AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Jeg hadde hund for femten år siden. Savner veldig å ha hund, og ønsker en som kan være en trygg hund. Ønsker derfor en malinois og vil vite om noen har noen gode tips angående rasen, og hva som kreves? Vet det er en hund som krever mye og er innstilt på det. Anonymkode: 3229e...e56
Tabris Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Malinois er en ren arbeidshund og bør ikke kjøpes av noen som ikke har tenkt å gi den hva den krever. Man trenger ikke være i militæret eller politiet for å ha en malinois, men man må virkelig vite hva man skaffer seg og at man har kapasitet og kunnskap til å gi den hva den trenger. Hva mener du med at du ønsker en "trygg hund"? Hvis du tenker at hunden skal være trygg så ville jeg heller gått for en spaniel eller en retriever. Defensive og milde raser som er lettrente og lettere å ha med å gjøre. 21 1 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Det er jo en politihund/tjenestehund i veldig stor grad. Du vil få store mengder vokt-innstinkt og kan få problemer med å passere folk med mindre du har en veldig solid lydighet i bunn. Du kan også få mye bjeffing. De blir også store og sterke, og må få bruke hodet. Hva slags hundesporter har du tenkt å drive med og hvor mye fysisk og mental trening skal du nedlegge hver dag? Det er en utrolig høydrifts-brukshund. Så det kan være lurt å tenke på hva du kan tilby hunden, hvor mye tid du vil nedlegge på kurs og treninger og sport, i tillegg til hva slags familieforhold du har og hvordan du bor. Anonymkode: 2350c...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Tabris skrev (Akkurat nå): Malinois er en ren arbeidshund og bør ikke kjøpes av noen som ikke har tenkt å gi den hva den krever. Man trenger ikke være i militæret eller politiet for å ha en malinois, men man må virkelig vite hva man skaffer seg og at man har kapasitet og kunnskap til å gi den hva den trenger. Hva mener du med at du ønsker en "trygg hund"? Hvis du tenker at hunden skal være trygg så ville jeg heller gått for en spaniel eller en retriever. Defensive og milde raser som er lettrente og lettere å ha med å gjøre. Med trygg, mener jeg en som kan å beskytte. Forelska meg i rasen, ønsker en intelligent hund, ingen jålehund… Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jo en politihund/tjenestehund i veldig stor grad. Du vil få store mengder vokt-innstinkt og kan få problemer med å passere folk med mindre du har en veldig solid lydighet i bunn. Du kan også få mye bjeffing. De blir også store og sterke, og må få bruke hodet. Hva slags hundesporter har du tenkt å drive med og hvor mye fysisk og mental trening skal du nedlegge hver dag? Det er en utrolig høydrifts-brukshund. Så det kan være lurt å tenke på hva du kan tilby hunden, hvor mye tid du vil nedlegge på kurs og treninger og sport, i tillegg til hva slags familieforhold du har og hvordan du bor. Anonymkode: 2350c...cd9 Takk for tips, det er slike svar jeg søker etter. Anonymkode: 3229e...e56
Tabris Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Med trygg, mener jeg en som kan å beskytte. Forelska meg i rasen, ønsker en intelligent hund, ingen jålehund… Anonymkode: 3229e...e56 Du skal være forsiktig med å trene en malle til å beskytte, da skal du virkelig ha stålkontroll og vite hva du gjør. Hvis du får en utrygg malle, som da i tillegg er offensiv ("kan å beskytte"), så kan det potensielt sett være farlig. Spaniels og retrievere er ikke jålehunder, de er arbeidshunder. 23 9
Leo Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 De privatpersonene jeg kjenner som har malle har hund som livsstil og bruker dem aktivt som bl.a. redningshunder. Nå vet ikke jeg hva slags hundehold du hadde for 15 år siden, men sjansen er vel ganske stor for at du både har glemt mye og at det evt. vil bli en enorm overgang fra å ikke ha hund i det hele til å bruke all ferie og fritid på hund. Og hvis du tenker at du vil ha en malle fordi den kan beskytte deg så mener jeg at du er helt feil ute. Det er en stor og sterk hund med sterke instinkter og i uerfarne og/eller gale hender kan den bli direkte livsfarlig. 27 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Leo skrev (8 minutter siden): De privatpersonene jeg kjenner som har malle har hund som livsstil og bruker dem aktivt som bl.a. redningshunder. Nå vet ikke jeg hva slags hundehold du hadde for 15 år siden, men sjansen er vel ganske stor for at du både har glemt mye og at det evt. vil bli en enorm overgang fra å ikke ha hund i det hele til å bruke all ferie og fritid på hund. Og hvis du tenker at du vil ha en malle fordi den kan beskytte deg så mener jeg at du er helt feil ute. Det er en stor og sterk hund med sterke instinkter og i uerfarne og/eller gale hender kan den bli direkte livsfarlig. Mener ikke å trene den opp i det. En trygg hund i hjemmet. En turvenn. Å jogge turer med. Lydighet. Osv. Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Og sammenlignet med german shepherd? Er jo flere som har German Shepherd. Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Hvor gammel er du, hva er dine interesser, hvor mye tid har du til hund? Anonymkode: bd66f...7d1 2 2
Leo Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener ikke å trene den opp i det. En trygg hund i hjemmet. En turvenn. Å jogge turer med. Lydighet. Osv. Anonymkode: 3229e...e56 Hvis du skal jogge og trene lydighet samtidig som du er ganske uerfaren så er det mange andre raser du bør se på før malle. Sjansen er da ganske stor for at den ender opp som understimulert og veien derfra til farlig kan være kort. 23
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er du, hva er dine interesser, hvor mye tid har du til hund? Anonymkode: bd66f...7d1 40. Jeg har all tid, hele dagene ledige. Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mener ikke å trene den opp i det. En trygg hund i hjemmet. En turvenn. Å jogge turer med. Lydighet. Osv. En malle er en høyenergi hund som krever både stor mengde med fysisk trening, men må også utfordres i hodet. Ja de er smarte, men problemet med smarte hunder er at de fort kan bli destruktive dersom de ikke får nok stimuli, og de har mye instinkter i tillegg. Flotte hunder som jeg aldri ville ha hatt selv. Jeg foretrekker hunder som er litt dummere. Jeg foretrekker hunder som har lavere energi i tillegg. du får fortsatt gode hunder som er både flotte og passer til ditt behov innenfor dette. Hva med labrador ? Anonymkode: deb83...f5e 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 Leo skrev (Akkurat nå): Hvis du skal jogge og trene lydighet samtidig som du er ganske uerfaren så er det mange andre raser du bør se på før malle. Sjansen er da ganske stor for at den ender opp som understimulert og veien derfra til farlig kan være kort. Så, hva er dine tips? Hvordan er det å ha en malinois, skal de ikke gå turer og løpe litt de da? Anonymkode: 3229e...e56
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener ikke å trene den opp i det. En trygg hund i hjemmet. En turvenn. Å jogge turer med. Lydighet. Osv. Anonymkode: 3229e...e56 Om dette er hverdagen du kan gi en hund så kan du velge nesten alle andre raser enn en malle. Jeg ber deg veldig pent om å være så snill å ikke skaffe deg malle En malle trenger alle de tingene du ramser opp, men legg til ekstremt mye trening og den trenger å ha en jobb. Hvis ikke lager den seg en jobb selv. Og da lager de ofte seg arbeidsoppgaver som ikke er positive. Maller er fantastiske hunder om de blir brukt aktivt og riktig. Kjempeflotte hunder om man vil bruke flere timer hver uke viet til trening i form av sporsøk og lignende Stort sett de fleste, finnes unntak, som skaffer seg malle uten å ha en passkontoret for hundesport og trening, ender opp med maller som kan være litt skumle og utrygge Anonymkode: 93c0d...914 11 2
norw Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 Schäferhund, brukshundtypen, er et tryggere valg, men de krever også sitt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om dette er hverdagen du kan gi en hund så kan du velge nesten alle andre raser enn en malle. Jeg ber deg veldig pent om å være så snill å ikke skaffe deg malle En malle trenger alle de tingene du ramser opp, men legg til ekstremt mye trening og den trenger å ha en jobb. Hvis ikke lager den seg en jobb selv. Og da lager de ofte seg arbeidsoppgaver som ikke er positive. Maller er fantastiske hunder om de blir brukt aktivt og riktig. Kjempeflotte hunder om man vil bruke flere timer hver uke viet til trening i form av sporsøk og lignende Stort sett de fleste, finnes unntak, som skaffer seg malle uten å ha en passkontoret for hundesport og trening, ender opp med maller som kan være litt skumle og utrygge Anonymkode: 93c0d...914 Ja… De virker bare som fantastiske hunder. Hvordan er de sammenlignet med schæfer? Hadde det vært mer aktuelt? Anonymkode: 3229e...e56
Carrot Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 Tabris skrev (42 minutter siden): Malinois er en ren arbeidshund og bør ikke kjøpes av noen som ikke har tenkt å gi den hva den krever. Man trenger ikke være i militæret eller politiet for å ha en malinois, men man må virkelig vite hva man skaffer seg og at man har kapasitet og kunnskap til å gi den hva den trenger. Hva mener du med at du ønsker en "trygg hund"? Hvis du tenker at hunden skal være trygg så ville jeg heller gått for en spaniel eller en retriever. Defensive og milde raser som er lettrente og lettere å ha med å gjøre. DETTE - alle belgiske fårehunder (fire i rasen) er særdeles krevende hunder, og en som "hadde hund for 15 år siden! er å regne som nybegynner - og disse hundene er absolutt ikke nybegynner hunder! Vi har hatt belger i over 20 år nå og det er fortsatt slik at jeg av og til føler at det er MYE hund for meg på tross av at vi er aktive i miljøet og med trening osv. 16
Leo Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så, hva er dine tips? Hvordan er det å ha en malinois, skal de ikke gå turer og løpe litt de da? Anonymkode: 3229e...e56 Alle hunder både bør og skal gå turer og løpe litt og det du nevner at du har tenkt å bruke hunden til er omtrent det samme som jeg har brukt og bruker min dachser til. Nå mener jeg ikke at du skal anskaffe en dachs, men poenget er at det er veldig mange hunderaser som vil fungere vesentlig bedre enn en malle til ditt bruk. Selv ville jeg ha kjøpt en labrador hvis det ikke var for at jeg har problemer med armer og skuldre som gjør det vanskelig å håndtere en tyngre hund. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Leo skrev (3 minutter siden): Alle hunder både bør og skal gå turer og løpe litt og det du nevner at du har tenkt å bruke hunden til er omtrent det samme som jeg har brukt og bruker min dachser til. Nå mener jeg ikke at du skal anskaffe en dachs, men poenget er at det er veldig mange hunderaser som vil fungere vesentlig bedre enn en malle til ditt bruk. Selv ville jeg ha kjøpt en labrador hvis det ikke var for at jeg har problemer med armer og skuldre som gjør det vanskelig å håndtere en tyngre hund. Ok, tar til meg rådene og får omgjøre litt av hva jeg ønsker, isåfall. Skal ikke nevne rase, men det er en av de mest krevende og intelligente rasene jeg hadde for femten år tilbake. Og det var en stor hund. Og det fungerte bra, hadde ingen problemer med den hunden. Men mener dere virkelig da at kun politi, forsvaret/militære og brannmenn bør ha malinois? Anonymkode: 3229e...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå