AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Del Skrevet 4. mai 2023 Jeg er i fedme-kategorien. Har lagt om det aller, aller meste. Fører i Lifesum. Ligger under det jeg skal der 6 av 7 dager i uka (har lagt inn vekttap på 700 gram i uka). Til tider står det helt stille. Jeg skjønner jo at det ikke kommer til å være en lineær nedgang. Jeg har gått ned 6 kilo siden 25.mars. Jeg kan alt om kalorier inn, kalorier ut osv. Logisk sett så vil man jo gå ned om inntaket er lavere enn forbruket. Det jeg egentlig lurer på er om noen har opplevd at de har gjort det vanskeligere for seg selv ved å ligge lavere enn "nødvendig"? Vil kroppen ville holde igjen mer hvis man ligger "for mye" under, enn den gjør hvis man spiser mer? Jeg er ikke slapp og sliten, og jeg går ikke sulten. Jeg har gjort om hva jeg spiser sånn at det er riktigere enn før. Tillater meg selv å skeie litt ut i helga, men passer på kaloiriinntaket på ukebasis, og det er alltid under. Grunnen til at jeg spør er at jeg har erfart at jeg har gått mer ned etter to utskeielser jeg har hatt. Planlagte sådanne, men inntak av mer fett og karbohydrater enn vanlig. Er det tilfeldig, eller har noen erfart det samme? Anonymkode: a36f5...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Del Skrevet 4. mai 2023 Sånn sparebluss greier pga for lite kalorier er vel blitt bevist flere ganger nå at er en myte, til en grad. jeg går ned i vekt i ugjenvne bølgedaler, mye påvirket av hvor jeg ligger i hormonsyklusen min, så om jeg skulle begynt å følge med daglig ville jeg nok blitt litt gæren. salt, søvn og hormoner, og om du har trent ekstra mye eks med mer, alt dette påvirker jo vekten uten å påvirke vektnedgangen, om det gir mening ? Så lenge trenden går nedover, så fortsetter du bare som du vil Anonymkode: 40b5b...026 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Del Skrevet 4. mai 2023 Treningscoucher sier jo også at man ikke skal følge med daglig, fordi vekten vil ikke gå ned hver eneste dag. Vi kan ikke alt om kroppen, og hvorfor den holder igjen vekten fra dag 3 til 4, men går ned vanlig fra dag 4 til 5 er svært vanskelig å svare på. Det er så mange flere faktorer som spiller inn som vi enda ikke forstår, eller klarer å forklare. Til og med psyken har jo mye å si. Hvorfor? Nei vi vet ikke klart å tydelig enda. Anonymkode: 3aea4...eda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Del Skrevet 4. mai 2023 Det er noe som kalles «woosh»-effekten (gjerne det man på norsk vil kalle ketchup-effekten). Det er ikke vitenskapelig bevist, men det er en teori om at kroppen erstatter fettet i fettcellene med vann når de forbrukes. Kroppen venter på å få fullt opp fettcellene igjen. Derfor vises det ikke på vekta. Etterhvert forstår de at det ikke kommer til å bli en oppfylling og de slipper vannet. Man mister vekten. Mange opplever at en slik effekt kommer etter man gjerne har spist noe mer kalorier. Det kan være noe lignende du opplever? Som sagt, ikke vitenskapelig bevist, men mange som opplever dette. Det gjelder også meg hvis jeg prøver å gå ned i vekt. Anonymkode: 28455...890 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er noe som kalles «woosh»-effekten (gjerne det man på norsk vil kalle ketchup-effekten). Det er ikke vitenskapelig bevist, men det er en teori om at kroppen erstatter fettet i fettcellene med vann når de forbrukes. Kroppen venter på å få fullt opp fettcellene igjen. Derfor vises det ikke på vekta. Etterhvert forstår de at det ikke kommer til å bli en oppfylling og de slipper vannet. Man mister vekten. Mange opplever at en slik effekt kommer etter man gjerne har spist noe mer kalorier. Det kan være noe lignende du opplever? Som sagt, ikke vitenskapelig bevist, men mange som opplever dette. Det gjelder også meg hvis jeg prøver å gå ned i vekt. Anonymkode: 28455...890 Interessant.... Jeg har som sagt bare opplevd det ved to tilfeller disse ukene, men det skal bli spennende å se om ejg ser noe mønster i det! Takk for "teori"! Anonymkode: a36f5...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Del Skrevet 4. mai 2023 Det var gjennomgående da jeg slanket meg i fjor. Hadde feks en måned hvor jeg var helt påpasselig med kaloriene og logget absolutt alt. Gikk opp et halvt kilo den måneden. Var så frustrert og laget faktisk en tråd om det her inne. De fleste svarene var gode, at jeg måtte være tålmodig eller spise mindre (kunne ikke ligge lavere enn jeg var uten å gå på en smell). Vel, jeg gikk på en smell uken etter, men da jeg veide meg (en gang i uken veier jeg meg) så hadde jeg plutselig gått ned hele 3 kg. Kunne fort skapt en forklaring i hodet om at grunnen til jeg gikk ned så mye var at jeg spiste mer den uken, men skjønte fort at det var en forsinket vektnedgang. Og sånn fortsatte det til jeg var i mål. Litt ned, litt opp, plutselig mye ned. Ble en tålmodighetsprøve, men kom meg i mål tilslutt 🙂 6 kg siden 25. mars er bra! Du er godt i gang. Vær tålmodig. Anonymkode: 29de0...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå