Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 4. mai 2023 Jeg har en sønn som er verdens snilleste gutt, aldri klager han og så respektfull, selvom han alltid har måtte føle på det å være fattig. Jeg har gjort alt jeg kan for at han skal få være med på ting og ha ting. Jeg sitter heller uten alt selv for at han skal kunne delta, dermed så har han fått være med på de viktigste tingene, likevel så er det mye han aldri har kunne gjort også. Han er en god gutt som satser på skolen og som har drømmer. Han ønsket seg penger til konfirmasjonen fordi han ønsket seg en brukt båt, som han kunne bruke om sommeren fordi vi ikke har råd til særlig ferie og han ville lage en sommerjobb hvor han skulle bruke båten. Båtplass skulle han få låne gratis av noen bekjente av meg. Selvom jeg har dårlig råd, så er det mange med penger på både min og fars side. Han forventer seg aldri noe i livet og er så ydmyk, men skuffelsen hans ble likevel stor når han fikk forskjellige klokker av nesten alle gjestene. Han har aldri ønsket seg klokke, og mange av klokkene er uten byttelapp eller uten stor verdi så han tjener ikke mye på å selge dem. Og hva skal man med så mange klokker liksom. Besteforeldrene på farssiden ga noen tusenlapper, men de fikk han ikke før han ble myndig og står på konto hos dem. Var rundt 5000 kr. Han ønsker ikke være utakknemlig så han har ikke klaget, men han hadde sagt at han ønsket seg penger. Flere av de som ga klokke sa at de ga en ting fordi det var mer morro å gi, men jeg skjønner ikke at de i det minste ikke snakket sammen så sønnen min slapp å sitte der med en haug av klokker. Skulle de kjøpt noe annet så kunne de fått mange tips av meg som kjenner han godt. Han har vært litt mutt og stille i noen dager nå, båten og håpet hans ble borte, og jeg er desperat etter å fikse det. Jeg håpet for en gangs skyld at han skulle føle på det å få noe han virkelig ønsket seg i livet. Det var heller ikke lett for han at vennene hans "skrøt" litt av det dem fikk. Jeg har vært inne på tanken å hente en båt som gis bort fordi den er ødelagt, og pusse opp, men det er ingen i mils omkrets akkurat nå ihvertfall. Lån får jeg ikke. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, tror jeg bare trengte å tømme meg litt da jeg ikke har så mange å snakke med. Jeg er litt lei meg på sønnen min sine vegne. Kanskje dette også er en oppfordring om å snakke sammen når mange skal gi gave, så ikke man gir det samme. Fint og også gi ting man har fra før, men da burde man være sikker på at det er noe mottakeren ønsker seg, når det ikke er med kvittering. Anonymkode: 2b663...67b 3 71
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Du sier han ikke ønsker å være utakknemlig, men når man reagerer slik du beskriver på gavene andre mennesker har vært så snille å bruke penger på så er det faktisk nettopp det man er. Gaver er gitt i beste mening og jeg merker jeg blir ganske trassig av å lese innlegget ditt og hadde dette vært en gutt i min omgangskrets hadde jeg ikke akkurat ønsket å legge særlig omtanke i gaver til ham framover hvis det er slik at han blir skuffet og sur om han ikke får det han spesifikt har bedt om. Gaver er ikke noe man har krav på eller kan diktere, selv ikke i en konfirmasjon. Anonymkode: 879b6...a8b 8 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 4. mai 2023 Stakkars gutt. Føler med deg:-( Anonymkode: c696e...088 44 15 10
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 jeg tenker det må væe lov å selge de klokkene for en krone her og en krone der er penger det også.. Anonymkode: afc68...fe9 33 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier han ikke ønsker å være utakknemlig, men når man reagerer slik du beskriver på gavene andre mennesker har vært så snille å bruke penger på så er det faktisk nettopp det man er. Gaver er gitt i beste mening og jeg merker jeg blir ganske trassig av å lese innlegget ditt og hadde dette vært en gutt i min omgangskrets hadde jeg ikke akkurat ønsket å legge særlig omtanke i gaver til ham framover hvis det er slik at han blir skuffet og sur om han ikke får det han spesifikt har bedt om. Gaver er ikke noe man har krav på eller kan diktere, selv ikke i en konfirmasjon. Anonymkode: 879b6...a8b Han har ikke vært sur et sekund, han bare smiler og takket for alle klokkene. Men det må være lov for en gutt som håpet på noe annet, og være litt skuffet inni seg uten å bli kalt utakknemlig. Og det er jeg som sier setningen "hva skal han med alle de klokkene", men det er jo sant, hva skal han med mange klokker når han han ikke bruker sånt. Det blir jo bare liggende, er det ikke bedre å gi noe som blir brukt? Uansett, så er jeg trist på han sine vegne. Det er jeg som klager litt her, ikke han. Ts Anonymkode: 2b663...67b 73 25 25
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Man skal selvfølgelig være fornøyd med det man får. Men at folk ikke vil gi penger i gave fordi dem syns det er kjedelig å gi, syntes jeg er spesielt. Gi noe som er ønsket innen rimelighetens pris selvfølgelig, men da vet man at mottageren blir ordentlig glad for gaven. Anonymkode: 4c420...2cd 20 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Klokkene er det bare å selge, husk at å pusse opp båt er dyrt og det må gjøres riktig p.ga. sikkerheten. Anonymkode: c351f...c0e 3 6
skruf Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Hvis noen av klokkene har byttelapp (rart om ingen har det mtp at det var gaver) så prøv å levere de inn igjen å få pengene tilbake Google klokkene for å finne prisen og legg de ut på Finn og Tise til salgs. Hvis det er endel pengesterke i familien så skal du ikke se bort i fra at noen av klokkene kan ha høy verdi. Full medfølelse for gutten; opplevde det samme selv. Moren min var alene med broren min og meg, og det var sjeldent noe ekstra. Måtte stå over klassetur bl.a pga vi hadde ikke økonomi til å betale egenandelen + lommepenger (og det var begrenset hvor mye jeg klarte å tjene på å sitte barnevakt i nabolaget) Så jeg ønsket meg penger til konfirmasjonen, men pga jeg var jente så fikk jeg nesten utelukkende smykker. Smykker som ikke var min stil engang. Tror jeg fikk rundt 2000kr. 3 år etter var broren min konfirmant, og siden det var vanligere med penger og vanskeligere å kjøpe gave til en gutt så fikk han rundt 14 000kr (som han kjøpte seg en liten, brukt båt med) 20 16 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier han ikke ønsker å være utakknemlig, men når man reagerer slik du beskriver på gavene andre mennesker har vært så snille å bruke penger på så er det faktisk nettopp det man er. Gaver er gitt i beste mening og jeg merker jeg blir ganske trassig av å lese innlegget ditt og hadde dette vært en gutt i min omgangskrets hadde jeg ikke akkurat ønsket å legge særlig omtanke i gaver til ham framover hvis det er slik at han blir skuffet og sur om han ikke får det han spesifikt har bedt om. Gaver er ikke noe man har krav på eller kan diktere, selv ikke i en konfirmasjon. Anonymkode: 879b6...a8b Jeg klarer ikke helt å være enig med at man SKAL være takknemlig for absolutt alt man får.. Det er en gammeldags tankegang.. I dag har vi så mye og får så mye og fokuset på gaver er alltid enormt uansett anledning.. Selv ville jeg kjent på skuffelse om jeg fikk mye av det samme som attpåtil var en ting jeg verken ønsket meg eller hadde bruk for,men jeg ville såklart forsøkt å skjule det. Anonymkode: 7ca18...b64 35 13
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Så han konfirmerte seg for å få penger til båt? Det er jo veldig... sykt? Vet han hva en konfirmasjon er? Riktig gave hadde kanskje vært et gullkors eller en bibel 😊 Selv bommet jeg og ga en gravert kniv. Men det var godt ment. Men man lar seg ikke konfirmeres for å finansiere båt altså. Anonymkode: ac889...efc 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 Skjønner godt er han er skuffet. De ga klokker fordi det var mer gøy for dem å gi mens konfirmanten ønsket seg penger. De som har byttelapp ville jeg ha prøvd å levert å få pengene igjen for. Anonymkode: da589...b26 18 2
Rødstrupa Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har en sønn som er verdens snilleste gutt, aldri klager han og så respektfull, selvom han alltid har måtte føle på det å være fattig. Jeg har gjort alt jeg kan for at han skal få være med på ting og ha ting. Jeg sitter heller uten alt selv for at han skal kunne delta, dermed så har han fått være med på de viktigste tingene, likevel så er det mye han aldri har kunne gjort også. Han er en god gutt som satser på skolen og som har drømmer. Han ønsket seg penger til konfirmasjonen fordi han ønsket seg en brukt båt, som han kunne bruke om sommeren fordi vi ikke har råd til særlig ferie og han ville lage en sommerjobb hvor han skulle bruke båten. Båtplass skulle han få låne gratis av noen bekjente av meg. Selvom jeg har dårlig råd, så er det mange med penger på både min og fars side. Han forventer seg aldri noe i livet og er så ydmyk, men skuffelsen hans ble likevel stor når han fikk forskjellige klokker av nesten alle gjestene. Han har aldri ønsket seg klokke, og mange av klokkene er uten byttelapp eller uten stor verdi så han tjener ikke mye på å selge dem. Og hva skal man med så mange klokker liksom. Besteforeldrene på farssiden ga noen tusenlapper, men de fikk han ikke før han ble myndig og står på konto hos dem. Var rundt 5000 kr. Han ønsker ikke være utakknemlig så han har ikke klaget, men han hadde sagt at han ønsket seg penger. Flere av de som ga klokke sa at de ga en ting fordi det var mer morro å gi, men jeg skjønner ikke at de i det minste ikke snakket sammen så sønnen min slapp å sitte der med en haug av klokker. Skulle de kjøpt noe annet så kunne de fått mange tips av meg som kjenner han godt. Han har vært litt mutt og stille i noen dager nå, båten og håpet hans ble borte, og jeg er desperat etter å fikse det. Jeg håpet for en gangs skyld at han skulle føle på det å få noe han virkelig ønsket seg i livet. Det var heller ikke lett for han at vennene hans "skrøt" litt av det dem fikk. Jeg har vært inne på tanken å hente en båt som gis bort fordi den er ødelagt, og pusse opp, men det er ingen i mils omkrets akkurat nå ihvertfall. Lån får jeg ikke. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, tror jeg bare trengte å tømme meg litt da jeg ikke har så mange å snakke med. Jeg er litt lei meg på sønnen min sine vegne. Kanskje dette også er en oppfordring om å snakke sammen når mange skal gi gave, så ikke man gir det samme. Fint og også gi ting man har fra før, men da burde man være sikker på at det er noe mottakeren ønsker seg, når det ikke er med kvittering. Anonymkode: 2b663...67b Man får nesten gratis båter som er godt brukt. Det krever handy personer til å restaurere men likevel fullt mulig. Håper sønnen din får seg en båt etterhvert🙃👍 2
skruf Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så han konfirmerte seg for å få penger til båt? Det er jo veldig... sykt? Vet han hva en konfirmasjon er? Riktig gave hadde kanskje vært et gullkors eller en bibel 😊 Selv bommet jeg og ga en gravert kniv. Men det var godt ment. Men man lar seg ikke konfirmeres for å finansiere båt altså. Anonymkode: ac889...efc Hvordan bommet du med den gaven? Det er jo en fin gave jeg selv har gitt bunadskniv til en konfirmant, og han ble veldig glad (jeg visste at han skulle ha bunad) Datteren min fikk bl.a ei ukulele i gave, hun elsker den, og har blitt en habil spiller 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 Skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal gi klokke. Ungdommer bruker ikke slikt. Syns han har all rett til å være skuffet, men det er jo lite å gjøre med det. Livet er dessverre fullt av skuffelser. Kanskje dette gir han motivasjon til å jobbe hardt og tjene egne penger slik at han i fremtiden kan kjøpe seg en fin båt 😊 Anonymkode: 90765...802 16
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 skruf skrev (2 minutter siden): Hvordan bommet du med den gaven? Det er jo en fin gave jeg selv har gitt bunadskniv til en konfirmant, og han ble veldig glad (jeg visste at han skulle ha bunad) Datteren min fikk bl.a ei ukulele i gave, hun elsker den, og har blitt en habil spiller Det var halvspøk, rettet mot meg selv siden jeg mener at i en konfirmasjon kan man jo gjerne gi direkte kristne gaver. Kniver fint, det. Anonymkode: ac889...efc 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han har ikke vært sur et sekund, han bare smiler og takket for alle klokkene. Men det må være lov for en gutt som håpet på noe annet, og være litt skuffet inni seg uten å bli kalt utakknemlig. Og det er jeg som sier setningen "hva skal han med alle de klokkene", men det er jo sant, hva skal han med mange klokker når han han ikke bruker sånt. Det blir jo bare liggende, er det ikke bedre å gi noe som blir brukt? Uansett, så er jeg trist på han sine vegne. Det er jeg som klager litt her, ikke han. Ts Anonymkode: 2b663...67b Han kan selge klokkene. Det er innafor, selv om noen selvsagt kommer til å reagere. Men her har de gått mot hans ønsker. Det nytter ikke hvor godt ment de gavene er, når de faktisk ikke kommer til å brukt en gang. De opptar plass og vil alltid minne han på hva som kunne ha vært (les: båten). Anonymkode: 7c2cd...3d5 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 Populært innlegg #17 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gaver er ikke noe man har krav på eller kan diktere, selv ikke i en konfirmasjon. Nei, men folk som insisterer på å gi TING som man verken ønsker seg, trenger eller får byttet, de er både egoistiske, selvopptatte og miljøforurensende. Når man i tillegg blir SUR for at mottaker ikke blir overlykkelig for det, da bør man kanskje ta en alvorsprat med seg selv. Anonymkode: 3093e...95b 36 2 18
Blåttvann Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du sier han ikke ønsker å være utakknemlig, men når man reagerer slik du beskriver på gavene andre mennesker har vært så snille å bruke penger på så er det faktisk nettopp det man er. Gaver er gitt i beste mening og jeg merker jeg blir ganske trassig av å lese innlegget ditt og hadde dette vært en gutt i min omgangskrets hadde jeg ikke akkurat ønsket å legge særlig omtanke i gaver til ham framover hvis det er slik at han blir skuffet og sur om han ikke får det han spesifikt har bedt om. Gaver er ikke noe man har krav på eller kan diktere, selv ikke i en konfirmasjon. Anonymkode: 879b6...a8b Uenig! Man er ikke utakknemlig når man sitter med masse ubrukelige ting. Gutten hadde klare ønsker, konfirmasjon er noe man hauser opp og i media får man inntrykk av at det er da man skal overrøses med gaver som gjør ungdomslivet litt mer gøyalt og videre en fin start på voksenlivet. Ungdom i dag bruker ikke klokker, de bruker telefonen. Her mener jeg gjestene har bommet VELDIG grovt og jeg forstår skuffelsen til både sønn og mor. Jeg hadde absolutt solgt/byttet gavene det er mulig å selge/bytte i dette tilfellet. Hva sa gjestene om dette lurer jeg på, når de så at alle andre også ga klokker!? Endret 4. mai 2023 av Blåttvann 29 2 18
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 Gjestene som gav klokker må jo ha sett gavebordet og at han fikk flere klokker? Rart å gi gaver ( nye) uten byttelapp. Om er nær familie uten bytta lapp, så hadde jeg spurt de om de hadde kvittering, og forklart at sønnen fikk så mange klokker og egentlig ønsket seg penger og forklare dette med båten. Ellers gjort som resten her, prøvd å solgt unna. Om er feks kjøpt hos en gullsmed, så kan en jo forsøke, så lenge klokkene ikke er brukt. Anonymkode: c4710...74b 15 1 4
Leeloo Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Hva er greia med å absolutt skulle gi en gave når mottaker ønsker seg penger til noe spesifikt som er for dyrt å ønske seg fra én gjest? Trodde gaver var for å glede mottakeren, ikke for at det skal være "moro å gi" for gjesten. Vi skal i et bryllup der paret ønsker seg bidrag til drømmebryllupsreisen; skulle alle da heller kommet med sølvtøy fordi det var gøyere å gi (paret har null ønske om sølvtøy, og har alt de trenger ellers)? Jeg vet at en ønskeliste ikke er en bestillingsliste, men jeg synes det er sært å gi noe helt annet bare på trass så lenge man ikke bruker mer penger enn tenkt. Greit at det ser "bedre" ut med en gave til 200 kr enn en 200-lapp, om det er det det står på. men alle monner drar og 200 i bidrag til det man ønsker deg er fortsatt mye bedre enn en gave til samme sum man ikke trenger. 27 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå