Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare fortelle skrekksenarioet jeg opplevde i går: Var ute halv sju for å lufte bikkja, en hvit storpuddel. Jeg bor på Grønland i Oslo, så jeg har ham i bånd når vi går langs veien og slipper ham løs på grøntarealene (han er ikke typen til å stikke av). På baksiden av politihuset er det en hundegård som jeg går innom, og den har en port som må åpnes for at man skal komme inn.

Da jeg åpnet porten i går var det allerede en hund der (det er aldri noe problem da hunden min ikke bråker med andre hunder). Jeg var redd for at jeg skulle slippe ut den andre hunden, så jeg åpnet porten forsiktig. Jeg hadde da løsnet båndet på min hund - vi skulle jo inn (og han går alltid rett inn).

I det jeg prøver å få tak på halsbåndet til labradoren som var inne i gården, klarer han å smette ut og løper gjøende etter min hund. Konsekvensen er at hunden min rygger og løper rett ut i veien.

Nedover kommer det en bil, som antakelig ser at hundene kommer ut i veien, så han bremser. Likevel treffer han hunden min på venstre "skinke". Hjertet mitt sank ned til magen... Forferdelig!

Så løper jeg over gata for å se etter hunden min (som jeg antar ligger skadet i veikanten), men han er ikke der!

Eieren til den andre hunden sier at han så hunden min løpe avgårde (opp en snarvei), og jeg løp etter. Så begynner letingen. Jeg henter samboeren min og faren min, og vi kjører rundt og går rundt, og leter og leter. Ingen hund. Tankene farer rundt i hodet mitt: Kanskje han ligger skadet et sted? Kanskje han fremdeles løper rundt og blir påkjørt en gang til?

Vi finner ingen hund. Drar hjem for å ringe til politiet. Der får jeg beskjed om at de har fått melding om at noen har sett en hvit puddel ved BØRSEN! For dere som ikke er kjent i Oslo betyr det at hunden min har gått rett inn i sentrum av Oslo, krysset jernbanetorvet, Karl Johans gate og Tollbugata (hvor trafikken er stor).

Vi kaster oss i bilen (nå er det 1 1/2 time siden han forsvant) og kjører bort til Børsen. Jeg hopper ut av bilen, går bortover gata, titter rundt, men ser ingen hund. Men plutselig er hunden min ved siden av meg!!!! Tilsynelatende frisk og KJEMPE glad! Det var jo jeg også. Gråt av glede (folk må ha trodd at jeg var gal).

Så enden på visa er at han har fått et skrubbsår på motsatt side av der han ble truffet (deisa nedi asfalten da han ble påkjørt), men bortsett fra det - ingen ting. Utrolig flaks!!! Men en utrolig påkjenning for meg - og sikkert for bikkja også. Utrolig bra at noen har giddi og ringt politiet og si ifra at de har sett en hund gå løs - ellers hadde vi jo aldri tenkt å lete der (har aldri vært i området sammen med hunden). Og det er sikkert mer enn en person som har sett bikkja gått løs, men bare en har ringt.

Jepp - det var en lang historie. Ville bare fortelle dere - for noen ganger går det bra!

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Skremmer meg egentlig fra tanken om å anskaffe hund... og forsterker min tanke om å ALDRI ta av den båndet i en by (sikkert slemt mot hunden, men jeg er så redd for nettopp at den skal bli skremt av ett eller annet og løpe ut i veien...)

Glad alt gikk bra i alle fall :)

Skrevet

Herregud for en flaks du og bikkja di hadde. Jeg kan forestille meg hvor panisk og frustrert dette har vært. Håper bikkja di har det bra nå. :blunke:

Skrevet

Dette er mitt store mareritt!

Vi slipper også hunden der det er mulig, men jeg slipper henne aldri når jeg går alene. Orker ikke å ta hele ansvaret på mine skuldre. Dessiten er det større sjanse for at hun hører etter når vi er flere.

Men uhell kan skje! Desverre. Tenker på det hver dag, men vi har heldigvis klart å holde oss unna det verste hittil!

Fint at det gikk bra med hunden din!

Skrevet

Alle hundeeieres store mareritt! Regner med at du har fått undersøkt hunden hos vetrinær. En hund som er påkjørt kan ha indre skader som ikke synes utenpå og som kan bli livstruende dersom de ikke blir behandlet. Prøver ikke å skremme deg, har bare sett de tragiske konsekvensene av slikt og har funnet ut at det er bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite. I slike tilfeller kan det også være greit å ha forsikring slik at man får dekket evt. kostnader ved f.eks. en operasjon. (Dyrlege burde egentlig ha hett dyr lege...).

Å lete etter en skadd hund er ikke særlig gøy. Hunder vil stikke av og forsøke å gjemme seg når de er skadd og da er de ikke lette å finne. Kjempeflaks at du fant ham så raskt!

Har litt dårlig tid nå, men håper det går bra med dere!

Klem fra

Leo

Skrevet

Hunden har det bra nå. Jeg har ikke vært hos veterinær, venninnen min er det og vi har avklart det. Tror forresten hun har noen innspill på hvor "dyrt" det er, hun tjener ikke dødsmye! Husk at staten ikke sponser slik de gjør vanlige legekonsultasjoner...

Til det med å ikke slippe bikkja i byen, vil jeg si at hver får gjøre det de kan ta ansvaret for. Jeg kommer til å fortsette å slippe hunden, og byen er jo mye! Både gater og parker og grøntarealer. Uhell kan alltid skje, det er en risiko jeg tar. Det er HELT uaktuelt å alltid ha ham i bånd (som jeg ser eksempler på der jeg bor), for et liv!

Skrevet

Ante meg at du hadde sjekket med venninden din siden jeg har sett tidligere at du har en venninde som er vetrinær. Mente på ingen måte at vetrinærene tar seg for mye betalt, men en operasjon (Som av og til desverre er nødvending) koster fort 10.000 kroner og da er det godt å ha forsikring som dekker dette siden dette (naturlig nok) ikke dekkes av det offentlige slik det gjør når det dreier seg om mennesker.

Så fint at alt gikk bra!

Mvh

Leo

Gjest Zalomine
Skrevet

Klart hver får gjøre det en selv kan ta ansvar for. Selv har jeg ikke hund engang, men vi vurderer å anskaffe en etterhvert. Jeg mener selvsagt ikke å ha en hund i bånd all den tid den er utenfor husdøra, jeg er bare så redd for at slike ting skal kunne skje. Her hvor vi bor går det hunder uten bånd på fortauet, rett ved en sterkt trafikert innfartsvei. Jeg antar eierene har god kontroll på hundene, men ting kan jo skje, uhell, at hunden skremmes etc. Det er jo snakk om en halv meter fra der hunden går, til der bilene raser avsted. Ikke noe autovern eller gjerde av noe slag. Det hadde jeg ikke turt. Heller at hunden 'stakkars må gå i bånd' enn at den påkjøres. De fleste i området bruker bånd på hundene på fortauet. I en park eller lignende mener jeg situasjonen er en annen, har man en veldig lydig hund er det noe annet. I skogen kan hunden løpe friere. Langs veien synes jeg det er en anelse uansvarlig. (ingen kritikk mot deg, men enkelte av hundeeierene her i området)

Glad at alt gikk bra med din hund i alle fall :)

Skrevet

Til fredagsbarn:

Jeg er helt enig i at man skal ha hunden i bånd når man går på gaten. Det gjør jeg også. Det er ikke umulig at selv en meget veldressert hund kan løpe ut i gaten dersom den blir skremt, ser en katt osv. Min kommentar til deg var "aldri ta av bånd i by"! Jeg mener nemlig byen er mye, både vei, skog og parker. Tror vi er enige!!!

PS! Hunden er fin og flott fremdeles, ikke spor av noe! Litt skeptisk fremdeles til "ulykkesstedet".

PPS! Har skrevet innlegg til Aftenposten (som skal komme på trykk!) hvor jeg ber folk om å ringe til politiet/viking dersom de ser en løs hund. Det er nemlig mange jeg har fortalt historien min til som sier at det hadde de aldri tenkt på! Tenk det - å se en løs hund i byen og ikke ringe... Hm.

Gjest Zalomine
Skrevet

Skulle jeg ringe til politiet hver gang jeg såen løs hund i gatene HJEMME ville politiet straks svartelistet meg. (det er nemlig ikke akkurat by-sentrum, og mange har den UVANEN at de bare åpner døra når hunden skal luftes) Om jeg så en i BYEN så ville jeg kansje heller antatt at den hadde stukket av ja... igjen kommer dette med "en by er såmangt" inn.

Joda, jeg er enig med deg jeg, en park i en by er noe annet enn langs veien. Men ikke alle parker ville jeg latt en hund løpe løs. Det har å gjøre med at jeg er oppvoskt som REDD hunder, og i en park hvor det lekte unger, eller var andre "ikke hundefolk" som kunne blitt redd for den, så ville jeg ikke latt den herje fritt. Slikt sted som du forklarte du skulle inn til da hunden stakk av, der fatter jeg jo fint at huner kan løpe. Og plasser der de ikke kan skade seg, eller skemme andre, ser jeg definitvt at en hund klart kan løpe av seg litt, det trenger de jo også.

Så, jada, vi er nok enige. Jeg bare har ikke hund :)

Skrevet

Tror ikke jeg ville ha ringt politiet, med mindre hunden hadde halsbånd, slik at det var tydelig at den ikke var en løshund. Mange narkomane har jo hunder (kanskje ikke så ofte hvit puddel da), og de går alltid løs.

Skrevet

Enig med siste innlegg, det er jo mange "løse" bikkjer. Men om du hadde sett en hvit kongepuddel med halsbånd krysse tollbugata midt i Oslo sentrum, tror jeg du hadde reagert!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Var ute for noe liknende i sommer 2 uker før vi giftet oss. Venner kom for å ta oss med på utdrikkningslag. De overrasket oss ved "å storme" inn. Ingen av dem tenkte på hundene som ble ganske skremt av 20 pers. som kommer brasende inn. Den yngste var bare 4 mnd. Vel de stikker jo selvfølgelig av (vi bor ikke byen) og rett ut i nærmeste vei. Valpen ble ikke truffet, men eldste mann (2 år) brakk begge beina i forbeinet tvers av. Operasjonen ++ kom på 20 000,- (+ ingen bryllupsreise for oss). Heldigvis er han bra nå. Han er ennå ikke 100%, men nesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...