Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og sliter veldig økonomisk til tider grunnet lav inntekt. I perioder kan jeg jobbe mye og andre perioder kan jeg absolutt ikke. Håper grunnbeløpet og eventuelt trygden økes (!!) 

Et annet tiltak er å heve fribeløp grensen. Hvorfor kan de ikke det? Før kunne du tjene 90 000 i året uten trekk i trygden. Det hadde reddet min økonomi og jeg kunne tjent disse i løpet av noen få måneder. Det er vel billigere å heve fribeløp grensen enn å heve uføretrygden?

Anonymkode: c5cbc...f0a

• Liker 6
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig, engasjer deg politisk og ta kontakt med politiske partier. De er eneste som kan få til en endring 

Anonymkode: 8ea5b...e3b

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må jobbes litt med innsalg her. Du får aldri med deg Høyre og FrP med velgere dersom målet er å gjøre livet litt bedre for de som sliter mest. Der du KAN vinne frem, er om du klarer å forklare dem at flere faktisk kommer til å bruke restarbeidsevnen sin om det ikke betyr at de får litt mer enn en femtilapp i netto timelønn.

Anonymkode: 0a04f...ee0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig☺️Jeg er i sterk debatt med meg selv ang en deltidsjobb jeg har søkt på. Kommer til å bli trukket mye, og får en time reisevei mand-fred. Dette er ikke krise, men krisen er at helsen blir påvirket, og jeg må nok ha mer behandling, evt også kortison i rygg og knær. Og kan ikke stå i off.helsekø 9 mnd og vente. Da blir det privat. Og hvis jeg går i minus så er det null poeng. Veldig synd da dette er en jobb jeg virkelig ønsker🥰

Anonymkode: 0f1d1...667

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig. Syns ikke man skal ha fribeløp. Kan du jobbe 20% skal du få lønn for det og tilsvarende mindre trygd. Hilsen gradert ufør.

Anonymkode: f03d9...9a3

• Liker 34
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan jobbe, så jobb. Det er jo ikke akkurat sånn at du taper på å jobbe. 

Du går i pluss. Du får bare ikke dobbelt opp. 

Men historier som dette er årsaken til at folk mener uføre må motiveres til å jobbe, fordi det er et valg. 

Anonymkode: 44f99...563

• Liker 39
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

En trenger ikke å rote seg bort i fribeløpet. Jeg jobber litt, har et lite ENK i tillegg, pluss noen skattefrie småjobber her og der. Tilsammen utgjør dette ca 120000 i året, og ingen redukjson i trygden som er på 395000 i året.

Anonymkode: 5bf10...a85

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

En trenger ikke å rote seg bort i fribeløpet. Jeg jobber litt, har et lite ENK i tillegg, pluss noen skattefrie småjobber her og der. Tilsammen utgjør dette ca 120000 i året, og ingen redukjson i trygden som er på 395000 i året.

Anonymkode: 5bf10...a85

Hvordan er det mulig å tjene 120 000 i året uten reduksjon i trygden? Tjener du såpass mye på småjobber? Kan du fortelle litt om jobbene fordi det hørtes interessant ut :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men historier som dette er årsaken til at folk mener uføre må motiveres til å jobbe, fordi det er et valg. 

Når man er kronisk syk og har dokumentert nedsatt funksjonsevne så koster det en mye mer å jobbe i form av plager under og etter arbeidet. Jeg må ta smertestillende for å greie meg gjennom arbeidsdagen og når jeg kommer hjem er resten av dagen "ødelagt", da får jeg ikke gjort noe mer.

Jeg er glad i jobben min, det er godt å føle seg nyttig og jeg ønsker å stå i jobb så lenge som mulig. Arbeidsgiveren min trenger meg og vil gjerne at jeg skal jobbe mer. Men det er ikke noen god følelse å tyne en selv så hardt og sitte igjen med like mye eller tap. Når jeg går over frigrensen så tjener jeg ikke penger lenger, taper faktisk littegrann pga. bla. transportutgifter. Når kollegaer går hjem med adskilling mindre plager etter å ha stått på og jobbet overtid eller doble skift så er det pengene de ser frem til. "Det er slitsomt, men det er gode penger."

Vil si at min arbeidsmoral og motivasjon er like bra eller bedre enn veldig mange andres. Hvem er villige til å ofre like mye for "ingenting"? Det er ikke mange.

Anonymkode: f119a...0de

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er noen som taper økonomisk på å jobbe jo.  

Anonymkode: b73f2...9da

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man er kronisk syk og har dokumentert nedsatt funksjonsevne så koster det en mye mer å jobbe i form av plager under og etter arbeidet. Jeg må ta smertestillende for å greie meg gjennom arbeidsdagen og når jeg kommer hjem er resten av dagen "ødelagt", da får jeg ikke gjort noe mer.

Jeg er glad i jobben min, det er godt å føle seg nyttig og jeg ønsker å stå i jobb så lenge som mulig. Arbeidsgiveren min trenger meg og vil gjerne at jeg skal jobbe mer. Men det er ikke noen god følelse å tyne en selv så hardt og sitte igjen med like mye eller tap. Når jeg går over frigrensen så tjener jeg ikke penger lenger, taper faktisk littegrann pga. bla. transportutgifter. Når kollegaer går hjem med adskilling mindre plager etter å ha stått på og jobbet overtid eller doble skift så er det pengene de ser frem til. "Det er slitsomt, men det er gode penger."

Vil si at min arbeidsmoral og motivasjon er like bra eller bedre enn veldig mange andres. Hvem er villige til å ofre like mye for "ingenting"? Det er ikke mange.

Alle som ikke er ufør ofrer like mye for ingenting, det er det at de jobber som gjør at du kan få uførepensjon fra NAV. Videre er det svært mange som står i full jobb som ikke har overskudd til noe annet resten av dagen, hvordan tror du det føles for de at du skal få både pensjon FRA DE og full lønn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan er det mulig å tjene 120 000 i året uten reduksjon i trygden? Tjener du såpass mye på småjobber? Kan du fortelle litt om jobbene fordi det hørtes interessant ut :D 

Ikke meg du siterer. Men det er kun pensjonsgivende inntekt som gir trekk i trygden. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer. Men det er kun pensjonsgivende inntekt som gir trekk i trygden. 

Skjønner! Lurer fortsatt på hvilken småjobber som ikke er pensjonsgivende inntekt? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Alle som ikke er ufør ofrer like mye for ingenting, det er det at de jobber som gjør at du kan få uførepensjon fra NAV. Videre er det svært mange som står i full jobb som ikke har overskudd til noe annet resten av dagen, hvordan tror du det føles for de at du skal få både pensjon FRA DE og full lønn?

Selvsagt ofrer ikke friske like mye for ingenting..  Jeg husker da godt hvordan jeg som frisk kunne jobbe fra 8-16 hver dag. Var jo sliten da jeg kom hjem, men absolutt ikke utslitt og jeg hadde hentet meg inn etter en natts søvn. Nå kan jeg bli UTSLITT av å jobbe fra 11-14 én dag i uken og det tar dagesvis å hente seg inn.

Man får ikke full lønn og trygd da, er snakk om å tjene kanskje 90K på toppen av uføretrygden (noe de friske allerede gjør og vel så det..). 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt ofrer ikke friske like mye for ingenting..  Jeg husker da godt hvordan jeg som frisk kunne jobbe fra 8-16 hver dag. Var jo sliten da jeg kom hjem, men absolutt ikke utslitt og jeg hadde hentet meg inn etter en natts søvn. Nå kan jeg bli UTSLITT av å jobbe fra 11-14 én dag i uken og det tar dagesvis å hente seg inn.

Man får ikke full lønn og trygd da, er snakk om å tjene kanskje 90K på toppen av uføretrygden (noe de friske allerede gjør og vel så det..). 

Fordi helse er binomisk og enten er du 1) fullstendig 100% frisk eller 2) ekstremt ufør? Om du er frisk nok til å tjene inn 90k er det nok bedre at du lar staten bruke de pengene på de som trenger det mer, eks. Barn med kreft.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kastanjefrø said:

Fordi helse er binomisk og enten er du 1) fullstendig 100% frisk eller 2) ekstremt ufør? Om du er frisk nok til å tjene inn 90k er det nok bedre at du lar staten bruke de pengene på de som trenger det mer, eks. Barn med kreft.

Tåpelig kommentar. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lest noe om at grensa økes til 100tusen for de som får seg vta plass. Det ser også ut som at du beholder økt inntektsgrense hvis du slutter å bruke vta plassen din.

jeg holder på å undersøker om dette faktisk stemmer, isåfall er det verdt å ta en runde innom vta først og fremt.

Noen som vet mer om dette?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kastanjefrø said:

Altså jeg ser at du siterer meg, men det du svarer på må være et annet innlegg. Du kommer med påstander om meg som ikke stemmer overhodet og det gidder jeg ikke bruke tid på å forsvare meg mot.

Om du mener at det er verdiløst at uføre i Norge slipper å bo på gaten så forstår jeg holdningen din. Hvis du har problemer med sosialisme så tror jeg du bor i feil land og det blir uansett en helt annen diskusjon.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Den første endringen som bør skje er at når en med ufør kommer i jobb. F eks I april, og tjener over grensa, så må de ikke betale tilbake alt de har fått januar til april, fordi de tjente for mye i mai til desember. 

Jeg sa fra meg all trygd i juni siste året jeg mottok trygd, men måtte likevel si fra meg 9 vakter uten lønn på høsten slik at jeg slapp å betale tilbake det jeg hadde fått. Det må gå an å regne mnd for mnd når en er i overgang mellom trygd og arbeid

Endret av Topsi
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Er man ikke frisk nok til å jobbe får man jo trygd. Regner med du skjønner det er en vesentlig forskjell på før og etter man ble kronisk syk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...