Gå til innhold

Hvorfor er det ikke vanlig i Norge med parasittrensing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bendelorm er ikke eksisterende i Norge, heldigvis. Men dette kan man bli smittet av først og fremst gjennom kjøtt og kanskje vann, fra andre land uten samme lovverk som i Norge. Norge har et veldig strengt lovverk og paraksis rundt hvordan man slakter og oppbevarer kjøtt, i f.eks USA , Asia og flere andre europeiske land har dem ikke disse lovene eller praksisene. Så der er det enkelt å bli smittet med slikt. 

Mye handler jo også om matkultur og selvfølgelig hygiene. Her i Norge er der vanlig med småmark, men disse smittes ikke først og fremst via mat - det er uhygieniske forhold. Mest vanlig blant barn, men noen mennesker er ekstra følsomme mot slik smitte.

Og nei, parasitter kan ikke bo i tarmene og avføringen i flere år, man merker godt symptomer - så dette er tull. Har man bendelorm får man faktisk veldig vondt og folk flest går mye ned i vekt. Har man en parasitt så merker man det. Har man småmark o.l så klør det voldsomt i analåpningen og hvis man har det lenge nok så kryper de faktisk ut av analåpningen, så dette oppdages. 

Anonymkode: c020e...765

Naivt. Risikoen for det tas med en gang man beveger seg litt i syden eller tropiske og subtropiske land…

Anonymkode: 1e45f...198

• Liker 4
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og nei, parasitter kan ikke bo i tarmene og avføringen i flere år, man merker godt symptomer - så dette er tull. Har man bendelorm får man faktisk veldig vondt og folk flest går mye ned i vekt. Har man en parasitt så merker man det. Har man småmark o.l så klør det voldsomt i analåpningen og hvis man har det lenge nok så kryper de faktisk ut av analåpningen, så dette oppdages. 

Det du sier i det jeg understreket er helt feil, det er en farlig feilaktig påstand å komme med!

Det er flere parasitter som kan bo i tarmene i årevis! Noen får nesten ikke symptomer, andre kan få symptomer (som i Norge som regel ikke vil bli tatt på alvor...fordi legene ikke vet og selv infeksjonsavdelingene på sykehusene bruker svært utdaterte testemetoder på enkelte parasitter). Ikke alle går ned i vekt av parasitter, noen kan få helt andre symptomer fordi de får en mer systemisk påvirkning i kroppen.

Det er mye som spiller inn på hvor mye eller lite symptomer man får og om man blir syk og hvor syk.

Hvilken type parasitt man får er en opplagt faktor. Hvor stor mengde parasitt man får i seg spiller inn. Personens helse før parasittsmitte spiller inn. Pasientens ernæringstilgang, immunforsvar m.m.

Der noen kan bli alvorlig syke kan andre ha så lite symptomer at de tror det bare er vanlige ufarlige plager.

"Parasitter" er ikke en ensformig gruppe, det er enormt mange varianter og de kan gi svært ulike symptomer!

Anonymkode: e89d2...61d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Djungelvrål skrev (33 minutter siden):

Hvordan fikk u påvist 5 ulike parasitter og hvordan fikk du i deg så mange?  Spiser du jord?

Etter å ha levd i over 40 år er det klart man har fått i seg mye rart. Spesielt gjennom husdyr kommer det mye rart inn i oss. 
Hvis man har et velfungerende immunsystem holdes disse parasittene i sjakk. Men blir det ubalanse kan de gi alvorlig sykdom. 

påvist ved å studere avføringen som kom ut etter rensen med forstørrelsesglass. 
og ja- det er ekkelt! Men fikk det jo påvist da… 

Og nei- spiser ikke jord eller annet rart.

Anonymkode: dcde5...cb0

• Liker 1
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Så du må gjerne bare syns det er tull, det spiller ingen rolle for meg :vetikke:

Anonymkode: b6d7c...1e4

Det er egentlig ikke så viktig om du som enkeltperson ikke tar virkeligheten innover deg.   

Vi skriver dette også til alle de andre som også leser her inne i dag og i fremtiden, for opplysning og kunnskapsdeling. 

• Liker 8
AnonymBruker
Kalevala skrev (3 timer siden):

Norge er et opplyst land med høyt utdanningsnivå. Det har bidratt til at de fleste av oss forholder oss til fakta, noe om innebærer at vi ikke behandler tilstander ut fra en følelse av at noe er galt, men venter til det faktisk er dokumentert.

På verdensbasis er parasitter veldig utbredt, og de fleste forekommer i tropiske og subtropiske strøk. 

I Norge har vi nesten ingen, og de vi har er sjeldne.  Den vanligste tarmparasitten, Giardiasis ble registrert totalt 265 ganger i Norge i 2021. 

Salg av Sushi i Norge er underlagt strenge regler, og i tillegg kontrolleres etterfølgelsen av mattilsynet.  Det er minimal sjanse for å få parasitter av å spise norsk Sushi.

De fleste lager da sushien sin selv. 

Og de fleste (alle?) jeg kjenner drar til utlandet i by og ne, og da spiser de maten som er der.

Kalevala skrev (2 timer siden):

Bendelorm er veldig, veldig sjelden i Norge.  De aller fleste vil aldri oppleve bendelorm. 

Du snakker om tilstander som er vanlig i andre deler av verden, men her i landet er det ingen grunn til bekymring. 

Men folk reiser. Og om de ikke reiser selv, omgås de andre som reiser, på ferie eller besøker hjemlandet sitt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi i Norge er fisken og kjøttet slaktet og oppbevart på en annen måte i resten av Europa og Amerika. Tilfeller av parasitter i maten her til lands er så og si ikke-eksisterende. 

Det er ulovlig å ta med kjøtt fra f.eks Frankrike, Spania o.l fordi der oppbevarer de, slakter osv på en helt annen måte. Her er lovverket annerledes nettopp for å unngå sykdommer og parasitter. Derfor.

Men folk drar på ferie til Frankrike og Spania (og Kongo og Bolivia og Kazakstan) og spiser der, og så drar de hjem til Norge

Anonymkode: 6e57b...673

• Liker 1
AnonymBruker
Kalevala skrev (11 minutter siden):

Det er egentlig ikke så viktig om du som enkeltperson ikke tar virkeligheten innover deg.   

Vi skriver dette også til alle de andre som også leser her inne i dag og i fremtiden, for opplysning og kunnskapsdeling. 

Det er nettopp det vi også gjør ;) 

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
Kalevala skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem du sikter til med å bruke "Vi".

Alt jeg har skrevet i tråden om parasitter og norsk helsevesens håndtering av en del slike parasitter er basert på fakta, forskning. Og jeg skriver det til opplysning og som kunnskapsformidling, da jeg VET at det etterhvert også er begynner å bli mange som opplever å ikke bli trodd på symptomer i helsevesenet, som enkelt kunne blitt hjulpet hvis de selv og/eller lege koblet det opp mot f.eks. reisevirksomhet, og helsevesenet i tillegg benyttet seg av korrekte testmetoder.

Norge har forholdsvis mye kunnskap om enkeltinfeksjoner når det kommer til tropiske og subtropiske sykdommer. Men når det kommer til parasitter så er det store gapende hull i kunnskapsnivået. De kan mye om enkelte typer, lite om andre. Og dessverre tror de at de kan mye om enkelte typer, mens sannheten er at de driver med testmetoder WHO advarte var utilstrekkelige og ville gi falske negative resultat i de fleste tilfeller.

At det generelle kunnskapsnivået om slike sykdommer er såpass lite er et folkehelseproblem nå som befolkningen har reist så mye i så mange år, og enda større problem blir det om klimaendringer gjør at flere av slike parasitter vil kunne trekke nordover.

(For ordens skyld, jeg har presisert at jeg ikke er bekymret for smitte gjennom mat i Norge.)

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er nettopp det vi også gjør ;) 

Heldigvis er de fleste nordmenn både opplyste og utdannede og lar seg ikke lure av svindlere som vil selge lurium.   

• Liker 6
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem du sikter til med å bruke "Vi".

Alt jeg har skrevet i tråden om parasitter og norsk helsevesens håndtering av en del slike parasitter er basert på fakta, forskning. Og jeg skriver det til opplysning og som kunnskapsformidling, da jeg VET at det etterhvert også er begynner å bli mange som opplever å ikke bli trodd på symptomer i helsevesenet, som enkelt kunne blitt hjulpet hvis de selv og/eller lege koblet det opp mot f.eks. reisevirksomhet, og helsevesenet i tillegg benyttet seg av korrekte testmetoder.

Norge har forholdsvis mye kunnskap om enkeltinfeksjoner når det kommer til tropiske og subtropiske sykdommer. Men når det kommer til parasitter så er det store gapende hull i kunnskapsnivået. De kan mye om enkelte typer, lite om andre. Og dessverre tror de at de kan mye om enkelte typer, mens sannheten er at de driver med testmetoder WHO advarte var utilstrekkelige og ville gi falske negative resultat i de fleste tilfeller.

At det generelle kunnskapsnivået om slike sykdommer er såpass lite er et folkehelseproblem nå som befolkningen har reist så mye i så mange år, og enda større problem blir det om klimaendringer gjør at flere av slike parasitter vil kunne trekke nordover.

(For ordens skyld, jeg har presisert at jeg ikke er bekymret for smitte gjennom mat i Norge.)

Men dette er jo noe helt annet enn å tro på zapping av vibrerende parasitter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Kalevala skrev (5 minutter siden):

Heldigvis er de fleste nordmenn både opplyste og utdannede og lar seg ikke lure av svindlere som vil selge lurium.   

Ingen som vil prøve å selge deg noe, Karen.

AnonymBruker
Kalevala skrev (16 minutter siden):

Heldigvis finnes det et knippe av nordmenn som tar ansvar for egen helse, og finner løsninger når helsevesenet feiler. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
Kalevala skrev (43 minutter siden):

Men dette er jo noe helt annet enn å tro på zapping av vibrerende parasitter. 

Trodde du virkelig at å rense ut parasitter kun er gjort med en zapper? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har kun fulgt hennes regime for fjerning av parasitter, og det fungerte. Det finnes andre metoder med spesifikke urter også, men det vil også være svada for en skeptiker. 

Følger du like mye med på avføringen din ellers også?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har gjort det samme og hadde samme erfaring. 
Jeg fant 5 ulike parasitter og egg i min avføring. 
For de fleste høres dette ut som galskap, og dem om det. Jeg VET at dette har stor og god effekt på min helse! 
Jeg tar jevnlig leverrens og MMS kur.
Ca 2 ganger pr år. 

Har du god kunnskap om de ulike parasittene i ulikt utviklingsstadium?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter å ha levd i over 40 år er det klart man har fått i seg mye rart. Spesielt gjennom husdyr kommer det mye rart inn i oss. 
Hvis man har et velfungerende immunsystem holdes disse parasittene i sjakk. Men blir det ubalanse kan de gi alvorlig sykdom. 

påvist ved å studere avføringen som kom ut etter rensen med forstørrelsesglass. 
og ja- det er ekkelt! Men fikk det jo påvist da… 

Og nei- spiser ikke jord eller annet rart.

Det er imponerende klare typespesifisere parasitter med ett forstørrelsesglass. Selv veterinærer sender inn til laboratorier....

Problemet her er at man lager ett hysteri for noe som overhode ikke er ett problem, og man sprer skremsel og svada som en sannhet. Det er skremmende å se at man mener det burde være økt fokus på noe som samtlige vestlige land mener er unødvendig, noe som er så unødvendig at ikke engang profittbasert legemiddelindustri gidder selge inn remedier for det, og så lite forskningsbasert at tilogmed tilhørere av alternativ medisin mener dette er svada.

Anonymkode: 6c4e6...b60

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen som vil prøve å selge deg noe, Karen.

Hele denne tråden er jo et digert salgsargument, og folk som er skeptiske får så hatten passer.
Det er ikke Kalevala som fremstår som en "Karen" her i gården/tråden.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Heldigvis finnes det et knippe av nordmenn som tar ansvar for egen helse, og finner løsninger når helsevesenet feiler. 

Håper de i såfall finner en bedre løsning enn Hulda Clarke selv fant, for det gikk jo åpenbart ikke så bra.

Anonymkode: 8e788...9d3

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Spesielt fordi så mange spiser gravlaks og sushi. Man burde ta en rens hvert halvår pga parasittene man får av blant annet sushi, gravlaks, rå fisk og rått kjøtt og andre ting som fører til parasitter. Hvorfor er det ikke vanlig i Norge å gjøre det, da det er «common sense» i andre land? 

Det eneste vi kan være redde for i Norge er barnemark som barn som oftest får. 

Om man blir smittet av parasitt i Norge merker man det og det er veldig sjelden da man er veldig hygieniske og strenge her i nord.

Anonymkode: 7adf9...793

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har gjort det samme og hadde samme erfaring. 
Jeg fant 5 ulike parasitter og egg i min avføring. 
For de fleste høres dette ut som galskap, og dem om det. Jeg VET at dette har stor og god effekt på min helse! 
Jeg tar jevnlig leverrens og MMS kur.
Ca 2 ganger pr år. 

Hvor kjøper du det?

Anonymkode: f7302...e78

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg visste ikke at jeg hadde parasitter før jeg begynte med rensing. Noe parasitter skal vi ha, men vi får nok i oss mye som ikke er bra. Ikke bare fra mat, men bl.a også fra omgang med dyr. 

La meg gjette, de som påviste disse parasittene er de samme som selger deg denne rensingen?

Anonymkode: 3f6a3...f48

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...