Gå til innhold

Vurderer malinois. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde Cane Corso.

Anonymkode: 3229e...e56

for 15 år siden? fra hvor i landet? 

Anonymkode: aea9e...8db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde Cane Corso.

En corso kan ikke helt sammenlignes med en malle. De er ikke like eksplosive og hungre etter mentalstimuli på samme måte. En corso kan bli en kjempeflott hund med basic trening og stimuli. Misforstå meg rett, de er krevende, men ikke i nærheten av på samme måte som en malle

Anonymkode: 93c0d...914

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er hundefører for redningshunder og selv hun synes at en malle er mye og hennes hunder jobber mange timer i døgnet.

Anonymkode: fc457...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med det å falle for en rase, og samtidig prøve å holde fast på hva man kan tilby hunden. Jeg skulle gjerne hatt en svær vokterhund og hvile angsten min i skyggen av hunden, men logisk sett vet jeg jo at det er oppskriften på et mareritt. Jeg har hatt uendelig snill, men utagerende hund med tonnevis av energi, og jeg eeeelsket den hunden, men jeg slappet aldri av, fordi jeg visste at for å hjelpe hunden måtte jeg se ting før den. Så neste blir en litt mer bedagelig anlagt en, helst av litt størrelse, selvfølgelig. Rasetips tas imot med glede! 

Anonymkode: c3a6a...05d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En corso kan ikke helt sammenlignes med en malle. De er ikke like eksplosive og hungre etter mentalstimuli på samme måte. En corso kan bli en kjempeflott hund med basic trening og stimuli. Misforstå meg rett, de er krevende, men ikke i nærheten av på samme måte som en malle

Anonymkode: 93c0d...914

Cane corso kan bli en svært aggressiv og farlig hund og den krever en bestemt hånd og svært mye trening for å kunne omgås andre mennesker enn kun eieren. Den har mye vokt i seg og kan lett drepe. 
Den er på et sett og vis mye mer farlig enn en malle, men trenger ikke like mye mosjon og stimuli som en. 

Anonymkode: 84ce6...190

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med det å falle for en rase, og samtidig prøve å holde fast på hva man kan tilby hunden. Jeg skulle gjerne hatt en svær vokterhund og hvile angsten min i skyggen av hunden, men logisk sett vet jeg jo at det er oppskriften på et mareritt. Jeg har hatt uendelig snill, men utagerende hund med tonnevis av energi, og jeg eeeelsket den hunden, men jeg slappet aldri av, fordi jeg visste at for å hjelpe hunden måtte jeg se ting før den. Så neste blir en litt mer bedagelig anlagt en, helst av litt størrelse, selvfølgelig. Rasetips tas imot med glede! 

Anonymkode: c3a6a...05d

Berner sennen, St.Bernhard, leonberger.

Anonymkode: 84ce6...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Du skal være forsiktig med å trene en malle til å beskytte, da skal du virkelig ha stålkontroll og vite hva du gjør. Hvis du får en utrygg malle, som da i tillegg er offensiv ("kan å beskytte"), så kan det potensielt sett være farlig.

Spaniels og retrievere er ikke jålehunder, de er arbeidshunder.

Hva med Shjæffe da? Eller Rottve?

Anonymkode: baee0...d6b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skjønner at du har falt for Malle da det er en utrolig pen og spennende rase.

Selv har jeg vært forhjem for flere Maller og har kjent på både lykkelige og understimulerte utgaver.

Understimulerte et de farlige. Lykkelige er de verdens beste kosebamser.

Skal du ha en Malle må du bruke timer på den hver dag. Mye morsjon er viktig, men det viktigste er mentalt stimuli. Det er kun psykisk trening som sliter den ut. Så tren den opp til å elske søk og bruk dette masse.

Du må jobbe mye med den og kan aldri bli en ren familie og kosehund. Så personlig hadde jeg aldri valgt denne rasen i ditt tilfelle. Du vil få sjokk over hvor krevende de er.

Det finnes så mange andre raser jeg tror vil passe deg bedre.

Endret av Me for life
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg foretrekker hunder som er litt dummere. Jeg foretrekker hunder som har lavere energi i tillegg. du får fortsatt gode hunder som er både flotte og passer til ditt behov innenfor dette. 

Anonymkode: deb83...f5e

Hehe, må skrive under på dette. Jeg har en tispe nå som er supersmart, lærer seg ting på et blunk og er veldig kreativ. Jeg ville ikke byttet henne ut for noe, men neste hund vil jeg jaggu at skal være en del hakk "dummere" 😅

Anonymkode: 72870...30b

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er litt av det samme med dem, bare ikke fullt så ekstremt som med malle. De trenger en god del fysisk og mental aktivisering og de kan bli skumle hvis de er usikre siden de er offensive raser.

Det er flotte hunder om du finner et trygt individ hos en kompetent eier. Men pga deres størrelse, gemytt, aktivitetsnivå og offensive tendenser så kan de bli et problem hvis de er utrygge og/eller havner hos folk som ikke har kompetanse og kapasitet til å gi dem hva de trenger.

Skrevet

Finnes det oppdrettere som fokuserer på litt mindre ekstreme Maller, litt mer familiehund? Det er jo helt fantastiske hunder, men det er jo bare et fåtall som trenger "fullblods Ferrari hund".

Til TS: jeg ville nok sett på noe annet, hva med Boxer? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tiuren said:

Finnes det oppdrettere som fokuserer på litt mindre ekstreme Maller, litt mer familiehund? Det er jo helt fantastiske hunder, men det er jo bare et fåtall som trenger "fullblods Ferrari hund".

Til TS: jeg ville nok sett på noe annet, hva med Boxer? 

Det er jo en trend nå som kalles "blomstermaller". Litt som utstillingsschafere hvor de avles mer for utstilling enn for bruksegenskaper.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, må skrive under på dette. Jeg har en tispe nå som er supersmart, lærer seg ting på et blunk og er veldig kreativ. Jeg ville ikke byttet henne ut for noe, men neste hund vil jeg jaggu at skal være en del hakk "dummere" 😅

Anonymkode: 72870...30b

Enig 😅 Har en rase som er veldig aktiv og skikkelig problemløsere og opportunister. Elsker rasen og elsker hunden, men det blir en litt "dummere" rase neste gang. En trivelig liten naiv sak som er vennlig innstilt til folk og dyr, ikke trenger (men klarer fint) mye aktivitet, og er generelt glad og fornøyd med å bare nyte livet. 

Anonymkode: b5c78...c5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja… De virker bare som fantastiske hunder. Hvordan er de sammenlignet med schæfer? Hadde det vært mer aktuelt? 

Schæfer krever mindre og har mindre spontan biting mot eier. En godt avlet schæfer (vær nøye med valg av oppdretter) er rolige, trygge, familievennlige og trofast. Lydighet og bruk er dog viktig for en glad hund 🙂 

Anonymkode: 1fc32...10c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Tabris said:

Det er jo en trend nå som kalles "blomstermaller". Litt som utstillingsschafere hvor de avles mer for utstilling enn for bruksegenskaper.

Jeg er så gammel at jeg husker når Belgiere var noe uvanlig, før maller ble en politi/forsvars ting. Da var både terv og malle "som en slags schæfer", en brukshund som kunne passe i familien.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du kjennskap til rasen? Noen du kjenner som du feks kan få låne en malle av noen dager og få et innblikk i hvor mye den rasen trenger? For det er en krevende rase uten tvil.  Er du 40 år så har du gjerne venner med små barn eller skal stifte familie selv snart, og da kan det bli mye med en såpass krevende rase😄

Anonymkode: 47f31...01f

Skrevet

Jeg elsker maller, vil gjerne ha en når livssituasjonen tillater det. Vi har pr dags dato tre hunder, en jakthund(som jeg trener på ettersøk utenom jakttiden), en som skal få prøve seg på agility(måtte avlive forrige ag/rl-hunden min i vinter grunnet sykdom), samt mannens sofagris, som er mer enn fornøyd med litt fjellturer innimellom. Går jevnlig kurs, leser bøker, men innser at pr dags dato, hvor barna krever så mye tid, kan jeg bare glemme å kunne gi en malle det den trenger. Kan heller samle kunnskap og erfaring til den dagen jeg muligens skaffer meg en(hvis ikke vi bare fortsetter med de rasene vi har). Har stoooor respekt for den rasen, blir det en, er det når livet tillater at jeg kan satse på å konkurrere mer innen bruks. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Disse hundene er så tøffe mentalt og fysisk at jeg faktisk opplever redsel når jeg møter dem i bånd hos andre eiere, jeg har sett så mange av disse og hvor brutale de kan være at jeg har stor respekt for rasen.

Hvordan kan det være lov for privatpersoner å disse hundene?

Anonymkode: 95ac5...bda

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan familiesituasjonen din er, men om du er alene, så kan det være lurt å skaffe seg en rase som klarer å slappe av noen dager hvis du blir syk etc. Jeg brente meg på det. Kjøpte meg sibirsk husky, fordi jeg løper og går veldig mye til vanlig, men jeg fikk store problemer hvis jeg fikk influensa etc og ikke kunne ut på noen dager. Endte opp med å måtte betale folk for å komme å løpe med han de dagene jeg ikke kunne.

Så sett i etterpåklokskapens lys, så skulle jeg ønske jeg hadde tenkt på akkurat DET. Det var også litt vanskelig å finne noen som kunne passe han, det var ikke lett å finne noen som var så aktive som han trengte.

Anonymkode: 133d7...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

😂😂

Anonymkode: 1fc32...10c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...