Hundejente Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Ok, oppbrukt tema, men jeg går snart fra vettet. Har en ett år gammel blandingstispe, "bare" 25 kilo, men fryktelig sterk og trekker enormt. Fra dag én har jeg stanset og fått henne tilbake, eller gått i en annen retning, hver gang hun trekker. Med meg går hun nå noenlunde fint på tur, hvis vi går i vante omgivelser, og det ikke er noe "spesielt". Å gå sammen med andre, enten andre personer eller hunder, ødelegger alt, da blir hun ivrig og trekker helt ekstremt, også hvis vi går på nye steder. Har prøvd anti-trekk-sele med festet på brystet, og også den typen som strammer i armhulen når de trekker, men ingen fungerer nevneverdig. Hun kan gå fot, men jeg ønsker jo at hun skal kunne gå en vanlig tur i båndet uten å trekke fryktelig, kan ikke gå hele turen "fot". Er det noen som har hatt det likt, og som faktisk har fått det til med trening? Har et håp om at litt vil falle på plass når hodet hennes, som er fullt av hormoner nå, faller på plass, er det andre som har opplevd at de roet seg noe i bånd når de ble voksne? Noen som har noen andre hemmelige triks?
Tabris Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 (endret) Se på det å gå pent i bånd som stressregulering, for det er i hovedsak hva det handler om. Som du selv sier, når dere er på nytt sted eller dere går med andre, så blir hun mer ivrig, stresset går opp og dere får mer draing. Det å stoppe når hunden trekker kan fungere noen ganger, men for mange tar det svært lang tid - om det virker overhodet - og kan være veldig frustrerende for både hund og eier. Jeg ville jobbet med flere ting: - Langt nok bånd til at hun kan ta noen steg uten at båndet blir stramt (1,8 el. 2 m) - Passe på at hun får nok fysisk og mental aktivisering slik at hun ikke drar fordi hun er understimulert/rastløs - Få inn gode og rolige startrutiner i begynnelsen av turen (trene frivillig kontakt, ikke øse opp med "Skal vi gå tur?" osv) - Legge inn ofte og gode pauser med godbitsøk (gjerne 10-15 minutter) på turen. I begynnelsen temmelig ofte, så trappe ned etterhvert som hun roer ned. - Belønne ("bra!" og godbit) i det hunden snur hodet og ser på deg med kontakt. Ikke belønn at hun går med kontakt, da får du fot og "masing". - Bare gjør èn ting om gangen som øker stressnivået for henne på tur (f.eks ikke både gå tur på nytt sted og sammen med andre, det kan bli for mye). Nøkkelen er å endre hennes forvetninger og stressnivå på tur. Det gjøres ved (frivillig) kontakttrening med innlært belønningslyd og godbitsøk. Belønn også at hun snur hodet og tar kontakt. I begynnelsen gjøres alt dette ofte på hver tur, også gradvis redusere til du finner en balanse hvor du kan opprettholde samtidig som hun er rolig. Dette er en prosess som tar tid, det er ikke gjort på noen dager. Endret 4. mai 2023 av Tabris 1
Gjest EmKay Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Masse gode tips fra Tabris over her! Jeg har en stressa tispe på 3,5 år, og vi jobber fortsatt masse med dette. Hun kan være veldig flink i bånd, men det skal ikke mer en 1-2 stressfaktorer til før hun "glemmer" alt hun kan. Forhåpentligvis kommer dere i mål raskere enn oss, men hunden din er enda ung, det er hormoner i sving og det er mye nytt og spennende der ute i verden. Så det er bare å jobbe på videre! Vi har en hunderase med høyt aktivitetsbehov, og "snuseturer" er nesten ikke-eksisterende for dem, og for oss er det som fungerer best så langt: - Å skifte retning hver gang hun trekker, og ikke snu igjen før fokuset hennes er over på oss og ikke alt mulig annet. Det gjør jo at turene tar lenger tid. Om vi ikke har tid til det blir det gjerne en joggetur der hun får lov å jobbe litt istedet. - Trene kontakt med godbit hver gang hun retter fokus mot oss. - Hvis hun går helt "i rødt" tar vi en pause der vi trenger litt ekstra på kontakt og ulike kommandoøvelser. Da får hun stresset litt ned og vi kan gå videre. - I tillegg ser vi at det å jevnt over sørge for at hun får nok aktivitet gjør at hun også takler stressfaktorer bedre. For mye krill i kroppen setter nervene hennes i høyspenn. Så på de turene vi opplever å ha tatt flere steg tilbake, har vi som regel kun oss selv å skylde på. I tillegg har vi senket standarden vår til hva "gå fint i bånd" betyr. Så hun kan få ha båndet litt stramt, men skal ikke henge i selen og ikke nøkke frem og tilbake i båndet. Om hun kan gå med en avslappet og nysgjerrig holdning, gjør det oss ikke noe om hun går litt i front og linen ikke er helt slakk.
Hundejente Skrevet 4. mai 2023 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2023 takk for svar! ja, hun har veldig høyt aktivitetsbehov og mange bruker denne typen blanding til å trekke, så ikke rart hun gjør det, men allikevel, det hender jo at jeg ser trekkhunder gå pent i bånd, så jeg håper det er håp for henne også. Hun er ikke egentlig stressa, bare fryktelig enkel å gire opp. Jeg har begynt å løpe med henne, men også der sliter jeg med at hun vil løpe fort, helst slepe meg etter seg i hundreogørten. Som EnKay sier, så setter jeg ikke en veldig høy standard, hun kan godt vimse litt i båndet, så lenge man ikke føler at man henger etter eller får skulderne rykket ut av ledd. Hjelper også å gå med magebelte og strikkbånd, tror også hun trekker mindre da, sikkert fordi hun ikke så lett kan rykke til, et mer stødig motpress.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Enig med dem over. Jeg har border collie som lett kan trekke å være stressa å opphisset på tur - hvis jeg tillater det. Ofte så setter jeg standard for turen allerede før jeg går ut døren. Scenario 1: Kaste på meg klær, hund går frem og tilbake, ta på flexibånd, åpne døra og begynne å gå = Hunden er opphisset, gira og fokusert på alt det spennende hun gleder seg til ute. Scenario 2: Hund får beskjed om sitt eller legge seg på spesifikk plass mens jeg gjør meg klar. Hund sitter rolig mens jeg tar på bånd. Hun skal også sitte rolig og vente når jeg går ut døra, får bare komme ut når jeg gir signal. Utfor døra går jeg ikke 1 skritt uten at hunden klarer kontrollere seg, helst sitt og kontakt. Når jeg begynner å gå så får ikke hunden rase av gårde til enden av båndet, da tar jeg et skritt tilbake og hunden må selv sette seg og få øyekontakt igjen. Jeg gikk veldig små kjedelige turer mens jeg var høygravid med hunden. Det eneste som funket for at hunden ikke skulle dra meg over ende eller ha for høyt tempo var å bestemme meg for rutine når vi går ut + ikke tillate at hunden drar. Ikke 1 gang skal hun få trekke meg 1 meter engang. Og da gikk hunden sitt stress ned, gikk ikke fot men var veldig bevisst på hvor langt bånd hun hadde og jeg brukte ikke en haug med kommandoer. Bare kroppsspråk, stoppe opp, hvis hun trekker mot noe så trekker jeg motsatt og hun kommer bare frem til det hun vil med slakt bånd. Anonymkode: 22569...f9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå