AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Mamma sier jeg ikkje for lov å konfirmere meg, jeg synes det er dumt. Alle vennene mine komfirmere seg nå og det er alt de snakker om, jeg har ikke fått deltatt på noe, ikke fått være med på leir og får ikkje ha festen. Vi er ikke Kristne eller noen andre religioner. Jeg vet egentlig ikkje helt hvorfor men jeg tror mamma synes det koster for mye penger. Jeg synes det er vanskelig å snakke om og blir veldig lei meg. Jeg føler meg utenfor. Er det mange ungdommer som ikke for lov? Anonymkode: 938f3...237 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Nei, tror ikke det er mange ungdommer som ikke får lov. Man trenger ikke å ha selskap eller dra på leir for å konfirmere seg, det er en del av kirken. Spør presten, du Anonymkode: 29d85...a52 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, tror ikke det er mange ungdommer som ikke får lov. Man trenger ikke å ha selskap eller dra på leir for å konfirmere seg, det er en del av kirken. Spør presten, du Anonymkode: 29d85...a52 Man må jo ikke gjøre det i kirken? Ofte så må man ha medlemskap i kirken, eller i det humanetiske forbund, og det er jo ikke gratis. Anonymkode: dbf38...3ce 1
Summeer Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Det er flere som ikke konfirmerer seg, ingen av mine tantebarn valgte å gjøre det. Den ene ønsket en fest med familien, kunne det vært noe? Da får du ikke leir og opplegget, men en fin markering av avslutningen på ungdomsskolen istedet. Det behøver ikke være så dyrt heller, jeg har konfirmasjon for mitt barn i år og bi har selskapet hjemme med tapas/småretter og hjemmebakte kaker. Her bidrar besteforeldre og tanter med litt forskjellig, så det blir mindre jobb for meg og mye billigere enn restaurant. Når det gjelder kostnader så koster Opplegget til humanetisk forbund 2000 kr, hvis foreldrene er medlem (gratis medlemskap). Festen kommer på ca 150-200 kr/ pers totalt når vi har det hjemme, og enda litt billigere for min del siden vi får noen retter av familien. Vi har også begrenset selskapet til kun nærmeste slekta. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Men nå er det jo forseint. Jeg fikk ikkje bestemme selv heller for da ville jeg hatt konfirmasjon. Går det an å konfirmere seg året etter f.x? Og jeg kan ikke spørre mamma om det hun blir bare sur Anonymkode: 938f3...237 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Det koster vel ikke noe å konfirmere seg i kirka, og du trenger ikke være med på leiren. Men dessuten tror jeg de fleste menigheter har noen ekstra kroner, så de kan greie å dekke den ene som ikke har økonomi til å delta på leiren. Eneste kravet er at du må være døpt. Er du ikke døpt, kan du bli det. Men du kan selvfølgelig ikke bli konfirmert i vår, da det er et opplegg over tid. Anonymkode: 15902...b72 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Kan det være andre grunner til at hun ikke vil det? Blir hun kanskje veldig stresset av å stelle istand til selskap? Er hun ikke helt frisk om dagen? Jeg skjønner at det er leit å føle seg utenfor akkurat nå, men jeg håper du har et godt liv ellers?❤️ Anonymkode: 2ba3d...407 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det koster vel ikke noe å konfirmere seg i kirka, og du trenger ikke være med på leiren. Men dessuten tror jeg de fleste menigheter har noen ekstra kroner, så de kan greie å dekke den ene som ikke har økonomi til å delta på leiren. Eneste kravet er at du må være døpt. Er du ikke døpt, kan du bli det. Men du kan selvfølgelig ikke bli konfirmert i vår, da det er et opplegg over tid. Anonymkode: 15902...b72 Du må være medlem i kirken jo. Er du ikke døpt, må du ofte døpes først. Anonymkode: dbf38...3ce
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det være andre grunner til at hun ikke vil det? Blir hun kanskje veldig stresset av å stelle istand til selskap? Er hun ikke helt frisk om dagen? Jeg skjønner at det er leit å føle seg utenfor akkurat nå, men jeg håper du har et godt liv ellers?❤️ Anonymkode: 2ba3d...407 Så det er mor som skal hensyntas og ikke barnet? Det er legitimt mener du? TS, hva mener pappaen din? Anonymkode: 00c30...1df 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men nå er det jo forseint. Jeg fikk ikkje bestemme selv heller for da ville jeg hatt konfirmasjon. Går det an å konfirmere seg året etter f.x? Og jeg kan ikke spørre mamma om det hun blir bare sur Anonymkode: 938f3...237 Presten kan konfirmere deg i kirka et senere år hvis du spør. Din mor kan ikke nekte deg en avtale med presten verken når du er 15 og i hvert fall ikke når du er 18. Din mor kan selvfølgelig nekte å arrangere fest etterpå. Hennes valg. Men du kan arrangere noe enkelt selv? Med enkel mat som du skaffer selv? Eller om dere avtaler at du bruker halvparten av gavepengene som du kanskje får til selve mat- og festutgiftene? Burde da gå an å diskutere dette hjemme. Anonymkode: f4fa6...7ba 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 Hun sier vel nei fordi du/dere ikke er kristne. Å konfirmere seg i kirken uten å være kristen er hyklersk. Man skal ikke gjøre noe med begrunnelsen ‘alle andre gjør det’. Du får spørre mora din om hvorfor hun sier nei. Anonymkode: 5fe0a...ccc 6 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du må være medlem i kirken jo. Er du ikke døpt, må du ofte døpes først. Anonymkode: dbf38...3ce Det kan presten også ordne. Ring presten. Ungdomsdåp/voksendåp skjer titt og ofte også i Norge. Anonymkode: f4fa6...7ba 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det er mor som skal hensyntas og ikke barnet? Det er legitimt mener du? TS, hva mener pappaen din? Anonymkode: 00c30...1df Det er som det er. Noen ganger er man for syk til at ting blir perfekt. Sånn er livet rett og slett. Anonymkode: 2ba3d...407 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun sier vel nei fordi du/dere ikke er kristne. Å konfirmere seg i kirken uten å være kristen er hyklersk. Man skal ikke gjøre noe med begrunnelsen ‘alle andre gjør det’. Du får spørre mora din om hvorfor hun sier nei. Anonymkode: 5fe0a...ccc Jeg var hyklersk da? På den tiden vinglet jeg frem og tilbake mange ganger så jeg konfirmerte meg likevel i tilfelle jeg skulle bli kristen senere igjen. Jeg kunne ventet til det eventuelt skjedde, men det hadde vært rarere å konfirmere seg som 30-åring? Dessuten tror jeg verken Gud, Jesus eller Den hellige ånd bryr seg nevneverdig om man er konfirmert. Det har med kobling til kirken å gjøre. Anonymkode: f4fa6...7ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man må jo ikke gjøre det i kirken? Ofte så må man ha medlemskap i kirken, eller i det humanetiske forbund, og det er jo ikke gratis. Anonymkode: dbf38...3ce Medlemskap i den norske kirke og humanistiske forbund er gratis. Er du over 15 år kan du selv velge religion. Du trenger ingen tillatelse fra foreldre for å konfirmere deg. Anonymkode: 12f0d...9d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må være medlem i kirken jo. Er du ikke døpt, må du ofte døpes først. Anonymkode: dbf38...3ce Ja, som jeg skrev på det du svarte på: Eneste kravet er at du må være døpt. Er du ikke døpt, kan du bli det. Du blir jo medlem i kirken når du døpes. Anonymkode: 15902...b72
Maskinfører Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men nå er det jo forseint. Jeg fikk ikkje bestemme selv heller for da ville jeg hatt konfirmasjon. Går det an å konfirmere seg året etter f.x? Og jeg kan ikke spørre mamma om det hun blir bare sur Anonymkode: 938f3...237 Du kan til og med konfirmere deg som voksen 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som det er. Noen ganger er man for syk til at ting blir perfekt. Sånn er livet rett og slett. Anonymkode: 2ba3d...407 Så hvis man er kronisk dårlig og aldri kan stille opp på noen ting for barna, så er det fortsatt en legitim grunn? Man bør vel da heller spørre seg, hvorfor fikk jeg barn når min sykdom går utover barnet? Dette er bare trist, tiden er virkelig moden for å rette fokuset fra "det er en menneskerett å få barn" til har jeg de forutsetninger til å gi barnet den beste oppvekst. Barn med psykisk syke foreldre | Webpsykologen Anonymkode: 00c30...1df 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man må jo ikke gjøre det i kirken? Ofte så må man ha medlemskap i kirken, eller i det humanetiske forbund, og det er jo ikke gratis. Anonymkode: dbf38...3ce Jo, konfirmasjoner foregår i kirken. Human-etere har ikke konfirmasjon, de kaller det bare det. Pengefest heter det. Anonymkode: 29d85...a52 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Så trist å høre Ts. Synd at moren din lar dette gå utover deg uansett hva grunnen er. Har du en far du kan snakke med? Du kan konfirmere deg neste år Anonymkode: c613c...765 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå