Gå til innhold

Vektoppgang siste trimester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er snart kommet til 3 trimester, og har allerede lagt på meg litt mer enn de 12 anbefalte kiloene.😅 Hadde en bmi på 25 før jeg ble gravid, så er ikke slik at kroppen min trenger mange flere kg.

Jeg har prøvd å spise relativt sunt, men pga. kvalme og snusslutt gikk jeg opp 7-8 kg allerede i første trimester. 

Hvordan har vektøkningen vært for dere i 3. trimester? Jeg vil ikke gå sulten og ikke unne meg noe, da går jeg heller opp 10 kg til..🙈

Det er vel begrenset hvor mye fett kroppen klarer å lagre på 3 mnd?😅 

Hvor mye gikk dere opp totalt i hvert trimester og hvor mye forsvant med fødselen?😄

Anonymkode: 2d444...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forrige svangerskap hadde jeg størst vektøkning i 2.trimester. Tror så jeg la på meg 3kg i siste trimester. Totalt 16kg, var 106kg dagen før fødsel. Og 95kg et par dager etter hjemkomst. Så la jeg på meg litt igjen.

Var 83kg før dette svangerskapet. Denne gangen har jeg lagt på 8kg så langt, straks kommet til 3.trimester. Håper å ikke legge på så mye i siste del. Har en del søtsug, som jeg burde stå imot ;)

Anonymkode: baa30...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk opp kanskje 3 kg mellom uke 28 og fødsel i uke 38. Fra uke 28-36 lå vekta helt stille. Trikset? Svangerskapsdiabetes. Kuttet ned på nesten alt av raske karbohydrater. Kostholdet besto av vanlig middag hvor de karbohydratrike matvarene ble erstattet av fullkornsvarianter, grovt brød, knekkebrød, grønnsaker med lite karbohydrater. Drakk litt sukkerfri saft og brus, mye vann og Farris. Lagde meg typisk «lavkarbomåltider» innimellom, for eksempel kunne jeg bruke tid på å lage egg og bacon til frokost hvilken som helst dag, sammen med for eksempel stekt tomat, agurk, knekkebrød med ost. Fant noen sukkerfrie desserter jeg unnet meg innimellom. Spiste meg alltid mett, sørges spesielt for at jeg ikke gikk sulten til sengs. 

Kjøpte abonnement i svømmehall og svømte et par ganger i uka, da bekkenet ikke likte noe særlig å gå. 

Anonymkode: bebe2...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i uke 37 nå, har totalt lagt på meg 3,1 kg. Gikk ned 3-4 kg i første trimester og begynte ikke å legge på meg før i andre trimester. Nådde startvekten i uke 20-21 tror jeg det var.

Nå skal det sies at jeg har høy bmi fra før, så lite vektoppgang er ønskelig. Men har ikke gjort noe spesielt for det, har vel bare vært «heldig». Det var slik i første svangerskap også, gikk ned flere kg først før det langsomt kom på noen i slutten av andre trimester og tredje. 

Anonymkode: b792d...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk opp mest i andre trimester. Litt usikker på hvordan fordelingen var helt nøyaktig, men la på meg totalt 11 kg med førstemann og 14 med andremann, vekten stagnerte rundt uke 32 men magen ble litt større likevel 😛 

Anonymkode: 7823c...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI 20 før svangerskapet, la på meg 1 kg i 1.trimester, 6,5 kg i 2.trimester, og 5,5 kg i 3.trimester. Til sammen 13 kg. 

Anonymkode: 3efcb...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke født enda da, er 35 uker, men har gått opp 8 kg fra jeg var 28 uker til nå. Til sammen har jeg gått opp 22 kg… Jeg hadde BMI på 19 før graviditeten da, men er uansett ikke så bra. 

Anonymkode: d6425...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk opp 13 kg fra uke 28 til 37 (fødsel). Det meste var nok vann, for 15 kg var borte en uke etter fødselen.

Anonymkode: 38b31...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er tidlig i 3 trimester enda, men vektøkningen har stagnert de siste par ukene her. Men gikk mye opp i 1. og 2. Jeg bekymret meg såå mye over at jeg ikke fulgte den «anbefalte» kurven. Nå driter jeg i det, for det har ikke noe å si så lenge baby er sunn og har det bra. Vi skal ikke slanke oss når vi går gravide, og kroppen legger på seg uansett om vi vil eller ikke. Jeg prøvde å telle kalorier en periode for å passe på at jeg ikke overspiste. Det hjalp ingenting. Vekta øker uansett. 

Anbefaler å nyte graviditeten, og fokusere på at baby er frisk og sunn, mer enn vekta di. Er du i 3. trimester går jeg ut ifra at du har fått vite status på baby på ultralyd og kontroller. ❤️

Anonymkode: 3ff79...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk opp 8 fram til uke 30. Nå har jeg gått ned 4 pga svangerskapsdiabetes. Baby har det fint og jeg hadde BMI på 29 fra før av

Anonymkode: 98370...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...