AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #61 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du kjennskap til rasen? Noen du kjenner som du feks kan få låne en malle av noen dager og få et innblikk i hvor mye den rasen trenger? For det er en krevende rase uten tvil. Er du 40 år så har du gjerne venner med små barn eller skal stifte familie selv snart, og da kan det bli mye med en såpass krevende rase😄 Anonymkode: 47f31...01f Man finner ikke ut av det ved å låne en hund i noen dager. Jeg passer et par høyaktivitetshunder som ei venninne av meg eier hver gang hu skal på ferie. Dette er hunder bruker meget aktivt i rallylydighet og agility nesten hver eneste helg pluss trening. De sykler med bikkjene (de trekker/løper) 2-3 mil et pr ganger i uka, går på fjellturer så ofte de har mulighet osv osv Når de er hos meg ei uke eller to så er de roligheten selv (de har en fin av-knapp som funker når de er hos meg). De er veloppdratte pga all trening så jeg merker knapt at de er her. De kan fint klare seg ei uke hos meg med rolige hverdagsturer og litt søk i hagen. Var dog nødt for å passe de i opp mot 3 uker en gang for noen år siden og da merket jeg mot slutten at de begynte å bli rastløse og urolige. Begynte å teste meg ganske hardt Så om man passer en hund i noen dager så betyr ikke det at man får et innblikk i hvordan en rase er Anonymkode: 93c0d...914 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #62 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Man finner ikke ut av det ved å låne en hund i noen dager. Jeg passer et par høyaktivitetshunder som ei venninne av meg eier hver gang hu skal på ferie. Dette er hunder bruker meget aktivt i rallylydighet og agility nesten hver eneste helg pluss trening. De sykler med bikkjene (de trekker/løper) 2-3 mil et pr ganger i uka, går på fjellturer så ofte de har mulighet osv osv Når de er hos meg ei uke eller to så er de roligheten selv (de har en fin av-knapp som funker når de er hos meg). De er veloppdratte pga all trening så jeg merker knapt at de er her. De kan fint klare seg ei uke hos meg med rolige hverdagsturer og litt søk i hagen. Var dog nødt for å passe de i opp mot 3 uker en gang for noen år siden og da merket jeg mot slutten at de begynte å bli rastløse og urolige. Begynte å teste meg ganske hardt Så om man passer en hund i noen dager så betyr ikke det at man får et innblikk i hvordan en rase er Anonymkode: 93c0d...914 Du vil få et bedre innblikk i det jo - men selvsagt ikke hele bildet. Det skjønner nok TS, og forhåpentligvis du også😉 Anonymkode: 47f31...01f 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #63 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vil få et bedre innblikk i det jo - men selvsagt ikke hele bildet. Det skjønner nok TS, og forhåpentligvis du også😉 Anonymkode: 47f31...01f Man vil få et innblikk i at hunden må ut x antall ganger ila døgnet, at den må få mat, trene litt (men da skal eier lære hvilke kommandoer som ev skal gis) osv, men det er jo helt vanlig hundehold. Ts vet jo hvordan det er å ha hund Anonymkode: 93c0d...914 4
Nutz Skrevet 4. mai 2023 #64 Skrevet 4. mai 2023 Dra på besøk til en oppdretter, møt hundene i levende live og spør oppdretter hva som skal til for å eie en malle. Sannsynligvis vil det hjelpe deg til å revurdere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #65 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Cane corso kan bli en svært aggressiv og farlig hund og den krever en bestemt hånd og svært mye trening for å kunne omgås andre mennesker enn kun eieren. Den har mye vokt i seg og kan lett drepe. Den er på et sett og vis mye mer farlig enn en malle, men trenger ikke like mye mosjon og stimuli som en. Anonymkode: 84ce6...190 Han jeg hadde var verdens snilleste og alltid lydig. Gjorde alt jeg kommanderte. Anonymkode: 3229e...e56 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #66 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er noe med det å falle for en rase, og samtidig prøve å holde fast på hva man kan tilby hunden. Jeg skulle gjerne hatt en svær vokterhund og hvile angsten min i skyggen av hunden, men logisk sett vet jeg jo at det er oppskriften på et mareritt. Jeg har hatt uendelig snill, men utagerende hund med tonnevis av energi, og jeg eeeelsket den hunden, men jeg slappet aldri av, fordi jeg visste at for å hjelpe hunden måtte jeg se ting før den. Så neste blir en litt mer bedagelig anlagt en, helst av litt størrelse, selvfølgelig. Rasetips tas imot med glede! Anonymkode: c3a6a...05d Hvis du vil ha en stor, bedagelig, mild og god hund så er irsk ulvehund helt fantastisk! Anonymkode: fc457...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #67 Skrevet 4. mai 2023 Stod i avisa for en liten stund siden at forskjellige dyreorganisasjoner tar i mot Bordie collier fordi folk ikke klarer å gi hunden det den skal ha. Du må nesten ta valget selv, men du har et høytarbeidende hund som trenger mye fysisk og psykisk stimuli. Jeg ville meldt meg på kurs og atter kurs hvis du skaffer hunden. Da får du ny læring og du har en trener som kan følge opp hunden hvis den har en negativ utvikling. Greit å forelske seg i rasen, men det betyr ikke at den passer for deg 👍 Anonymkode: e3272...91d 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #68 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du vil ha en stor, bedagelig, mild og god hund så er irsk ulvehund helt fantastisk! Anonymkode: fc457...dcf Jeg ønsker meg egentlig en grand danois, men tror litt mindre er bedre. Har inntrykk av at de har litt både og helse, også. Kongepuddel-størrelse kanskje? Sliter med å lande på noe, for egentlig er jeg fortsatt helt knust og vil ha tilbake min beste venn 💔 Anonymkode: c3a6a...05d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #69 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stod i avisa for en liten stund siden at forskjellige dyreorganisasjoner tar i mot Bordie collier fordi folk ikke klarer å gi hunden det den skal ha. Du må nesten ta valget selv, men du har et høytarbeidende hund som trenger mye fysisk og psykisk stimuli. Jeg ville meldt meg på kurs og atter kurs hvis du skaffer hunden. Da får du ny læring og du har en trener som kan følge opp hunden hvis den har en negativ utvikling. Greit å forelske seg i rasen, men det betyr ikke at den passer for deg 👍 Anonymkode: e3272...91d Ja var egentlig innstilt på å gå på kurs fast og å bruke dagene mine på hunden, og trene den, da jeg har lite annet å gjøre… Men ble litt skremt vekk fra det nå. Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #70 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du vil ha en stor, bedagelig, mild og god hund så er irsk ulvehund helt fantastisk! Anonymkode: fc457...dcf De er jo gigantiske… ts Anonymkode: 3229e...e56 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #71 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja var egentlig innstilt på å gå på kurs fast og å bruke dagene mine på hunden, og trene den, da jeg har lite annet å gjøre… Men ble litt skremt vekk fra det nå. Anonymkode: 3229e...e56 Ikke bli skremt. Det er gøy med hund ❤️ Det gjelder bare å velge en rase som passer for deg. Det finnes ekstreme raser, den ene og den andre veien, men jeg tror det absolutt finnes mange raser som kunne passet for deg. Raser som er mer «vanlige» for å si det sånn. Passer for helt normale mennesker som lever normale liv, som man kan trene, gå lange turer, drive med aktivt om man vil Anonymkode: 93c0d...914 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #72 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ønsker meg egentlig en grand danois, men tror litt mindre er bedre. Har inntrykk av at de har litt både og helse, også. Kongepuddel-størrelse kanskje? Sliter med å lande på noe, for egentlig er jeg fortsatt helt knust og vil ha tilbake min beste venn 💔 Anonymkode: c3a6a...05d Du kan ikke tenke deg en ny Corso da, siden du alt har god erfaring med den rasen? Anonymkode: 784c0...179
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #73 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan ikke tenke deg en ny Corso da, siden du alt har god erfaring med den rasen? Anonymkode: 784c0...179 Ser du siterte meg, men jeg er ikke ts. Men nei, litt voldsom for meg. Engelsk mastiff derimot! Anonymkode: c3a6a...05d 1
Tiuren Skrevet 4. mai 2023 #74 Skrevet 4. mai 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ser du siterte meg, men jeg er ikke ts. Men nei, litt voldsom for meg. Engelsk mastiff derimot! Anonymkode: c3a6a...05d Engelsk mastiff og bullmastiff er flotte hunder, men krever litt plass i bilen Jeg vil nok en gang nevne boxer, godlynt og leken men kan se ut som den tygger gråstein til frokost. 1
Tiuren Skrevet 4. mai 2023 #75 Skrevet 4. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja var egentlig innstilt på å gå på kurs fast og å bruke dagene mine på hunden, og trene den, da jeg har lite annet å gjøre… Men ble litt skremt vekk fra det nå. Anonymkode: 3229e...e56 Du kan jo fortsatt gå på kurs og trening regelmessig, selv om du velger en rase som er litt lettere å lykkes med 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #76 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja var egentlig innstilt på å gå på kurs fast og å bruke dagene mine på hunden, og trene den, da jeg har lite annet å gjøre… Men ble litt skremt vekk fra det nå. Anonymkode: 3229e...e56 Det kan du jo gjøre med all slags raser. Det finnes utallige raser som kan gjøre det utrolig bra i agillity og lydighet som ikke er border collie. Anonymkode: b5c78...c5e 5
Troyamin Skrevet 5. mai 2023 #77 Skrevet 5. mai 2023 Jeg ser du heldigvis er gått bort fra tanken om en malinois. Men er du ute etter hund, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en brukshund klubb, schæferhund klubb (det går som regel andre raser der også) nrh e.l. i nærheten av der du bor. Da kan du se hvordan de forskjellige rasene er. Du får snakket med noen som vet hvordan det er å leve med hundene 24/7. Snakker en med oppdrettere, får en som regel bare skryt av rasen. Da er det bedre å ta en prat med vanlige hundeeiere. Må uansett bare si én ting om malle etter arbeidslinjer; de er som en bruksschæfer på amfetamin. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #78 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Man finner ikke ut av det ved å låne en hund i noen dager. Jeg passer et par høyaktivitetshunder som ei venninne av meg eier hver gang hu skal på ferie. Dette er hunder bruker meget aktivt i rallylydighet og agility nesten hver eneste helg pluss trening. De sykler med bikkjene (de trekker/løper) 2-3 mil et pr ganger i uka, går på fjellturer så ofte de har mulighet osv osv Når de er hos meg ei uke eller to så er de roligheten selv (de har en fin av-knapp som funker når de er hos meg). De er veloppdratte pga all trening så jeg merker knapt at de er her. De kan fint klare seg ei uke hos meg med rolige hverdagsturer og litt søk i hagen. Var dog nødt for å passe de i opp mot 3 uker en gang for noen år siden og da merket jeg mot slutten at de begynte å bli rastløse og urolige. Begynte å teste meg ganske hardt Så om man passer en hund i noen dager så betyr ikke det at man får et innblikk i hvordan en rase er Anonymkode: 93c0d...914 Og ikke minst har man sluppet biten med å lære hundene å takle livet, å gå greit på tur, passeringer, slappe av osv. Anonymkode: e787e...ec5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #79 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ønsker meg egentlig en grand danois, men tror litt mindre er bedre. Har inntrykk av at de har litt både og helse, også. Kongepuddel-størrelse kanskje? Sliter med å lande på noe, for egentlig er jeg fortsatt helt knust og vil ha tilbake min beste venn 💔 Anonymkode: c3a6a...05d Kongepuddel er nydelige. Så lettlærte og godt lynne. Skjønner godt at du fortsatt er knust, det er tøft å miste sin beste venn. AnonymBruker skrev (18 timer siden): De er jo gigantiske… ts Anonymkode: 3229e...e56 Ja, det er store. De er veldig milde og gode, og veldig rolige. Også får de respekt bare pga størrelsen. Er få som kommer bort for å klappe, de fleste står på avstand og lurer på om han er snill. Anonymkode: fc457...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #80 Skrevet 5. mai 2023 MALLE er en fiskeart i mallefamilien. Den regnes for å være Europas største ferskvannsfisk. Et individ fra elven Dnepr ble målte til å være 4,6 meter lang og veide 327 kilogram. Det er også uoffisielle rapport om maller på over 400 kilogram. I Sverige er rekorden en malle på 3,6 meter og 180 kilogram fanget i Båven i Sörmland. Denne rapporten er fra 1870. I dag er mallen truet i Sverige. Anonymkode: d4e48...e62 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå