igjen. Kasta den tilbake i frityren, lot den ligge litt og kom så enda en gang tilbake med den samme :sur::frustrert:

Da ba jeg ham stappe den en vis plass om han hadde så liten iq.

Skrevet

Kjenner så veldig godt igjenn det dere skriver ja..

Har en søster som nå er 14 som har hatt allergi hele livet, og vi har vel opplevd stort sett alt det dere skriver om vi og... Utrolig frustrerende, og aller verst er det jo med besteforeldre og tanter/onkler og andre "nære" som ikke klarer å ta dette seriøst i det hele tatt...

Skrevet

Jeg har ikke allergi, men har hatt Ulcerøs Kolitt. Mens jeg var syk var det masse mat jeg ikke kunne spise, fordi da ble jeg sittende på do i flere dager etterpå. Å få folk til å forstå dette var omtrent umulig.

"Littegrann tåler du vel?" -eh, nei...

"Kanskje du tåler det denne gangen?" -ja, for jeg elsker å sitte på do...

Det verste var at jeg fikk dårlig samvittighet av å si nei til mat jeg ble tilbudt selv om de visste at den ville gjøre meg syk :roll:

-snuppelupp

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Vi er vegetarianere, det er det også mange som ikke gidder bry seg så mye md. "Jeg kan vel koke barnas soyapølser i kjelen sammen med de andre barnas vanlige pølser?" har jeg hørt foran mange bursdagsselskaper. Eller klassikeren: "Det er kyllingpølser altså!" Ja, for kylling er ikke dyr eller?

Da eldstemann gikk i barnehagen klarte de ikke servere kjøttfri mat. Jeg prøde å forklare at de kunne lage grønnsakssuppe etc, men kokka klarte ikke lage sånn suppe uten å hive pølsebiter oppi. Så måtte hun lage enda en gryte med halalpølser, og så en liten gryte til sønnen min. Smart.

Jeg har en venninne som går på en diett liknende Fedon pga PCOS, det er det hvertfall mange som føler de er nødt til å disse! Jenta blir dårlig av å spise mye karbo, likevel er det veldig viktig for mange å stappe i henne hvitt brød...

Skrevet

Jeg vil egentlig ikke sammenligne vegetarisme(?) med allergi. En vegetarianer "dør" ikke av å få i seg en liten bit pølse, mens min lillebror ble svært alvorlig syk av å få i seg en bitteliten smule av brunost eller lignende (dette skjedde utrolig mange ganger i barnehagen, den gang han gikk der). Husker en gang det skulle være bursdag der og min mor ba innstendig om at han ikke måtte få være alene med barna, geleen og vaniljesausen. Jo, hva skjedde? Han fikk i seg en halv t-skje vaniljesaus og var alvorlig syk en uke etterpå (gutten tålte på den tiden ikke egg, melk, mel, gjær, sukker, ukokt frukt/grønnsaker, soya mm.).

Jeg er selv veldig kontaktallergisk og opplever ofte at folk ikke tror meg. F.eks. har jeg fått beskjed av spesialisten som testet meg om å være forsiktig med bedøvelsesmiddel og så langt som mulig unngå dem - fordi jeg har hatt en reaksjon på tannlegebedøvelse (og via testing). "Dessverre" for meg var ikke denne reaksjonen den vanlige med pustebesvær og lignende, men heller en reaksjon som gikk ut på å svime av, kaste opp, disorientert osv.

Jeg opplever ofte at jeg kommer til tannlege/lege som mener at dette bare er tull fordi a) det er så sjeldent (jaha, hva gjør at jeg ikke kan ha det?) og b) reaksjonen er "feil".

Jeg har også opplevd på apotek å ikke få den hjelpen jeg trenger fordi jeg er for "vanskelig". Jeg trodde de skulle kunne slikt, jeg.

Skrevet
Vi er vegetarianere, det er det også mange som ikke gidder bry seg så mye md. "Jeg kan vel koke barnas soyapølser i kjelen sammen med de andre barnas vanlige pølser?" har jeg hørt foran mange bursdagsselskaper. Eller klassikeren: "Det er kyllingpølser altså!" Ja, for kylling er ikke dyr eller?

Da eldstemann gikk i barnehagen klarte de ikke servere kjøttfri mat. Jeg prøde å forklare at de kunne lage grønnsakssuppe etc, men kokka klarte ikke lage sånn suppe uten å hive pølsebiter oppi. Så måtte hun lage enda en gryte med halalpølser, og så en liten gryte til sønnen min. Smart.

Jeg har en venninne som går på en diett liknende Fedon pga PCOS, det er det hvertfall mange som føler de er nødt til å disse! Jenta blir dårlig av å spise mye karbo, likevel er det veldig viktig for mange å stappe i henne hvitt brød...

For all del, bland ikke vegetarmat oppi dette. Det blir useriøst!! I denne spalten er det snakk om barn som blir ALVORLIG SYKE pga allergi!! Spar meg! :frustrert:

Skrevet

Skjønner faktisk at folk blir forvirra jeg.

Vi har et vennepar som har en gutt med allergi for katt. Han kan aldri være inne hos oss fordi vi altså har katt. Det forstår jeg og respekterer jeg. Det er foreldrene som kjenner sykdommen til barnet sitt best. Jeg prøver så godt jeg kan å forholde meg til de reglene de setter.

På samme måten har vi en venninne som har matallergi og reagerer på veldig mye. Om de skal til oss på middag spør jeg bestandig på forhånd hva hun tåler og ikke tåler og tilpasser menyen etter det. Det er da best for alle... ingenting som ødelegger stemningen ved godt besøk som å få sendt gjestene på sykehus i ambulanse. ;)

Samtidig så har jeg en annen venninne som er svært allergisk for katt og har vært det hele livet. Hun kan godt komme på besøk til meg så lenge hun tar en allergitablett og jeg hiver ut katten og vasker/støvsuger grundig etterpå.

Men hun setter seg bestandig i en skinnstol f.eks. Broren min er også allergisk og gjør det på samme måte.

Det blir ofte vanskelig å skjønne at en og samme sykdom kan være så forskjellig avhengig av hvem som har den.

Skrevet

Forstår at det kan være litt vanskelig, ja.

Min sønn er allergisk mot katt. Hos han går det rett i luftveiene og ender med astmaanfall som kan være nokså alvorlig. Rett på sjukehuset osv. Vil tro andre reagerer med rennende øyne osv. så det er stor forskjell på hvordan folk reagerer på samme ting.

Skrevet

Det er svært viktig å huske at stadig eksponering mot det et barn er allergisk mot ofte fører til forverribg i sykdommen.Det skjedde med meg.

Jeg gikk fra litt nysing og kløe i halsen til uthalt astma.Jeg har hatt anfall der jeg har sluttet på puste.

Vi har ikke husdyr og jeg kan ikke besøke mennesker som har hatt hund inne i huset (selv om hunden bare har vært på besøk)

det er uaktuellt å sende vår datter til dagmamma som har dyr.Vi vet at hun er utsatt og derfor er vi forsiktige.Vil ikke at hun skla bli astmatisk som mamma`n sin.

Må legge til at jeg tar små doser kortison hver dag.Det at jeg er så nøye med å holde meg unna dyr har ført til at jeg nå kan trene hver dag uten å ta forebyggende medisin.

Vanskelig å skjønne for de rundt meg mange ganger når de må legge yttertøyet sitt utendørs hvis de har hund hjemme og kommer på besøk.

Mannen min hadde problemer med å skjønne det til og med.

Helt til vi var på ferie og sofaen i huset vi leide viste seg å ha stått hos en hundeeier!

Jeg måtte kjøres i hui og hast på akutten!

MVH La Guapa

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

(jepp, kjenner igjen det her!

var vegetarianer før, og fikk spørsmål om "eter du leverpostei? eter du servelat? eter du salami? vil du ha pizza (med kjøttdeig)? kan jo bare ta bort kjøttet!"

spesielt nye bekjente så ekstra nøye på når jeg åt, om de klarte å "lure" meg til å eta kjøtt, og om jeg visste at det var kjøtt i kjøttpålegg og leverpostei ( :overrasket: ), osv..

blir helt oppgitt over hvor barnslige folk er! (tror mange synes det er "greit" og morsomt å lure vegetarianere, for de har valgt det sjøl, og derfor er det ikke så nøye om de får i seg noe de ikke spiser...)

jeg synes det vitner om liten respekt for andre.)

(sorry, måtte bare kommentere. har allergi også, ettersom det var så FRYKTELIG FORFERDELIG å skrive om annet enn allergi, og det blir heller ikke akseptert.

så vidt jeg så, var det ikke kun snakk om BARN som blir ALVORLIG syke, men om allergien blir tatt på alvor!)

Endret av Fruktfat
Skrevet

Jeg mente om man blir tatt på alvor eller ikke ja, og det er klart man skal respektere vegeterianere også, men det blir samtidig litt feil å sammenligne.

En vegeterianer dør ikke av å få i seg en litt bit kjøtt, mens en allergiker kan dø av en peanøtt.

Det er ille at man ikke respekterer vegeterianere, men det er enda verre når man faktisk gjør noen fysisk syke/dødssyke pga respektmangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...