Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må kjøpe bolig for å ikke tape penger og finansiere utleiebaroner. Det er ikke førstegangskjøpere sin skyld at boligprisene er høye. Allikevel retter mange fra de eldre generasjonene pekefingeren mot dem og sier de ikke skulle tatt store lån. Det er lett for de eldre å si som kjøpte boliger på billigsalg...

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om.

Anonymkode: 8d363...922

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel 26 åringen som eier 40 leiligheter i Bergen sentrum. 

Å skylle på generasjon passivinntekt er riktig. Synes etter det tredje huset så bør det være en årskatt som tilsvarer 100% verdien med mindre du har en bedrift som ikke driver med utleie. 

Anonymkode: 4250b...eb8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er vel 26 åringen som eier 40 leiligheter i Bergen sentrum. 

Å skylle på generasjon passivinntekt er riktig. Synes etter det tredje huset så bør det være en årskatt som tilsvarer 100% verdien med mindre du har en bedrift som ikke driver med utleie. 

Det er ikke 26-åringen som eier de fleste utleieboliger så her bommer du.

Anonymkode: beb3d...9ba

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke 26-åringen som eier de fleste utleieboliger så her bommer du.

Litt usikker men tror at vennekretsen min eier mer enn 500 studenthybler. Vi er alle mellom 25 og 30. De eneste virkeøige drittutleiere som går over enda flere studentlik er BoColiving for tiden.

Jeg håper på rentetopp og at jeg får solgt under driten. Er lei av å få stadig mail fra sinte studenter som ønsker en fungerende oppvaskmaskin eller retting på vannskader. Men neste student som aksepterer forholdet ønsker å betale en høyere leiepris så hvorfor utbedre skadene?

Jeg drøftet for meg selv at utleiere generelt er blant de største dritunger i Norge i dag. Ingen annen startup verden er like grisete. 

Slik aktivitet bør være forbudt og da hadde jeg gjerne sett boligprisene altså når alle vi investorer er nødt til selge.

Cheers

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt usikker men tror at vennekretsen min eier mer enn 500 studenthybler. Vi er alle mellom 25 og 30. De eneste virkeøige drittutleiere som går over enda flere studentlik er BoColiving for tiden.

Jeg håper på rentetopp og at jeg får solgt under driten. Er lei av å få stadig mail fra sinte studenter som ønsker en fungerende oppvaskmaskin eller retting på vannskader. Men neste student som aksepterer forholdet ønsker å betale en høyere leiepris så hvorfor utbedre skadene?

Jeg drøftet for meg selv at utleiere generelt er blant de største dritunger i Norge i dag. Ingen annen startup verden er like grisete. 

Slik aktivitet bør være forbudt og da hadde jeg gjerne sett boligprisene altså når alle vi investorer er nødt til selge.

Cheers

Og du tenker at dette er representativt for 25-30-åringen flest?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke slik at ikke boomerene ikke har opplevd tosifret boliglånsrente.

Anonymkode: b7cca...69e

• Liker 4
Skrevet
Majer skrev (23 minutter siden):

Man må kjøpe bolig for å ikke tape penger

Nei, det må mann ikke. Det er svært mange situasjoner der det lønner seg å leie fra et personlig nivå. Den vanvittige andelen av selveie i Norge er ikke økonomisk forankret, men psykologisk.

Majer skrev (25 minutter siden):

finansiere utleiebaroner.

Det er få utleiebaroner i Norge, og utleiemarkedet er i liten grad økonomisk kommersialisert.  Generelt sett er bokostnadene i Norge ikke i nærheten av økonomisk bærekraftig.

Majer skrev (27 minutter siden):

Det er ikke førstegangskjøpere sin skyld at boligprisene er høye.

I og for seg korrekt; det er ulike myndigheter. Det er for lite produksjon i forhold til etterspørsel, og dette er nærmest 100 % bestemt av reguleringer.

Majer skrev (29 minutter siden):

Allikevel retter mange fra de eldre generasjonene pekefingeren mot dem og sier de ikke skulle tatt store lån. Det er lett for de eldre å si som kjøpte boliger på billigsalg...

Her er en blanding av ulike problemer.

Men eldre kjøpte ikke nødvendigvis på billigsalg: boligprisene i Norge har hoppet opp og ned basert på statlige reguleringsendringer og markedssituasjoner, og har nesten vært som en berg og dal bane. Hvilket har lært eldre at gjeld er en forpliktelse.

Et annet problem er at eldre ikke nødvendigvis har lært: mange av dem vet for eksempel ikke verdien av inflasjon når man har lån. Mange husker boligkrakket, men de forsto ikke hva som skjedde og har sin egen oppfatning av at problemet var for mye gjeld, når det egentlig var tankeløs reguleringsendring.

• Liker 1
Skrevet

Hvor er det du har sett/hørt disse moraliserende kommentarene da?

Folk må jo få lov til å gjøre som de vil. Jeg ønsker ikke å ha lån i det hele tatt, og jeg moraliserer ingen, men jeg blir stadig vekk fortalt av KG hvor dum jeg er.

AnonymBruker
Skrevet

De med høye boliglån har absolutt helt personlig ansvar når det ikke har bundet renta og nå sliter. De var for gjerrige å betale mellomlegget mellom flytende og fast da renta var på bunn, det er såvidt over et år siden. Nei, jeg har ingen medlidenhet.

Anonymkode: 77e5a...b20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Majer said:

Man må kjøpe bolig for å ikke tape penger og finansiere utleiebaroner. Det er ikke førstegangskjøpere sin skyld at boligprisene er høye. Allikevel retter mange fra de eldre generasjonene pekefingeren mot dem og sier de ikke skulle tatt store lån. Det er lett for de eldre å si som kjøpte boliger på billigsalg...

Dette er noe du har oppkonstruert i ditt eget hode 

Anonymkode: 1f9d1...85c

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 4.5.2023 den 11.18):

Helt enig, blir så provosert av folk som kommenterer at «vi må bare tåle det». Folk er så lite empatiske. Ja, man å bare stå i det og fortsette å kutte i forbruket. Vi har en kjip tid nå, og jeg føler med dem som har det enda tøffere enn oss. Vi hadde ikke mye lån før vi måtte bygge om huset for rullestolbruker. Tror ikke folk fatter hvor dyrt det er, og det er sjeldent leiligheter til salgs som passer for dem med elektrisk rullestol. 

Anonymkode: 910d2...889

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 12.22):

De med høye boliglån har absolutt helt personlig ansvar når det ikke har bundet renta og nå sliter. De var for gjerrige å betale mellomlegget mellom flytende og fast da renta var på bunn, det er såvidt over et år siden. Nei, jeg har ingen medlidenhet.

Anonymkode: 77e5a...b20

Heh? 😅

Vi er da mennesker som skal kjøpe nå også - uten å eie fra før. 

Anonymkode: c6ca2...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...