Gå til innhold

Vurderer malinois. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og sammenlignet med german shepherd? Er jo flere som har German Shepherd. 

Anonymkode: 3229e...e56

Det blir litt som å sammenligne en kimaputt med en dynamitt kube. 

Å skulle ha en hund som turvenn, jogge med og litt lydighet blir alt for lite stimuli for en Malle. Du kommer til å ende opp med en hund som river tapeten av veggen. 

Anonymkode: 784c0...179

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men mener dere virkelig da at kun politi, forsvaret/militære og brannmenn bør ha malinois? 

Jeg mener at en hund som er avlet for bruk skal brukes, det vil si - hvis du tenker du skal jobbe med hunden, for eksempel som redningsund, trene som søkshund eller lignende og skal ha et aktivt forhold til hundens behov for mental stimuli, altså IKKE kun trene sitt, på plass og hverdagstrening - så for all del skaff deg en belger Men om du IKKE har tenkt å buke hunden, hvorfor skal du ha en brukshund som er avlet frem for alt annet enn å ligge til pynt i stuen og å være kompis på tur? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja… De virker bare som fantastiske hunder. Hvordan er de sammenlignet med schæfer? Hadde det vært mer aktuelt? 

De er fantastiske, men bare om de blir brukt. Og da mener jeg virkelig brukt. 
Schæfer er nok er hundre ganger bedre valg, men pga lynne og sykdom så er det viktig å velge fra et godt oppdrett

Men mener dere virkelig da at kun politi, forsvaret/militære og brannmenn bør ha malinois? 

Eller privatpersoner som driver aktivt med hundesport. Snakker da om mennesker som legger ned flere timer hver uke på treninger og vier helger og ferier på å f.eks konkurrere osv, ev som redningshund osv

Og da i tillegg til vanlig trening, turer osv

Anonymkode: 93c0d...914

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at en hund som er avlet for bruk skal brukes, det vil si - hvis du tenker du skal jobbe med hunden, for eksempel som redningsund, trene som søkshund eller lignende og skal ha et aktivt forhold til hundens behov for mental stimuli, altså IKKE kun trene sitt, på plass og hverdagstrening - så for all del skaff deg en belger Men om du IKKE har tenkt å buke hunden, hvorfor skal du ha en brukshund som er avlet frem for alt annet enn å ligge til pynt i stuen og å være kompis på tur? 

Ok, skjønner at malinois ikke da er noe for meg siden jeg ikke har tenkt å bruke den til arbeid. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev spesifikt i mitt innlegg at man ikke trenger å være i politi eller militæret for å ha en malle. Men det er ikke en hvilken som helst hund man bare skaffer seg fordi de ser interessante ut og er intelligente. 

Når jeg sier de krever mye så snakker jeg ikke bare om mosjon. Det krever en god del kunnskap å holde tritt med en malle i trening. Og fordi de er offensive (det du kaller en "trygg hund") så kan de være potensielt farlige i feil hender, spesielt hvis de har en usikkerhet i seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, tar til meg rådene og får omgjøre litt av hva jeg ønsker, isåfall. Skal ikke nevne rase, men det er en av de mest krevende og intelligente rasene jeg hadde for femten år tilbake. Og det var en stor hund. Og det fungerte bra, hadde ingen problemer med den hunden. 

Det er vel ingen her som har sagt det, men alle er enige om at man må ha et svært aktivt hundehold hvor hunden i praksis får tilnærmet like mye trening og stimuli som den ville ha fått hos en profesjonell hundefører. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Malinois er en ekstremt skarp og intelligent hund. De lærer på null komma niks og de lærer unoter på null komma niks. De er kjent for å snappe og bite, derav navnet «malligator». Svært få privatpersoner har det som trengs for en malle. De kan bli svært farlige i feil familie. De krever mye mosjon, mye mentalstimuli, de kan utagere, snappe og bjeffe mye. De er naturlig skeptisk mot fremmede og trenger mye sosialisering. Den er ofte veldig modig og selvsikker.

Anonymkode: 84ce6...190

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Malinois er en ekstremt skarp og intelligent hund. De lærer på null komma niks og de lærer unoter på null komma niks. De er kjent for å snappe og bite, derav navnet «malligator». Svært få privatpersoner har det som trengs for en malle. De kan bli svært farlige i feil familie. De krever mye mosjon, mye mentalstimuli, de kan utagere, snappe og bjeffe mye. De er naturlig skeptisk mot fremmede og trenger mye sosialisering. Den er ofte veldig modig og selvsikker.

Anonymkode: 84ce6...190

Ok. Får se på labrador eller noe da.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mening: Ikke anskaff deg malinois med mindre du er SPESIELT interessert og kan gi den alt den trenger. Om du må spørre på Kvinneguiden angående rasen, tenker jeg den ikke er for deg. De krever MYE

Anonymkode: 169c7...2c0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det høres lurt ut å se på labrador eller lignende istedet. Samboeren min er utdannet hundeinstruktør og vi har tre hunder - veldig mye tid blir brukt på hundetrening til sport. Men vi har ikke engang vurdert bordercollie fordi de er krevende. Malle er totalt uaktuelt. Så sterk og svær og så mye som kan gå galt.

Anonymkode: 2350c...cd9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres lurt ut å se på labrador eller lignende istedet. Samboeren min er utdannet hundeinstruktør og vi har tre hunder - veldig mye tid blir brukt på hundetrening til sport. Men vi har ikke engang vurdert bordercollie fordi de er krevende. Malle er totalt uaktuelt. Så sterk og svær og så mye som kan gå galt.

Anonymkode: 2350c...cd9

Ok, takk for gode tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Min mening: Ikke anskaff deg malinois med mindre du er SPESIELT interessert og kan gi den alt den trenger. Om du må spørre på Kvinneguiden angående rasen, tenker jeg den ikke er for deg. De krever MYE

Anonymkode: 169c7...2c0

Ja skjønner det, men spurte likevel. Takk for tips!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, skjønner at malinois ikke da er noe for meg siden jeg ikke har tenkt å bruke den til arbeid. 

vel for å si det slik så bruker vi to til tre timer hver dag på våre hunder, og den terven vi har er ikke så krevende som en Malle er men den er kjapp å lære med riktig trening - også kjapp på det den ikke skal lære, og den kjeder seg og stresser om den ikke får nok eller om den får for mye..
Det er en fantastisk hund om du lar den får bruke seg, få ut energi både mentalt og fysisk og ikke minst er påkoblet hunden til enhver tid, men med fokusglipp fra eier er hunden kjapp å utagere og gjøre som den vil. Det er en fantastisk rase, de belgiske fårehundene - like men ulike på hver sine måter - der mallen er den absolutt råeste av dem.
For eksempel elsker de sporsøk, rallylydighet, agility osv om man ikke skal drive med sau, redning osv..
Å kjøpe en malle uten å ha som mål å gi den det den trenger er som en frikort til førsteplassen i programmet "bøøe til...." og det blir ikke bestevenne men omplasering eller avliving som står på listen etterhvert tror jeg for det er MYE hund. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Får se på labrador eller noe da.

Ja eller titalls andre raser som helt sikkert passer inn i livet ditt. Finnes så mange raser mellom labrador og malle som også kan passe kjempefint for deg. 

Det lureste er å sette seg ned og skrive en liste over hva du kan og ønsker å tilby en hund i en helt vanlig hverdag. Hvor mange timer har du til rådighet som du kan legge ned på trening, mentalstimuli, turer osv. 

Så gå gjennom alle raser som kan være mulige for deg, og da går man sist på utseendet, men kun etter lynne og bruksområde. Så når du ender opp med en liste over tenkelige hunder så kan du jo oppsøke hundeklubber, oppdrettere osv og så kortes helt sikkert listen ned kraftig

Jeg har alltid hatt rottweilere, dobermann, schæfere og huskyer. Det er de rasene jeg virkelig elsker. Men siden jeg var i en ulykke og jeg ikke har den energien eller kroppen til å ta vare på slike hunder lengre så endte jeg opp med en havanaise. Dette er en rase jeg absolutt ikke hadde sett for meg jeg noen gang skulle ha, men det er en rase som passer inn i det livet jeg har nå. For jeg kunne heller ikke se for meg et liv uten hund 😅 Så nå har jeg en hund jeg kan trene triks med, som jeg kan drive litt RL med, som jeg kan gå 3 timer i fjellet med, men også ha en uke hvor vi bare er hjemme og ha korte rusleturer i nabolaget. Altså en hund som passer inn der hvor jeg er i livet mitt

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far driver oppdrett på malinois og har gjort det i 20 år, han er på trening med hundene sammen med andre oppdrettere og politifolk/redningshunder omtrent daglig (5+ ganger i uken). Han er en av verdens beste, men selv han har hatt noen individer som han advarer andre mot å gå nærme/eie/ta på seg. Det hender du får enkelte som er avlet fra "top notch" hunder men likevel har en bryter i hodet du aldri vet når går av. Han har tatt tilbake en hund fra en eier han solgte til, som skulle ha hunden som kjæledyr (men i aktivt bruk altså, misforstå meg rett) og denne hunden bruker han aktivt men den er separert fra de andre og inngjerdet på eget område.

Jeg stikker aldri hånden inn der for å hilse, og holder barnet mitt laaangt unna denne hunden. Den er ikke direkte aggressiv, men du ser og opplever at hunden er mentalt usikker, stresset og kan eksplodere når som helst. Vi har ytret ønske om at hunden skal få slippe, før den angriper et annet individ.. vi ser jo at hunden ikke lider fysisk, men psykisk definitivt.

Poenget mitt her er dessverre at jeg henger meg på de andre. Under oppveksten var det aldri ubehagelige episoder med disse hundene, men de så på meg som langt under sjefen og hvis far ikke var tilstede i et øyeblikk, ble jeg dyttet unna, fikk lunsjen frastjålet, rent ned og herjet alvorlig på. Aldri bitt eller napping, men det opplevdes brutalt som liten å alltid bli "mobbet" av sterke hunder (2-3 til enhver tid i hjemmet vårt).

Hundene far avler blir per i dag kun solgt som redningshunder og politihunder osv. for en tid tilbake prøvde han å holde høner i hagen. En av dagene hadde 2 av hønene kommet seg ut av eget inngjerdet område mens han var på jobb, og vi hørte et rabalder uten like - da hadde de 2 hønene presset den *snilleste* hunden i et hjørne i hagen og hun bet dem ihjel. Den andre hunden hans (en liten fluffy spisshund som han elsker ennå mer enn malinoisene) sto skrekkslagen og så på.
Disse hundene er så tøffe mentalt og fysisk at jeg faktisk opplever redsel når jeg møter dem i bånd hos andre eiere, jeg har sett så mange av disse og hvor brutale de kan være at jeg har stor respekt for rasen.

Om ikke annet så vil jeg råde deg til å snakke med de som har disse som brukshund/polithund/redningshund, oppdrettere og andre med god peiling på rasen og som eventuelt kan gi deg gode alternativer som ikke gir deg følelsen av å løpe rundt med en ladet pistol uten sikring.

Anonymkode: 39524...6c0

• Nyttig 4
Skrevet

Ja eller titalls andre raser som helt sikkert passer inn i livet ditt. Finnes så mange raser mellom labrador og malle som også kan passe kjempefint for deg. 

Det lureste er å sette seg ned og skrive en liste over hva du kan og ønsker å tilby en hund i en helt vanlig hverdag. Hvor mange timer har du til rådighet som du kan legge ned på trening, mentalstimuli, turer osv. 

Så gå gjennom alle raser som kan være mulige for deg, og da går man sist på utseendet, men kun etter lynne og bruksområde. Så når du ender opp med en liste over tenkelige hunder så kan du jo oppsøke hundeklubber, oppdrettere osv og så kortes helt sikkert listen ned kraftig

Jeg har alltid hatt rottweilere, dobermann, schæfere og huskyer. Det er de rasene jeg virkelig elsker. Men siden jeg var i en ulykke og jeg ikke har den energien eller kroppen til å ta vare på slike hunder lengre så endte jeg opp med en havanaise. Dette er en rase jeg absolutt ikke hadde sett for meg jeg noen gang skulle ha, men det er en rase som passer inn i det livet jeg har nå. For jeg kunne heller ikke se for meg et liv uten hund 😅 Så nå har jeg en hund jeg kan trene triks med, som jeg kan drive litt RL med, som jeg kan gå 3 timer i fjellet med, men også ha en uke hvor vi bare er hjemme og ha korte rusleturer i nabolaget. Altså en hund som passer inn der hvor jeg er i livet mitt

Her synes jeg du er inne på noe viktig og det er at selv små selskapshunder er nok hund til å dekke behovet for de aller fleste i et moderne samfunn som Norge. De har fysikk til å gå og løpe så langt de fleste av oss uansett orker og de kan trenes til det meste til hobbybruk. De fleste konkurrerer tross alt ikke aktivt eller setter pris på å løpe rundt i skogen i 2 - 3 timer hver dag. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken hunderase passer meg? | AniCura Norge
Velkommen til Purinas hunderasevelger | Purina
Hvilken hunderase bør du velge? - Norsk-politihundelag.no
www.hunden.no

de finnes hundrevis av lignende rasevelgere, men les om rasen, ikke bare her:  Rasevelger - Norsk Kennel Klub (nkk.no)

- men søk og let ut fra hva du vil gi en hund, hvor mye tid du vil bruke, hva du vil drive med, hvor fokuset ditt ligger.. Det er langt mellom en labrador og en malle 😎 og det fins mye hunder å velge i som er mellomstore og store hunder med mye futt og seg.. 
Puddel for eksempel er en rase som er undervurdert, det samme med mynder og whippet, schnausere, enkelte pinchere, rhodesian ridgeback - les og les og les og let.. 

Lykke til 

Anonymkode: aea9e...8db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde hund for femten år siden. Savner veldig å ha hund, og ønsker en som kan være en trygg hund. Ønsker derfor en malinois og vil vite om noen har noen gode tips angående rasen, og hva som kreves? Vet det er en hund som krever mye og er innstilt på det. 

Ingen uerfarne hundeeiere bør ha den rasen. det burde egentlig være ulovlig for. Det er en farlig hund i feil hender fordi den krever så ekstremt mye ekstra. Og når den ikke får det, så er den eksplosiv og sterk. Så nei, du burde absolutt ikke skaffe deg den rasen. Du høres ikke erfaren ut når det er hele femten år siden sist. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ok, tar til meg rådene og får omgjøre litt av hva jeg ønsker, isåfall. Skal ikke nevne rase, men det er en av de mest krevende og intelligente rasene jeg hadde for femten år tilbake. Og det var en stor hund. Og det fungerte bra, hadde ingen problemer med den hunden. 

Du høres ikke troverdig ut når du ikke en gang kan nevne rasen. Var det en ulovlig rase? 

Det er ikke bare arbeidsfolk som politi og militær som kan ha den rasen, men folk som virkelig, virkelig kan hunder og ikke minst den spesifikke rasen. Den er ikke for alle, ikke en gang for veldig drevne hundefolk. Dette er en rase for folk som har hunder som livsstil og jobb, ikke som hobby, ikke som jobb men som livsstil og jobb samtidig. 

Anonymkode: 449d9...ee3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen uerfarne hundeeiere bør ha den rasen. det burde egentlig være ulovlig for. Det er en farlig hund i feil hender fordi den krever så ekstremt mye ekstra. Og når den ikke får det, så er den eksplosiv og sterk. Så nei, du burde absolutt ikke skaffe deg den rasen. Du høres ikke erfaren ut når det er hele femten år siden sist. 

Du høres ikke troverdig ut når du ikke en gang kan nevne rasen. Var det en ulovlig rase? 

Det er ikke bare arbeidsfolk som politi og militær som kan ha den rasen, men folk som virkelig, virkelig kan hunder og ikke minst den spesifikke rasen. Den er ikke for alle, ikke en gang for veldig drevne hundefolk. Dette er en rase for folk som har hunder som livsstil og jobb, ikke som hobby, ikke som jobb men som livsstil og jobb samtidig. 

Anonymkode: 449d9...ee3

Hadde Cane Corso.

Skrevet

Savner å kunne ha hund. Hadde besøk av en malinois i går, som er eid av en som driver med ymse redningsarbeid. De trener mange timer med ulike kognitive øvelser og mosjon hver dag. Hun er sjefen på dressur, men de andre i familien tar den med på sykkel, ski osv. så de er mange nok til å gi tilstrekkelig aktivitet. Da er det også en rolig fritidshund på kvelden, men likevel: Alltid på alerten. Jeg ville ikke hatt en så intensiv arbeidshund som enslig privatperson.

Jeg er vant med å ha både schäfer og border collie, og har mestret det fint. Men malle ville jeg vært betenkt på å skaffe.

For ditt behov kan det godt hende at en boerboel hadde vært håndterbar. Den krever ikke like mye eller like intensiv fysisk mosjon, og trenger heller ikke like mye hjernejogg. Til gjengjeld krever den kanskje enda mer trening på ydmyk opptreden overfor både deg og dem du skal passere. Det er en saktmodig type, når den er riktig oppdratt, og ser fryktinngytende ut.

Har du tenkt på å kontakte FOD? De har hunder til omplassering jevnlig. Om du beskriver hva du ser etter, og hva du kan tilby, så kan de gjerne komme over en fiks ferdig omplasseringshund som havner i de rette hender hos deg - uten å gå veien om annonsering. https://www.fod.no/hunder/ 
Selv er jeg ikke så begeistra for valpestadiet, så jeg har gjerne tatt over hunder til omplassering istedet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...